گرانی نان در بیش از ده استان و گرانتر شدن اقلام اساسی زندگی مردم گفتگو با شهلا دانشفر در برنامه رویدادها در کانال جدید

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۴

میثم عتیق: رسانه های دولتی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان حداقل در ده شهر در سطح کشور خبر میدهند. مهدی جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت افزایش قیمت نان در برخی نانوایی ها تا ۲۵ درصد نرخ کنونی مصوب شد و بعد از تایید وزارت کشور در استان اجرایی خواهد شد. او با اشاره به اینکه این طرح قرار است در ده استان دیگر نیز اجرایی شود ، گفت که اصلاح قیمت نان از اواخر سال گذشته در دستور کار بود  و  قیمت کارشناسی نان بر اساس آنالیزها تعیین شده است. به نظر میرسد که مقامات حکومتی دارند به نوعی منت یارانه فعلی را  که روی قیمت نان هست، به دوش مردم ایران می گذارند. تا جاییکه به تازگی محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی گفته ۷۵ ت ۸۰ درصد نرخ نان را دولت تامین میکند و مردم فقط پانزده تا بیست درصد قیمت تمام شده را می پردازند. در این بین معاون وزارت و بازرسی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان کردستان هم یک تصویر روشنتری از اینکه قرار است چه اتفاقی بیفتد و قیمت  ها چگونه افزایش پیدا کند ارائه داد. از جمله اینکه نان  لواش ماشینی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش می یابد. نان سنگک   سنتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش خواهد داشت. قیمت نان سنگک ماشینی ۸۸۰ توماان ، بربری سنتی  ۳۷۵ تومان و تافتون سنتی ۱۷۵ تومان افزایش می یابد. همانطور که ملاحظه میکنید ۲۵ درصدی که برای افزایش قیمت نان اعلام شده است، متوسط این افزایش قیمت است و در برخی نانها قیمت با رقم های بالاتری  یعنی تا حدود ۴۰ درصد نیز دارد افزایش می یابد. در رابطه با این موضوع با شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری می خواهیم صحبتی داشته باشیم.

شهلا  دانشفر افزایش دوباره قیمت نان آن هم در بدترین شرایط اقتصادی مردم؛ به نظر شما علت این افزایش چیست و حکومت از این طرح جدید چه هدفی را دنبال می‌کند؟

شهلا دانشفر:  اولین مساله اقتصاد بحران زده و فلج جمهوری اسلامی است. این حکومت هم از نظر اقتصادی، هم از نظر سیاسی و هم از نظر فرهنگی  و  از هر نظر شکست خورده است. یک حکومت مافیایی ، دزد  و چپاولگر  که برای بقای خودش  و برای پروار کردن نیروهای سرکوبش همواره مردم را می دوشد. بحران اقتصادی این حکومت همانطور که همیشه تاکید کرده ایم کاملا ریشه سیاسی دارد .  ما دیدیم که بعد از کشته شدن اسماعیل هنیه این تروریست جنایتکار چگونه نرخ ارزش ریال پایین آمد و بورس سقوط کرد و قیمت  کالا ها  یکباره افزایش پیدا کرد. آتش افروزی های حکومت در منطقه و از طرف دیگر محاصره آن در حلقه اعتراضات مردمی برای دفاع از زندگی و معیشتشان  وضعیت بی ثبات تر اقتصاد جمهوری اسلامی و فروپاشی آن را بدنبال داشته است. در این میان جمهوری اسلامی از یکسو تلاش میکند توجه جامعه را که از  اعتراض میجوشد به مسایلی چون تبلیغات جنگی علیه اسرائیل و غیره بکشاند و از سوی دیگر بار بحران اقتصادی اش و هزینه های سرکوبگریها و سیاستهای تروریستی خود را بر گرده مردم سوار کند. البته موضوع گرانی ها جدید نیست. شما در جریان هستید که اخیرا اعلام شد که ۴۸۵ قلم از کالاهای  معیشتی مردم از دایره ارز ترجیحی خارج می مانند. خود حکومتیان در جریان نراغهایشان اعلام کردند که این افزایش پنجاه درصدی قیمت ها را در پی خواهد داشت. و دیدیم که متعاقب آن قیمت اجناس بیشتری گران تر شدند. الان هم همانطور که اشاره کردید موضوع بر سر گرانی نان این قلم اساسی زندگی مردم است. و ما امروز با گرانتر شدن قیمت نان، برق، گاز ، آب و اساسی ترین اقلام معیشتی مردم روبروییم. میدانیم  بنا بر قانون بازار وقتی قیمت کالایی گران میشود زنجیره ی بر روی قیمت دیگر اجنای و افزایش آنها تاثیر مستقیم می گذارد. مسکن ،  درمان و تحصیل گرانی میشود و  می بینیم که چیزی در سفره مردم باقی نمانده است.  اکنون حکومت با طرح گران کردن نان آخرین لقمه سفره مردم را میخواهد به سرقت ببرد. این تعرض معیشتی بدون شک ابعاد فاجعه بار تری بر فقر و  فلاکت مردم خواهد داد.  رژیمی که چیزی جز فقر و فلاکت و گرانی و نکیت برای مردم ندارد.

میثم عتیق : فکر نمیکنید که با گران کردن نان جمهوری اسلامی دارد با دم شیر بازی میکند. می دانیم که نان در زندگی مردم خیلی حیاتی است  و سنتا و تاریخا نان جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی ایرانیان دارد و به نوعی کف هرم غذایی مردم است. و وقتی مردم واقعا چیزی برای خوردن نداشته باشند، شکم خودشان را با نان سیر نگه میدارند.  شما فکر میکنید دست بردن حکومت به این مساله و  بیست و پنج درصد افزایش ناگهانی قیمت نان  چه تاثیری میتواند بر زندگی اقشار فرودست جامعه  بگذارد؟

شهلا دانشفر:  روشن است که این بازی با آتش است. رژیم با این سیاست فلاکت بیشتری را به مردم تحمیل میکند و از آغاز امسال  همین نوا را سر دادند و همواره هم دارند همان سیاست را به پیش میبرند. گرانی نان و رشد روز افزون قیمت کالاهای معیشتی مردم یعنی نابودی بیشتر زندگی و معیشت مردم و  گسترده تر شدن دامنه ففر و فلاکت در جامعه، یعنی  گرسنگی مطلق بخش عطیمی از جامعه، یعنی بی خانمانی بیشتر و خارج ماندن کودکانی بیشتر از چرخه تحصیل و یعنی تشدید همه مصائبی که امروز مردم بخاطر فقر و محرومیت با آن درگیرند و بخاطر آن در اعتراضند.  گرانتر شدن  قیمت نان این قلم اساسی معیشتی مردم بر خشم و  نفرت مردم  و اعتراضات مردمی بیشتر دامن میزند. بویژه اینکه جامعه ایران جامعه ای نیست که بخاطر فقر و  این وضعیت نابسامان دست روی دست بگذارد و متاصل شود. مردم مطالبه گرند و ما می بینیم که چگونه فضای انقلابی در جامعه  حاکم است. همین الان که من و شما داریم در مورد گرانی نان صحبت میکنیم فوج جمعیت معترض کارگران واگن پارس در خیابان های اراک در اعتراضند. اعتراضات گسترده پرستاران در شهرهای مختلف بر سر معیشت و مطالبات اعلام شده شان جریان دارد. بخش های مختلف بازنشستگان در کنار یکدیگر در شهرهای مختلف علیه فقر و فساد و بی تامینی در روزهای مختلف هفته تجمعات اعتراضی شان را دارند و با فریاد شعار “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” کل جامعه را به اعتراض متحدانه در دفاع از زندگی  و معیشتشان فرا میخوانند. در نفت نیز اعتراضات گسترده است و اعتصابات هزاران کارگران نفت ادامه دارد. در این شرایط حکومت تنها ابزاری که برایش مانده است اعدام و سرکوب است و  ما می بینیم که یک جنبش ملی، اجتماعی در برابر  آن شکل گرفته است. جنبشی قدرتمند که بخش های مختلف مردم در آن درگیرند و یکسر آن در زندانها و سر دیگرش در اقصاء نقاط جهان است و کارزاری جهانی علیه اعدام ها شکل گرفته است.  این جنگی است که مردم با این حکومت دارند و برای حکومت معیشت جامعه مهم نیست. مهم نیست که مردم گرسنه اند.  بلکه حکومت میخواهد هزینه سرکوبش و هزینه تروریسم اسلامی اش و دار و دسته های مزدورش را تامین کند و این هدف حکومت است. برای اینکه حکومت چشم اندازی برای آینده خودش ندارد. میداند که رفتنی است. میداند که جامعه کجا ایستاده است و به این قیمت دارد برای خودش روز میخرد. در تقابل با این وضعیت مردم نیز  هر روز بیشتر صف اعتراض خود را آرایش میدهند.

میثم عتیق: تورم و گرانی کالاهای اساسی دارد ارقام جدیدی را به ثبت می‌رساند. این روند تا به کجا می تواند ادامه داشته باشد و در مقابله با این روند چه می توان کرد؟

شهلا دانشفر:  همانطور که اشاره کردم خودشان در آمار و ارقامشان دارند میگویند که قیمت اقلام معیشتی مردم  پنجاه درصد افزایش خواهد داشت. و میبینید سنگ روی سنگ بنا نیست و حکومت  هر روز دارد  تعرض بیشتری به معیشت مردم وارد میکند. ما میبینیم که قیمت همه کالاها افزایش می یابد اما مزد کارگر قیمتش نه تنها تغییری نمیکند بلکه همان را هم بموقع نمی پردازند. و تعلقات مزدی را هم در بسیاری از مراکز کاری کاهش  داده اند و این تعرض وسیع و همه جانبه است. اشاره کردم که این وضعیت بر خشم و اعتراض مردم بیشتر دامن میزند. این ادعای من نیست بلکه جامعه دارد از اعتراض میجوشد و  بیانگر این حقیقت است. مردم با  شعارهای اعتراضی خود ، با تجمعاتشان و با فراخوانهای اعتراضی شان و به اشکال مختلف مبارزاتی فریادشان بلند است. من فکر میکنم در این شرایط پاسخ مردم گسترده شدن این اعتراضات است. پاسخ مردم اتحاد سراسری مبارزاتی آن ها حول خواستهای رادیکال و انسانی شان و عقب زدن متحدانه تعرضات حکومت است. وقتی بازنشسته فریاد میزند و میگوید “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید” باید وسیعا به این تجمعات پیوست و از اعتراضات آنها پشتیبانی کرد.  بازنشستگان راه تجمعات اعتراضی خیابانی را مقابل جامعه گذاشته اند. پاسخ مردم فریاد خواستهایشان و  دفاع همه جانبه و متحد از معیشتشان است. این مبارزات دو وجه دارد یکی وجه خواستها و مطالبات که سراسری است و باید حول آن جمع شدند و با قدرت اتحاد مبارزاتی و سازمانیابی مبارزاتمان آنها را به پیش ببریم. و وجه دیگر آن عقب  زدن متحدانه سرکوبگری های حکومت است. حال اگر این سرکوبگری ها  تحت عنوان حجاب صورت میگیرد، یا بصورت صدور احکام اعدام جلو می آید تا جامعه را عقب بزند و یا  در اشکال پرونده سازی های امنیتی و احضار و زندان جلو می آید، در هر شکلش باید عقب زده شود و راه آن مبارزه متحد مردم و تشکل و سازمانیابی اعتراضات است. جواب تعرض را باید با تعرض و اعتراضات گسترده و سراسری داد.  بیانیه هایی چون منشور خواستهای حداقلی بیست تشکل و یا خواستهای پیشرو زنان پلاتفرم های خوبی برای اتحاد مبارزاتی کل جامعه در این مبارزات است و باید دور آنها متحد شد. شرایط تاریخی حساسی است. موقعیت جمهوری اسلامی بسیار بسیار شکننده است. دیدیم همین ترور اسماعیل هنیه چه ضربه سنگینی به حکومت زد. و در این شرایط میشود قدرتمند جلو آمد و  میشود جمهوری اسلامی را عقب زد. این تنها راه مقابله ما مردم با حکومت فقر و نکبت جمهوری اسلامی است. و می بینیم که جامعه هم دارد در همین راستا قدم بر میدارد.

میثم عتیق: سپاس از شما  شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری ایران

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب