جنبش دفاع از حقوق کودکان و انقلاب-رها ثابت

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۹۴

در آستانه سالروز انقلاب زنانه ایران ” زن زندگی آزادی لازم است به وضعیت کوکان در جامعه نگاهی بیندازیم :

کودک را از زوایای گوناگون باید دید. از جنینی در رحم مادر که توانایی  دفاع از خود را ندارد و در کشوری مثل ایران محکوم به تولدی با خطرهای بسیار و معلولیت هاست ( برای نمونه به ممنوع شدن واردات کیت غربالگری دوران بارداری باید فکر کرد) ؛ تا خنده  های پر از امید کودکانه کیان پیرفلک ۹  ساله که با حمله وحشیانه حاکمیت ایران جانش را از دست داد. از صورت دود گرفته کودکان کار که چون زمین تشنه، چروکیده شده اند، تا دخترانی که به خاطر فقر خانواده به فروش می رسند و به جای مدرسه و کلاس درس سر سفره عقد سند ازدواج را امضا می کنند، در حالی که محروم از امضای سند طلاق می باشند. کودک همسری که حتی قبل از انقلاب ۵۷ در بسیاری از مناطق ایران وجود داشت امروز نه تنها طبق آمارها  بیشتر هم شده ؛ بلکه آسیب های دردناک و ماندگاری بر زندگی این کودکان  ایجاد میکند که زجر آن همیشه باقی میماند. و از سوی کارشناسان کودک هشدارهایی نیز داده شده است.  کودکانی که قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی یا مطلقه می شوند و یا در مواردی به  دلیل خشونت زیاد حتی به تراژدی همسر کشی دست می زنند و تمام عمر روزگار بسیار سختی را بعضا در کنار فرزندانشان در زندانها می گذرانند. از این دست از زنان در زندان قرچک و ورامین و لاکان رشت کم نیستند. کودکانی که قربانی قوانین شریعت زده جاری در جامعه شده اند. قوانین بینادی   “آپارتاید جنسیتی ” که تحت حاکمیت آن بیش از چهار دهه است که کودکان در ایران از خشونت های فراگیر درجامعه در عذابند . اگرچه قبل از   انقلاب ۵۷ نیز این خشونت  کودکان ایران را در شرایط سختی قرار می داد و نمونه بارزش کوره های آجرپزی است که کارگرانش اکثرا کودکان بازمانده از تحصیل و فقیر حامعه بودند .

امروز در آستانه انقلاب زنانه ایران  هستیم ؛ انقلاب زن زندگی آزادی . اگر در جامعه ای کودکان زندگی کودکانه نداشته باشند و از امنیت ” اقتصادی ؛ غذایی ؛ مسکن، آموزش استاندارد  و ۰۰۰ ”  محروم باشند  آن جامعه نشان از بی عدالتی و استثمار و آپارتاید جنسیتی دارد و قصه هایش  تراژدیک است.

یکی از موضوعات اعتراض مردم ، به این وضعیت جهنمی در قبال کودکان است و ما شاهد این بودیم که در انقلاب زن زندگی آزادی دانش آموزان این کودکان معترض به محرومیت از تحصیل رایگان و داشتن زندگی ای انسانی و زیر تعرض آپارتاید جنسی و چماق حجاب آن فریاد اعتراضشاان بلند است. و این چنین بود که کودکان هم هدف سرکوب خشونت بار حکومت قرار گرفتند. کودکان بسیاری دستگیر شدند. نیروهای سرکوب بسوی مدارس شلیک کردند. و پور فلک ها و خدانورها به قتل رسیدند.  و مردم با شعار حکومت کودکش کش نابود باید گردد عزم جزم خود را برای جارو کردن این حکومت ضد بشر و کودک کش اعلام داشت. و امروز به نقطه ای رسیده ایم که دیگر جامعه به عقب بر نمیگردد.

متاسفانه امروز ما شاهد افزایش نرخ آمارهایی از محرومیت ها و خشونتهای جنایتبار علیه کودکان هستیم که حاکمیت با بی شرمی یا کتمانش می کند و یا با مقصر دانستن این و آن سعی در پاک کردن صورت مسئله دارد. خیابان ها؛ پیاده روهای شهر را کودکان صاحب شده اند. به جای کارناوالهای شادی و رقص در خیابانها کارناوال های فقر در آرایش هستند. نمونه اش کودکان گل فروش و شیشه پاک کن ماشینها و کودکان کار و کودکان زباله گرد هستند. کودکانی که خیابان هارا به صحنه هایی مملو از غم و اندوه بدل کرده اند. فقر به جای رفاه در ایران کودکان را نشانه گرفته است.

 ما فعالین جنبش دادخواهی اعلام میداریم :

فردای پس از انقلاب :اولین گام در راه جامعه انسانی؛ اجرای تحصیل رایگان و اجباری؛ کوتاه شدن دست مذهب از آموزش و پرورش؛ آموزش مهارتهای زندگی متناسب با آخرین دستاوردهای علمی؛ امنیت محیط آموزشی و ۰۰۰ را لازم الاجرا می دانیم.

اگر تحصیل رایگان و اجباری باشد هیچ کودکی به خاطر فقر اقتصادی خانواده ترک تحصیل نمی کند.  هیچ دختر دانش آموزی فروخته نمی شود و سرسفره عقد نمی نشیند. افزایش کودک همسری یک فاجعه انسانی و تکان دهنده است. ما ازدواج کودکان دختر را تجاوز به کودک و یک جنایت آشکار میدانیم. ازدواج کودکان دختر ؛ شکنجه سپید است. کودک همسری، زنده به گور کردن کودکان است.   نه به کودک همسری.

 در آستانه سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی؛ با برافراشته شدن پرچم آزادی و برابری در جامعه به تمام پایمال کنندگان حقوق انسان و کودک؛ اعلام کیفرخواست میکنیم و در قبال جنایات حکومت بچه کش و حملات ددمنشانه اش به کودکان اعلام می داریم که  نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم .

جنبش دفاع از حقوق کودکان یک جنبش قدرتمند است. فعالین دفاع از حقوق کودک و معلمان نیروهای مهم این جنبش هستند. معلمان نقش مهمی در جلو آوردن شعار تحصیل رایگان و نه به کودک همسری داشته اند و این خود به بستری برای همبستگی مبارزاتی میان معلمان و خانواده های دانش آموزان شده است. در آستانه سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی شعارهای دفاع از حقوق کودکان را باید جلو آورد. یک شعار مهم اعتراضی مردم اعتراض به هدف سرکوب قراردادن کودکان است. از جمله شعار حکومت کودک کش نابود باید گردد را باید وسیعا بر در و دیوار نوشت و در کف خیابان فریاد زد. زنده باد انقلاب زنانه در ایران!

INTELLECTUS.lt anglų kalbos kursai Vilniuje ir vaikų stovykla
#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب