در مورد ائتلاف نیروهای اپوزیسیون-حمید تقوایی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

بر مبنای مصاحبه با کانال جدید در ٢٩ دسامبر ۲۰٢٢

مندرج در کارگر کمونیست ۷۶۰

حسن صالحی: اخیر از جانب بنیاد مردم نظرسنجی هائی صورت گرفته و از قرار معلوم حدود ٩٠ هزار نفر از داخل و خارج کشور در این نظرسنجی شرکت کرده اند. سئوال نظرسنجی در مورد ائتلاف بین نیروها و گروههای مختلف بود. درصد بالائی، حدود ٨٢ درصد، موافق ائتلاف نیروهای اپوزیسیون برای سرنگونی جمهوری اسلامی بودند. شما در مورد موضوع ائتلاف نیروها چه نظری دارید؟ 

حمید تقوائی: ما با ائتلاف میان نیروهای سیاسی مخالفت اصولی نداریم. موضوع اصلی اینست که ائتلاف حول چه؟ اگر عده ای در خارج کشور دور هم جمع میشوند و ائتلافی را اعلام میکنند، که الان نیروهای اپوزیسیون راست چنین تلاشی دارند – و این تلاش به قبل از نظر پرسی اخیر بر میگردد- به این خاطر است که میخواهند به نحوی نیروهای جنبش خودشان را دور هم جمع کنند. شما اگر به مضمون این ائتلافات و مفادی که برای ائتلاف مطرح میکنند دقت کنید می بینید در چارچوب ارزشها و سیاستها و اهداف استراتژیک جنبش راست است. من فکر نمیکنم چنین ائتلافهائی ربطی  انقلاب جاری داشته باشد. 

ائتلافی میتواند واقعی و کارساز باشد که علیه کل حکومت و نظام موجود باشد. البته همه ادعا میکنند برای سرنگونی حکومت میخواهند ائتلاف کنند ولی اولا همانطور که اشاره کردم دیدگاه و ارزشهای اثباتی خودشان را وارد میکنند و ثانیا تعبیر ناقص و الکنی از سرنگونی را طرح میکنند که به ارکان نظام موجود خدشه ای وارد نمیکند و این هم البته به دیدگاه اثباتیشان مربوط میشود. تعبیر از سرنگونی  و مضمون سرنگونی باید تعریف و تدقیق بشود. سرنگونی جمهوری اسلامی یعنی اینکه مذهب از دولت و آموزش پرورش و قوانین جدا بشود، مذهب رسمی نداشته باشیم، نقد مذهب آزاد باشد، همه نهادهای حکومتی و نیروهای سرکوبگر و مسلح حرفه ای منحل بشوند، همه تبعیضات و نابرابری ها بر بیافتند و غیره. وقتی ائتلاف کارساز است که حول عمیق ترین و جامع ترین و فراگیرترین معنی و تعبیر از سرنگونی جمهوری اسلامی نظیر چنین مفادی صورت بگیرد. برعکس، اگر تعبیری از سرنگونی داشته باشید که احترام ارتش و بخشی از سپاه و بسیج را حفظ کند و یا به ارکان نظام موجود دست نزند، به تبعیضات و نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی نپردازد و غیره این اتتلاف به انقلاب جاری ربطی نخواهد داشت و تاثیر و جایگاهی هم نخواهد داشت. 

نکته بعدی اینست که ائتلاف نیروها چه از خارج و چه داخل کشور وقتی میتواند واقعا تاثیر گذار باشد که به خیابان وصل باشد، ارتباطی با حرکات اعتراضی مردم داشته باشد و بتواند نیرو جابجا کند. این جنبه هم مستلزم مطرح کردن عمیق ترین و همه جانبه ترین مضمون و معنائی است که از سرنگونی میشود بدست داد چرا که جامعه خواهان و تشنه نفی و نقد ریشه ای نظام و حکومت موجود است.

در مورد نظر پرسی “بنیاد مردم” به نظرم این کار مثبتی است. نزدیک هشتاد درصد گفته اند موافق ائتلاف هستیم ولی نظر پرسی سر همین کلمه است و نه مضمون آن، یعنی چه نوع ائتلافی و حول چه و غیره. شاید در نظرسنجیهای بعدی اینها را مطرح کنند که پیشنهاد میکنم این کار را بکنند. .١ ژانویه ٢٠٢٣

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب