کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم کننده کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۱۳

دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲

– بازنشستگان  مخابرات به روال هر هفته تجمعات سراسری خود در شهرهای مختلف تجمع کرده   و پیگیر مطالباتشان شدند. بنا بر گزارشات تا کنونی شهرهایی که در این هفته بازنشستگان مخابرات تجمع داشتند عبارتند از : سنندج، اصفهان، ارومیه، اراک، اردبیل، کرمانشاه، تبریز، شیراز، سقز، تهران، بیجار، همدان، مریوان، خرم آباد، بندرعباس، قروه  و اهواز.

– کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه نیز در اعتراض به وضعیت قراردادهای کاری، عدم پرداخت به موقع دستمزدها وپایین بودن دستمزد و واریز نکردن سنوات بیمه کارگران دست به تجمع زدند. بیش از ۱۵۰ کارگر در این شرکت به کار اشتغال دارند.

– کارگران کاغذ سازی دیبا در شوشتر نیز در این روز بخاطر تعطیل شدن شرکت و به خطر افتادن معیشت خود مقابل فرمانداری تجمع اعتراضی برپا کردند. 

– کامیونداران و رانندگان کفی پایانه بندرعباس در اعتراض به وضع بد معیشتی و قیمت پایین کرایه تجمع کردند. بنا بر خبرها  تاکنون ۱۶۰۰۰ نوبت رانندگان بندرعباس باطل شده و رانندگان دچار مشکلات معیشتی شدیدتری شده اند.

–  کشاورزان در اصفهان با خواست حقابه و بخاطر وخامت وضع معیشتی و کاری خود مقابل اداره آب منطقه ای تجمع اعتراضی برپا کردند.

– روز دهم دیماه نیز کارگران  شرکت قند خاورمیانه در اعتراض به وضع بد معیشتی و برای پیگیری مطالباتشان مقابل دفتر مدیرعامل در شوش دانیال تجمع بر پا کردند.

سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲

– بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته  در اعتراض به وخیم تر شدن هر روز بیشتر وضع معیشتی شان، به اختلاسها و دزدیها و سرکوبگریهای حکومت و پاسخ نگرفتن خواستهای اعلام شده شان تجمع کردند.  این تجمعات مقابل صندوق بازنشستگی و طبق گزارشات تا کنونی در شهرهای کرمانشاه، تهران، اهواز، قزوین و یزد برگزار شدند. 

– بدنبال امضای طوماری اعتراضی از سوی مردم در شهر اراک و فراخوان اعتراضی به تجمع علیه آلودگی و مسمومیت هوا بخاطر مازوت سوری نیروگاه شازند،  تجمعی از مردم در میدان   اصلی شهر برپا شد. جمعیتی حدود سیصد نفر گرد آمده بودند و حضور زنان برجسته بود.

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲

– کارگران رسمی سکوی ابوذر در شرکت نفت فلات قاره و شرکت بهره برداری گاز و نفت آغاجاری در امیدیه در خوزستان و کارگران رسمی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی نیز تجمع داشتند. در ادامه اعتراضاتشان به تعیین سقف حقوق و بی پاسخ ماندن مطالباتشان دست به تجمع زدند و با به دست گرفتن دست نوشته هایی مطالباتشان را اعلام کرده و پیگیر شدند.

– جمعیت قابل توجهی از پرستاران و کارکنان درمانی ایلام در اعتراض به پرداخت نشدن عادلانه ی تعرفه، کارانه و اضافه کاری و پایمال شدن حقوق خود در برابر دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند.

– کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه در اعتراض به وضعیت قراردادهای کاری و عدم پرداخت به موقع دستمزدهایشان و سطح پایین آن و نیز واریز نشدن سنوات بیمه خود مقابل  درب فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲

– در ادامه اعتراضات کارگران رسمی نفت به تعرضات معیشتی حکومت و پاسخ نگرفتن خواستهایشان صبح امروز ۱۵دیماه جمعی از کارگران شرکت نفت فلات قاره در لاوان و بهرگان دست به تجمع زدند.

شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲

–  کارگران ارکان ثالث  شاغل در بخش پشتیبانی و اداری شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی، در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و مشکلات کاری خود و عدم تحقق وعده های داده شده دست به تجمع اعتراضی زدند.  یک خواست مهم این کارگران حذف کامل شرکتهای پیمانکاری است. بعلاوه بازنگری و اجرای صحیح و کامل طرح طبقه بندی مشاغل که انجام آن میتواند بهبودی در مزدشان بدهد، اجرای طرح مرخصی دو به دو برای کارگران اداری – پشتیبانی یعنی چهارده روز کار و چهارده روز استراحت، حق استفاده از مرخصی استحقاقی دو نیم روز در ماه، برخورداری از مزایا و بک پی گاز کارت و… از دیگر مطالبات فوری این کارگران است.

– بیش از چهار صد کارگر ارکان ثالث در پالایشگاههای ۳ ۵ ۶ ۸ ۹ ۱۰ در عسلویه در اعتراض به سطح نازل حقوقها و با خواست اجرای فوری طرح طبقه بندی مشاغل و  برای پیگیری دیگر مطالبات خود تجمع کردند.  

– کارگران فولاد شهرک صنعتی هفت تپه در مقابل فرمانداری شوش در اعتراض به پایین بودن دستمزد، پرداخت نکردن حق بیمه، نداشتن امنیت شغلی شان است.

یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲

– کارگران رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و فلات قاره در سیری در ادامه اعتراضات هفتگی خود در اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالباتشان تجمع کردند.  حذف کامل سقف حقوق، برکناری مدیران فاسد و نالایق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن، بازگرداندن کسورات مازاد مالیات،  عدم دست درازی به صندوق بازنشستگی

– بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهایی چون اهواز، شوش، و کرمانشاه تجمع کردند. همزمان در قائم شهر و اصفهان نیز بازنشستگان فولاد تجمع داشتند. در اصفهان جمعیت قابل توجهی از بازنشستگان فولاد روبروی صندوق بازنشستگی در خیابان نشاط تجمع کرده و با راهپیمایی و فریاد شعارهایشان صحنه پرشوری از اعتراض را شکل دادند.

– جمعیتی حدود ۳۰۰ نفر از کارگران ارکان ثالث در  پالایشگاه ۹ و ۱۰ در فاز ۱۹  در کنگان در اعتراض به عقب افتادن اجرای طرح طبقه  بندی مشاغل که میتواند بهبودی در سطح مزد انها بدهد و خواست افزایش دستمزدها تجمع کردند. زیر فشار اعتراض کارگران وعده هایی به آنها داده شد. کارگران اعلام کردند که اگر خلف وعده شود دوباره تجمع خواهند کرد.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب