کارگران در هفته ای که گذشت : تنظیم کننده کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۱

دوشنبه  ۱ مرداد

– ماه   بازنشستگان مخابرات به روال دوشنبه های هر هفته برای پیگیری مطالبات خود در شهرهای مختلف تجمع کردند. این تجمعات بنا بر آخرین گزارشات در شهرهای اصفهان،  رشت،  سنندج، زنجان،  تبریز، کرمانشاه، اهواز و ارومیه  برگزار شدند.

 یکشنبه ۳۱ تیر

-بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد مثل یکشنبه های گذشته در شهرهای مختلفی تجمع داشتند. در این روز بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهایی چون شوش، اهواز، کرمانشاه  و تهران و بازنشستگان فولاد در اصفهان، قائمشهر، تهران،   تجمعات خود را برای پیگیری مطالباتشان بر پا کردند. در کرمان نیر بازنشستگان زغالسنگ بخاطر وضع بد معیشتی خود تجمع داشتند.

-کشاورزان گندمکار در اندیمشک (استان خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن بهای گندم فروخته شده ی خود از سوی دولت در برابر فرمانداری تجمع کردند.

شنبه ۳۰ تیر

-گروهی از کارکنان بیمارستان خصوصی محب کوثر تهران در اعتراض به دولتی شدن این بیمارستان و اخراجها دست به تجمع زدند.

– تعدادی از نیروهای کادر درمان به نمایندگی از همکارانشان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات در یکسال گذشته خود مقابل درب استانداری ایلام تجمع  اعتراضی برگزار کردند . سطح نازل حقوقها، تعویق پرداخت مطالبات،  فشار سنگین کاری و اضافه کاری های اجباری و کمبود پرستار،  تبعیض در پرداخت کارانه ها از جمله موضوعات اعتراضی سراسری پرستاران  و کادر درمان است.

جمعه ۲۹ تیر

– کارگران رسمی نفت در ادامه اعتراضاتشان برای پیگیری مطالبات خود بار دیگر دست به تجمع زدند. در همین رابطه در ۲۷ تیر  کارگران رسمی نفت در  شرکت بهره برداری نفت و گاز تجمع داشتند. اهم مطالبات کارگران رسمی نفت عبارتند از: حذف مدیران فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و استرداد مازاد مالیات کسر شده.

پنجشنبه ۲۸ تیر

– کشاورزان و گندم‌کاران شهرستان دره‌شهر واقع در استان ایلام در اعتراض به عدم پرداخت طلب گندمشان تجمع کردند.

– امجد بختیاری, از معلمان اداره آموزش و پرورش دهگلان، که در انقلاب زن زندگی آزادی  بازداشت شده بود، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به یک سال حبس تعزیری و ٧۴ ضربه شلاق محکوم شده است. علیه حکم گستاخانه شلاق صدای اعتراض خود را بلند کنیم.  شلاق این شکل مجازات اسلامی باید ممنون شوند. تمامی پرونده های امنیتی باید مسدود و همه معلمان زندانی و زندانیان سیاسی آزاد شوند. حکومت اسلامی ، این حکومت آپارتاید جنسی و زندان و شلاق و اعدام را در سطح جهان به انزوا بکشانیم. جمهموری اسلامی باید بایکوت جهانی شود.

– از سوی معلمان گروهی از معلمان و فعالین کارگریکمپینی برای آزادی رسول بداقی معلم زندان به راه افتاده است. کانون های صنفی معلمان از شهرهای مختلف به این کمپین پیوسته اند. امضا کنندگان بیانیه این کارزار ضمن محکوم کردن ستم هایی که بر رسول بداقی وارد شده خواستار آزادی فوری او از زندان شده اند. رسول بداقی در دهم اردیبهشت دوباره دستگیر شد. از آن زمان تا کنون فقط ۴ روز مرخصی داشته است. با رد اعاده دادرسی در دیوالی عالی جمهوری اسلامی تلاش وکلای وی برای آزادی اش  بی نتیجه مانده است. رسول بداقی باید فورا و بدون قید  و  شرط آزاد شود. تمامی معلمان زندانی و زندانیان سیاسی باید آزاد شوند.

 چهارشنبه ۲۷ تیر

– اعتصاب سراسری حدود ۲۵ هزار کارگران پروژه ای نفت وارد بیست و هشتمین روز خود شد و این هزاران کارگر در ۱۲۳ شرکت نفت و گاز  برای پیگیری مطالباتشان همچنان در اعتصاب بسر میبرند. یر فشار کارگران، برخی از پیمانکاران عقب نشینی هایی کرده اند. اما کارگران میگویند که اعتصاب و خواستهای آنها سراسری و متحدانه است و بطور سراسری پیگیر خواستهایشان هستند. سه خواست اصلی کارگران افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز تعطیلی و حذف پیمانکاران است. بعلاوه کارگران پروژه ای نفت مطالبات پاسخ نگرفته ای در زمینه شرایط اسفبار کار و وضع غیرقابل تحمل کمپها و کیفیت ناجور و غیر بهداشتی غذا و  نا امنی محیط کار دارند و بطور جدی پیگیر همه مطالباتشان هستند.

– کارگران رسمی نفت در  شرکت بهره برداری نفت و گاز  آغاجاری، در اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالبات خود در مقابل ساختمان مدیریت این شرکت، دست به تجمع زدند. تجمع قبلی این کارگران در ۲۴ تیر برگزار شد. اعتراضات کارگران  رسمی سراسری است  و در رابطه با همین موضوع روز  ۲۲ تیر نیز این کارگران در شرکت فلات قاره در لاوان تجمع داشتند. اهم مطالبات کارگران رسمی نفت عبارتند از: حذف مدیران فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و استرداد مازاد مالیات کسر شده.

سه شنبه ۲۶ تیر

-مردم دهکده گردشگری خمس، در بعد از ظهر عاشورا در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۳ در اعتراض به تخریب محیط زیست زنجیره انسانی تشکیل دادند. اعتراض مردم نسبت به فعالیت معادن شن و ماسه و کارخانه‌های ماسه‌شویی در این روستاست که راه‌های دسترسی خلخال را نابود کرده و موجب آلودگی محیط زیست، نابودی مراتع و به خطر افتادن سلامت مردم این منطقه شده است. این آلودگی به کار، معیشت و سلامتی مردم صدمات جدی وارد کرده است.

دوشنبه ۲۵ تیر

– بازنشستگان مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود در  شهرهای بابل، بندر عباس، ارومیه، تبریز، سنندج، مریوان، اصفهان، زنجان، بیجار در برابر ادارات مخابرات تجمع کردند.

– کارگران پیمانی شرکت آب و فاضلاب رودبار در استان گیلان  در دوازدهمین روز اعتصاب خود با مطالبات  پرداخت کامل بدهی‌های مزدی  ،  عقد قرارداد مستمر و دائم ،  تامین امنیت شغلی کارگران، مشخص شدن زمان پرداخت حقوق ماهانه، و داشتن حق تجمع و اعتراض بر تداوم اعتراضاتشان تاکید کردند. اعتصاب این کارگران در ششم تیرماه شروع شد.  در این روز مدیران شرکت تنها پنج میلیون تومان از هشت ماه دستمزد معوق انها را پرداخت کردند و این اقدام مدیران آبفا  را توهین  به کارگرانی دانستند که از آذر ۱۴۰۲ دستمزدشان پرداخت نشده است. به گفته کارگران  حدود ۶۰ کارگر پیمانی آبفای رودبار به رغم کار شبانه‌روزی هشت ماه بدون دریافت دستمزد کار کرده‌اند.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب