کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم کننده سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۰۸

روز دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲

‏-  بازنشستگان مخابرات در اعتراض به فقر و بی تامینی و برای پیگیری مطالباتشن در شهرهای مختلفی تجمع داشتند. این تجمعات در شهرهای سنندج، تهران، کرمانشاه، تبریز، مریوان، اهواز، اردبیل، خرم‌آباد، شیراز، اصفهان، زنجان، رشت، بندرعباس، بیجار، زاهدان، ساری، بجنورد، ارومیه، شهر کرد، اراک، همدان و … برگزار شدند.

–  پرستاران در دیواندره در اعتراض به عدم پرداخت تعرفه و وضع بد معیشتی خود و عدم پاسخگویی به خواستهایشان دست به اعتراض زدند.

– کارگران فضای سبز رفسنجان در اعتراض به سطح نازل حقوقها  و عدم تبدیل وضعیت خود از شرکتی به قرارداد مستقیم مقابل فرمانداری تجمع کردند.

–  کارکنان شرکت نورد و لوله اهواز در دومین روز متوالی در اعتراض به سطح نازل حقوقها و بی پاسخ ماندن مطالبات خود تجمع کردند.

– محمد داوری فعال کارگری در شیراز به اتهام توهین به رهبری به سه سال حبس و دو سال تبعید به بردسیر کرمان و دو سال ممنوعیت از فعالیت رسانه ای و ابطال گذرنامه محکوم شد. همچنین دادگاه این فعال کارگری را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و شش ماه زندان نیز محکوم کرده است.

– احسان روازژیان، کارگر ۳۴ ساله اهل پرند در هفده مرداد ۱۴۰۲ در ملایر به اتهام عضویت در گروه‌های “معاند و اجتماع و تبانی علیه نظام” بازداشت‌شد. او وکیل ندارد و همچنان در زندان اوین بلاتکلیف محبوس است.

– کامران ساختمانگر فعال کارگری پس از مراجعه به شعبه چهارم اجرای احکام سنندج، جهت اجرای حکم جزای نقدی، بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد.

– حسین واحدی، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان بجنورد به یک سال حبس محکوم شد. حکم صادره به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است.

– درخواست اعاده دادرسی در خصوص پرونده سروناز احمدی و کامیار فکور توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور به دلیل منطبق ندانستن تقاضا با هیچ یک از بندهای ماده ۴٧۴ قانون آیین دادرسی کیفری رد شد.

– جمعی از کارگران راه آهن خطوط ابنیه قم و کارگران راه سازی کنارک از عدم پرداخت مطالبات مزدی چند ماهه خود خبر دادند.

روز سه شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۲

–  در ادامه اعتراضات پرستاران در شهرهای مختلف در اعتراض به وضع بد معیشتی خود و عدم پاسخگویی به  خواستهایشان  پرستاران فوریت های پزشکی مشهد دست به تجمع اعتراضی زدند. در این روزجمع‌هایی از ماماهای سراسر کشور نیز در اعتراض به سطح نازل حقوقها و عدم رسیدگی به  مطالباتشان مقابل ساختمان وزارت بهداشت  تجمع کردند.

–  جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در اعتراض به فقر و بی تامینی و پاسخ نگرفتن خواستهای خود و سرکوبگری های حکومت در شهرستانهای ممسنی، شیراز، کرمانشاه، سنندج، اراک، یزد، همدان مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی دست به تجمع زدند.

–  کارگران رسمی نفت در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومت مقابل ساختمان وزارت نفت دست به تجمع اعتراضی زدند.

–  کامیون‌داران به دلیل کمبود سوخت و سطح نازل دریافتی های خود در تهران دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

–  اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد ماهشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات معیشتی خود در محوطه این مرکز آموزشی دست به اعتصاب زدند.

– کارگران رسمی اخیرالاستخدام آزمونی و قانونی وزارت نفت در مراکز مختلف عملیاتی و ستادی، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی، حقوق‌های پائین و ناعادلانه به نسبت دیگر کارکنان و عدم رسیدگی به خواست و مطالباتشان از سوی مسئولین وزارتخانه دست به تجمع زدند.

–  شماری از کارگران شاغل در پتروشیمی گچساران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان و اخراجها، در محل کار خود دست به تجمع زدند.

روز چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲

–  کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری سربندر بدلیل عدم پرداخت دو ماهه حقوق مهر و آبان اعتصاب کردند.

–  کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان و تعرضات معیشتی حکومت مجدداً دست به تجمع زدند.

– جمعی از نیروهای شرکت آب و فاضلاب در شهرستان صیدون، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ساختمان فرمانداری این شهرستان، دست به تجمع زدند.

روز پنجشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۲

– کارگران شرکت گلتاش زیر مجموعه شرکت پاکسان واقع در مبارکه اصفهان به دلیل پرداخت نشدن مطالباتشان دست به تجمع زدند.

–  رضا اقدسی، فعال کارگری و از کارگران اخراجی ایران خودرو  با دو پرونده در یکی از پرونده ها به  ۸ماه حبس و پرونده دیگرش با ۳سال و هفت ماه حبس محکوم شد.

– ماموران لباس شخصی،  توماج صالحی خواننده رپ را بازداشت و به مکان نامعلومی در بابل منتقل کردند.

– در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط نامناسب کار، روز چهارشنبه هشتم آذر، یک کارگر شاغل در پتروشیمی سلمان فارسی حین انجام کار دچار حادثه شد و جان باخت.

روز جمعه ۱۰ آذرماه ۱۴۰۲

– در شهرداری خاش، کارگران قراردادی سه ماه و کارگران شرکتی تا پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

– برهان رنجبر اهل روستای کولیج و ساکن مریوان و عضو انجمن کارگران فصلی و ساختمانی مریوان بر اثر سقوط از یک ساختمان مشغول کار در این شهرستان جان باخت.

روز شنبه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲

– هزاران نفر از کارگران بخش‌های مختلف کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در تداوم اعتراض خود بخاطر سطح نازل حقوقها و عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست به اعتصاب زدند و پس از راهپیمائی در محوطه‌ی کارخانه، مقابل ساختمان توحید (مدیریت) تجمع کردند. کارگران شعار میدادند: باطوم و گارد ویژه دیگر اثر ندارد.

–  کارگران پیمانکاری طرح آبیاری کارون بزرگ با پهن کردن سفره خالی دست به اعتراض زدند.

–  پرستاران خرم‌آباد نیز در اعتراض به فقر و بی تامینی مقابل ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان دست به تجمع زدند.

–  کارگران پتروشیمی آبادان در اعتراض به تعویق افتادن دستمزدها و حق بیمه‌ی خود در محوطه‌ی این مجتمع دست به تجمع زدند.

روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲

– اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران ذوب‌آهن اصفهان علیه سطح نازل حقوقهایشان علیرغم فشارهای امنیتی وارد دومین روز خود شد.

– کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان از جمله خواست حذف سقف حقوق و عودت کسورات مالیاتی و عدم دست اندازی به صندوق بازنشستگی و اجرای ماده ده و پرداخت بک پی آن مجدداً دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، البرز غربی، استان خوزستان و تهران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق فولاد دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرخه و هفت‌تپه، کرمانشاه، اهواز، ساری، اراک، دزفول و مشهد در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

– رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، از وضعیت نابسامان حقوق کارگری در ایران خبر داد و گفت که حدود ۵ میلیون کارگر در کارگاه های زیرزمینی و غیررسمی بدون بیمه و امنیت شغلی مشغول به کار هستند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب