کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم از کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۳۸

دوشنبه ۱۱ تیر

– بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های هر هفته در اعتراض به فقر و فساد و سرکوبگریهای حکومت و بی پاسخ ماندن مطالبات خود در شهرهایی چون تبریز، بیجار تجمع کردند.

– شماری از کارگران گروه ملی فولاد اهواز با خواست بازگشت به کار خود در تهران تجمع کردند. این کارگران در اسفند ماه گذشته در جریان اعتراضات قدرتمند کارگران فولاد اهواز علیه فساد مدیریت و با خواست افزایش فوری دستمزدها و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از کار بیکار شدند. اعتراضاتی که در آن تمام بخش های این کانون داغ اعتراضی دست از کار کشیده و با راهپیمایی و فریاد شعارهای کوبنده خود بار دیگر خیابانهای اهواز را به لرزه در آوردند.

یکشنبه ۱۰ تیر

– بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در شهرهای مختلفی تجمع داشتند. تجمعات بازنشستگان  تامین اجتماعی در این روز در شهرهای کرمانشاه، تهران و اهواز برگزارشدند.

-بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای قائمشهر، شاهرود، تهران، اصفهان و اهواز تجمع کردند. اعتراض بازنشستگان به فقر، بی تامینی، فساد و بساط سرکوب و جنایت حکومت است. بازنشستگان با فریاد “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد” صدای اعتراض همه مردم هستند. از خواستها و مبارزات بازنشستگان وسیعا حمایت کنیم.

– فرهاد شیخی، فعال کارگری اهل سقز و ساکن کرج در دادگاه انقلاب به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال اقامت اجباری در دیواندره و دو سال منع زندگی در استان‌های البرز و تهران محکوم شد. حکم صادره برای فرهاد شیخی باید فورا لغو و پرونده امنیتی تشکیل شده برای وی بسته شود.

– بنا  بر گزارشات منتشر شده در  یازدهمین روز اعتصاب کارگران پروژه ای کمپین (۱۴-۱۴)،  ریاست فدراسیون کارگری جهانی اینداستریال طی نامه ای سرگشاده حمایت خود را از این کارگران  و مطالبات آنان اعلام حمایت کرد.

– کارکر بازنشسته اسماعیل گرامی بار دیگر به دادگاه کیفری شعبه ۱۰۲۷ دو شهید قدوسی تهران احضار شد. اسماعیل گرامی در بهار ۱۴۰۰ بازداشت و به مدت دوسال در زندانهای تهران بزرگ، اوین و رجایی دوران حبس خود را سپری کرد و در بهمن ۱۴۰۱ آزاد شد. او  اکنون با همان اتهام و صدور کیفر خواست از سوی شعبه سوم ناحیه ۳۳ شهید مقدس باید در تاریخ شانزدهم تیرماه  در شعبه ۱۰۲۷ مجتمع قضایی شهید قدوسی تهران حضور یابد.

شنبه ۹ تیر

– مصطفی زمانی، فعال کارگری و کارگر جوشکار، که بیش از پنج ماه پیش توسط ماموران امنیتی در اصفهان بازداشت شده بود، همچنان در بلاتکلیفی و در زندان به سر می‌برد.مصطفی  زمانی بید فورا آزاد شود.

– جلسه محاکمه محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران ، در دادگاه انقلاب شهریار برگزار شد . این دادگاه مربوط به پرونده بازداشت وی  بخاطر اعتراض به مسمومیت های سریالی دانش آموزان است . در این جلسه  اتهام اجتماع تبانی محمد حبیبی به تبلیغ علیه نظام تغییر کرد  و محمد حبیبی و رامین صفرنیا وکیل او  در رد اتهام وارده دفاعیات خود را ارائه دادند.

– رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد  برای ویزیت پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب به بیمارستان امام اعزام شد. دکتر بعداز رویت سی دی ام ار ای اعلام کرد دیسک ال ۴ پاره شده است و دیسک ال ۵ و ۳ وی بیرون زده و به کانال نخاع فشار  می آورد و از طرفی کانال نخاع تنک شده است و هر چه زودتر نیاز به جراحی  دارد. پزشک متخصص جراح مغز و اعصاب نظریه و تشخیص خود را مکتوب به پزشک قانوتی و بهداری زندان نوشته است.  گفتنی است که رضا شهابی در ششم تیرماه نیز برای ازمایشات و سونوگرافی از لگن به بیمارستان رسول اکرم اعزام شده بود. قبلا نیز مهره های ۴ و ۵ او جراحی شده است. پس از اتمام آزمایشات فوق، پرونده پزشکی رضا شهابی به پزشک قانونی ارسال میشود تا نظریه نهایی نسبت به درمان، او  در خارج از زندان اعلام گردد. جمهوری اسلامی در قبال جان و سلامت رضا شهابی مسئول است. رضا شهابی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

جمعه ۸ تیر

– سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار “آزادی فوری و بی قید و شرط”  سسیل کولر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران شد.او همراه  با ژاک پاریس، دو عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار  فرانسه هستند که در اردیبهشت۱۴۰۱، پس از سفر به ایران  بازداشت شدند. و با پرونده سازی کذایی جمهوری اسلامی همراه با آنها تعدادی از فعالین کارگری، معلمین وفعالین اجتماعی بازداشت شدند که بعضh هنوز در زندانند.  اتهام آن جاسوسی است و در  اواسط مهر ماه ۱۴۰۱ زیر فشار شکنجه ، ویدئویی از اعترافات اجباری آنان توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشرشد که در ویدیو، آنها خود را “ماموران اطلاعات و عملیات سرویس امنیت خارجی فرانسه” معرفی کردند. از آن زمان تا کنون جمهوری اسلامی آنها را همچون گروگان در زندان نگاه داشته است.

پنجشنبه ۷ تیر

– روز پنج‌شنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۳ یک کارگر ساختمانی به اسم “عثمان امینی” ۵۰ ساله و اهل شهر بانه، در حین نصب و رفع اشکال کولر آبی بر اثر حادثه ناشی از کار و برق‌گرفتگی دچار جراحات شدید شده و جان خود را از دست داد.   عدم ایمنی محیط کار همواره از کارگران قربانی میگیرد.

چهارشنبه ۶ تیر

– اعتصاب هزاران کارگر پروژه  ای نفت برای  پیگیری مطالباتشان وارد هفتمین روز خود شد.  در این تاریخ  بیش از صد مرکز گاز و نفت کشیده شده و بیش از ۲۲ هزار کارگر وارد اعتصاب شدند. .

– کارگران پروژه‌ای نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه  به اعتصابات سراسری کمپین ۱۴٫۱۴ ملحق شدند.

– در پی تیراندازی نیروهای نظامی بە سوی جمعی از کولبران در مرز دولەشین از توابع بانە یک کولبر به اسم محمد کاکی” ٢١ سالە ، اهل روستای “دونیس” از توابع شهرستان بانە زخمی شد. طبق گزارشات نیروهای نظامی در حالی این کولبر را مورد هدف گلولە قرار دادند کە سوار بر اسبش بودە و بر اثر این تیراندازی از ناحیە پا زخمی و همچنین اسب وی نیز کشتە شدە است. کولبران بخشی از کارگران بیکار هستند که بدلیل بی تامینی مطلق برای تهیه لقمه نانی به این کار خطرناک اشتغال دارند. و در این مسیر به جای نان گلوله نصیبشان میشود. جمهوری اسلامی قاتل کولبران است و این بخشی از پرونده قطور جنایات این رژیم است. تمامی کارگران بیکار و بدون درآمد و یا کم در آمد باید از مقرری ماهانه مکفی برخوردار باشند. درمان رایگان، تحصیل رایگان و داشتن مسکن حق مسلم همه مردم است.  طبق گزارشات از ۱۲ خرداد تا دهم تیر  دست‌کم ۱۰ کولبر در مرزهای کردستان کشته و یا زخمی شدەاند و ۹۰ درصد این موارد با شلیک مستقیم ماموران جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

– کارگران اخراجی پتروشیمی ارغوان گستر ایلام برای ۲۲مین روز با خواست بازگشت به کار مقابل استانداری ایلام تجمع کردند.

 سه شنبه ۵ تیر

-بیست هزار کارگر پروژه ای نفت وارد اعتصاب شده اند. این اعتصابات از سی و یکم خرداد ماه استارتش زده شد.  افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران مطالبه فوری کارگران پروژه ای پیمانی نفت است.  بنا برگزارشات در این تاریخ  بیش از شش هزار  نفر از کارگران پروژه ای نفت در مناطق عسلویه و کنگان در پارس یک و دو وارد اعتصاب شده بودند. از جمله مراکز اعتصاب در این منطقه عبارتند از: پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی صدف، پیروشیمی هرمز، پتروپالایش پیشگامان سیراف، فاز ۱۴ سایت ۱، اکسیر صنعت، آدیش جنوبی کنگان، و طرح توسعه کنگان.

– نرگس ملک‌زاده، معلم و فعال صنفی معلمان به دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران احضار شد. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات یک مطالبه مهم معلمان است.

–  امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز، علیرغم گذشت بیش از ۷۹ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان این شهر در بازداشت بسر می‌برد. همچنین علیرغم اینکه بازپرس پرونده دستور رفع توقیف وسایل ضبط شده او را داده بود، حفاظت اطلاعات کماکان از تحویل آنها خوداری می‌کنند.

– یک کارگر روزمزد اهل مسجدسلیمان به‌نام  فرهاد ابراهیمی‌نسب، ۴۰ساله  شاغل در پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه پیمانکاری شرکت ایکو در حین عملیات تعمیرات اساسی دچار سانحه شده و جان خود را از دست داد.  درگذشت او را به خانواده اش و به همگان تسلیت میگوییم. عدم ایمنی محیط کار در مراکز نفتی همواره از کارگران قربانی میگیرد و ایمن شدن محیط های کار مطابق استانداردهای قابل قبول بین المللی مطالبه فوری کارگران نفت است.

دوشنبه ۴ تیر

– اعتصاب  کارگران پروژه ای پیمان ینفت وارد پنجمین روز شد.  بیش از بیست هزار کارگر پروژه ای در نزدیک به نود شرکت نفت و گاز به اعتصاب پیوسته اند

-بازنشستگان مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود در  شهرهای سنندج، بندرعباس، مریوان تبریز در برابر ادارات مخابرات تجمع کردند.

– مالباختگان شرکت خودرویی کلاهبردار “طراوت نوین ریحان تاک” در قزوین در در برابر استانداری در اعتراض به بالا کشیده شدن پولهایشان تجمع کردند. از هزاران تن پول گرفته و از تحویل خودرو خودداری می‌کند.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب