حمید تقوایی: سخنی با مردم-انقلاب قدرتمندتر میشود!

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۵۱

چهارم آبانماه روز بزرگ و مهم دیگری در روند انقلاب ما بود. انقلاب با چنان شتابی به پیش میرود که میتوان گفت هر روز نقطه اوج تازه ای است با تظاهرات و اعتراضات و تجمعات گسترده تر، با شهرهای بیشتر که بپا میخیزند، با بخشهای تازه ای که دست به اعتصاب میزنند، و همچنین با شعارهای کوبنده تر و تعرضی تر در تظاهرات و تجمعات و اعتصابات.

اما پیشرویهای ما صرفا کمی نیست، بلکه از دو جنبه مهم دیگر هم میشود گفت انقلاب ما کیفیتا وارد مرحله قدرتمندتری شده است.

 جنبه اول اینست که بخشهای مختلف جامعه، اقشار جامعه، در موقعیت اجتماعی خودشان، بطور علنی و با هویت خودشان به انقلاب می پیوندند، علیه کل حکومت می ایستند  و فریاد اعتراضشان را بلند میکنند.

این حرکت با تجمعات و اعتصابات دانشجویان شروع شد که امروز بسیار گسترده شده و تقریبا همه دانشگاهها را در بر گرفته. بعد دانش آموزان، بویژه دانش آموزان دختر، به این حرکت پیوستند؛ شجاعانه و قهرمانانه پا بمیدان گذاشتند و با شعارهای کوبنده شان در مقابل حکومت ایستادند. بدنبال آن اعتصابات کارگری را داشتیم. اعتصاباتی که از بخش نفت شروع شد و بخشهای دیگر کارگران هم دارند به این حرکت می پیوندند. اعتصابات کارگری دارد گسترده تر میشود. همچنین اعتصابات بازاریان، اعتصاب عمومی چندین باره در شهرهای کردستان و امروز اعتصاب مغازه داران در تهران و کرج و بسیاری از  شهرهای دیگر.

پزشکان هم به این حرکت پیوسته اند. دیروز تجمعی داشتند با فراخوان قبلی و با شعارهای کوبنده علیه حکومت. وکلا هم قبل از آن به این حرکت پیوسته بودند. معلمان هم در این حرکت سهیم هستند.

به این ترتیب بخشهای مختلف جامعه با هویت خودشان و با قدرت و با عزم جزم خود به انقلاب می پیوندند و به حرکت عمومی تظاهراتهای خیابانی قدرت بیشتری می بخشند. جامعه بطور یکپارچه با هویت خودش، بخشهای مختلف مردم  با اسم رسم خودشان، در مقابل حکومت می ایستند و حکومت کاملا درمانده شده است.

جنبه دوم اینست که انقلاب ما سازمان یافته تر شده است. با فراخوانهای از پیشی در مکانهای معین و در تاریخهای معین  دست به اعتراض میزنیم و کاری از حکومت ساخته نیست. همین مراسم چهلم ها خود نوعی فراخوان در روزهای معینی به اعتراضات و تجمعات هست.

دیروز در چهلم مهسا امینی جمعیت گسترده ای، جمعیتی چندین ده هزار نفره، در سقز گرد هم آمد و یاد مهسا را گرامی داشت. حکومت تمام توانش را به کار گرفت تا از این تجمع جلوگیری کند. خانواده مهسا را تحت فشار قرار داد، نیروهای سرکوبش را در سقز و شهرهای دیگر مستقر کرد، راه ها را بست، مردم را تهدید کرد و با این حال هیچ غلطی نتوانست بکند. امروز در چهلم نیکا شاکرمی همین تجمعات دارد تکرار میشود مردم با قدرت در لرستان در زادگاه نیکا جمع شده اند و با شعارهای کوبنده ای علیه حکومت دارند خشم و اعتراض خود را بیان میکنند.

اما  مساله حکومت تنها چهلم ها نیست. جمعهائی تشکیل شده است مثل جوانان محلات تهران که مشخصا برای شنبه ها فراخوان تظاهرات میدهند. دیروز هم بخشی از فراخوانهائی که داده شد از جانب جوانان محلات تهران بود. امروز جوانان محلات تبریز هم اعلام تظاهرات کرده اند. برای همین امروز فراخوان تظاهرات داده اند. شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان هم   معلمان را به میدان مبارزه فرا میخواند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم همین نقش را در رابطه با اعتصابات کارگران این بخش ایفا میکند.

با این ترتیب انقلاب ما سازمانیافته و متشکل به پیش میرود. و در مقابل، حکومت هر روز درمانده تر و ضعیف تر میشود. شامگاه دیروز حکومت دست به جنایت تازه ای زد. به مردم در شاهچراغ شیراز حمله برد به این امید که توجه ها را بعد از آن تظاهرات پرشکوه در سقز و در بسیاری از شهرهای دیگر، به چیز دیگری معطوف کند. میخواست به اصطلاح فیلی هوا کند و اذهان را متوجه جنایتی بکند که ظاهرا و بقول او بوسیله داعش اتفاق افتاده بود.

حکومت همین تاکتیک و ترفند را در آتش زدن و حمله به زندانیان در زندان اوین داشت. در این مورد هم امیدوار بود توجه ها را از اعتراضات گسترده در روز شنبه منحرف کند و به جنایت در اوین معطوف کند.

در دی ماه ٩٨ هم در اوج اعتراضات ما رژیم همین تاکتیک را بکار برد؛ به هواپیمای مسافربری شلیک کرد به این امید که انقلاب را باصطلاح هایجک کند و به عقب براند، ولی نتوانست. اگر ویروس کرونا به کمک حکومت نمی آمد  نمیتوانست  اخیزش ٩٨ را کنترل و مهار کند.

حمله حکومت به هواپیما باعث شد که خانواده جاباختگان آن فاجعه با قدرت بمیدان بیایند و امروز کسی مثل حامد اسماعیلیون به خاری در چشم حکومت تبدیل شده است.

جنایتی هم که امروز مرتکب میشود نیز نتیجه ای بهتر از این برای حکومت ببار نخواهد آورد. انقلاب ما با این تمهیدات و جنایات و حادثه افرینی ها به عقب نمی نشیند، حتی کُند هم نمیشود. صفوف ما هر روز قدرتمند تر میشود، انقلاب هر روز آگاهانه تر، سازمانیافته تر و متعین تر به پیش میرود و رژیم را از هر طرف محاصره میکند و به زانو در می آورد. 

پیروزی از آن ما است. در این تردیدی نداشته باشید! ((متن کتبی گفتار ویدیوئی)

۵ آبان۱۴۰۱  ُ ۲۸ اکتبر  ٢٠٢٢ 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب