کارگران در هفته ای که گذشت، سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۱۵

دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲

– جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در استان‌های کرمانشاه، زنجان، مرکزی، آذربایجان غربی، تهران، هرمزگان، خوزستان، گیلان، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، مازندران، استان کردستان در  اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مجدداً مطابق با دوشنبه های اعتراضی مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

– کارگران ارکان ثالث(شرکتی)مناطق نفتخیز جنوب اهواز نیوساید در اعتراض به تعرضات معیتشی و بی پاسخ ماندن مطالباتشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

-غلامرضا غلامی کندازی و ایرج راهنما دو معلم زندانی استان فارس در اعتراض به رویکرد قوه قضایی و پرونده سازی های پوچ امنیتی با پیام‌های صوتی جداگانه اعلام اعتصاب کردند این معلمان از ۲۲ دی در اعتراضند.

-در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار طی ۹ ماه اخیر دست‌کم ۵۲۰ کارگر در استان کرمانشاه مصدوم شده‌اند و ۳۲ تن دیگر در حوادث کاری جان خود را از دست دادند.

-کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم ترخیص حقآبه به کشاورزان و مشکل بی آبی دست به تجمع زدند.

– رضا اقدسی فعال کارگری و از کارگران اخراج‌شده ایران خودرو با اتهامات واهی به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

– در پی وقوع حادثه‌ای که در کارخانه صنایع فلزی کوشا نوین پارس در شهرک صنعتی مامونیه ساوه واقع در استان مرکزی ۷ کارگر دچار سوختگی شدند.

روز سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲

– مصطفی زمانی، کارگر جوشکار و از فعالین مؤثر اعتصابات سراسری پروژه‌های نفت و گاز توسط مأموران امنیتی در اصفهان بازداشت شد.

– بازنشستگان فرهنگی و تأمین اجتماعی در اهواز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان مشترک دست به تجمع زدند. در این روز بازنشستگان کشوری در شهرهای کرمانشاه، یزد، قروین، همدان مقابل صندوق بازنشستگی دست به تجمع اعتراضی زدند.

– شماری از کارگران کارخانه سیمان کنگان در بوشهر با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲

– معلمان خرید خدمات در برابر وزارت آموزش وپرورش دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی پس از ده سال تدریس در مناطق محروم و عملی نشدن وعده وزیر برای تبدیل وضعیت به قراردادمعین دست به تجمع اعتراضی زدند.

– گروهی از کارگران متقاضی مسکن ملی در مقابل ساختمان سازمان مسکن و شهرسازی زنجان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری مقابل ساختمان مدیریت این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

– با تلاش و پیگیری فعالین معلم  و به دنبال نامه ۴۴۴ فعال کنشگر معلمی و کارگری و مدنی، عزیز قاسم زاده از زندان لاکان رشت برای ۵ روز به مرخصی درمانی آمد. عزیز قاسم زاده باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

-عاتکه رجبی معلم‌زندانی که به حکم شعبه‌ی ۲۱ اجرای احکام دادگاه مشهد برای  گذراندن دو‌ماه حبس، روانه زندان مشهد شده بود، با پایان دوران محکومیت آزاد شد.

روز پنج شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲

– شریفه محمدی، فعال کارگری بیش از ۴۰ روز است که در زندان به سر می‌برد و در این مدت به جز چند تماس بسیار کوتاه با فرزند ۱۲ ساله‌اش، اجازه ملاقات و تماس با خانواده را نداشته است.

– طاهر اصغرپور از معلمان استان البرز و مترجم با حکم تجدید نظر استان البرز به چهار ماه حبس قطعی محکوم  شد.

-مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران اعلام کرد که در ۹ ماهه امسال ۱۰۴ کارگر بر اثر حوادث کار در استان جان خود را از دست دادند. رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است. محیط های کار بخاطر سودجی سرمایه داران مفتخور به قتلگاه کارگران تبدیل شده است.

– گروهی از جامعه علمی ژنتیک پزشکی، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان سازمان نظام پزشکی در تهران تجمع کردند.

-بنا بر اخبار منتشر شده ،صد و سیزده تن از کارگران پروژه مترو اهواز از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر داده اند.

روز جمعه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۲

– کارگران رسمی  شرکت نفت فلات‌قاره بهرگان در محل کار خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

روز شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲

– کارکنان قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اهواز با خواست مستقیم شدن قراردادها مقابل ساختمان‌ستاد این شرکت دست به تجمع زدند.

– رئیس اتحادیه خیاطان در تلویزیون اعلام کرد که  اعتراض کارگر مساوی با اخراج است. اما کارگران همچنان پیگیر خواستهایشان هستند.

– جمعی از کارگران پالایشگاه های اول، سوم، پنجم ،ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم پارس جنوبی دست به اعتصاب زدند و در محل کار خود تجمع کردند.

– در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، یک معدنچی در معدن سنگ واقع در روستای سرچاه از توابع شهرستان اردل، بر اثر سقوط سه تخته سنگ بزرگ جان خود را از دست داد. ایمنی محیط کار به دور از هر گونه سودجویی خواست فوری کارگران است.

– سیامک صادقی‌ چهرازی، از فعالین صنفی معلمان خوزستان، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری اهواز احضار شد. سیامک چهرازی صدای اعتراض  معلمان است.

روز یکشنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۲

-بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز و اراک  در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند. بخش های مختلف بازنشستگان  کشوری، تامین اجتماعی، فولاد و لشکری برای ساعت ده صبح روز سه شنبه ۳ بهمن به تجمع مشترک و بزرگی فراخوان داده اند.

– بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان همچون یکشنبه های گذشته در اصفهان، قائم شهر،  تهران دست به تجمع زدند.

-کارگران ارکان ثالث شاغل در شرکت نفت و کار گچساران در اعتراض به بی‌توجهی و عدم پاسخگویی مسئولین به خواسته ها و مطالباتشان دست به اعتصاب زده  و مقابل دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند.

-محمود بهشتی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران بار دیگر با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب در شعبه چهارم دادیاری لنگرود حاضر و پس از تفهیم اتهامات فوق با قرار کفالت به مبلغ صد میلیون تومان موقتا آزاد شد. یک کارزار مهم معلمان اعتراض علیه امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص بسته شدن پرونده های امنیتی است.

-جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب