کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۶

دوشنبه ۵ شهریور :

کارگران شرکت نفت و گاز پارس عسلویه (سایت۱) دست به تجمع و راهپیمایی زدند و با شعارهای “حقوق ما کم میشه، نفت و گاز تولید میشه”،  “حقوق عادلانه حق مسلم ماست” خواستار مطالبات بر زمین مانده خود شدند.

– کارگران شاغل در پالایشگاه فجر در بوشهر و کارگران رسمی  پالایشگاه گاز پارسیان برای پیگیری مطالباتشان تجمع کردند. اهم مطالبات کارگران رسمی نفت عبارتند از: برکناری مسئولین نالایق و  فاسد، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک پی ماده ۱، عدم تفکیک ۳ گانه‌ی مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی.

– بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش که از شهرهای کرخه، شوش و هفته تپه گرد آمده بودند، در مقابل درب نماینده مجلس اسلامی تجمع داشتند.این بازنشستگان علاوه بر مطالبات اعلام شده خود مبنی بر اجرای همسان سازی و افزایش حقوقها به بالای نرخ تورم اعلام شده که سی میلیون بوده است و برخورداری از امکانات لازم شهری همچون تفریحگاه و بیمارستان و غیره بر  بازگرداندن امتیاز تاسیس بیمارستان ملکی وقانون الزام درمان رایگان کردند.  در این تجمع اعتراضی فریدون نیکوفرد  کارگر بازنشسته سندیکای کارگران نیشکر هفت  در سخنرانی خود از اعتراضات  و مطالبات پرستاران ، کارگران قراردادی پیمانی گاز و نفت، کارگران طبیعت سلولز کاغذ پارس هفت تپه که تعطیل شده و بیکار شده اند، کارگران واگن پارس اراک که یکماه است در اعتراضند اعلام حمایت کرده و بر لغو حکم اعدام شریفه محمدی وازادی اسماعیل گرامی تاکید کرد. سخنرانی او با استقبال جمعیت روبرو شد. بازنشستگان صدای اعتراض کل جامعه و نماد اتحاد طبقاتی کارگری هستند.

– بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای کرمانشاه، ارومیه، اصفهان،‌ زنجان، سنندج، تبریز، تجمع کردند.

کشاورزان در اصفهان صورت گرفت. در این روز کشاورزان در ادامه اعتراضات خود بخاطر بی آبی و با خواست حقابه و بازگرداندن آب زاینده رود جلوی ادراه آب تجمع کرده و  با خشم و اعتراض خود را به داخل اداره آب رساندند.

کارگران شرکتی شهرداری در ایلام بخاطر تعویق چهار ماه مزد و در اعتراض به اینکه  هیچ گونه قرارداد و بیمه ای و حقوقی از طرف شهرداری ایلام دریافت نکرده و در مضیقه مالی سختی زندگی میکنند تجمخع داشتند.

– دامنه اعتصابات و اعتراضات پرستاران به بیش از ۵۰ شهر ایران کشیده شد. صبح این روز پرستاران در گرگان، کرمانشاه، کرمان و کنگان دست به اعتراض زدند.

– اعتصاب بیش از هزار کارگران واگن پارس ادامه داشته و کارگران در اعتراض به بیکارسازی ها و نداشتن امنیت شغلی با تجمع در پشت نرده های درب ورودی کارخانه ، پیگیر مطالباتشان شدند.

یکشنبه ۴ شهریور:

غارتشدگان خشمگین ریحان تاک در تاکستان، مقابل منزل حامد طاهرخانی،‌ از عوامل غفاری مدیرت شرکت تجمع کردند و خواستار اندوخته های به غارت برده خود شدند.

شنبه ۳ شهریور:

– اعتصابات سراسری پرستاران وارد بیست و ششمین روز خود شد. در این روز در شهرهایی چون  سبزوار (کادر سلامت دانشگاه علوم پزشکی)،  بابل، خمینی شهر ( بیمارستان ۹ دی) ، و خرم آباد اعتصاب خود را شروع کردند و در کرمانشاه و اصفهان شاهد تجمعات و شعار دادن پرستاران اعتصابی بودیم. پرستاران   بخش ارژانس نیز در شهرهایی از جمله در اصفهان به  خاطر  وخامت وضع امداد رسانی و ناکارآمد بودن این بخشها، به اعتصاب پیوستند.

در مراسم ویژه ششمین سالگرد جانباختن شریف باجور و همراهانش جمعیت قابل توجهی از مردم منطقه، در آرامستان «دارسه‌یران» مریوان تجمع کردند. چهار فعال محیط زیست اهل مریوان به نام‌های شریف باجور، امید کهنه‌پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی در سوم شهریور ١٣٩٧، حین تلاش برای مهار حریق جنگل‌های اطراف “پیله و سلسی” این شهرستان جان خود را از دست دادند. مردم  حکومت را مسئول مستقیم  درگذشت این عزیران میدانند.

جمعه ۲ شهریور:

کارگران رسمی  نفت شاغل در  شرکت فلات قاره در لاوان و سیری برای پیگیری مطالبات خود تجمع کردند.

– کارگران ساکن در شهرک‌های مسکونی جم بهمراه خانواده های خود تجمع و راهپیمایی کردند. در این اعتراضات کارگران در اعتراض به سطح پایین حقوقها شعار میدادند: حقوق عادلانه حق مسلم ماست.

پنجشنبه ۱ شهریور:

رانندگان اتوبوس های خطوط تندروی کرج در اعتراض به کاهش چشمگیر حقوق واریزیشان ، دست از کار کشیده و تجمع کردند.

تحصن کشاورزان در خوراسگان اصفهان در اعتراض به بی آبی و خواست حقابه و بازگرداندن آب به زاینده رود  برای چهلمین روز ادامه یافت. کشاورزان با تحصن و پارک تراکتورهای خود در میدان خوراسگان پیگیر مطالباتشان هستند.

– معلمان نهضت سواد آموزی در تبریز نیز در اعتراض به وضع بد معیشتی و با خواست استخدام در آموزش و پرورش بار دیگر مقابل دفتر نماینده مجلس اسلامی در این شهر تجمع کردند.

– سرمایه گذاران تاکستان علیه بالا کشیدن اندوخته هایشان و بساط دزد سالار بار دیگر دست به تجمع زدند.

چهارشنبه ۳۱ مرداد

– کشاورزان گندمکار در اندیمشک در خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن بهای گندم فروخته شده خود از سوی دولت تجمع داشتند.

– خریداران “مسکن ملی” در زنجان در اعتراض به مدیران کلاهبردار  وزارت راه که سال هاست پول آنان را گرفته و خانه ای تحویل نداده اند و اکنون نیز برای تحویل خانه پول اضافه طلب می‌کنند، در مقابل اداره ی کل راه و شهرسازی این شهر تجمع کردند.

سه شنبه ۳۰ مرداد

– سومین هفته سه شنبه های اعتراضی کارگران ارکان ثالث در پالایشگاههای سوم، پنجم، ششم، هفتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی جریان یافت و کارگران پیگیر مطالباتشن شدند.

– بازنشستگان کشوری در همراهی با بازنشستگان تامین اجتماعی و مخابرات در کرمانشاه برای پیگیری مطالبات خود مقابل صندوق بازنشستگی کشوری استان تجمع کردند.

دوشنبه  ۲۹ مرداد

– کارگران رسمی نفت در شرکت نفت و گاز پارس عسلویه تجمع کرده و با شعار “حقوق عادلانه حق مسلم ماست” پیگیر مطالباتشان شدند و صحنه پر شوری از اعتراض را شکل دادند.

 

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب