در برابر گرانیها چه سازماندهی اعتراضی ای باید انجام گیرد-گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه رویدادها

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

منندرج در کارگر کمونیست ۷۹۰

میثم عتیق : همزمان با انتشار خبر افزایش ناگهانی قیمت نان در مشهد رئیس اتحادیه نان در این شهر از اجرای تدریجی برنامه اول افزایش قیمت نان در سراسر کشور بدستور مستقیم  دولت ابراهیم رئیسی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس افزایش ۴۰ درصدی بهای نان در مشهد از روز سه شنبه سوم مرداد شروع شده  و بر اساس نرخ نامه جدید قیمت نان در استان خراسان رضوی به این صورت اعلام شده که بهای نان  بربری سنتی یارانه ای که تا روزهای قبل از این ۸۵۰ تومان بود،  به ۱۲۰۰ تومان رسیده است. همینطور در این نرخ نامه قیمت نان تافتون سنتی یارانه ای از ۶۵۰ تومان به ۹۰۰ تومان وسنگک یارانه ای از ۱۴۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان و بربری خراسانی نیمه یارانه ای از ۱۳۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان افزایش داشته است. در واکنش به این  موضوع اتحادیه نان مشهد اعلام کرده است که این افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و  مسئولان مشهد نیست بلکه چنین تصمیمی از طرف پایتخت گرفته شده و برنامه افزایش به مرور زمان سراسری قیمت نان در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

شهلا دانشفر افزایش قیمت نان  آنهم نه پنج درصد و ده درصد بلکه یک شبه و ۴۰ درصد  طرحی است که جمهوری اسلامی میخواهد در استانهای کشور پیاده کند. شما فکر میکنید که حکومت چه هدفی را از پیشبرد این طرح دنبال میکند. و با توجه به این که اساسا و تاریخا نان جایگاه ویژه ای در سفره های مردم دارد، آیا حکومت متوجه تبعات سیاسی این افزایش قیمت نیست؟

شهلا دانشفر:  مساله  این است که جمهوری اسلامی هدف و برنامه اقتصادی ویژه ای جز چپاول بیشتر مردم را ندارد.  مساله اصلی اینست که اقتصاد این حکومت داغان است و به ورشکستگی کامل رسیده است. سالگرد  انقلاب است و جمهوری اسلامی میداند که  باید نیروهای سرکوبش را پروار کند و هزینه سرکوب برایش در اولویت است. و میداند که هزینه سنگینی بر میدارد برای اینکه نیروهای خودش را برای سرکوب در برابر بر آمد جدید انقلاب به خط کند. همین الان در تامین نیروهای سرکوب گشت های ارشاد  خود مانده اند. در نشست هایشان بارها این را گفته اند. اقتصادشان نیز فروپاشیده و به ورشکستگی  رسیده است.   این را هم از قبل به شکل های مختلف اعلام کرده اند. یک اقتصاد مافیایی که اساسش بر رانت خوری و چپاول استوار است و  به بن بست کامل رسیده است.   از قبل اخطار داده بودند که افزایش هفتاد درصدی نرخ تورم در راه است. و معنای آن در پیش بودن گرانی های بیشتر است.  از جمله می بینیم قیمت نان  چنین ناگهانی افزایش پیدا کرده است و به قول شما نان یک قلم اساسی در زندگی و معیشت مردم است. همانطور که اشاره شد این افزایش قیمت سراسری خواهد بود و گفته اتحادیه نانوایان درست است که این تصمیم مرکزی ومستقیما از سوی دولت  است. این سیاست دولت است. در جلسه و نشست فرماندهان با خامنه ای همان اول گفتند که باید بودجه نیروهای سرکوب را افزایش داد.  بنابراین  افزایش قیمت نان را باید در چهارچون چنین اوضاعی از روند سیاسی جامعه و وضع در هم ریخته حکومت دید.  فقط نان نیست که گران شده است. الان قیمت مرغ  کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است. و این ارقام هر روز بالاتر میرود.  درمورد همین معضل گرانی می بینیم که  در درون مجلس چگونه به  جان هم افتاده اند. یکی از نمایندگان مجلس هشدار داده و میگفت که اگر نرخ تورم گرانی بدین صورت  افزایش یابد مردم گسترده تر به اعتراض برخواهند خاست و باعث میشود که دشمن  از این شرایط نابسامان سوء استفاده کند.  حکومت وحشت دارد از اعتراضات مردم. چون یک تم مهم انقلاب زن زندگی آزادی، اعتراض علیه فقر و گرانی و بی تامینی است.  که خود را در شعار “فقر فساد گرانی میریم تا سرنگونی” در کف خیابان بازتاب میداد. و همین امروز شعار “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد”  در تجمعات اعتراضی کارگران و بازنشستگان در کف خیابان بر تداوم انقلاب تاکید دارد. بنابراین گرانی نان و به تبع آن گرانی های بیشتر یک اعلام جنگ دیگر به کل جامعه است و این موضوع بر خشم و اعتراض مردم بیشتر دامن خواهد زد. از جمله همین الان ما در کف خیابان شاهد فریاد های اعتراضی خشمگینانه مردم و بخش های مختلف بازنشستگان  هستیم وقتی که شعار میدهند “بیشرف دروغگو حاصل وعده هایت کو”، “کو مهار تورم دروغ میگین به مردم”،

میثم عتیق: یک نکته ای که اینجا مطرح است  اینست که حکومت آمده بصورت آزمایشی در استان خراسان افزایش قیمت نان را پیاده کرده است. و  الان سر و صدای موضوع بلند شده که قرار است در باقی استانها نیز این طرح را پیاده کنند. همین متد را در رابطه با افزایش سایر اقلام معیشتی داشته اند. فرضا کالا برگ  دیجیتالی که همان  کوپن های سابق هستند را به همین شیوه یعنی آزمایشی در چند شهر استان کشور پیاده کردند و بعد سراسری شد . اقلام دیگری هم هستند. مجموعه این رویکرد حکومت را که میبینید، فکر میکنید برای ماههای پیش رو، آنهم در شرایط اقتصادی کنونی جمهوری اسلامی چه خوابی برای سفره های مردم دیده است؟

 شهلا دانشفر: همانطور که اشاره کردم اقتصاد جمهوری اسلامی به گل نشسته است. و در عین حال از موج دوباره انقلاب وحشت دارد. به همین دلیل طرحهایش را از یک جا شروع میکند  تا بتواند کنترل اوضاع را تا هر اندازه که شده در دست داشته باشد و بتواند طرحش را در جاهای دیگر و سراسری تر به پیش ببرد. معلوم است که این تعرض به اعتراضات مردم شدت خواهد داد. قبلا  هم  نظیر اینگونه طرحها  را اعلام کردند و بعد در برابر اعتراضات مردمی مجبور شدند عقب بنشینند. در همین یکساله چند بار گفتند قیمت بنزین گرانتر خواهد شد.  گرانی هایی هم صورت گرفت. ولی حکومت با یک قدم جلو و دو قدم عقب سیاست هایش را جلو می برد چون از مردم و  اعتراضات مردمی وحشت دارد. ما میدانیم که ۴۰ درصد افزایش قیمت نان تاثیر خود را روی قیمت همه اجناس دیگر میگذارد. یعنی قیمت همه اجناس به تناسب بالا میرود. به جز قیمت مزد کارگر و دستمزدها.  و معنای همه اینها همان چیزی است که خودشان در جدالهایشان و از در راه بودن تورم هفتاد درصدی صحبت کردند هست. تازه وضع از این هم وخیم تر است.  این تدارکی است که جمهوری اسلامی برای چپاول گسترده تر مردم دیده است. از جمله از یکطرف می بینید که جواب بازنشستگان را با اینکه صندوق بازنشستگی خالیست میدهد. و قبلا در  همین برنامه صحبت کردیم که هفده صندوق از هجده صندوق بازنشستگی دچار ورشکستگی شده است و این بخشی از چپاولگری های حکومت است. از سوی دیگر خبری از افزایش دستمزدها نیست و حتی طرحی که از سوی تشکلهای دست ساز حکومتی تحت عنوان بازنگری در میزان حداقل دستمزد داده شده بود بخاطر اینکه میدیدند فضای اعتراض به مصوبه شورای عالی کار بالاست، رد شد. به این معنا که تشکلهای حکومتی این طرح را داده بودند تا بلکه مبارزه بر سر دستمزد را  از کف خیابان عقب بزنند. بعلاوه برنامه هفتم توسعه را هم دیدیم که تماما تعرض به معیشت جامعه و بویژه بازنشستگان است. بنابراین دست حکومت و بساط چپاولگرانه اش برای مردم رو است. و همانطور که اشاره کردم این گرانیها بدون شک با یک اعتراض گسترده مردمی روبرو خواهد شد. و زمزمه ها  و تلاطم های آنرا همین امروز شاهد هستیم.

میثم عتیق: با  توجه به همه  این ها در رابطه با این مساله چه باید کرد؟ میدانیم که نان بصورت نمادین در تاریخ جامعه ایران در  انتهای کار قرار گرفته است. یعنی وقتی  که دیگر چیزی برای از دست دادن نداری و اصطلاح نان شب را همه میدانیم که  در ایران به چه معنا است.  الان  ما شاهد هستیم که جمهوری اسلامی به نان هم دارد حمله میکند و چنین افزایش قیمتی را در نظر گرفته است. این تعرض جمهوری اسلامی را در کف خیابان چگونه مردم باید پاسخ بدهند. کارگران معلمان بازنشستگان و سایر بخشهای مزدبگیر جامعه مشخضا در رابطه با این تصمیم حکومت در رابطه با افزایش قیمت نان چکار باید بکنند؟

شهلا دانشفر: این وضعیت هیچ پاسخی جز این ندارد که جمهوری اسلامی باید گورش را گم کند و برود. برای اینکه گرانی پایان بگیرد.  فقر و بی تامینی پایان بگیرد، اختلاس و دزدی پایان بگیرد باید بساط این حکومت را جمع کرد. ولی همین الان باید چه کرد. به نظر من در برابر همین تصمیم و گران شدن قیمت نان باید اعلام اعتراض کرد. بطور مثال تجمع سراسری بخش های مختلف کارگری معلمان، بازنشستگان علیه این سیاست یک پاسخ محکم به این تصمیم جنایتکارانه و ضربه محکمی به حکومت است.  بازنشستگان همین الان این تجمعات را دارند. بخش بسیاری از شعارهایشان در کف خیابان علیه گرانی و تورم است. شعار “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” سر میدهند. خودشان شعار اتحاد بخشهای مختلف بازنشستگان را میدهند  و میگویند “کشوری، لشکری، تامین اجتماعی اتحاد اتحاد”، باید این اتحاد وسیع ۲۵ میلیون بازنشسته انجام بگیرد. در جاهایی مثل کرمانشاه شاهد تجمعات مشترک بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی بوده ایم، باید در همه شهرها این تجمعات مشترک را بر پا کرد. در عین حال همه بخش های جامعه از این اعتراضات حمایت کنند و به آن بپیوندند. معلمان خودشان مبتکر اعتراضات گسترده سراسری بوده اند و الان بیش از هر وقتی می طلبد که علیه گرانیها و در اعتراض به پاسخ نگرفتن خواستها و مطالباتشان فراخوان اعتراض سراسری بدهند. جمهوری اسلامی از یکطرف نان را گران میکند،  با تعیین دستمزدهای چندین بار زیر خط فقر معیشت کارگران و کل جامعه را مورد حمله قرار میدهد  و با طرحهایی چون برنامه توسعه هفتم معیشت مردم را مورد حملات شدید قرار میدهد و  از طرف دیگر سرکوبگریهایش را شدت میدهد تا انقلاب را عقب بزند. به همین  دلیل اعتراض علیه گرانی، اعتراض علیه فقر، اعتراض علیه فساد، و اعتراض علیه سرکوب و زندان و شکنجه و اعدام  و ایستادن مقابل گشت های ارشاد جمهوری اسلامی امروز محورهای مهم اعتراضات متحد همه مردم است.  فراخوان من به اعتصابات سراسری است. فراخوان من به تجمعات سراسری است. در این آستانه سالگرد انقلاب زن زندگی آزادی باید به تدارک چنین اعتراضاتی برویم. الان هزاران کارگر پروژه ای پیمانی نفت در تدارک اعتصاب هستند. بازنشستگان در تدارک تجمعات متحد سراسری خود هستند، محیط های مختلف کارگری از اعتراض می جوشد و در این بستر میشود چنین اعتراضات سراسری ای را شکل داد و باید به تدارک آن رفت. در کنار آنها شعاردهی های شبانه را با  بلند کردن فریاد اعتراض علیه گرانی ها و فریاد رساتر شعار “فقر فساد گرانی میریم تا سرنگونی” را از سر گرفت. برای چنین اعتراضاتی محلات مختلف را سازمان دهیم. چنین اعتراضاتی هم پاسخی به تعرضات معیشتی حکومت و برای عقب زدن آنست از جمله علیه گرانی نان و هم فضا را آماده میکند که در سالگرد انقلاب با توجه به شرایط  پر تلاطم جامعه بتوانیم به تدارک سر بلند کردن موج قدرتمند تری از انقلابمان برویم.   

میثم عتیق: سپاس از شما شهلا دانشفر که در این برنامه شرکت کردید

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب