پیام حمید تقوایی: تظاهرات پیگیر بازنشستگان گامی به پیش علیه کل حکومت  

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۳۱

تجمعات و تظاهرات گسترده بازنشستگان در سه روز متوالی یک گام مهم بجلو در جنبش توده ای و مردمی علیه جمهوری اسلامی است. این تظاهراتها در بیش از ٣٠ شهر، با شرکت جمعیتی بیشتر از تعداد معمول که در یکشنبه های اعتراض تجمع میکردند، شکل گرفت و خانواده های بازنشستگان و بخشهائی از مردم هم به این تظاهرات پیوستند.

بازنشستگان به افزایش ناچیز ١٠ درصدی حقوقهایشان در مقابل تورم چند صد درصدی اعتراض دارند و همین خواست آنها را در بطن اعتراضات توده ای علیه گرانی و گرسنگی قرارمیدهد. چرا که اعتراض به دستمزدها وحقوقهای ناچیز و چند مرتبه زیر خط فقر جزئی از اعتراض کل جامعه در مقابله با سونامی تورم و گرانی است.

اما اعتراضات جاری بازنشستگان از مطالبه افزایش حقوق بسیار فراتر میرود. بازنشستگان علیه رئیسی و دولتش و دیگر مقامات حکومت نیز شعار های کوبنده ای میدهند و این یک وجه مشترک دیگر تظاهراتهای سه روز گذشته بازنشستگان با خیزش توده ای در یک ماهه اخیر است. مشخصا شعار “دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست” جواب محکم بازنشستگان به آخرین اظهارات خامنه ای بود که گفت “دشمن از اعتراضات مردمی سوء استفاده میکند”! یکبار دیگر بازنشستگان نشان دادند که مردم دشمن واقعی خودشان را بخوبی میشناسند و اعتراضاتشان برای خلاصی از شراین دشمن است.

این واقعیات نشان میدهد که تظاهرات بازنشستگان اعتراض و مبارزه صرفا بخشی از جامعه برای مطالبات صنفی اش نیست، بلکه جزئی از جنبش توده ای برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. جنبش توده ای که مبارزات مردم آبادان و اعلام همدردی و همبستگی همه بخشهای جامعه با آنان، تظاهراتهای شبانه با شعارهای کوبنده ضد حکومتی و ضد مقامات حکومت، و تجمعات معلمان و اعتراضات کارگری، اجزای دیگر آن را تشکیل میدهد. اکثریت قریب باتفاق مردم خواهان بزیر کشیدن حکومت هستند و جنبشهای جاری در این خواست توده ای ریشه دارند.

در این میان تظاهراتهای پیگیر بازنشستگان عملا حلقه رابط خیزشهای شبانه با تجمعات و جنبشهای اعتراضی است. تظاهراتهای گسترده در این سه روز در واقع نمودی بود از پیوند و همبستگی خیزش ضد حکومتی و شبانه در شهرها با تجمعات اعتراضی با شعارهای مشخص علیه فقر. حرکتی که اعتراض به دستمزدها و حقوق ناچیز را به شعار “دشمن ما همین جاست” و “آخوند باید گم بشه” گره میزند.

جا دارد همه ما فعالین و رهبران میدانی، نهادها و چهره های مبارزاتی معلمان و کارگران و دانشجویان و نویسندگان و زنان، و همه بخشهای جامعه با تمام قوا و توان خود از تظاهراتهای بازنشستگان حمایت کنیم و به همگان فراخوان بدهیم که به این تظاهرات بپیوندند. این یک گام مهم در شکل دادن به یک انقلاب زیر و رو کتده علیه کل حکومت و نظام ضد انسانی موجود است. گام بعدی میتواند و باید شکل گیری اعتصابات سراسری باشد. پیروزی از آن ماست!


١٨ خرداد ١۴٠١

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب