کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۳

دوشنبه  ۱۵ مرداد

بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان همچون هفته های گذشته در شهرهای مختلفی تجمع کردند. این تجمعات در این هفته در شهرهای کرمانشاه، ارومیه، اصفهان،‌ اردبیل،‌ زنجان، سنندج، تهران، مریوان ، اهواز، تبریز، همدان و بندرعباس برگزار شدند.

– اعتراضات پرستاران به شیراز هم کشیده شده است. مبلغ ناچیز اضافه کاری (ساعتی ۲۰ تا۳۰ هزارتومان)،  عدم پرداخت آیتم های رفاهی و مبلغ ناچیز آن، تبعیض در پرداخت تعرفه ها و عدم شفافیت در میزان آن،  عدم اجرای ابلاغیه فوق‌العاده خاص و اصلاح ضریب حقوق پرستاران و عدم تامین نیروی انسانی و کار طاقت فرسا و فشار کار بسیار و  اجبار به اضافه کاری از جمله موضوعات اعتراضی آنهاست که معضل همه پرستاران است.

معلمان خرید خدمت با خواست استخدام در آموزش و پرورش و در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی خود مقابل دفتر پزشکیان تجمع کردند.

دیگر در خوراسگان اصفهان تحصن کشاورزان در اعتراض به بی آبی و علیه مافیای آب و با خواست حقابه و بازگرداندن آب زاینده رود ادامه دارد و در شب گذشته کشاورزان همراه با خانواده هایشان در تحصن بودند.

کارگران رسمی نفت برای پیگیری مطالباتشان روز گذشته ۱۴ مرداد ماه کارگران رسمی نفت شاغل در سکوی نصر دست به تجمع زدند.

– اعتراضات کادر درمان و پرستاران در بیمارستان های مختلف برای پیگیری مطالباتشان گسترش یافته است. طبق این گزارشات اعتصابات بیمارستان های کرج از سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ با آغاز اعتراضات پرستاران بیمارستان امام علی کرج ، شروع شده و نیروهای پرستاری در اعتصاب کامل بسر میبرند و تنها تعداد معدودی از سوپروایزرها و نیروها برای رسیدگی به بیماران از پیش بستری شده سر کار حاضر می‌شوند.

-شیوا عاملی راد نماینده روابط بین المللی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان به نمایندگی از این نهاد و معلمان در ایران در دهمین کنگرەی جهانی آموزش بین‌الملل در بوینس آیرس، آرژانتین است. بنا بر خبر منتشر شده شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در این کنگره نمایندگانی از ۱۷۸کشور به نمایندگی از ۳۲ میلیون عضو این اتحادیه  در سراسر جهان شرکت داشتند.

یکشنبه ۱۴ مرداد

پرستاران بیمارستان شریعتی کرج، از روز یکشنبه ۱۴ مرداد  به اعتصابات پیوسته اند. عدم پرداخت تعرفه ها یک موضوع این اعتراضات است و طبق گزارشات به نقل از وحید دبیری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری کرج پرداخت تعرفه خدمات مراقبتی پرستاران شاغل در بیمارستانهای کرج از بهمن ماه سال گذشته پرداخت نشده است.

-بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش، تهران، اهواز  و کرمانشاه به روال هر هفته برای پیگیری مطالباتشان تجمع کردند.

-بازنشستگان فولاد در ساری نیز برای پیگیر مطالبات خود تجمع داشتند.

-کامیون داران شهری روستای گلمنجان واقع در ۲۰ کیلومتری شرق اصفهان در اعتراض به  کمبود سهمیه گازوئیل  و مشکلات کاری و معیشتی خود تجمع کردند.

شنبه ۱۳ مرداد

– اعتصاب کارگران واگن پارس مپنا در اراک وارد پنجمین روز خود شد. اعتراض این کارگران به کارکرد مدیر فاسد این کارخانه مرتضی ملانژاد و وضع  غیر قابل تحمل معیشتی و کاری آنهاست. کارگران خواستار استعفای مدیر شرکت و عملی شدن خواستهایشان هستند. روز گذشته شمار زیادی از این کارگران به خیابان آمدند، راهپیمایی کردند و با فریاد شعارهایشان صدای اعتراض خود را بلند کردند. شعارهای اعتراضی جمعیت بزرگ کارگران بر فضای خیابانها طنین انداخته بود. کارگران از جمله شعار میدادند: “مدیر بی لیاقت نمیخوایم، نمیخوایم”، “ننگ ما ننگ ما، مدیر الدنگ ما”، و “مللانژاد حیا کن، کارخونه را رها کن”.

– کارگران رسمی در شرکت نفت و گاز پارس در  عسلویه و روز گذشته در شرکت فلات قاره در لاوان برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع زدند. کارگران رسمی نفت در سکوها و مراکز مختلف نفتی برای پیگیری مطالباتشان در دو هفته اخیر تجمعات متعددی بر پا کرده اند.  این اعتراضات  از مهرماه گذشته آغاز شده است و اهم مطالبات کارگران عبارتند از:  برکناری مسئولین نالایق و  فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک پی ماده ۱، عدم تفکیک ۳ گانه‌ی مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی.

– پرستاران بیمارستان شهید رجایی از روز شنبه ۱۳ مرداد   وارد اعتصاب شده و  بخش اورژانس این بیمارستان و کلیه نیروهای پرستاری و کادر درمان با ترک کار به این اعتصاب پیوستند.

– پرستاران بیمارستان شهید مدنی،  بخش اتاق عمل  نیز  از روز شنبه ۱۳ مرداد به اعتصاب پیوستند و اتاق عمل به تعطیلی کشیده شده است.

جمعه ۱۲ مرداد

بر اساس اخبار منتشرشده پرستاران بیمارستان کوثر استان البرز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی خود و بی پاسخ ماندن مطالبات خود برای دومین روز  دست به اعتصاب زدند.

– پرستاران بیمارستان امام على کرج نیز در اعتراض به عدم واریز حقوق و بى برنامگى این بیمارستان براى سومین روز متوالى وارد اعتصاب شدند.

– تجمع اعتراضی کشاورزان خوراسگان اصفهان با خواست حقابه و بازگشایی آب رودخانه زاینده رود ادامه دارد. کشاورزان در حالیکه تراکتورهایشان را در کنار هم پارک کرده اند، برای چندمین روز در میدان این شهر تجمع کردند. گرمای تابستانی و بی آبی، محصولات و معیشت کشاورزان را به خطر انداخته است. در گرمسار نیز کشاورزان بخاطر بی آبی دست به اعتراض زدند.

پنجشنبه ۱۱ مرداد

– کشاورزان در خوراسگان اصفهان در اعتراض به بی آبی و مافیای آب با برپا کردن چادر و پارک تراکتورهایشان برای سومین روز متوالی تجمع کردند.

– قطع مکرر برق در جاهی باعث تعطیلی کار شده و شغل و کار کارگران را به خطر انداخته است. این موضوع صدای اعتراض کارخانه داران را نیز بلند کرده است و در  این روز شماری از آنها در شهر اردبیل دست به تجمع اعتراضی زدند.

–  کارگران کارخانه ی “واگن پارس” در اعتراض به کارکرد “مرتضی ملانژاد”، مدیرعامل فاسد این کارخانه دست به تجمع اعتراضی زده و با فریاد «ملانژاد، حیا کن! کارخونه رو رها کن!» فریاد اعتراضشان را بلند کردند. شرکت “واگن پارس”، وابسته به گروه صنعتی “مپنا” است، که عمده ی سهام آن متعلق به وزارت نیرو و آستان قدس رضوی است.

 چهارشنبه ۱۰ مرداد

اعتصاب هزاران کارگر پروژه ای بر سر سه خواست فوری افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران ادامه دارد. بنا بر خبرهای منتشر شده “در برخی از  مراکز نفتی پیمانکاران به ناگزیر  ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت را    پذیرفته اند. تاکید کارگران اینست که باید حقوق کامل ماه به آنها پرداخت شود و ۳۵ درصد افزایش حقوق نیز منظور شده باشد ، بعلاوه دستمزدها به موقع پرداخت شود. در عین حال باید دیگر مطالبات کارگران پروژه ای از جمله   بهبود کامل کیفیت غذا و شرایط زیستی در کمپها و ایمنی محیط کار  تامین گردد.  همچنین حذف پیمانکاران یک خواست سراسری کارگران در نفت و جزو مطالبات اعلام شده کارگران پروژه ای است

– قطعی  مدام برق به معضلی برای معیشت و کار مردم تبدیل شده است. خصوصا در گرمای شدید تابستانی از جمله در خوزستان و مناطق جنوبی کشور شرایط طاقت فرسایی ایجاد کرده است. در رابطه با این موضوع در این روز شماری از شهروندان ایرانشهر در مقابل اداره برق دست به تجمع اعتراضی زدند.

– حواله داران خودروشاهین G در اعتراض به بالا کشیده شدن اندوخته هایشن مقابل دفتر پزشکیان  در تهران تجمع کردند. بنا بر خبرها شاهین سایپا که قرار بود در زمستان ۱۴۰۳ خودرو خود را تحویل بگیرند، با لغو شدن ناگهانی نوبت خود مواجه شدند. این اتفاق پس از یک سال انتظار و بلوکه شدن ۱۰۰ میلیون تومان پول این حواله داران اتفاق افتاده‌است.

سه شنبه ۹ مرداد

– کارگران فولاد شادگان در خوزستان  دراعتراض به اخراجها با خواست بازگشت به کار برای دومین روز متوالی مقابل درب فولاد تجمع کردند. روز ۸ مرداد مدیرعامل فولاد شادگان در مصاحبه با صدا و سیما اظهار داشت که هفتصد نفر از کارگران پیمانکاری که در پروژه فولاد‌سازی مشغول بودند به بهانه اتمام این پروژه پایان کارخورده و برای مابقی یعنی ۴۰۰ نفر دیگر آنها نیز  به مرور پایان کار صادر خواهد شد.

– کارکنان استانداری در اعتراض به استخدام‌های رانتی در دفتر معاون منابع انسانی در کرمانشاه تجمع کردند.

–  گروهی از کشاورزان  در خوراسگان اصفهان در اعتراض به بی آبی و مافیای آب و وضع بد معیشتی خود برای دومین روز با تراکتورهای خود در میدان تجمع کرده و با برپا کردن چادر بر تداوم اعتراضات خود برای حقابه و بازگشایی آب زاینده رود تاکید کردند. گرمای تابستانی و بی آبی، محصولات و معیشت کشاورزان را به خطر انداخته است.

– گروهی از کشاورزان در کوزران کرمانشاه و بندرعباس در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت خود تجمع اعتراضی داشتند. در همین رابطه در بندرعباس نیز تراکتورداران تجمع اعتراضی برپا داشتند.

-اعتصاب کارگران پروژه‌ی آب ‌شیرین‌‌کن چاه بهار است که به دلیل عدم پرداخت دستمزدهایشان، وارد چهارمین روز خود شد.  این کارگران از چندین ماه پیش با عدم دریافت حقوق خود مواجه شده‌اند. این تأخیر در پرداخت حقوق، مشکلات معیشتی بسیاری برای کارگران و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است . کارگران خواستار پرداخت فوری دستمزدهایشان هستند.

– براساس قطعی  برق، صنایع بسیاری در جنوب دچار مشکل شده اند. از جمله شرکت کیمیا گستر ام دی اف طاهرخانی واقع در بخش شاوور توابع شهرستان کرخه به دلیل ناترازی برق دراستان موقتا تعطیل اعلام شد. و ۱۶۰ کارگر این شرکت پیگیر کار و وضعیت معیشتی خود هستند.

– حدود ۹ هزار معلم، و فعال کارگری کارگران طی نامه‌ای سرگشاده، خواستار آزادی معلم زندانی  رسول بداقی شدند. در بخشی از طومار این معلمان آمده است:”رسول بداقی، دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از این ­تاریخ، تنها ۴روز برای مراسم خواستگاری دخترش، به­ مرخصی آمد و بلافاصله به­ زندان بازگردانده شد. اکنون بیش از ۲ سال از حبس وی می­گذرد و از مرخصی محروم است. تلاش وکلای وی برای آزادی ‌اش با رد اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور هم بی نتیجه مانده است. اخیراً نیز تماس­های تلفنی او محدود شده است…. ما جمعی از معلمان، کارگران، فعالان صنفی و‌ مدنی ایران و امضاکنندگان این متن، خواستار آزادی رسول معلمان ایران هستیم.”.

دوشنبه  ۸ مرداد

-کارگران اخراجی کارخانه شادگان در برابر کارخانه تجمع کرده و خواستار بازگشت به کارشان شدند.

-بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای ارومیه، اصفهان، کرمانشاه، سنندج، مریوان، بندرعباس، ساری، تبریز، رشت، زنجان،  تجمع کردند.

– فرهنگیان متقاضی “مسکن ملی”، پروژه ی شهرک “منظریه»” در شهر کرد، در اعتراض به کارکرد مدیران کلاهبردار حکومتی و شرکت مجری پروژه، که سال هاست پول آنان را گرفته و خانه ای تحویل نداده اند دست به تجمع زدند.

شعبه ۲۱ دادسرای انقلاب کرج، طی ابلاغیه‌ای  سارا سیاهپور را به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به دادگاه احضار کرد. این ابلاغیه در هشتم مرداد ماه  با امضای محسن تدین (جانشین بازپرس شعبه‌ی ۲۱) به صورت الکترونیکی، به سارا سیاهپور ابلاغ شد.  سارا سیاهپور، اولین بار در سال ۹۶ با شکایت سازمان اطلاعات سپاه البرز، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی احضار شد. در سال ۹۷ دو پرونده درشعبه‌ی ۲ دادگاه انقلاب و شعبه ۱۱۰ کرج بری وی تشکیل شد و بعد به دلیل نقص پرونده، در سال ۹۸ مختومه اعلام گردید. این رای با اعتراض اطلاعات سپاه، مجدداً به جریان افتاد و در دادگاه تجدید نظر رای برائت برای وی صادر شد. سارا سیاهپور بار دیگر، در ۱۲  دی ۱۴۰۱ با پرونده جدیدی در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران به ریاست قاسم صلواتی (قاضی صلواتی)  و در تاریخ ۲۶  دی ۱۴۰۱ به اتهام اجماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت به ۵ سال و با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱ ‌سال زندان محکوم گردید. این رای درتاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در دادگاه تجدید نظر عیناً تایید گردید. اعاده‌ی دادرسی این معلم معترض در شعبه‌ ۹ دیوان عالی کشور مطرح  و آرای صادره برای او مورد تایید قرار گرفتند. در ادامه‌ی فشارهای امنیتی علیه سارا سیاهپور به دستور پلیس فتای استان البرز، حساب‌های بانکی وی و خواهرش در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲  مسدود و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تلفن شخصی او قطع شد. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و مشخصا مسدود شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای معلمان معترض و آزادی همه معلمان زندانی یک کارزار مهم معلمان است. وسیعا از این کارزار حمایت کنیم. تمامی معلمان زندانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند پرونده های امنیتی تشکیل شده برا ی آنان و تمامی فعالین سیاسی مسدود گردد.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب