کارگران در هفته‌ای که گذشت-تهیه کننده: سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۹۵

روز دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲

 -بازنشستگان شرکت مخابرات دستکم در ۱۶ استان مجدداً تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات در ادامه دوشنبه های اعتراضی در استان‌های لرستان، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، هرمزگان، مازندران، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، گلستان، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، گیلان و خوزستان برگزار شد. از جمله خواسته‌های این بازنشستگان اجرای کامل همسان‌سازی حقوق، اجرای آئین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۱۳۸۹ و رفع مشکلات بیمه تکمیلی می‌باشد.

 -آنیشا اسدالهی، فعال کارگری زندانی که محکومیت ۵ سال زندان خود را در زندان اوین می‌گذراند، بعات سر دادن شعار زن زندگی آزادی، ممنوع‌الملاقات شد.

– کارگران پروژه‌ای شاغل در موسسه رایانه شهر شهرداری تهران در اعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق معوقه‌ و همچنین شرایط نامناسب کاری و عدم پاسخگویی مسئولین این موسسه به خواسته‌های کارکنان، مقابل ساختمان اصلی شرکت کنترل ترافیک تهران در خیابان فاطمی دست به تجمع زدند.

– کارگران شرکت ماشین سازی اراک در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان، اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند. اعتراض این کارگران ار اول هفته‌ی قبل آغاز شده است.

 روز سه شنبه ۷ شهریور ماه ۱۴۰۲

– جمع‌هایی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمعات در  کرمانشاه، پلدختر، کوهدشت، ارومیه، تهران، سنندج، یزد، اردبیل، ایلام، قزوین برگزار شدند.

– مظفر صالح‌نیا از اعضای هیئت مدیره‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران پس از احضار تلفنی توسط حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج مورد بازجویی قرار گرفت. این نهاد امنیتی با اشاره به فرارسیدن سالگرد خیزش مردمی سال ۱۴۰۱، ضمن تهدید به پرونده‌سازی مجدد علیه مظفر صالح‌نیا از او خواسته‌اند تا تعهدنامه‌ای مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات امضا نماید که با مخالفت شدید آقای صالح‌نیا روبرو شده است.

– نیروهای امنیتی، صبح روز سه شنبه ، وارد منزل غلامرضا اصغری معلم بازنشسته و از اعضای کانون صنفی معلمان اردبیل شده‌اند و وی را بازداشت کرده و موجب نگرانی و ترس و وحشت اعضای خانواده وی شدند.

– کارگران کارخانه ماشین سازی اراک در تداوم اعتصاب و اعتراض خود نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع زدند.

– عزیز قاسم زاده معلم زندانی استان گیلان توسط هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان آموزش و پرورش این استان از کار اخراج شد. حکم انفصال دائم از مشاغل دولتی برای عزیز قاسم زاده به دلیل فعالیتهای صنفی او صادر شده است.

 روز چهارشنبه ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲

 – کارگران قراردادی شهرداری خاش سه و نیم ماه و کارگران شرکتی این مجموعه پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند. این کارگران نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه‌شان ابراز نارضایتی کردند.

–  یک کارگر ۴۳ ساله چاهکن در یزد دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

 – یک کارگر حدود ۶۱ ساله در یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی طرق مشهد هنگام تخریب دیوار سوله بر اثر ریزش ناگهانی دیوار جان باخت.

– یک کارگر ۲۰ ساله ساختمانی هنگام کار در یک پروژه ساختمانی در حال ساخت واقع در شهر نیشابور در استان خراسان رضوی، بر اثر حادثه برق‌‌گرفتگی جان خود را از دست داد. بنا به این گزارش، این کارگر به علت اتصال میلگرد به سیم برق دچار برق‌‌گرفتگی شده و از طبقه سوم به پایین پرتاب شده است.  محیط های کار بدلیل نا امنی و سودجوی سرمایه داران مفتخور هر روز قربانی میگیرد.

– کارگران کارخانه ماشین سازی اراک نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع زدند.

 روز پنج شنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۲

– جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، به دلیل مشکلات گوارشی، در اثر عدم‌ رسیدگی پزشکی تخصصی، وضعیت جسمی وخیمی پیدا کرده است. ابراهیمی، مدتهاست که به دلیل عود بیماری التهاب روده نیاز فوری به درمان دارد. در حالی‌که پزشکی قانونی تشخیص داده‌ که ضروری است جعفر ابراهیمی، برای گرفتن درمان، به مرخصی درمانی برود؛ با این وجود هنوز زندان اوین اقدامی در این خصوص انجام نشده است.  محرومیت از دارو و درمان بخشی از سیاست سرکوبگرانه حکومت اسلامی در قبال زندانیان سیاسی  و  شکنجه وآزار آنهاست.

– بنابر اخبار و ویدیوهای منتشرشده، کارگران کارخانه ماشین سازی اراک در تداوم اعتصاب و اعتراض خود مجددا نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان  دست به تجمع زدند.

– یونس آزادبر فعال کارگری زندانی و کارگر بازنشسته مخابرات توسط شعبه اول بازپرسی عمومی و انقلاب سنگر استان گیلان با اتهامات محاربه، تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروههای مخالف نظام تفهیم اتهام شد. این فعال کارگری در روز ۲۸ تیر در منزلش بازداشت و تاکنون در زندان لاکان زندانی است.  یونیس آزادبر باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

 روز جمعه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۲

– یک کارگر ۵۰ ساله نصاب آسانسور در شیراز بر اثر سقوط وزنه تعادل آسانسور جانش را از دست داد.

– ۳۸ کارگر استخدامی شرکت نفت ‌و گاز بانکول ایوانغرب از توابع استان ایلام، پس از مطالبه دستمزد معوقه خود از کار اخراج شدند. بر طبق اسناد، کارفرمای شرکت نفت‌ و گاز بانکول ایوانغرب، ضمن صدور دستور اخراج ٣٨ کارگر استخدام‌شده، علیه آن‌ها اقدام به طرح دعوی کرده است.

روز شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۲

– اعتراض کارگران کارخانه ماشین سازی اراک نسبت به عدم رسیدگی به مشکلاتشان همچنان ادامه دارد.

– غلامرضا اصغری مراللو معلم بازنشسته که در تجمع اعتراضی بازنشستگان در روز ۷ شهریور دستگیر شده بود به قید وثیقه از زندان اردبیل آزاد شد.

– عزیز قاسم‌زاده خواننده و فعال صنفی معلمان که در حال سپری کردن مرخصی استعلاجی پس از جراحی سنگ کیسه صفرا بود، روز شنبه ۱۱ شهریور برای تحمل ادامه حبس به زندان لاکان رشت بازگشت. آزادی وی را تبریک میگوییم. پرونده امنیتی تشکیل شده برای او باید بسته شود.

روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۲

-بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرهای شوش، اهواز و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان صنایع فولاد و معدن در شهرهای تهران و اصفهان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی دست به تجمع زدند.

– جعفر ابراهیمی معلم زندانی به همراه ده زندانی سیاسی دیگر بدون اعلام قبلی و به اجبار از زندان‌اوین به زندان قزلحصار منتقل شدند.  او سالهاست که درگیر بیماری گوارشی و دیابت  است و از اردیبهشت سال گذشته در زندان اوین وضعیت بیماری اش تشدید شده و در حال حاضر به وخیم‌ترین وضعیت خود رسیده است.جعفر ابراهیمی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد و تحت درمان قرار گیرد.

-محمد تقی فلاحی، مسعود زینال زاده، ابولفضل رحیمی شاد، باقری، قریشیان، خانم اسفندیاری و خانم ناظران پور از معلمان تهران بصورت تلفنی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند. پیگردهای امنیتی باید فورا متوقف و پرونده های قضایی تشکیل شده برای تمامی فعالین سیاسی مسدود گردد.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب