روز شماری از اعتراضات کارگران پیمانی نفت در این هفته در همبستگی با اعتراضات مردمی-کارگر نفت ما، رهبر سرسخت ما

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۴۹

بنا بر اخبار منتشر شده از سوی شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت از صبح روز  دوشنبه ۱۸ مهرماه کارگران پروژه ای در پتروشیمی های هنگام و بوشهر ( سایت یک ) وارد اعتصاب شدند. این اعتراضات بنا بر ابر فراخوان های قبلی دو روز قبلش  و در حمایت از خیزش انقلابی  مردم صورت گرفت. بدنبال این اعتراضات کارگران پتروپالایش کنگان و فاز دوم پالایشگاه آبادان نیز در این روز وارد اعتصاب شدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت قبل تر در اطلاعیه خود هشدار و اخطار داده بود که اگر سرکوبگری های حکومت تداوم یابد  همگام و همصدا با مردم دست به اعتراض خواهند زد. شورای سازماندهی ضمن درج این خبر از همه کارگران پیمانی، فراردادی و رسمی در تمامی پروژه های نفت و  گاز و پتروشیمی  و در همه پالایشگاهها و سکوهای نفتی و همچنین کارگران بخش حفاری خواستار شده است که بطور گسترده به اعتصاب بپیوندند. بدین ترتیب کارگران پروژه ای شاغل در عسلویه با شعارهای مرگ بر دیکتاتور‌، مرگ بر خامنه ای به اعتراضات مردمی در کف خیابان پیوستند. در این روز کارگران اعتصابی در سه راه عسلویه جاده ها را بستند و در برابر سرکوبگران فریاد میزدند بیشرف بیشرف و با کف زدن و هورا کشیدن شعار میدادند نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم. بالاخره نیروی سپاه سه راه عسلویه را  باز کرده و فضا را بشدت امنیتی کرد. بنا بر آخرین خبرها تعدادی از کارگران اعتصابی نفت  بازداشت شده اند.  اسامی شماری از کارگران بازداشتی عبارتست از: مهدی جهانبخشی – علی محمودی – هادی مولایی – نورعلی بهادری – فرید کوراوند – کامبیز مهمدی – شاهین نجفی – احمد پور – فرشید مرادی – علی شاپوری و امید کوراوند. در برابر این سرکوبگرها کارگران  اعلام کردند که به  اعتصاب و اعتراض خود ادامه میدهند. 

از سوی دیگر مدیریت پتروشیمی صدرا از ترس گسترش اعتصاب کل پروژه  را تعطیل اعلام کرده است و کارگران میگویند حالا که دیده اند که  عزم  ما برای اعتصاب جدی است و  کارگاههای مختلف آماده اعتصاب میشوند دست به این اقدام زده اند. اما  هر پروژه ای هم که تعطیل شود جایی نخواهیم رفت و قوی تر به میدان خواهیم آمد. امروز حدود سه هزار کارگر در این اعتصاب شرکت داشتند. 

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه ای ضمن اشاره به فضای امنیتی حاکم بر عسلویه بر برپایی تجمع و اعتصاب تاکید کرد و همه بخش های کارگران شاغل در نفت را به پیوستن به اعتصاب فراخوان داد. در این بیانیه آمده بود:  “شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی همه کارگران نفت، پروژه ای و رسمی، قراردادی و حجمی، کارگران بخش حمل و نقل سوخت وعملیاتی، همکاران شاغل در ملی حفاری، بهره برداری ها، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها همه را به اعتصاب سراسری در نفت در همبستگی با اعتراضات مردم فرا میخواند. شورای سازماندهی در این همبستگی بر آزادی فوری و بدون قیدو شرط بازداشت شدگان اخیر و همه زندانیان سیاسی، جمع شدن نیروی های سرکوب از خیابان و پایان یافتن سرکوبها و محاکمه آمرین و عاملین قتل مهسا امنیتی و همه کسانی که در این مدت بدست نیروهای سرکوب حکومت به قتل رسیده اند تاکید میکند”.. هنچنین کارگران اعتصابی فاز ۱۴ کنگان در اعتراض به امنیتی شدن فضای اعتراضشان و نیرو آوردن رژیم به منطقه اولتیماتوم سه روزه دادند و اعلام کردند که اگر نیروی سرکوب از مراکز نفتی جمع نشود در اشکال گسترده تری اعتراض خود را به پیش خواهند برد. بنا بر خبر ها روز هجدهم بخش هایی از این کارگران که در فاز ۲ دست از کار کشیده بودند با مقابله نیروهای حراستی برای جلوگیری از شکل گیری اولیه اعتصاب مواجه شدند

بدین ترتیب روز ۱۹ مهر علیرغم دستگیرها کارگران پروژه ای در شرکت پالایش نفت آبادان مقابل گیت ورودی پرسنل تجمع کرده و اعتصاب خود را آغاز کردند. در این روز تعدادی دیگری از کارگرن معترض بازداشت شده و شمار کارگران دستگیر شده به بیش از سی نفر رسید.  در مقابل این سرکوبگری ها بار دیگر کارگران معترض نفت اولتیماتوم داده و اعلام کرده اند که اگر دستگیر شدگان آزاد نشوند و نیروی سرکوب از مراکز نفتی بیرون نروند ساکت نخواهند ماند و در اشکال گسترده تری به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد. کارگران براتحاد همه کارگران نفت و همبستگی سراسری مردم با کارگران نفت تاکید کرده اند.

. در ادامه چنین کشاکشی در روز بیستم مهر ماه نیز کارگران سایت یک پتروشیمی بوشهر و نیز کارگران در فار ۱۴  واقع  در جاده منتهی به کمپ کنسرسیوم، دست به اعتصاب زده و اتوبان جم را بستند. طبق آخرین خبر ها فضای مراکز اعتراضی نفت بشدت امنیتی است و کارگران بر آزادی فوری همکارانشان تاکید دارند.

حزب کمونیست کارگری دستگیری و بازداشت کارگران اعتصابی نفت را شدیدا محکوم کرده و  قاطعانه از اعتراضات  کارگران پروژه ای نفت در همبستگی با خیزش انقلابی مردم حمایت و پشتیبانی میکند. حزب همصدا با شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، همه بخش های شاغل در مراکز نفتی را به اعتصاب سراسری و حمایت قاطع از همکاران بازداشتی خود فرا میخواند. حزب همچنین همه کارگران، دانشجویان، دانش آموزان معترض، معلمان، و همه مردمی که هر روزه به خیابان آمده و شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهند را به اعتراض به دستگیری کارگران اعتصابی نفت و همبستگی با اعتراضات کارگران نفت و سردادن شعار  کارگر نفت ما، رهبر سرسخت ما فرا میخواند.

 با اتحاد و اعتصاب سراسری میتوان جلوی سرکوبها را گرفت. نباید کارگران معترض نفت را تنها گذاشت.

تاکید حزب بر اعتصابات سراسری است. و آنرا یک حلقه مهم در تقویت اعتراضات مردمی در کف خیابان و تداوم قدرتمند انقلاب میداند.  حزب تمامی کارگران در بخش های مختلف کارگری نظیر رانندگان بخش حمل و نقل، شهرداریها، کارگران آتش نشانی و برق و معلمان و نیز کارگران فولاد و ماشین سازیها و هفت تپه را به اعتصابات سراسری  و حمایت فعال از مبارزات کارگران نفت فرا میخواند.  با شعار کارگر نفت ما، رهبر سر سخت ما اعتصابات را سراسری کنیم. یک ابزار مهم متحد کننده اعتراضات کارگران نفت شورای سازماندهی اعتراضات آنهاست. حزب همه کارگران نفت را به پیوستن وتقویت این شورا فرا میخواند. از تجربه کارگران نفت باید آموخت و این شوراها را در تمام مراکز کاری شکل داد. با تمام قوا برای آزادی کارگران بازداشتی نفت تلاش کنیم. با قدرت انقلابمان بازداشت شدگان اخیر و همه زندانیان سیاسی را  آزاد کنیم.

بنا برخبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت تا پایان روز ۲۴ مهر تعدادی از کارگران بازداشتی با قید و وثیقه، قرار کفالت وجریمه نقدی آزاد شده اند.  اما بدلیل قطع اینترنت و دشواری تماس هنوز  اسامی کارگران آزاد شده و دیگر بازداشت شدگان در دست نیست.  شورا با تاکید بر آزادی همه کارگران  دستگیر شده اعلام کرده که در حال بررسی برنامه های بعدی خود برای گسترش اعتراضات خود هستند.

برگرفته از اطلاعیه های حزب کمونیست کارگری

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب