کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۰

اعتصاب بیش از ۲۴ هزار کارگر پروژه ای نفت بیست و چهارمین روز خود را پشت سر میگدارد. اعتصاب در ۱۲۳ مرکز نفت و گاز جریان دارد. افزایش دستمزدها مطابق با خواست اعلام شده کارگران، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران سه مطالبه فوری این کارگران است. بعلاوه اینکه کارگران پروژه ای نفت مطالبات پاسخ نگرفته ای در زمینه شرایط اسفبار کار و وضع غیرقابل تحمل کمپها و کیفیت غذا و  نا امنی محیط کار دارند و بطور جدی پیگیر مطالباتشان هستند.

– بازنشستگان مخابرات در اعتراض به فقر و فساد و سرکوبگریهای حکومت و بی پاسخ ماندن مطالبات خود در شهرهایی  چون سنندج، اصفهان  تجمع کردند.

یکشنبه ۲۴ تیر

– کارگران رسمی نفت در شرکت فلا ت قاره در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان تامین اجتماعی همچون یکشنبه های گذشته برای پیگیری مطالبات خود در چند شهر شوش، اراک، تهران،‌ کرمانشاه و کرمانشاه تجمع کردند. در شوش و کرمانشاه بازنشستگان با فریاد “شریفه محمدی آزاد باید گردد”، خشم خود را علیه حکم اعدام برای این فعال کارگری ابراز کردند.

– بازنشستگان فولاد در شهرهای اصفهان، و تهران  تجمع کرده و پیگیر خواستهای خود شدند. بازنشستگان در اصفهان شعار میدادند: “فولادی داد بزن، حقتو فریاد بزن”، و “فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”.

– نسرین جوادی فعال کارگری و عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران در محکومیت حکم اعدام شریفه محمدی نوشت: “شریفه محمدی برای دفاع از شرایط مادی طبقه ی کارگر و برای پایان دادن به بهره کشی از آنان مبارزه می کرد”

– کارگران پتروشیمی شرکت سینا چابهار به دلیل عدم دریافت چهار ماه معوقات مزدی دست به تجمع زده و خواستار دریافت حقوق خود شدند.

شنبه ۲۳ تیر

-اسماعیل عبدی از فعالین معلم  در بیانیه ای خواهان لغو حکم اعدام  شریفه محمدی  و آزادی بدون قید و شرط او شد.

جمعه ۲۲ تیر

– کارگران رسمی نفت در شرکت فلا ت قاره در لاوان دست به تجمع اعتراضی زدند. مطالبات این کارگران عبارتند از: حذف مدیران فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و استرداد مازاد مالیات کسر شده.

– کلکتیو سندیکایی فرانسه، اعتراض پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران به حکم اعدام شریفه محمدی  و  کنفدراسیون عمومی کار در ایتالیا طی بیانیه هایشان حکم اعدام فعال کارگری شریفه محمدی را محکوم کرد. سالواتور مارامسئول سیاست سیاست بین‌المللی کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا در بیانیه این اتحادیه  مینویسد: ما در ظرفیت کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا طی ماه‌های آینده همراه با دیگر تشکل‌های بین‌المللی، صدای جنبش “زن، زندگی، آزادی” را هم‌چنان تقویت خواهیم کرد و همدلی و همبستگی خود را با همه‌ی آن‌هایی که در ایران با پذیرش خطر مرگ برای دموکراسی، حقوق بشر و حقوق سندیکایی  مبارزه می‌کنند، نشان خواهیم داد.

پنجشنبه ۲۲ تیر

– ۸۵ نفر از زندانیان سیاسی در اوین از بند زنان و مردان در اعتراض به حکم اعدام شریفه محمدی با دست زدن به اعتصاب غذای یک روز به کمپین دفاع از شریفه محمدی پیوسته اند.

– رانندگان کامیون‌های شهرداری مشهد در اعتراض به عدم دریافت حقوق و تحقق مطالبات مزدی با پارک کردن ماشین‌های خود در میدان نمایشگاه این شهر، دست به اعتصاب زدند.

-رضا شهابی، حسن سعیدی و داود رضوی سه فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد طی بیانیه های از درون زندان به حکم جنایتکارانه اعدام شریفه محمدی اعلام اعتراض کردند.

-پروین محمدی فعال کارگران در اعتراض به حکم اعدام شریفه محمدی نوشت:‌ حکم “اعدام”  فعال کارگری  شریفه محمدی حکمی است برای وحشت آفرینی در میان فعالین صنفی و سیاسی  و به تمکین کشاندن طبقه کارگر ایران در برابر بربریت حاکم

–  اعتصاب کارگران شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر در اعتراض به  تعویق پرداخت دستمزدهایشان ادامه داشت.

 چهارشنبه ۲۰ تیر

– دادگاه انقلاب اسلامی ممسنی  شکراله احمدی  سخنگوی هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس ،  علی_احمدی، جان‌محمد احمدی و  روح الله گرهگشا را برای دفاع از اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی وخارجی فراخواند.  شعبه دوم دادیاری از متهمین این پرونده خواسته بود  که  ظرف ۵ روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه حاضر شوند. این معلمان در دیماه ۱۴۰۲ در پی برگزاری تجمع اعتراضی با قرار بازداشت یکماهه دستگیر و در نهایت با قرار وثیقه آزاد شدند. پرونده های امنیتی برای معلمان و فعالین سیاسی باید فورا مسدود شود و احضارها و پیگردها خاتمه داده شود.

– شماری از اعضای مسکن کارگری پاکدشت، به وضعیت بلاتکلیفی خود اعتراض کردند. بنا بر خبرها حدود ۴ هزار عضو یک تعاونی مسکن کارگری در شهرستان پاکدشت حدود ۱۹سال است که در انتظار صدور مجوز زمین‌های خود در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

– متقاضیان مسکن ملی در شهر کرد با چادر زدن مقابل استانداری چهار محال بختیاری دست به تجمع اعتراضی زدند. پروژه های مسکن مکانی برای چپاولگریهای حکومت است.

-علی نجاتی کارگر بازنشسته سندیکای کارگران نیشکر هفت طی پیامی حمایت خود را از شریفه محمدی  فعال کارگری محکوم به اعدام اعلام داشت.

سه شنبه ۱۹ تیر

– اعتصاب کارگران شرکت صنایع خمیر و کاغذ دیبای شوشتر در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی و عدم پرداخت حقوق و حق بیمه خود  ۷ روزه شد. کارگران خواستار پرداخت فوری مطالباتشان شدند. طبق گزارشاتاین شرکت بیش از شش ماه است که با تعطیلی های مکرر از سمت مالک روبرو است ودر مقابل کارگران نیز با اعتصابات خود پیگیر مطالباتشان هستند.

– ۱۶ زن زندانی سیاسی از اوین طی نامه ای صدای اعتراض خود را علیه حکم جنایتکارانه اعدام شریفه محمدی بلند کردند و نوشتند: کنار تمام کسانی که خطر حکم مرگ تهدیدشان می‌کند ایستاده‌ایم و خواهان توقف حکم اعدام هستیم. آنچه بیش از پیش در این حکم مرگ دیده می‌شود سیاست سرکوبی است که به واسطه‌ی آن می‌خواهند صدای اعتراض و مطالبه‌گری که با خیزش انقلابی ۱۴۰۱ به سطح قابل تاملی ارتقا یافته بود را خفه کرده و زنان را که با صدایی بلندتر از پیش به عرصه‌ی “حق” خواهی گام گذاشته‌اند ،مرعوب و وادار به عقب نشینی کنند. ما جمعی از زندانیان بند زنان زندان اوین، صدای “کمپین دفاع از شریفه محمدی” که از همه‌ی وجدان های بیدار خواسته بود برای آزادی شریفه اقدام کنند را شنیده‌ایم. ما در کنار شریفه و تمام کسانی که خطر حکم مرگ تهدید شان می‌کند ایستاده ایم و خواهان توقف حکم اعدام هستیم.اسامی این زندانیان عبارتند از: سروناز احمدی، آنیشا اسداللهی، هستی امیری، ریحانه انصاری‌نژاد، گلرخ ایرایی، سکینه پروانه، ناهید تقوی، ناهید خداجو، نسرین خضری‌جوادی، ویدا ربانی، محبوبه رضایی، مهناز طراح، سپیده قلیان، نرگس محمدی، وریشه مرادی، مریم یحیوی

– رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیات مدیره  سندیکای کارگران  شرکت واحد  اتوبوسرانی  تهران و حومه، از روز دوشنبه ۱۸ تیرماه در اعتراض به عدم دسترسی وی به درمان مناسب و سرکوبگریهای مسئولان  زندان اوین در اعتصاب غذا بسر میبرد.

– تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی، آرام قادری و آرام محمدی، چهار نفر از معلمان معترض مریوان، با اتهام   تبلیغ علیه نظام ، هر کدام به چهار ماه حبس محکوم شدند.  احکام آنها به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده است. فشارهای امنیتی بر روی معلمان ادامه دارد. پایان دادن به امنیتی کردن مبازات و بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی و آزادی تمامی معلمان زندانی مطالبه فوری معلمان است.

– حکم اخراج عزیز قاسم‌زاده معلم معترض در استان گیلان توسط دیوان عدالت اداری تایید شد. بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، شورای دیوان عدالت اداری حکم اخراج این معلم از آموزش و پرورش را مجازاتی قانونی با تخفیف  قلمداد کرده است.  و این وقاهت آشکاری است که معلمان به آن اعتراض دارند. پیش از این، وزارت آموزش و پرورش عزیز قاسم‌زاده با سابقه ۲۵ سال تدریس را به «انفصال دائم از خدمات دولتی» محکوم کرده بود که این حکم با اعتراض آقای قاسم‌زاده مواجه شد. عزیز قاسم‌زاده، روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه امسال، با پایان مدت محکومیت، با حدود دو ماه تاخیر از زندان آزاد شد. او  روز ١٩ فروردین سال گذشته جهت تحمل یک سال حبس به زندان لاکان منتقل شد و علیرغم بیماری و نیاز به درمان، تا ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری از مرخصی درمانی محروم بود.

– شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی کرج، زرتشت احمدی راغب، کارگر آتش نشانی  محبوس در زندان قزلحصار، را به اتهام  تبلیغ علیه نظام  به یک سال حبس و دو سال تبعید به شهرستان قیدار در استان زنجان محکوم کرده است. این حکم از سوی قاضی موسی آصف‌الحسینی صادر، و روز سه‌شنبه ۱۹ تیر به   احمدی‌راغب ابلاغ شد. زرتشت احمدی راغب، روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در حالی که قصد داشت در تجمع اعتراضی معلمان به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان حضور یابد، با ضرب و شتم بازداشت شد. مصداق اتهام وارد شده علیه زرتشت احمدی‌ راغب به فایلی صوتی متعلق به ۱۵ شهریور سال ۱۴۰۲ مربوط می‌شود که در آن درباره انتقال ۱۶ زندانی سیاسی از زندان اوین به زندان قزلحصار در شرایطی فوق‌العاده غیرانسانی خبر داده بود. زرتشت احمدی راغب، پس از بایکوت مردمی انتخابات اخیر نیز از سوی مسئولان زندان قزلحصار به سلول انفرادی تنبیهی منتقل شده بود. زرتشت احمدی راغب از کار خود نیز اخراج شده است. او از جمله همراهان سه شنبه های اعتراض در زندانها علیه اعدام است.

دوشنبه ۱۸ تیر

– بازنشستگان مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود در  شهرهای بابل، بندر عباس، ارومیه، تبریز، سنندج، مریوان، اصفهان، زنجان، بیجار در برابر ادارات مخابرات تجمع کردند.

تراکتورداران در رفسنجان در اعتراض به کاهش سهمیه ی سوخت و در نتیجه تشدید فشارهای  اقتصادی و معیشتی  خود در برابر فرمانداری تجمع کردند.

– کارگران پیمانی شرکت آب و فاضلاب رودبار در استان گیلان  در دوازدهمین روز اعتصاب خود با مطالبات  پرداخت کامل بدهی‌های مزدی  ،  عقد قرارداد مستمر و دائم ،  تامین امنیت شغلی کارگران، مشخص شدن زمان پرداخت حقوق ماهانه، و داشتن حق تجمع و اعتراض بر تداوم اعتراضاتشان تاکید کردند. اعتصاب این کارگران در ششم تیرماه شروع شد.  در این روز مدیران شرکت تنها پنج میلیون تومان از هشت ماه دستمزد معوق انها را پرداخت کردند و این اقدام مدیران آبفا  را توهین  به کارگرانی دانستند که از آذر ۱۴۰۲ دستمزدشان پرداخت نشده است. به گفته کارگران  حدود ۶۰ کارگر پیمانی آبفای رودبار به رغم کار شبانه‌روزی هشت ماه بدون دریافت دستمزد کار کرده‌اند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب