حمایت های پر شور اتحادیه های کارگری جهانی در همبستگی با انقلاب در ایران

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۵۵

همبستگی های بین المللی با انقلاب ایران هر روزه گسترده تر میشود. تا کنون دهها نهاد کارگری و مدافع حقوق انسانی و چهره هایی از سلیبریتی ها و شخصیت های شناخته شده از انقلاب زنانه ایران اعلام حمایت کرده اند. این همبستگی دارد به اعتراضات خیابانی نیز تبدیل میشود روز پنجم آذر ماه در سوئد با فراخوان اتحادیه کارگری سوئد در استکهلم آکسیونی در حمایت از مردم ایران برپا شد. این کارگران اعلام کردند:” در کنار مبارزان در ایران‌هستیم و شعار زن زندگی آزادی را با شما فریاد میزنیم و برای کسب حق و حقوق انسانی با شما همراه هستیم”. زنده باد انقلاب زن زندگی آزادی!

***

لیستی از حمایت های اتحادیه های کارگری در سطح جهانی در حمایت از انقلاب جاری

اتحادیه کارگری کانادا، اتحادیه کارکنان عمومی و دولتی کانادا  (NUPGE) با ۴۰۰ هزار عضو .این اتحادیه در قطعنامه ای بر اخراج جمهوری اسلامی از آی ال او تاکید کرده است.

-فدراسیون اتحادیه های کارگران خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا (BCGEU) با ۸۵ هزار عضو در پیامی قتل مهسا امینی را محکوم کرد و از مبارزات و اعتراضات مردمی در ایران دفاع نمود. این اتحادیه بر اخراج جمهوری اسلامی از آی ال او تاکید کرده است. استفانی اسمیت دبیر کل این اتحادیه همچنین در پیامی صمیمانه حمایت خود را ا زانقلاب زنانه در ایران اعلام کرد

-اتحادیه کارکنان دولتی کانادا در انتاریور با ۲۸۰۰۰۰

– حزب کار و آزادی در ترکیه از اعتراضات مردمی در ایران اعلام حمایت کرده است.

-حمایت آی تی یو سی از انقلاب مردم ایران.  شارون بارو-فدراسیون‌های جهانی اتحادیه‌های کارگری رفتار ظالمانه و‌ خشونت آمیز مقامات ایرانی را محکوم می کنند و خواهان آزادی همه‎ی فعالین زندانی اتحادیه‎های کارگری هستند.

-اتحادیه های جهانی کارگری، کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC)، کمیته مشورتی اتحادیه کارگری  OECD( (TUAC) و فدراسیون‌های اتحادیه جهانی (GUFs) ادامه خشونت مقامات حکومت ایران علیه مردم را محکوم کرده و خواهان فشار بیشتر بین‌المللی علیه این رژیم شدند. (GLOBAL UNIONS)

-کلینت جانسون دبیر کل اتحادیه معلمان در ونکوور در پاسخ به کارزار کمپین برای آزادی کارگران زندانی طی نامه ای به دبیر کل سازمان جهانی کار با مبارزات مردمی در ایران اعلام همبستگی کرده و بر اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار (ILO) تاکید کرد.

-پیام اریک لی از بنیانگران سایت بین المللی کارگری لیبر استارت در همبستگی با مردم ایران و تاکید بر اخراج جمهوری اسلامی از آی ال او

– پیام سعید نعما دبیرکل فدراسیون اتحادیه های کارگری در عراق در همبستگی با اعتراضات مردمی در ایران اعلام کرده و تاکید بر اخراج جمهوری اسلامی از آی ال او .

-پیام ریتا مالیا دبیر کل اتحادیه کارگران ساختمانی، جنگل، معدن و انرژی در استان سات ولس استرالیا درحمایت  از انقلاب مردم ایران .

-پیام پیتر تاچل   فعال حقوق انسانی و  بنیانگزار بنیاد پیتر تاچل در همبستگی با مردم ایران و تاکید اخراج جمهوری اسلامی از آی ال او تاکید کرده است.

– قطعنکنامه فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (آی تی یو سی)، با شرکت بیش از هزار نماینده از ‌۳۰۰ تشکل سراسری اتحادیه ای از ۱۳۰ کشور جهان، با ۲۰۰ میلیون عضو در محکومیت سرکوبگریهای حکومت اسلامی و‌ در همبستگی با مردم ایران . این‌ کنگره در ملبورن استرالیا برگزار شد و  قطعنامه صبح روز ۲۱ نوامبر (سی آبان)  به وقت این کشور به تصویب رساند .

-روز ۱۲ نوامبر آکسیونی با شکوه با شرکت جمعیت کثیری از ایرانیان ساکن در ونکوور کانادا در همبستگی با انقلاب مردم در ایران برگزار شد. در این میتینگ اعتراضی نمایندگان بیش از ۵۰۰ هزار کارگر در ایالت بریتیش کلمبیا از اتحادیه های کارگرBCGEU -CUPE-BCTF-VDLC و فدراسیون اتحادیه کارگران بریتیش کلمبیا سخنرانی کردند و شعار زن، زندگی، آزادی وهمبستگی سر دادند. آنها همچنین در پیامهای همبستگی خود خواستار اخراج ایران از سازمان جهانی کار شدند و از انقلاب مردم ایران تا سرنگونی جمهوری اسلامی حمایت کردند، آنها همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

-پشتیبانی اتحادیه کمونال (شهرداری های) سوئد در حمایت از انقلاب زنانه  در ایران. اتحادیه کمونال سوئد که در سال ۱۹۱۰ تشکیل شد دارای بیش از نیم میلیون عضو بوده و بزرگترین اتحادیه در سازمان مرکزی کارگران سوئد (ال.او) میباشد.) با فراخوان این اتحادیه آکسیونی در حمایت از  انقلاب جاری در ایران در  روز  ۲۷. اکتبر برگزار شد.

– اتحادیه سندیکاهای کارگران صنعتی اتریش خواستار اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی از کمیته زنان سازمان ملل شد

-بیانیه اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا – نوا اسکوشیا در همبستگی با مردم ایران-۲۵ اکتبر

– پیام راب ویلیامز، رئیس هیئت مدیره NSSN شبکه سراسری نمایندگان محیط کار بریتانیا با خواست فوری آزادی کارگران و فعالین سیاسی  در ۲۷ آبان

– همبستگی اتحادیهٔ سراسری فرهنگیان بریتانیا با زنان و دختران ایران- ۵ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۳ مهر ۱۴۰۱)

-فدراسیون‌های جهانی اتحادیه‌های کارگری رفتار ظالمانه و‌ خشونت آمیز مقامات ایرانی را محکوم می کنند و خواهان آزادی همه‎ی فعالین زندانی شدند.

-خانم میشل اونیل (MICHELLE O’NEILL)رئیس شورای اتحادیه های کارگری استرالیا،  با ارسال پیامی تصویری در وب سایت رسمی این شورا، حمایت خود را از قیام سراسری مردم ایران، اعلام نمود.(پانزدهم مهر)

-بیانیه کنفدراسیون یونی در مورد وحشیگری دولت ایران علیه معترضان به قتل ژینا مهسا امینی.- کنفدراسیون جهانی یونی  بخش های مختلف اقتصادی در۱۵۰کشور در جهان عضو دارد-۱۷ مهر

-اتحادیه های کارگری در هلند روز شنبه  ۸ اکتبر در لاهه ” دن هاخ” تظاهراتی در مورد هم بستگی با جنبش های اخیر در ایران و همبستگی با کارگران زندانی بر پا کردند. مکان : لاهه ” دنهاخ” در مانیفلد «نزدیک ایستگاه مرکزی راه آهن دن هاخ ” لاهه” از ساعت ۱۴

-کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری توسط حکومت ایران بدنبال قتل مهسا امینی را محکوم کرد-۵ اکتبر

-همبستگی اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا با مردم معترض در ایران⁩، این اتحادیه طی بیانیه ای قتل وحشیانه ‌ مهسا امینی ⁩ را محکوم و خواهان دادخواهی و نیز پایان هرگونه سرکوب زنان در ایران شد

-قطعنامه مصوب کنوانسیون اتحادیه کارگران بریتیش کلمبیا در کانادا با معرفی مسعود ارژنگ  غضو کمپین برای آزادی کارگران زندانی(فری دم ناو)  و دبیر لوکال ۸۰۳. با تاکید بر اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار

-اعلام حمایت بزرگترین اتحادیه‌ی کارگری اسپانیا از فعالین بازداشت شده در ایران

کارگر کمونیست

***

همبستگی فدراسیون معلمان نیو ساوت ولز   در همبستگی با انقلاب مردم

فدراسیون معلمان نیو ساوت ولز-استرالیا همبستگی خود را با جنبش جهانی اتحادیه‌های کارگری، که سرکوب وحشیانه و کشتار مردم ایران توسط حکومتی را محکوم کرده اند که به طور سیستماتیک، حقوق بنیادی زنان، فعالان سیاسی از جمله اعضای شناخته شده‌ی تشکل‌های صنفی آموزش و پرورش و جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس» را نقض کرده است، اعلام میکند.

کنگره کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (آی تی یو سی)، خواستار «آزادی فعالین صنفی و کارگری زندانی و همه افرادی می باشد که با نقض آشکار قوانین بین‌المللی بازداشت و زندانی شده‌اند» می باشد و «از مقامات ایرانی می خواهد به خشونت علیه زنان و دختران پایان دهند و به حقوق زنان، دختران و همه ایرانیان در خصوص آزادی تجمع، آزادی بیان، استقلال بدنی و به امنیت افراد احترام بگذارد”.

بیانیه‌ی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری به دنبال محکومیت شدیدالحن دولت ایران در نشست هیئت اجرایی آموزش بین‌الملل، که در تاریخ  ١٨ و ١٩ آبان در بروکسل برگزار شد به تصویب رسید.  هیئت اجرایی آموزش بین الملل در این نشست با تشکل های صنفی معلمان ایران، در مبارزه اشان برای آزادی بیان، بالا بردن کیفیت آموزش عمومی و رایگان برای همه و نیزبرابری جنسیتی در تمام سطوح جامعه ابراز همبستگی کرد.

بررسی وضعیت ایران همچنین در دستور جلسه کنفرانس منطقه‌ای آموزش بین‌الملل آسیا و اقیانوسیه (EIAP) در کامبوج در ۲۶-۲۹ مهرماه، قرار داشت. نمایندگان اتحادیه آموزش و پرورش استرالیا (AEU) از جمله نمایندگان فدراسیون معلمان نیو ساوت ولز، با تاکید بسیار از قطعنامه پیشنهادی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران حمایت کردند.

ملاحظه جدی دیگر این بود که معلمان ایران نتوانستند نماینده‌ای را به این کنفرانس بفرستند تا قطعنامه مستقیما از طرف نماینده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به کنفرانس ارائه گردد. کورنا هایتورپ رئیس هیئت مدیره‌ی اتحادیه آموزش و پرورش استرالیا این قطعنامه را به نمایندگی از شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ارائه و این قطعنامه به اتفاق آرا به تصویب رسید.

در این قطعنامه، در ارتباط با چند ماه اخیر حملات به معلمان، به تشکل‌های صنفی و کارگری در ایران، و به آزادی تشکل و بیان، به موارد زیر اشاره شده است:

از روز جهانی کارگر، روز ۱۱ اردیبهشت ماه، بیش از ۲۵۰ معلم و فعال صنفی و کارگری، بدون هیچ مبنای قانونی توسط دستگاه امنیتی حکومت دستگیر، احضار، تفتیش ویا بازجویی شده اند.

از روزیازدهم اردیبهشت ماه همزمان با روزجهانی کارگر، نمایندگان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، جعفر ابراهیمی و محمدحبیبی؛ و اعضای سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه، رضا شهابی، حسن سعیدی، و داوود رضوی؛ و فعالان حقوق کارگران ریحانه انصاری‌نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی و واله زمانی همگی هفته‌ها در سلول انفرادی نگه داشته شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل¬های صنفی فرهنگیان ایران، و شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان و همچنین آنیشا اسدالهی و ریحانه انصاری نژاد در اواخر مرداد ماه با قید وثیقه های سنگین آزاد شدند، با این حال، روز ۱۶ مهرماه، ماموران اطلاعاتی ناگهان و با خشونت به منازل اسکندر لطفی و شعبان محمدی حمله کردند و آقای لطفی را دستگیر کردند، اما آقای محمدی در خانه نبود؛ آنها همچنین آقای نیکخواه را در همان روز دستگیر کردند.

بسیاری دیگر از معلمان سرشناس از جمله اسماعیل عبدی، دبیر سابق کانون صنفی معلمان تهران، همچنان با احکام ناعادلانه زندانی هستند. او با اتهامات واهی تا سال ۲۰۳۱ به زندان محکوم شده است.

مرگ در بازداشت و اعتراضات گسترده بدنبال آن

از زمانیکه مهسا امینی۲۲ ساله، به جرم «حجاب نامناسب» بازداشت و در ۲۵ شهریورجان خود را از دست داد، اعتراضات برعلیه خشونت عریان حاکمیت در ایران آغاز شده و جان صدها هزار نفر، با گلوله‌های جنگی، گاز اشک‌آور و اسپری فلفل، به خطر افتاده است.

تا زمان نوشتن گزارش فوق (در ۲۹ مهر ماه) بیش از ۲۰۰  تظاهرکننده جان خود را از دست داده‌اند، از جمله بسیاری از جوانان زیر ۱۸سال، و صدها نفر دیگر مجروح شده‌اند. هچنین چندین معترض به اعدام محکوم شده اند و ده ها هزار نفر بازداشت شده‌اند.

  پ‌ن: این آمار به روز نیست و تا به امروز سوم آذر بیش از ۵٠٠ نفر جان خود را از دست داده اند که بیش از ۶٠ نفر آنان کودک بوده‌اند.

(برگرفته از مدیای اجتماعی

***

یونیسف بالاخره کشتار کودکان ایرانی را محکوم کرد

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) شامگاه یکشنبه ۶ آذر (۲۷ نوامبر) در بیانیه‌ای کشتار کودکان در ایران را محکوم کرد.

یونیسف در این بیانیه اعلام کرده است که جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون حقوق کودک موظف به رعایت و اجرای حقوق کودکان برای زندگی، حریم خصوصی، آزادی اندیشه و تجمع مسالمت‌آمیز است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل همچنین به ادامه حملات به مدارس نیز اشاره کرده و نوشته است “مدارس باید همیشه مکان امنی برای کودکان باشند.”

پیش از این گروهی از وکلا و حقوق‌دانان ایرانی در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس یونیسف خواستار محکومیت جمهوری اسلامی به دلیل کشتن، مجروح کردن و بازداشت کودکان شده‌ بودند.

صدها کودک و نوجوان بقتل رسیدند و صدها کودک  هم در لیست ناپدیدشدگان قهری هستند. فقط” محکوم کردن “کافی نیست.

تشکیل دادگاه و معرفی آمران و عاملان این فجایع ، خواست خانواده های مصیبت دیده است.

(برگرفته از کانال شورای بازنشستگان ایران)

***

فدراسیون اتحادیه های خدمات عمومی بریتیش کلمبیا در کانادا (BCGEU) در بریتیش کلمبیا طی قطعنامه ای در کنوانسیون دو روز خود در ۲۳ و ۲۴ نوامبر قطعنامه ای در همبستگی با انقلاب ایران و با تاکید بر اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار  (ILO)   تصویب کرد. این  قطعنامه توسط مسعود ارژنگ و دبیر لوکال ۸۰۳ این اتحادیه و نیز عضو کمپین برای آزادی کارگران زندانی  (Free Them Now) ارائه شد.  

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب