کارگران در هفته ای که گذشت- تهیه کننده سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۹۴

روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

 -رانندگان قراردادی شیفت صبح سامانه یک شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اعتراض به کم کردن مبلغ بین ۳ تا ۵ میلیون تومان از حقوقشان، دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب ساعتی بعد و پس از وعده رسیدگی از سوی معاون بهره‌برداری سامانه یک پایان یافت.

-بازنشستگان شرکت مخابرات در شهرهای اهواز، کرمانشاه، اراک، مشهد، رشت، بندر عباس و ایلام مطابق با سنت دوشنبه های اعتراضی در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته هایشان از جمله همسان سازی حقوق ها، اجرای آئین نامه پرسنلی و استخدامی و رفع مشکلات بیمه تکمیلی دست به تجمع زدند.

 -جعفر ابراهیمی معلم‌ زندانی و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان که از اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شده و تاکنون در زندان اوین محبوس است توسط شعبه ۳۱ دادگاه تجدید نظر تهران به ۵ سال زندان قطعی محکوم شد.

 -بازنشستگان صداوسیمای تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل مسجد بلال دست به تجمع زدند.

 -یک کارگر مقنی حدود بیست و پنج ساله چاه کن اهل افغانستان بر اثر ریزش دیواره چاه در حوالی دریاچه خلیج فارس تهران جان خود را از دست داد. همچنین یک کارگر مقنی دیگر در شیراز بر اثر سقوط به عمق ۷۰ متری چاه جان باخت.

 -یک کارگر ۶۲ ساله دیگر در روستای گدوگانلو از توابع شهر شیروان در استان خراسان شمالی بر اثر ریزش دیواره چاه جانش را از دست داد.

روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲

 -جمع هایی از معلمان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در اعتراض به عدم تحقق خواسته هایشان و بنا بر سنت سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری در شهرهای کرج، اهواز، سنندج، ایلام، کرمانشاه، قزوین، اردبیل، پلدختر، شهرکرد، تهران، سمنان، یزد، شیراز و خرم آباد دست به تجمع اعتراضی زدند.

 -حکم اخراج دائم از کار محمد سعیدی ابواسحاقی معلم و فعال صنفی لردگانی توسط دادگاه تجدید نظر تایید شد.

 -حدود ۵۰ کارگر اخراجی شرکت داروگر تهران نسبت به ۳ ماه بلاتکلیفی خود همچنان معترض هستند. کارخانه داروگر تهران که در کیلومتر ۱۷جاده قدیم تهران به کرج واقع شده است، از روزهای نخست خرداد ماه سال جاری به دلیل مشکلات مالی برای چندمین بار به حالت تعطیلی موقت درآمد و کارگران شاغل در آن؛ قبل و بعد از تعطیلی؛ طی چند مرحله اخراج و بیکار شدند که در نهایت حدود ۵۰ کارگر با سوابق حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵ سال اخراج شده که با پیگیری و تجمعهای مداوم خواهان رسیدگی به وضعیت شغلی خود هستند.

– کارگران شرکتی پتروشیمی چوار ایلام نسبت به عدم تحقق وعده‌های مدیران اعتراض کردند. به گفته‌ی آن‌ها، طرح طبقه‌بندی مشاغل و ساماندهی قراردادها قرار بود ماه قبل انجام شود ولی هنوز خبری از عمل به وعده‌ها نیست و همچنان صدها کارگر شرکتی بلاتکلیف مانده‌اند. ماه گذشته “حیدر محسنی” از کارگران شرکتی پتروشیمی چوار پس از اخراج از کار، خود را حلق آویز کرد و جان باخت.

روز چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲

– شعبه تجدیدنظر هیات تخلفات وزارت آموزش و پرورش، حکم اخراج دائم از کار فریبا انامی معلم و فعال صنفی استان گیلان را عینا تایید کرد.

 روز پنجشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲

 – وقوع انفجار در پالایشگاه گاز سرخس، مرگ و مصدومیت هفت کارگر را در پی داشت. نشت گاز محصور شده در یکی از شیرهای بخشی از پالایشگاه هاشمی نژاد سرخس که در دست تعمیر بوده است، منجر به انفجار شد. دو نفر از کارکنان پالایشگاه بر اثر این انفجار جان باختند و پنج نفر مجروح و به بیمارستان سرخس منتقل شدند. مهندس سید کاظم میری، مسوول اورهال واحد دوم تصفیه گاز و هد شیفت A واحد تصفیه گاز و مصطفی سنجرانی از کارگران بخش خدمات واحد اسامی جانباختگان این حادثه است.

– علیرضا گل عنبری۳۴ ساله متاهل و دارای یک فرزند، یکی از کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان به دلیل عدم ایمنی محیط کار دچار حادثه شده و جان خود را از دست داد. این حادثه براثر سقوط پالت لاستیک از روی لیفتراک پیش آمده و منجر به مرگ‌مغزی این‌کارگر شده است.

– عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل شهر سقز توسط دستگاه قضایی، در مجموع به ٣٩ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

 روز شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲

– جمعی از بازنشستگان شرکت سایپا، در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق سرمایه گذاری سمیکو در تهران تجمع کردند.

– کادر درمان بیمارستانهای اصفهان مقابل استانداری دست به تجمع زدند. آنها خواستار تحقق وعده های دوران کرونا هستند که تاکنون اجرا نشده است.

– بهاره عسکری زاده معلم و فعال صنفی اهل استان خوزستان به دلیل شرکت در تجمعات معلمان در سال ۱۴۰۱ توسط هیات رسیدگی به تخلفات اداره آموزش و پرورش به ۴ ماه انفصال از خدمت محکوم شد.

روز یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲

-بازنشستگان صنایع فولاد البرز غربی و اصفهان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

– جمعهایی از بازنشستگان تامین اجتماعی شهرهای شوش، کرمانشاه، دزفول، اهواز و شوشتر در تداوم سنت یکشنبه‌های اعتراضی تجمعات خود را برگزار کردند.

– پرستاران و کادر درمان بیمارستان میلاد تهران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی دست به اعتصاب زده و در محوطه بیمارستان تجمع کردند.

– جمعی از معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی تهران مجدداً و در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

– کارگران و کارکنان شرکت فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه در اعتراض به عدم رسیگی به مشکلاتشان و اخراج پرسنل مقابل ساختمان مرکزی رفاه در تهران تجمع کردند.

-رفیق سلیمی، فعال کارگری اهل سنندج به اتهام “ایجاد گروه‌های غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی کشور” و همچنین “افساد فی‌الارض” به ۱۰ سال زندان محکوم شد. رفیق سلیمی در تاریخ ۷ آذر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و تاکنون در زندان مرکزی سنندج به سر میبرد.

– ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری به ۴ سال زندان محکوم شد. او همچنین بعنوان مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال به ممنوعیت از عضویت در احزاب و دستجات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محکوم شده است.

-سارا سیاهپور معلم و فعال صنفی معلمان استان البرز توسط هیات تخلفات آموزش و پرورش به اتهام فعالیتهای صنفی و شرکت در تجمعات و تحصنات معلمان از کار اخراج شد. وی پیشتر توسط قوه قضائیه به ۵ سال زندان محکوم شده است.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب