وقت اعتصابات فرارسیده است- کاظم نیکخواه

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۴۸

خیزش گسترده مردمی علیه حکومت خون آشام اسلامی با قدرت ادامه دارد. مردم زن و مرد و پیر و جوان با جسارت و از خودگذشتگی تمام با اوباش و مزدوران حکومت مقابله میکنند و در بسیاری از شهرها محلات را از وجود آنها پاک کرده اند و کنترل محلات را بدست گرفته اند.

تظاهرات و مقابله خیابانی سراسری ترین شیوه هایی است که تاکنون علیه نیروهای مسلح حکومت به کار گرفته شده است. در عین حال دانشجویان و بخشهایی از معلمان و رانندگان و بازاریان دست به اعتصاب زده اند.  متاسفانه طی این سه هفته که از شروع اعتراضات و خیزشها میگذرد حدود ۲۰۰ نفر از جوانان و عزیزان مردم جان خود را از دست داده اند و هزاران نفر دستگیر شده اند. با وجود بیرحمی از جانب نیروهای حکومتی، اعتراضات گسترش بیشتری یافته است و جمهوری اسلامی برای مقابله با تظاهر کنندگان به سردرگمی دچار شده است.

یک خبر امیدبخش و رویداد مهم امروز دوشنبه ۱۸ مهرماه خبر اعتصاب کارگران پتروشیمی بوشهر در عسلویه است. ویدئوهای منتشر شده نشان میدهد که این کارگران دست به اعتصاب زده و دسته جمعی راهپیمایی میکنند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر میدهند. این یک شروع بسیار مهم است و میتوان بسیار امیدوار بود که بخشهای دیگر کارگران نفت و دیگر کارگران نیز اعتصابات خود را شروع کنند. 

اکنون آنچه میتواند نقطه عطفی را در انقلاب مردم رقم بزند شروع اعتصابات سراسری است. دست بردن به ابزار اعتصاب بسیار حیاتی است و کارگران پتروشیمی عسلویه الگوی خوبی را ارائه داده اند که تظاهرات و اعتصاب به هم گره خورده است.

اعتصابات یکپارچه کارگران و معلمان و کارگران و کارمندان و کسبه میتواند نیروی سرکوب حکومت را فلج کند، نیروهای دخیل در مقابله با حکومت را فعالتر و وسیعتر نماید، روحیه نیروهای حکومت را تضعیف نماید و فضای انقلاب و سرنگونی را در همه جا دامن بزند. با دست بردن به اعتصابات میتوان هزینه جانی انقلاب را محدودتر کرد. بویژه وارد شدن بخشهایی مثل کارگران نفت و پتروشیمی به اعتصابات کمر حکومت را خواهد شکست و شکست این حکومت در مقابل مردم را قطعی خواهد کرد.

به این دلایل و دلایل بسیار دیگری اعتصابات در شرایط کنونی بسیار مهم و حیاتی است. اینکه با چه خواستهایی یک اعتصاب شروع میشود در این شرایط اهمیت کمتری دارد تا خود اعتصاب. نفس اعتصاب بخشهایی از کارگران و کارکنان با هر خواستی در این شرایط یک کارکرد سیاسی دارد.

طبعا حکومت هم به این کارکرد اعتصاب واقف است و تلاش میکند مانع شروع اعتصابات شود. موانع شروع اعتصابات سراسری را میشناسیم  و میدانم که کار ساده ای نیست و پیچیدگیهایی دارد. اما روند اوضاع و توازن قوا در شرایط کنونی به جایی رسیده است که شروع اعتصاب از جانب کارگران را امکان پذیر میکند. کارگران پتروشیمی عسلویه نشان دادند که میشود وارد اعتصاب و اعتراض سیاسی شد. اما باید با هر خواستی امروز دست به اعتصاب برد و حربه سرکوب را از حکومت گرفت. ما مردم باید خود را از شر حکومت ضد انسانی اسلامی خلاص کنیم و راه این خلاصی دست بردن همزمان به اعتصابات و تظاهرات و سرپیچی و فلج کردن کل ماشین حکومت است. زنده باد انقلاب انسانی برای جامعه ای انسانی!

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب