کارگران در هفته ای که گذشت- کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست۸۳۳

۶ خرداد

بازنشستگان فولاد مثل هر هفته در شهرهای اصفهان، اهواز و تهران در مقابل صندوق بازنشستگی تجمع داشتند.  بازنشستگان فولاد در اهواز با  شعار”تا حق خود نگیریم، از پا نمی نشینیم” و در اصفهان با شعار “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن” علیه فقر و بی تامینی و اختلاسها و دزدیها صدای اعتراض خود را بلند کردند.

– متقاضیان “مسکن ملی” در اعتراض به عملکرد مدیران کلاهبردار حکومتی و بالا کشیده شدن اندوخته هایشان توسط آنان در برابر استانداری چهارمحال و بختیاری تجمع کردند. به گفته معترضین این مدیران سالهاست که پول این خانه ها را از آنها گرفته اند، اما خانه ای تحویل نداده اند.

– کارگران کارخانه رنگ پارس پامچال واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین در اعتراض به عدم پاسخگویی به مشکلات چند ساله آنها و بلاتکلیفی شغلی شان دست به تجمع زدند.  به گفته کارگران، در این کارخانه حدود ۳۰۰ کارگر اشتغال داشتند که بدنبال بیکارسازیهای گسترده تحت عناوینی چون کمبودمنابع مالی و فشار طلبکاران و غیره طی سال‌های گذشته، تعدادشان  به ۲۰ نفر رسیده است. و اکنون نیز به دلیل نبود امکانات تولید، امنیت شغلی این بیست نفر نیز در خطر است.  داشتین امنیت شغلی و بازگردانده شدن کارگران اخراجی به کار خود مطالبات مهم این کارگران است.

– در ادامه سرکوبگری حاکمیت و همدستی تام و تمام وزارت آموزش و پرورش، هیات تخلفات استان کردستان حکم اخراج   سمیه اخترشمار معلم معترض در مریوان را صادر کرد. به استناد گزارش‌های رییس و حراست آموزش و پرورش مریوان  حکم اخراج او با اتهاماتی چون حضور در تجمعات اعتراضی و حمایت از معلمان زندانی صادر شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن ابراز انزجار از فضای امنیتی حاکم بر ساختار آموزش و پرورش  و اعلام حمایت قاطع خود از سمیه اخترشمار صدور این حکم و سایر احکام مشابه را محکوم کرده است.

۵ خرداد

– زیر فشار اعتراضات کارگران گروه ملی  فولاد اهواز برای حق و حقوق خود  و افشاگری آنها از دزدی‌ها و فساد علی محمدی که از حمایت و رانت مسئولان استانی و کشوری برخوردار بود برکنار و به جای او فردی به نام وثوقی منصوب شد. اما علیرغم برکناری محمدی هنوز ۳۳ نفر از  کارگران  اخراجی این شرکت که  بدستور علی محمدی اخراج  شده و حکم بازگشت به کار هم دارند سرکارشان باز نگشته اند و کارگران به این موضوع اعتراض دارند.

– عثمان اسماعیلی فعال کارگری محبوس در زندان سقز، پس از پیگیری‌های خانواده و کمیته دفاع از وی، با قرار وثیقه یک میلیاردی به مرخصی استعلاجی آمد. دادستانی سقز با مرخصی عثمان اسماعیلی برای انجام آنژیوگرافی و ادامه درمان در خارج از زندان به‌مدت پنج روز موافقت کرد. پزشکی قانونی سقز در ۳ دی ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که نامبرده دچار بیماری فتق شده و باید در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرار گیرد. عثمان اسماعیلی باید بدون قید و شرط  آزاد شود.

– حکم محکومیت  کریم بستانچی خضرآباد، از معلمین معترض عینا تایید شد. وی پیشتر در ۲پرونده مجزا توسط دادگاه انقلاب وکیفری ارومیه به ۳ماه حبس ، پرداخت جزای نقدی ومجازات تکمیلی محکوم شد.

۴ خرداد

– رانندگان کامیون در اعتراض به عدم تحویل پلمب به آنها در پالایشگاه گاز اراک برای چهارمین روز  دست به تجمع زدند. رانندگان اعلام کردند که با وجود اینکه پارکینگ برای کامیون ها نیست، اما مقامات مسئول همچنان از دادن پلمب برای حرکت به مقصد خودداری کرده و رانندگان را به نمایندگی پالایشگاه حواله میدهند. بنا بر خبر کامیون ها باید پس از بارگیری پلمب شوند تا بتوانند حرکت کنند و بار را به مقصد برسانند .

۳ خرداد

– امان  جلالی نژاد معلم  زندانی اهل زاهدان و ساکن  اهواز از بیستم فروردین بصورت بلاتکلیف در زندان است. امان جلالی فر و همه معلمان زندانی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

– خالد احمدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان و فعال محیط زیست، ۲۳ روز است که در بازداشت به سر می‌برد و از سرنوشت و محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. خالد احمدی سحرگاه دهم اردیبهشت در منزل شخصی اش در سنندج توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. او  در زمان بازداشت، مدیر برگزاری انتخابات آنلاین هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان بود. معلمان زندانی، کارگران دربند وهمه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

۲ خرداد

–زیر فشار اعتراضات کارگران گروه ملی  فولاد اهواز برای حق و حقوق خود  و افشاگری آنها از دزدی‌ها و فساد علی محمدی که از حمایت و رانت مسئولان استانی و کشوری برخوردار بود برکنار و به جای او فردی به نام وثوقی منصوب شد. اما علیرغم برکناری محمدی هنوز ۳۳ نفر از  کارگران  اخراجی این شرکت که  بدستور علی محمدی اخراج  شده و حکم بازگشت به کار هم دارند سرکارشان باز نگشته اند و کارگران به این موضوع اعتراض دارند.

–  کارگران و کارکنان پروژه ای شاغل در شرکت آزمون فلز و برق و ابزار دقیق شرکت نیروآرا اندیش پتروشیمی در شرکت بهین فراراد با خواست افزایش فوری دستمزدها در قراردادهای کاری خود دست به اعتصاب زدند.  بخشی از این کارگران حتی بابت دستمزد  هایشان از اسفند ماه تا کنون طلبکارند و خواستار فوری دستمزدهای معوقه شان هستند.

اول خردادماه

– کارگران پروژه ای نفت  در بخش های مختلفی از  عسلویه در اعتراض به عدم افزایش دستمزدها و حتی عدم قبول افزایش ۳۵ درصدی مضوب شورایعالی کار حکومتی از جانب پیمانکاران، دست به اعتصاب زدند.  در این حرکت اعتراضی شماری از کارگران برق و ابزار دقیق شرکت ستاره تاراز در سایت ۱ بوشهر، برق و ابزار دقیق شرکت جهانپارس مس سرچشمه، پتروشیمی دهلران در دشت عباس، کارگران داربست بند شرکت گسترش صنعت پادنا، کارگران و رنگ و عایق شرکت سازه پاد سایت ۱ بوشهر در این روز دست به اعتصاب زده و کارگاههای خود را ترک کردند.

۳۱ اردیبهشت

-بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف جهت پیگیری مطالبات خود تجمع و  راهپیمایی کردند. این تجمعات در شهرهایی چون تبریز، اراک، سنندج،  مریوان، اهواز، رشت، کرمانشاه و اصفهان  برگزار شدند

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب