کارگران در هفته ای که گذشت.تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۱۲

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲

– بخشهای مختلف گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز برای سومین روز متوالی برای پیگیری مطالباتشان و با خواست فوری بازگشت ۳۸ همکار تعلیقی خود  دست به تجمع و اعتصاب زدند.

– بخشهای مختلفی از بازنشستگان از جمله کشوری، معلمان بازنشسته،  تامین اجتماعی، وزارت علوم و…  بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع بزرگی برپا کردند و اعتراض متحدانه خود به کل اجحافات و تعرضات حکومت و مفتخوران حاکم ابراز کردند. نظیر این تجمع در کرمانشاه ، قزوین و ایلام هم برگزار شد. در این روز بازنشستگان مخابرات نیز در نزدیک به پانزده شهر تجمع داشتند. روز قبل از آن نیز بازنشستگان نفت در اعتراض به اختلاسها و دست اندازی به صندوق بازنشستگی در اهواز تجمع کرده بودند.

– پرستاران مهدیه تهران و دانشگاه بهشتی نیز در اعتراض به مشکلات معیشتی و کاری خود و بی پاسخ مانده مطالبات خود تجمع کردند.

سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲

– اعتصاب در بخش های مختلف گروه ملی صنعتی فولاد اهواز ادامه یافت و کارگران برای چهارمین روز متوالی با تجمع و راهپیمایی تا میدان بقایی  و شعاردهی اعتراضی پیگیر خواستهایشان شدند. دراین روز کارگران با تشکیل مجمع عمومی بر روی روال ادامه اعتراضشان تصمیم گیری کردند. دو خواست فوری اعلام شده این کارگران عبارت بودند از : بازگشت به کار همکاران تعلیقی و اخراجی، افزایش حقوقها و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– بازنشستگان کشوری در کرمانشاه در ادامه اعتراضاتشان مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کردند .

– کارگران شرکت بلبرینگ سازی ایران در تبریز نیز در اعتراض به سطح نازل حقوق شان دست به اعتصاب زدند .

– کارکنان شهرداری تهران به دلیل عدم پرداخت دستمزدهایشان تجمع کردند.

– معلمان خرید خدمت  یزد نیز  در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود و با خواست استخدام در آموزش و پرورش همراه دانش آموزان خود مقابل استانداری یزد تجمع داشتند. این تجمعات چندین روز جریان داشت.

– مردم  اردکان یزد  در اعتراض به آلودگی هوا و توسعه صنایع آلاینده بود دست به تظاهرت بزرگی زدند.

– در ادامه اعتراضات کارگران رسمی نفت ، در حرکت اعتراضی نمادینی سه نفر از کارگران رسمی نفت در بخش ادارات زمین شناسی و حفاری نفت مرکزی با در دست داشتن بنری اعتراض خود را به تعرضات معیشتی و حقوقهای پایین ابراز کردند. در این روز همچنین کارگران رسمی نفت در مناطق مرکزی و ملی حفاری ایران تجمع داشتند.

روز چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲

– اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز وارد پنجمین روز خود شد.

– در ادامه اعتراضات کارگران رسمی نفت، کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز آقاجاری دست به تجمع زدند.

روز پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲

– کارگران گروه ملی فولاد اهواز در ششمین روز اعتراض خود در تمام بخش های شرکت دست از کار کشیده و تجمع کردند. در این روز به درخواست مدیریت و مسئولین حکومتی نمایندگانی از  کارگران خواستند که در جلسه ای برای مذاکره شرکت کردند.

روز جمعه ۸ دی ۱۴۰۲

– روز هشتم دی کارگران عملیاتی جنوب نیز در شرکت فلات قاره و بهرگان تجمع کرده و با دردست داشتن بنرهایی اعتراض خود را به سقف حقوق و پایین بودن دریافتی هایشان و برای نقد کردن طلبهایشان بابت بک پی حقوق و همچنین برکناری مدیران ضد کارگر، اعلام کردند.

روز شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

-کارگران رسمی نفت به اعتراضات و تجمعات و طرح خواستهایشان ادامه میدهند. امروز نهم دیماه کارگران شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در اعتراض به‌ عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تجمع کردند. این شرکت حدود ۴۰۰ کارگر دارد.

– کارگران گروه ملی فولاد ایران در اهواز تمام بخش های این مجتمع سه هزار نفره برای هشتمین روز متوالی در اعتصاب بودند. کارگران با مسدود کردن تمامی درهای ورود و خروج شرکت تجمع و راهپیمایی کرده و بر بازگشت به کار همکاران تعلیقی و اخراجی که در راس مطالبات کارگران قرار دارد تاکید کردند .

روز یکشننه ۱۰ دی ۱۴۰۲

-کارگران رسمی نفت در شرکت نفت و گاز آغاجاری و شرکت فلات قاره در سیری تجمع داشتند و با  بدست گرفتن بنرهایی که بر روی آنها خواستهایشان نوشته شده صدای اعتراض خود را بلند کردند.

بدنبال مذاکرات صورت گرفته و زیر فشار اعتراضات قدرتمند کارگران در هشتمین روز از اعتصاب آنان مدیریت عقب نشسته و کارگران توانستند به بخش هایی از مطالبات خود دست یابند. از جمله ۳۸ کارگر تعلیقی این کارخانه به کار بازگشته و از کارتهای آنان رفع انسداد گردید بعلاوه حدود نیمی از طرح طبقه بنندی مشاغل برای تمام کارگران به ارزش ده میلیون تومان ماهانه بصورت علی الحساب به هر کارگر تا اجرای کامل آن پرداخت میگردد.  و قرار است این مبلغ کارگران شرکت شفق را نیز شامل شود.  اما بعد بدلیل شکایت مدیرعامل از شمار زیادی از معترضین، کارگران متحدانه تصمیم گرفتند که تا بازپس گیری این شکایت همچنان به اعتصاب خود ادامه میدهند. در نتیجه خط های تولید راه اندازی نشد و کارگران مجددا شرکت را ترک کرده و به پشت درهای کارخانه بازگشتند. سپس  بخاطر فشارهای بیرونی و تماس های تهدیدآمیز نهادهای مختلف با شماری از آنان و مشروط کردن پرداخت حقوق مبلغ مورد توافق با حقوق آذرماه،  کارگران با شرط اینکه طی سه روز مدیریت شکایت خود را بازپس بگیرد، بصورت جمعی تصمیم گرفتند که سر کارشان بازگردند و  تولید از سر گرفته شود. بدین ترتیب کارگران با اولتیماتوم اینکه اگر مدیریت شکایتش را پس نگیرد اعتصاب خود را آغاز و تمام خطوط تولید را متوقف و به خیابان باز خواهند گشت.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب