سیرک انتخاباتی حکومت و مردم -شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۳۸

رای ما سرنگونی است و انتخاب ما انقلاب زن زندگی آزادی

هشتم تیر ماه سیرک انتخابات حکومتی برگزار شد. انتخاباتی از سوی حکومتی در سراشیبی سقوط که شکافشان آنقدر عمیق است که حتی نتوانستند در همان مرحله اول با هر دوز و کلکی شده یکی را از صندوق رای کذایی شان بیرون بکشند و کار به مرحله دوم کشیده شد.  و در برابر و اکنش های اعتراضی مردمی در این مدت تن همه شان به لرزه در آمده است.

دلیل روشنش نیز این است که این یک نمایش انتخاباتی  بعد از انقلاب زن زندگی آزادی بود که  برپا شد و  سخن مشترک همه مردم رای به سرنگونی و تداوم انقلاب بود . حوزه های انتخاباتی سوت و کور بودند و این خود  تودهی دیگری از سوی مردم بر حکومت بود .

در  این روزهای معرکه گیری انتخاباتی حکومت، در و دیوار شهرها با ”رای ما سرنگونی است ” پر شد. پوستر های تبلیغاتی رژیم پایین کشیده شد و نمایش های مناظرتی کاندیداهای این سیرک  مسخره به صحنه اعتراض مردمی تبدیل شد.

در این روزها همچنین هزاران کارگر اعتصابی نفت با تاکید بر مطالبات خود  و  با گفتن “رای بی رای ” حرف آخرشان را زدند و بازنشستگان در کف خیابان با بلند تر کردن صدای اعتراضاتشان و فریاد “ما دیگر رای نمیدیم از بس دروغ شنیدیم”  و فریاد شعار اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد”  صدای اعتراض کل جامعه را نمایندگی کردند. در جریان این مضحکه صف آرایی قدرتمند انقلاب و در هم ریختگی بیش از بیش صفوف حکومت را شاهد بودیم.

و بالاخره اینکه در این روزها و در جریان مضحکه ای که به پا شد اتحاد و همبستگی صف انقلاب زن زندگی آزادی را در بیانیه های اعتراضی بخش های مختلف کارگری و کل جامعه و عزم جزم مردم برای خلاصی از جهنم جمهور ی اسلامی و به پیروزی رساندن انقلاب شاهد بودیم. و بار دیگر منشور خواستهای حداقلی بیشت تشکل کارگری- اجتماعی و منشور مطالبات پیشرو زنان این دو سند تاریخی انقلاب زن زندگی آزادی روی میز قرار گرفت.  و ما شاهد جامعه ای  بودیم که در آن مردم یکصدا فریاد زدند و گفتند رای ما سرنگونی است.  در اینجا نگاهی بیندازیم به گوشه هایی از بیانیه ها و پیامهای کارگری و مردمی به مناسبت مضحکه انتخاباتی حکومت:

-(بیانیه مشترک و سراسری فعالین انقلاب «زن زندگی آزادی»، جنبش زنان و تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی درباره «انتخابات» ریاست جمهوری ۱۴۰۳): رای و انتخاب ما انقلاب «زن زندگی آزادی» است که با گام‌ها و فریادهایمان در خیابان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس اعلام کرده و می‌کنیم! ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن بالا نگه داشتن پرچم انقلاب «زن زندگی آزادی»، عموم جامعه را به مبارزه متحدانه و همبسته، مستمر و سازمان‌یافته بر اساس منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های صنفی و مدنی ایران و منشور مطالبات پیشرو زنان ایران، فرا می‌خوانیم تا در یک مسیر مشترک بر اساس خواسته‌های آزادیخواهانه، برابری‌طلبانه و سکولاریستی به نقطه پیروزی برسانیم و این بساط ضدانسانی را از جامعه‌مان پاک کنیم.

-شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز ضمن گزارش اخبار اعتصاب نوشته‌ است: “همانطور که قبلاً هم اعلام کرده‌ایم دیگر بس است. به این بردگی تن نمی‌دهیم. ما مطالبه گریم. همانطور که بازنشستگان عزیز در خیابان فریاد زدند. همانطور که مردم صدایشان بلند شده است. حرف ما هم همین است. رأی بی رأی. از حقمان کوتاه نمی‌آییم”. بازنشستگان نیز در کف خیابان با فریاد “ما دیگه رأی نمیدیم” فریاد رسای کل جامعه هستند.

– شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان: مطالبات واقعی مردم و معلمان در حوزه آموزش و پرورش که در این سالها در کف خیابان طنین‌انداز شده است از این قرارند: اعتراض به نظام آموزشی ایدئولوژیک، اعتراض به کالایی شدن آموزش، مطالبه تشکل‌یابی مستقل، مطالبه حق تجمع و اعتراض، آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، آزادی معلمان زندانی، مطالبات معیشتی و منزلتی، بیمه کارامد و مطالبات اجتماعی چون حق پوشش اختیاری و دفاع از حقوق زنان و کودکان و … انتخابات در این ساختار برای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران موضوعیتی ندارد و ما مطالبات خود را از طریق تلاش برای تشکل‌یابی مستقل و تقویت نهادهای مردمی دنبال خواهیم کرد. ما سواستفاده از مطالبات صنفی برای گرم کردن تنور انتخابات و توهین به شعور فرهنگیان بازنشسته و شاغل و همچنین جعل و سواستفاده از نام شورای هماهنگی برای مقاصد انتخاباتی از سوی جناح‌های سیاسی را به شدت محکوم می‌کنیم.

-۵۲۰ معلم در بیانیه‌ای با طرح اینکه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را در حل مشکلات بی‌نتیجه و از همه بدتر، عامل افزایش مشروعیت و انگیزه سرکوب بیشتر مطالبه‌گران و معترضان می‌دانند، اعلام کردند در این انتخابات شرکت نخواهند کرد.

– شورای بازنشستگان ایران “انتخابات ، پشتوانه سرکوب و غارتگری علیه کارگران، بازنشستگان، زنان و آحاد جامعه است! انتخاب ما کارگران و بازنشستگان از بستر جدال های هر روزه با جهت گیری اتکا به نیرو و قدرت اجتماعی مان میگذرد،  اعتصابات و اعتراضات در کف خیابان، قطب نمای دسترسی به رفاه معیشت و تغییر اوضاع  با دخالتگری متحدانه در برابر همه تعرضات حکومت به منافع مان از جمله همین نمایش انتخابات است و تا حق خود نگیریم از پای نمی نشینیم!

– یوسف بهمنی کارگر نیشکر هفت تپه: کارگران هفت‌تپه از مضحکه انتخاباتی جمهوری اسلامی به هیچ وجه حمایت نمی‌کنند و در کنار مردم ایران و مادران دادخواه هستند.یوسف بهمنی همچنین در پاسخ به آن دسته از نامزدهای انتخاباتی که از اعتبار هفت‌تپه می‌خواهند برای خود کره تبلیغاتی بگیرند، عنوان کرد که این کارها فایده‌ای ندارد و مسیر کارگران هفت‌تپه در تمامی این سال‌ها روشن است و آنها در مسیر حق و در کنار مردم گام بر می‌دارند.

– شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران :  از بس دروغ شنیدیم/ ما دیگه رای نمیدیم!”در حاکمیتی که پرستاران برای ایجاد تشکل مستقل خود با سدهای امنیتی مواجه می‌شوند، صندوق انتخابات و رای دادن بی‌معناست. جالب توجه اینجاست که خانه‌ی پرستار؛ این تشکل حکومتی پرستاران تلاش بسیار می‌کند که پرستاران و کادر بهداشت و درمان را به پای بازی انتصابات حکومتی بکشانند، و این بی‌ربطی آن را به ما پرستاران به روشنی نشان می‌دهد. ما پرستاران که بارها صدای اعتراضمان را در کف خیابان فریاد زده‌ایم، به خوبی می‌دانیم: سرنوشت ما و ذره‌ای بهبودی شرایط معیشت‌مان از صندوق رای بیرون نخواهد آمد و در این بازی انتصابات شر کت نمی‌کنیم.

اسماعیل بخشی کارگر نیشکر هفت تپه در رابطه با مضحکه انتخاباتی حکومت در  توییت خود به وضعیت متهمان در اتاق بازجویی پرداخته و نوشت: “در اتاق بازجویی کابل بود، شیلنگ بود، باتوم  در رنگ‌های مختلف هم بود. مامور به نیش‌خند از متهم بیچاره می‌پرسید با کدوم بزنم؟ سبز، سیاه یا با آبی؟ شما جای زندانی بینوا، کدام را انتخاب” می‌کردید؟

او در توییت‌های دیگری خطاب به کارگران ایران نوشت: “کارگری که میخوای در انتخابات شرکت کنی تا شاید کمی اوضاعت بهتر بشه، هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات هرگز به تو حق داشتن و تشکیل تشکل مستقل را نخواهد داد و تو بدون داشتن تشکل مستقل هرگز قدرت چانه زنی و مطالبه گری و گرفتن حقت را نداری.

اسماعیل بخشی همچنین نوشت “معلم و کارگر عزیز، مزدبگیران شریف، تکرار راه چندین بار رفته خطاست، وقتی برای گرفتن حق تان تجمع اعتراضی برگزار کردید هرکدام از این افراد رئیس جمهور شود برای حل مشکلتان با اولین وزیری که تماس می‌گیرد وزیر اطلاعاتش است چماق همان چماق است فریب رنگش را نخورید.

– جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه: “به سرمایه داران رای نمی دهیم! انتخاب واقعی و آزاد فقط در شوراهای منتخب مردم است. کارگران هفت تپه و جنبش کارگری، هیج منفعتی در دفاع از این نظام استثمارگر و سرکوبگر ندارند و برای ادامه و بقای آن در انتخابات سرمایه داران شرکت نمی کنند. ما به دشمنان طبقاتی مان رای نمی دهیم. شرکت در انتخابات تائید کل وضعیت و مشکلات و مشقات و مسببین آنست. ”

– چهارده تن از بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان انقلاب زن، زندگی، آزادی، با انتشار بیانیه‌ای در محکومیت انتخابات فرمایشی جمهوری اسلامی، اعلام کردند: “”ما جمعی از مجروحان و بازداشت‌شدگان قیام “زن، زندگی، آزادی” همراه و همگام با اکثریت مردم و همدوش همه مبارزان راه آزادی و برابری، این انتخابات و در واقع انتصابات را به صورت فعال تحریم می‌کنیم.”

– نهاد دادخواهان: انتخابات ،روی دریای خون عزیزانمان  ! برگزاری انتخابات در  برابر مردم خشمگین در صفوف بازنشسته ، کارگر ، معلم و دانشجو …..که در خیابان  فریاد میزنند ” ما دیگه رای نمی دیم” تنها از وقاحت و بی شرمی حکومتی بر می آید که  دستهایشان به کشتار و جنایت  آلوده است. ما  دادخواهان از خانواده های  دهه شصت تا خانواده های جانباختگان جنایت  هواپیمای اکراین تا دادخواهان آبان و  انقلاب مهسا ، همراه همه زنان و  مردانی که برای معیشت و منزلت زندگی و ازادی را دادخواهی می کنند، با فریاد :  زن زندگی آزادی هم صدا هستیم و رای ما سرنگونی و به محاکمه کشاندن همه آمرین و عاملین کشتار و جنایت چهار دهه گذشته بوده و ضمن حمایت از دادخواهان زندانی و دیگر زندانیان سیاسی که در بند زندان هستند اعلام می کنیم با هیچ بند و  زندان و اعدام نمی توانید مبارزات ما مردم به جان آمده از ظلم و بیداد حکومت ، جنایت و کشتارتان را به عقب برانید.”

-ندای زنان ایران:” “ندای زنان ایران ” هم پیمان با  معلمان ،  کارگران ،  دادخواهان ،  دانشجویان و همه مردم که در بیانیه ها و پیام ها و واکنش های مختلف ، انتخابات نمایشی حکومتی را طرد کردند، با فریاد جاودانه   غزاله چلابی یکصدا بانگ بر می آوریم : ما همه با هم هستیم و اعلام می داریم:  انتخاب ما  ریشه کن شدن مناسبات آپارتاید_جنسیتی  و پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی است.

– بیانیه مشترک تشکل‌های جنبش رنگین‌کمانی : رای ما سرنگونی، انتخاب ما زن زندگی آزادی. “ما تشکل‌های مدافع حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ و امضاکنندگان این بیانیه، «انتخابات» جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسیم، وجاهتی  برای کل حکومت قائل نیستیم و این پروسه انتخاباتی را تنها به مثابه فرایندی برای تعیین رئیس دولت حکومت اسلامی برای سرکوب بی‌امان و پایمال کردن حق زندگی مردم ایران می‌دانیم. ما جنایات رژیم از فردای روی کار آمدن‌اش تا به امروز را نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم؛ و برای دادخواهی و پیروزی انقلاب‌مان، دوشادوش تمامی بخش‌های رادیکال و پیشرو جامعه به مبارزه ادامه می‌دهیم و تا روز محاکمه قاتلین مردم ایران، ایستاده‌ایم تا پایان.”

– انجمن خانواده‌های دادخواه آبان در اعتراض به مضحکه انتخاباتی جمهوری اسلامی: ” تصمیم مردم ایران به تحریم دو انتخابات فرمایشی پیشین، فریاد رسای گذرِ بی‌بازگشت آنان از ظلمت استبداد جمهوری‌اسلامی بود. حال، پاسخ ما انجمن خانواده‌های دادخواه آبان به جمهوری‌اسلامی تنها یک کلمه است: نه.

-گوهر عشقی مادر دادخواه: ” فرزندانم! از همه شما که طعم تلخِ استبداد،#فساد سازمان یافته و  کشتار جوانانتان به دستِ این حکومت ننگین را چشیده اید،قاطعانه می خواهم به هیچ وجه در نمایش از پیش نوشته شده حکومتی شرکت نکنید! بگذارید حاکمیتِ دروغزن و حامیان #اصلاح_طلب و #اصولگرایش در این نمایشِ تو خالی تنها بمانند و یکبار دیگر جهانیان بدانند پاسخ قطعی ما به #جمهوری_اسلامی تنها یک جمله است: #نه_به_جمهوری_اسلامی ! و در نهایت باید به شما فرزندانم بگویم حاصل شرکت هر شهروندی در این نمایش شوم،چیزی جز تحکیم پایه های این حاکمیت بد سیرت نخواهد بود! چرا که قدمای ما به درستی می گفتند: از کوزه همان برون تراود که در اوست !

-جمعی از مادران دادخواه: ” مردم شریف کوردستان و مردم آزادیخواە ایران! ما به عنوان مادران دادخواە کوردستان تا زمانی که به حق خود در محاکمه و مجازات جنایتکارانی که فرزندانمان را بیگناه بە جوغە اعدام و گلولە بستن دست نیابیم، از عدالتخواهی دست برنخواهیم داشت. ما رژیم حاکم بر ایران را به طور کلی محکوم می کنیم و در هیچ به اصطلاح انتخابات نمایشی شرکت نخواهیم کرد.”.

– مادر دادخواه زنده یاد #مهرداد_معین_فر با انتشار عکس از فرزند حانباخته اش نوشت : “انتخابات ما روزی بود که (آبان۹۸)  رو تبدیل به (آبان خونین)کردن”

– مادر دادخواه #هومن_عبداللهی: بین ما و شما دریایی از خون فاصله است

– مادرزنده یاد  #سارینا_ساعدی، از جانباختگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی در محکومیت انتخابات حکومتی، با انتشار تصویری از مزار فرزندش در صفحه‌ اینستاگرامش با هشتگ «نه به جمهوری اسلامی» نوشت:”مردم عزیز ایرانم، اگر جان و آینده بچه‌هایتان برایتان مهم است، فردا در خانه بمانید. من به ‌عنوان مادر شهید جان‌باخته‌ سارینا ساعدی از شما خواهران و برادرانم خواهش می‌کنم رأی ندهید.”

– مژگان افتخاری، مادر زنده یاد #ژینا_امینی ، با انتشار تصاویری از فرزندش در ارتباط با تحریم سیرک انتخابات فرمایشی رژیم در استوری اینستاگرامی خود نوشت: آنجا که آزادی نیست، اگر رای دادن چیزی را تغییر می‌داد، اجازه نمی‌دادند که رای بدهید.

-عصر روز پنجم تیرماه شماری از زندانیان بند زنان اوین پس از آخرین مناظره تلویزیونی شش نامزد مورد تایید شورای نگهبان در حیاط زندان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.

– نرگس محمّدی زندانی سیاسی ایرانی و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل در سالِ ۲۰۲۳ میلادی، در پیامی از زندان اوین اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد و نوشت:”چطور میتوانید در حالی که با یک دست تیغ و دار و اسلحه و زندان را علیه مردم گرفته اید، با دستی دیگر صندوق رأی را پیش روی همان مردم بگذارید و با زبانی فریبکار و دروغ پرداز آنها را به پای صندوق رأی فرا خوانید؟”

در همین راستا در هشتم تیر ماه  شمار زیادی از زندانیان  سیاسی بند زنان و بندهای ۴ و ۸ اوین انتخابات را تحریم کردند. از جمله آنها نرگس محمدی، مصطفی تاجزاده، فائزه هاشمی، عبدالله مومنی، مجید توکلی، گلرخ ایرایی، امیرسالار داودی، رضا شهابی، کیوان رحیمیان، محمد نجفی، رسول بداقی، کیوان مهتدی، حسن سعیدی ، داوود رضوی و چندین زندانی دیگر.

 

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب