کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

لینک به کارگر کمونیست ۸۳۲

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

-بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف جهت پیگیری مطالبات خود تجمع و  راهپیمایی کردند. این تجمعات در شهرهایی چون تبریز، اراک، سنندج،  مریوان، اهواز، رشت، کرمانشاه و اصفهان  برگزار شدند

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

-روز ۳۰ اردیبهشت جمعیت بزرگی از بازنشستگان فرهنگی کل کشور مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران میدان بهارستان تجمع کردند. این تجمع در اعتراض به سطح نازل حقوقها و عدم اجرای نود درصد حکم و رتبه بندی در قانون همسان سازی و پیگیری دیگر خواستهای فرهنگیان بازنشسته صورت گرفت.

-بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد همچون یکشنبه های هر هفته در اعتراض به فقر و بی تامینی و علیه تعرضات حکومت علیه زنان و سرکوبگریهایش در شهرهای مختلف تجمع کردند. تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز،  کرمانشاه  و فولاد در اصفهان و اهواز و  تهران برگزار شد. شنبه ۲۹ اردیبهشت

شنبه ۲۹ اردیبهشت

– بیش از ۱۲۰۰ نفر از کارگران شاغل ما در شرکت پایندان، اکسیر صنعت و شرکت ipmi در فاز ۱۴ کنگان در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزد ها و  عدم افزایش دستمزدهایشان در قراردادهای جدید کاری سال ۱۴۰۳  دست به اعتصاب زدند.

-اصغر امیرزادگان از  معلمان زندانی در زندان فیروزآباد به مرخصی اعزام شد . اصغر امیر زادگان باید بدون قیدو شرط آزاد شود. در پی این مرخصی جمعی از معلمان به نشان همبستگی به دیدارش رفتند.

– محکومیت زندان  عزیز قاسم زاده خواننده و معلم که هم اکنون در مرخصی درمانی به سر می‌برد؛ پس از بیش از دو ماه تأخیر، با اعمال “قانون تجمیع و مجازات اشد”، به پایان رسید. بدین ترتیب او دیگر نباید به زندان بازگردانده شود. گفتنی است که  همین ابلاغ اعمال تجمیع نیز با تأخیر و در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به وکلای پرونده‌ی وی، رامین صفرنیا و خجسته ابلاغ شده است.

بدین ترتیب عزیز قاسم‌زاده که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ محکومیت یک سال حبس خود را در زندان لاکان سپری نموده است، در صورت اعمال شدن قانون تجمیع و احتساب ایام بازداشت موقت در دو نوبت، می‌بایست ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ از زندان آزاد می‌شد که علیرغم بیماری و نیاز به درمان تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از این حق قانونی محروم نگه داشته شد. برای عزیز قاسم زاده آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.  هرگونه پرونده امنیتی که برای او گشوده شده باید فورا بسته شود. معلمان زندانی، کارگران زندانی و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

جمعه ۲۸ اردیبهشت

۳۹ روز از بازداشت امان جلالی‌نژاد، معلم اهوازی، می‌گذرد و همچنان از سرنوشت او خبری نیست. او در ۲۰  فروردین در اداره آموزش و پرورش اهواز، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در ورودی این شهر بازداشت شده است. دستگیریها و تعرضات به معلمان و بخشهای مختلف مردم انزجار عمومی علیه حکومت را در همه جا گسترش بخشیده است.

– مریم زلکی از بازنشستگان دستگیر شده در یازدهم اردیبهشت ماه در اهواز، همچنان در زندان بسر میبرد.  مریم زلگی  باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

– کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در لاوان در ادامه اعتراضاتشان و برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع زدند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: حذف مدیران فاسد و  نالایق،  حذف سقف‌حقوق، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک-پی ماده۱۰ ، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده، ابلاغ هرچه سریعتر اپریزال‌ها، و اصلاح روش اخذ مالیات در مناطق عملیاتی.

– کشاورزان روستاهای اطراف شهرستان میانه با نیروی انتظامی و ماموران اداره آب که درصد تخریب مزارع خربزه مردم بودند درگیر شدند.

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

بخش های وسیعتری از کارگران   نیشکر هفت تپه این مجتمع دو هزار نفره به اعتصابی که از روز گذشته آغاز شد، پیوستند.  دراین روز زیر فشار کارگران نشستی بین نمایندگان کاارگران با دورباشی زاده مدیر عامل  و رئیس هیات مدیریت شرکت برگزار شد. در این نشست مدیر عامل هفت تپه اعلام داشت که تقویم آیین نامه رفاهی را حداکثر  تا نیمه خرداد سال جاری ابلاغ و تمامی مطالبات قبلی رفاهی پرسنل نیشکر هفت تپه مطابق بندهای آیین نامه، محفوظ و بلافاصله پس از تامین اعتبار به مانند سایر کشت و صنعتها پرداخت خواهد شد.

– اعتصاب غذای کارکنان پالایشگاه تبریز وارد شانزدهمین روز خود شد. اعتراض این کارگران به سطح نازل حقوقها و عدم تخصیص مزایای برحقشان است. پرداخت حقوق متناسب با دیگر پالایشگاهها، پرداخت معوقات مزدی و حق معیشت و حق کارانه مطالبات فوری این کارگران است. در این پالایشگاه بیش از ۶۰۰ کارگر به کار اشتغال دارند. زیر فشار اعتراض کارگران طی روزهای اخیر بازرسان استانداری آذربایجان شرقی از پالایشگاه بازدید کردند. اما کارگران پاسخی نگرفته  و اعلام کرده اند که تا وقتی پاسخ نگیرند، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

– کارگران  نیشکر هفت تپه در اعتراض به سطح نازل حقوقها و عدم تحقق وعده های داده شده و پرداخت نشدن برخی از مطالبات خود وارد اعتصاب شدند.

 سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

– بازنشستگان کشوری و لشکری با همراهی بازنشستگان مخابرات و تامین اجتماعی در کرمانشاه درادامه اعتراضاتشان علیه فقر و بی تامینی وبرای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. در این تجمع یکی از بازنشستگان شعری زیبا تحت عنوان ” خواب مجلس” و در وصف مجلسیان قرائت کرد و صدای اعتراض مردم علیه مجلس این مرکز صدور احکام ضد کارگری و ضد بشری و بساط فساد و تحجرش را به این شکل بازتاب داد. یک موضوع دیگر سخنرانان در این تجمع تاکید بر روی اتحاد مبارزاتی بخش های جامعه علیه فقر و فساد بود و بازنشستگان شعار میدادند:  اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد

– کارگران شاهین پتروشیمی مکران برای چهارمین روز در اعتراض به وضع بد معیشتی و شغلی خود دست به اعتصاب زدند و با تجمع مقابل درب، شرکت را تعطیل کردند.

– درپی احضار اسماعیل گرامی از طرف شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی وانقلاب ۳۳ و مراجعه وی به این شعبه، او تحت عنوان شرکت در تجمعات به  اخلال در نظم متهم گردید و از وی خواسته شد که تعهد به عدم شرکت در تجمعات را بدهد. اما او با رد این اتهام حاضر به دادن تعهد نشد. درنهایت اسماعیل گرامی با تعیین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا مراحل بعدی آزاد  شد.  پاسخ سرکوبگری های حکومت تجمعات سراسری و گسترده است.

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

– بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف تجمع کرده و در شهرهایی راهپیمایی کردند. این تجمعات در شهرهایی چون تبریز، اراک، سنندج،  مریوان، اهواز، رشت، کرمانشاه و اصفهان  برگزار شدند. اعتراض این بازنشستگان به فقر و گرانی و بی تامینی و عدم پاسخگویی به خواستهایشان است. اجرایی نشدن آیین‌نامه‌ی سال ۸۹، تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ی طرف قرارداد مخابرات و تاخیر در پرداختِ جیره‌ی غیرنقدی از مهم‌ترین موارد مورد اعتراض این بازنشستگان است.

– پرستاران و کمک پرستاران شهرستان فسا نیز در مقابل فرمانداری تجمع و اعتراض کردند. فشار سنگین کاری و اضافه کاریهای اجباری، سطح نازل حقوقها و عدم پرداخت تعرفه و تبعیض در پرداختها، سطح پایین استاندارد بهداشتی در مرکز درمانی  از جمله موضوعات اعتراضی پرستاران است.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب