انقلاب ایران، و حمایتهای جهانی از آن-شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۵۱

انقلاب انسانی، مدرن و رادیکال مردمی در ایران که انقلابی زنانی آنرا می نامند جهان را به بهت و حیرت کشانده است و اخبارش در صدر اخبار بین المللی قرار گرفته است. از جمله روزنامه لیبراسیون، چاپ فرانسه، در صفحه اول شماره روز  چهارم مهر ماه در همان روزهای آغازین انقلاب  با تیتر “زن زندگی آزادی” به اعتراضات مردمی در ایران پرداخته  و مینویسد:”قیام مردم ایران علیه حجاب به قیام علیه رژیم تبدیل شد”.  نشریه اکونومیست در مقاله ای در روز ۴ آبان نوشت ” معترضان.. در ایران خواهان پایان دادن به رژیم هستند. “مرگ بر دیکتاتور!” یک شعار گویا و بدون ابهام است. و آنها توسط زنان رهبری می شوند که به آنها قدرت غیرعادی می دهد. رژیم حجاب را با شلاق اجرا می کند. این قاعده، بخشی از دستگاه گسترده‌تر برای تحت سلطه‌ قرار دادن زنان، شدیداً مورد انزجار قرار می‌گیرد. بنابراین، زنان به سادگی با انداختن یا سوزاندن روسری خود در ملاء عام، پیامی از سرکشی ارسال می‌کنند که به سرعت در رسانه‌های اجتماعی پخش می‌شود و الهام‌بخش همه کسانی است که از حکومت آخوندها متنفرند”.

همچنین مدیای اجتماعی به محل بازتاب انقلاب مردم ایران و  اتحاد مردمی علیه کل بساط جهنمی جمهوری اسلامی تبدیل شده است.  از جمله هشتگ #مهسا_امینی میلیونها بار توییت شده است. اینها همه  نشانه ای از همدلی و همبستگی است که ابعادی جهانی دارد.

در عین حال همبستگی با  انقلاب مردم در ایران آنچنان وسیع و گسترده است که به خیابانها کشیده شده است. از سلبریتی ها و چهره های شناخته شده جهانی هنری و ورزشکاران گرفته تا نهادهای حقوق بشری و اتحادیه های کارگری، از احزاب چپ در اروپا گرفته تا مقامات دولتی و دولتها در غرب و آمریکا از اعتراضات مردمی در ایران اعلام حمایت کرده و قتل مهسا امینی و سرکوبگری های حکومت را محکوم نموده اند.  

 این همبستگی ها هر روز گسترده تر میشود. ایرانیان در خارج کشور به یک نیروی فعال و مهم حمایت و پشتیبانی از انقلاب در ایران و جلب همبستگی های جهانی تبدیل شده اند. از جمله یک نقطه اوج این اعتراضات در ۳۰ مهر ماه در برلین و همزمان در کشورهای دیگر بود که در آنها دهها هزار ایرانی جمع شدند و همصدا با مردم ایران فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند. و روزهای شنبه هر هفته به روزهای تجمعات بزرگ ایرانیان ساکن در کشورهای مختلف از  اروپا گرفته تا کانادا و آمریکا و استرالیا و نیوزیلند و اندونزی و غیره تبدیل شده است. بدین ترتیب در این انقلاب داخل و خارج کاملا به هم وصل شده است.  

این ابعاد از همبستگی ها جمهوری اسلامی را در مرز بایکوت بین المللی قرار داده است. فشار انقلاب و همبستگی های جهانی حتی دولتها و مقامات حکومتی در کشورهای مختلف را وادار به عکس العمل کرده است. با قدرت انقلاب و با ابعاد وسیع همبستگی های بین المللی و انعکاس گسترده انقلابمان در سطح بین المللی میتوان دولتها را به پای بایکوت جهانی جمهوری اسلامی کشید. سفارتخانه های آن در تمام کشورها را بست و نمایندگان آن را از تمام مراجع بین المللی بیرون انداخت.

 گوشه هایی از همبستگی های مردمی در سطح جهان  و عکس العمل دولتها و مقامات حکومتی در کشورهای جهانی را در اینجا مرور میکنیم:

حمایت ها و همبستگی ها

– روز ۲۵ مهر اتحادیه های کارگری سوئد،  طی نامه ای مشترک به احمد معصومی‌فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد همبستگی خود را با مبارزات مردم در ایران اعلام کردند. این نامه با امضای یوران آریوس، سوزانا گیدئونسون و ترز سوانستروم از جانب اتحادیه سراسری کارگران سوئد (LO)، کنفدراسیون کارمندان حرفه‌ای سوئد (TCO) و کنفدراسیون انجمن‌های حرفه‌ای سوئد (SACO) که در بر گیرنده بیش از ۳میلیون کارگر نوشته شده است.

– شارون بارو دبیر کل کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با ۲۰۰ میلیون عضو در بیش از ۱۶۰ کشور در جهان (ITUC) از اعتراضات مردمی در ایران اعلام حمایت کرد.

-اتحادیه سندیکاهای کارگران صنعتی اتریش خواستار اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از کمیته زنان سازمان ملل شد..

– ۱۹۶ نماینده  تشکل‌های معلمان آسیا و اقیانوسیه در کنفرانسی که در تاریخ ۲۶ تا ۲۸ مهر در کشور کامبوج برگزار شده حمایت و همبستگی خود را با مبارزات معلمان در ایران و شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان اعلام داشتند.

– کلینت جانسون دبیر کل اتحادیه معلمان در ونکوور در پاسخ به کارزار ما طی نامه ای به دبیر کل سازمان جهانی کار با مبارزات مردمی در ایران اعلام همبستگی کرده و بر اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار (ILO) تاکید کرد. قبل از آن نیز اتحادیه های کارگری دیگری با پیام های گرم خود از این کارزار استقبال و پشتیبانی کرده اند.

– استفانی اسمیت دبیر کل اتحادیه کارگران خدمات دولتی در بریتیش کلمبیا به زنان در ایران پیام صمیمانه ای داده و مینویسد:”دوستان، می خواهم بدانید، شما تنها نیستید!  من با صدای بلند و با افتخار همبستگی خود را با انقلاب زنانه شما اعلام می کنم. من به نمایندگی از بیش از ۸۵۰۰۰ عضو BCGEU به زنان و همه مردم ایران درود می فرستم. به عنوان یک زن و یک فعال حقوق زنان، برایم ممکن نیست که بگویم چقدر به شما افتخار می کنم. چقدر الهام گرفتم از شجاعت و عزم شما برای ایجاد تغییر در کشورتان، برای خانواده‌تان، برای دوستانتان، و برای خودتان. صدای شما، مبارزه و جدال شما به عنوان نیروهای آزادی، برابری و رفاه در سراسر جهان دیده و شنیده شده است”.

او در ادامه از مبارزات اعتصابی که کارگران نفت در حمایت از مبارزات مردم داشتند اعلام  پشتیبانی کرده و مینویسد:” مهم است که جنبش کارگری در کنار سایر جنبش های عدالت اجتماعی و نیروهای مترقی، برای آزادی و جهانی عادلانه تلاش کند.

– اتحادیه کارکنان عمومی و دولتی کانادا  (NUPGE) با ۴۰۰ هزار عضو از مبارزات مردم در ایران اعلام حمایت کرد. این اتحادیه قبلا نیز طی قطعنامه ای  در همراهی با  کارزار کمپین برای آزادی کارگران زندانی از خواست اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار حمایت و پشتیبانی کرد.

-اتحادیه های کارگرای دیگری که از مبارزات مردم در ایران اعلام حمایت کرده اند عبارتند از: اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا،  شورای اتحادیه‎های کارگری جهانی CGU ، کمیته مشورتی اتحادیه های کارگری در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (TUAC)،  فدراسیون‌های اتحادیه‎های جهانی (GUFs)، کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ، سندیکاهای کارگری فرانسه، اتحادیه کارکنان دولتی کانادا در انتاریو با ۲۸۰ هزار عضو ،  اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا

– به غیر از اتحادیه های کارگری نهادهایی چون عفو بین الملل و دیگر نهادهای اجتماعی در سطح جهان  از مبارازت مردم حمایت و پشتیبانی کرده اند.  ‌عفو بین الملل در بیانیه ای به تاریخ ۳۰ شهریور خواهان “تحقیقات کیفری پرونده مرگ مشکوک مهسا امینی” شد.

همچنین یونیسف؛ صندوق کودکان سازمان ملل نیز در بیانیه ای درهجدهم مهرماه  خود با تاکید بر اینکه علاوه بر قربانیان گزارش‌شده، بسیاری از کودکان، شاهد خشونت در خیابان‌ها بوده اند از وضعیت کودکان و نوجوانان درایران ابراز نگرانی کرد وخواهان حمایت از آنان در اعتراضات سراسری شد.

– در ادامه همبستگی ها با مردم ایران ۵۲ محقق و استاد دانشگاه‌ آلمان در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور، با تاکید بر نیاز مردم ایران به حمایت های بین المللی از دولت خود خواستار شدند  که از تمام ظرفیت‌های سیاسی و امکاناتشان برای توقف سرکوب و خشونت جمهوری اسلامی استفاده کند. همچنین بیش از ۶۵۰ نفر از چهره‌های هنری آلمان با امضای نامه‌ای سرگشاده حمایت خود را از “انقلاب مردم ایران” اعلام کردند. بعلاوه بیش از ۱۰۰۰ نفر از سینماگران فرانسوی شامل تقریبا تمام چهره‌های شناخته شده سینمای فرانسه با انتشار بیانیه سرگشاده‌ای از معترضان در ایران حمایت کردند.

– انجمن قلم (پن) ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از مبارزه‌‌ی زنان ایرانی با «تحمیل حجاب» و «دخالت در زندگی خود»، سرکوب اعتراضات مردمی را توسط رژیم اسلامی محکوم کرد.  – همچنین جمعی از شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با «زنان» و «مردم» ایران، مبارزه را تنها راه رهایی دانستند. نویسندگان، هنرمندان و روشنفکران کردستان  عراق هم  با انتشار پیامی همبستگی خود با جنبش آزادی‌خواهی مردم ایران را اعلام کردند.

یک مورد جالب دیگر از همبستگی ها افشای نقش یک شرکت آلمانی در قطع اینترنت ایران  از سوی رسانه های آلمان از جمله “نتس‌پولیتیک” و مرکز پژوهشی “کورکتیو” و روزنامه “تاتس” در قطع اینترنت در ایران است.  طبق این گزارش  شرکت مذکور “سافت کلاود” نام دارد و شاخه‌ای از شرکت ایرانی ارائه ‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات “آروان کلاود” یا همان ابرآروان است.  انقلاب ایران با حمایت های جهانی روبرو است و در دل این حمایت هر گونه توطئه ای علیه مردم و مبارزاتشان بر ملا میگردد.

در چهارم مهر ماه نیز شماری از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و جوانان شهر حلبچه در اقلیم کردستان عراق، در محکومیت قتل مهسا امینی و حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران گرد هم آمدند.

علاوه بر حمایت های نهادهای کارگری و انساندوست در سطح جهان ما شاهد برپایی اکسیونهایی اعتراضی در کشورهای مختلف در همبستگی با انقلاب در ایران بوده ایم. از جمله کشورهایی که این آکسیون ها بر پا شده اند عبارتند:   کابل، اورشلیم، پاکستان، ترکیه، سلیمانیه و حلبجه عراق، پاکستان، شیلی، بیروت و پیوستن مردم بسیاری در کشورهای مختلف به تظاهرات های ایرانیان خارج کشور است.

– ندى الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: “مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بدرفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و به‌طور موثر از سوی مراجع ذی‌صلاح مستقل مورد بررسی قرار گیرد.” . وزیر امور خارجه نروژ نیز با صدور بیانیه‌یی به تاریخ ۲۹شهریور اعلام کرد: ” نروژ به فراخوان کمیساریای #حقوق‌_بشر سازمان ملل برای تحقیق درباره مرگ او می‌پیوند”.

– در تاریخ ۲۵ شهریور ماه ۱۴۰۱، سازمان عفو بین الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل حقوقی، جنایی و قضایی در خصوص قتل مهسا امینی و مجازات عاملان آن شده بود.

 جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نیز در بیست و ششم شهریور ماه خواستار تصویب قطعنامه ای جامع در خصوص محکومیت سرکوب و ارعاب زنان و دختران در ایران شد و  از جامعه جهانی خواست که نسبت به این موضوع سکوت نکنند.

بعلاوه سلبریتی ها و چهره های شناخته شده ورزشی، هنری و ادبی و سیاسی متعددی در کشورهای مختلف نسبت به قتل مهسا امینی ابراز انزجار کردند و از خیزش مردمی در ایران حمایت خود را ابراز کردند. راجر واترز خواننده مشهور گروه شناخته شده جهانی  (Pink Floyd ) ) در محکومیت قتل مهسا امینی میگوید: “همه ما یک نژاد واحد هستیم، نیاکان ما از افریقا آمده اند، همه ما برادر و خواهر هستیم پس نگویید اتفاقی که برای مهسا امینی افتاده به من ربطی ندارد، مهسا امینی خواهر من است”. شمار دیگری از این سلبریتی ها عبارتند از: ژول اولیویه کونده  بازیکن مشهور بارسلونا ، کریس دو  برگ، خواننده سرشناس بریتانیایی ، دومینیک ریچارد هریسون خواننده و موزیسین مشهور انگلیس،  جاستین بیبر خواننده پاپ کانادا،  بوفون، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایتالیا و قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶، آنجلا دیویس فعال سیاسی، پژوهشگر و نویسنده سرشناس جهانی،   

طومارهایی با هزاران امضا با خواستهایی چون اخراج سفرای ایران و بستن سفارتخانه های جمهوری اسلامی، طومار کمپین برای آزادی کارگران زندانی(فری دم ناو) با خواست اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار، طومار اخراج جمهوری اسلامی از فیفا و… گوشه های مهم دیگری از همبستگی های جهانی را به نمایش میگذارد.

از احزاب اروپایی نیز – فابین روسل،  رهبر حزب کمونیست فرانسه در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه ضمن محکوم کردن قتل مهسا امینی همگان را به شرکت در یک راهپیمایی همبستگی با مبارزات زنان ایران علیه استبداد مذهبی در ایران فراخواند.

لیست همبستگی ها وسیع است و ابعاد آن نشانگر قدرت انقلاب مردم ایران برای بایکوت جهانی جمهوری اسلامی و پایین کشیدن پرچم آن و سرنگونی این حکومت است.

واکنشهای دولتها و اتحادیه اروپا و مقاماتی حکومتی در جهان

در برابر انقلاب مردم در ایران دولتها و نهادهایی چون اتحادیه اروپا و مقامات حکومتی در کشورهای مختلف زیر فشار ومتاثر از اعتراضات مردمی ناگزیز به واکنش شده اند.  مواردی از آن عبارتست از:

-اتحادیه اروپا ۱۱ فرد و چهار نهاد رژیم  را در ارتباط با کشته شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات در ایران تحریم کرد و اسامی انها علنا اعلام شد.

– فشار اعتراضات مردمی دولت انگلیس و امریکا را هم به واکنش واداشت. بنا بر خبرمنتشر شده خبر گزاری رویترز آمریکا ۱۳ فرد و سه نهاد زندان بوشهر، آکادمی راوین و شرکت سامانه گستر سحاب پرداز را در لیست تحریم های جدید خود علیه ایران قرار داد. قبل از آن نیز وزارت خزانه داری آمریکا  نیز هفت مقام سرکوبگر رژیم ایران را در لیست تحریم ها گذاشت. و آخرین مورد در چهارم آبانماه خزانه‌داری آمریکا ۱۴ مقام ارشد سپاه و زندان‌های ایران و چندین نهاد ایرانی را تحت عنوان سرکوب خشن اعتراضات و قطعی اینترنت تحریم کرد.

– همچنین دیوید مک الیستر، نماینده پارلمان اروپا رئیس کمیته امور خارجی پارلمان اروپا گفت سرکوب خشونت آمیز نیروهای امنیتی حکومت اسلامی علیه معترضان مسالمت آمیز باید فورا متوقف شود. شورا باید در اسرع وقت تحریم های سختی را اعمال کند. دولت انگلیس نیز گشت ارشاد و دو فرمانده ارشد آن را در لیست تحریم ها گذاشت.  بعلاوه بدنبال حمله به زندان و کشتار شماری از زندانیان و آتش سوزی در اوین آنالنا بربوک، وزیرخارجه آلمان در توییتی نسبت به این خبر واکنش نشان داد و دولت ایران را مسئول حفظ جان زندانیان خواند.  

در شانزدهم  مهر نیز وزرای خارجه هفت کشور آلمان، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی حمایت خود را از مبارزات زنان ایران برای آزادی اعلام کردند. همچنین ملانی جولی وزیر خارجه کانادا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خواند و طی  اظهاراتی اعلام کرد:” کانادا در کنار مردم ایران می ایستد. ما رهبری هسته مرکزی سپاه پاسداران را تحریم کرده ایم و اقدامات بیشتر از این را نیز انجام خواهیم داد”.

– مجله اشپیگل آلمان هم قبلا به نقل از منابع خود گزارش داده بود که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک پیشنهادهایی را برای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به دلیل سرکوب اعتراضات ارائه کرده‌اند.

– سازمان ملل در رابطه با اعتراضات مردمی در ایران و سرکوبگری های حکومت ابراز نگرانی کرده و نوشت: پلیس در تجمع‌های اعتراضی ایران از گلوله واقعی استفاده می‌کند. ندى الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «مرگ دلخراش مهسا امینی و اتهامات مربوط به شکنجه و بد رفتاری باید به سرعت، بی‌طرفانه و به‌طور موثر از سوی مراجع ذی‌صلاح مستقل مورد بررسی قرار گیرد.»

– نمونه های دیگر از این عکس العملها از سوی مقامات مختلف حکومتی در جهان است. از جمله  بیش از شصت نماینده پارلمان اروپا با امضای فراخوانی، از سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواستار محکوم کردن سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در ایران شد.

 لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد از آنچه «شجاعت» زنان ایرانی خوانده ستایش کرده و آن را «الهام بخش مردم سراسر جهان» خوانده است. او در پستی در حساب توییتر خود نوشته است: «خطاب به زنانی که در ایران برای آزادی‌های اساسی می‌ایستند: ما با شما اعلام همبستگی می‌کنیم. شجاعت شما الهام ‌بخش مردم در سراسر جهان است”.

 جوزپ بورل  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم طی بیانیه ای خواستار توقف فوری سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مردمی، ایجاد امکان دسترسی مردم به اینترنت و جریان آزاد اطلاعات شد.

 آنیکن هویتفلد؛ وزیر خارجه نروژ با صدور بیانیه‌یی به تاریخ ۲۹شهریور در پاسخ به فراخوان کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل خواهان تحقیق بین‌المللی درباره مرگ مهسا امینی شد.

اینها همه گوشه ای از ابعاد وسیع حمایتهای جهانی از اعتراضات و همبستگی با اعتراضات مردمی در ایران است . حزب کمونیست کارگری بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی و اخراج آن از تمامی نهادهای بین الملی تاکید دارد و آنرا فعالانه دنبال میکند.

سخن ما به همه دولتها و مقامات حکومتی در جهان اینست که محکومیت کافی نیست. تحریم کافی نیست. حکومت جنایتکار اسلامی نماینده مردم ایران نیست بلکه قاتل مردم است. باید با جمهوری اسلامی همانگونه عمل شود که با حکومت آپارتاید نژادی آفریقای جنوبی شد. جمهوری اسلامی باید  در سطح جهان تماما بایکوت شود و سفرا و نمایندگانش از تمام نهادهای بین المللی اخراج شوند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب