کیان کارگر نفت: بحران گاز و ادامه انقلاب 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست۷۶۲

بنا  بر خبرها مناطق زیادی از ایران با بحران گاز و قطعی آن در  سرمای شدید زمستانی مواجه شده اند. در استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و رضوی از یک شبکه مشترک گاز رسانی استفاده می‌کنند و باوجود اعلام تعطیلی ادارات و مراکز عمومی و همچنین قطع گاز برخی صنایع  در این  سه استان با بحران گازرسانی به شهروندان رو به رو هستند. از همین رو در شهرهایی چون تربت حیدریه و سبزوار  مردم جهت تهیه کپسول و نفت و گازوپیل ناگزیر به ایستادن در صف های طولانی هستند.  خود مقامات حکومت نسبت به این وضعیت هشدار داده اند . از جمله  معاون استاندار خراسان جنوبی از قطع گاز در بخش هایی  از شهرهای بشرویه، طبس، زیرکوه، سربیشه، نهبندان و درمیان به علت افت شدید فشار گاز خبر داده است. همچنین جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس اسلامی در تربت جام از قطع گاز ۱۶ هزار مشترک این شهر خبر داده و خطاب به ستاد بحران کشور، میگوید:”چگونه سرمای زمستان را پیش‌‌بینی نکردید. خود ستاد بحران، یک بحران است.”. این خبرها نشان از وضع به هم  ریخته حکومت و در عین حال به جان هم افتادن مقامات حکومت وحشت زده از اعتراضات مردمی است.

در استان مازندران از جمله در بابل کمبود سوخت و صف‌های طویل خودروها برای سوخت گیری را شاهد هستیم. در جاهایی مردم بخاطر قطع گاز مجبور به گرم کردن خانه با بخاری هیزمی شده اند.  در برخی شهرهای خراسان رضوی مردم بخاطر سرما ناگزیر به مساجد رفته اند تا خوابی در گرما داشته باشند. هم اکنون شهرهای مشهد، کاشمر ، نیشابور، سبزوار، بردسکن و ترت جام با قطعی گاز روبروست. در تربت جام خبرها از تعطیلی مغازه ها و صف‌ تهیه نفت در پی قطعی گاز گزارش میدهند.  برخی از مردم بدلیل قطعی گاز برای خرید بخاری  برقی  صف کشیده اند. از سوی دیگر در شیراز نیز بسیاری از جایگاه‌های سوخت “سی.ان.جی” از مدار خارج شده است.  در عین حال قطعی گاز باعث شده طی دو روز گذشته در تهران، مراکز اداری و صنعتی تعطیل شوند و یا به صورت نیمه تعطیل کار کنند. همچنین به این دلیل یکسری مراکز کاری از جمله شرکت ایران‌کاوه یک هفته است که کار تعطیل است. خود حکومت نیز در چند جا پتروشیمی ها را که مصرف گاز بالا دارند تعطیل کرده است.  بخاطر سرما و برف مردم زیادی راهی مراکز درمانی شده اند. و طنز تلخ ماجرا اینجاست که جواد اوجی وزیر نفت به جای پاسخگویی به چنین بحرانی با وقاحت تمام  میگوید: “دستور رئیس جمهور برای تعطیلی شهر تهران کمک بسیار بزرگی به تامین گاز کشور کرد و در این مدت نزدیک ۲ و نیم میلیون متر مکعب کاهش مصرف گاز صورت گرفت و به یک رکورد بی‌نظیر دست پیدا کردیم”. 

قطعی گاز همچنین باعث تعطیلی مدارس و دانشگاهها شده است.  برودت هوا بقدری است که  برای روز ۲۶ دی در استانهای زیادی مدارس تعطیل و غیرحضوری اعلام شده است از جمله: استان تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان (شهرهای زاهدان، میرجاوه، نصرت آباد، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز)،کرمانشاه (مقطع پیش دبستانی و ابتدایی شهرستان‌های کرمانشاه، جوانرود، پاوه، روانسر، اسلام‌آبادغرب، دالاهو، کنگاور، صحنه، هرسین و سنقروکلیایی در نوبت صبح). 

دانشجویان در گناباد و سبزوار ناچار به تخلیه خوابگاه ها و رفتن به منازلشان شده اند. اگر چه سرما خانواده ها را نیز تهدید میکند.  و این در حالیست که محمد اصغری از کارشناسان هواشناسی از موج بعدی سرمای کم سابقه از روز سه شنبه ۲۷دی خبر میدهد. هم اکنون برودت هوا  در مشهد ۱۴درجه زیر صفر است.  به مردم هشدار داده شده که با قطعی گاز احتمال قطعی گسترده برق و آب نیز در راه است و  همه از الان یک ذخیره آب آشامیدانی و برای کارهای ضروری داشته باشند. بعلاوه اینکه شمع و لوازم روشنایی غیر برق نیز ضروری است.  این جهنمی است که جمهوری اسلامی برای مردم ایجاد کرده است.

جالب اینجاست که در شرایطی که مردم با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و گاز در بسیاری از شهرها قطع است، امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران در روز ۲۴دی از امکان صدور سوخت ایران به لبنان خبر داد. 

گفته میشود علت بحران گاز عدم تعمیرات خطوط انتقال گاز، و همچنین استفاده از تجهیزات غیراستاندارد طی سال‌های گذشته است. بطوریکه امکان انتقال گاز تولیدی به مناطق مختلف  کشور وجود ندارد.  

قطع گاز موجی از اعتراض را در میان مردم دامن زده است. مردم میگویند در کشوریکه بزرگترین منابع گازی و انرژی جهان را دارد قطع گاز و سختی کشیدن در سرمای شدید زمستانی قابل قبول نیست و  دولت مسئول همه این فجایع است. مردم این قطعی را  نشانه ناتوانی حکومت و بساط چپاول و دزدی هایش میدانند.  زیر فشار اعتراض مردم رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از رفع مشکل افت گاز ظرف سه چهار روز آتی خبر می دهد. اما مردم به این وعده ها باوری ندارند و  اینهمه فلاکت و بی تامینی را بر نمی تابند. 

تنها راه برای خلاصی از  جهنم جمهوری اسلامی ادامه انقلاب است. همین امروز نیز ما مردم متحد میتوانیم حکومتیان را وادار به تامین نیازهای فوری مان بکنیم. صف های تهیه گاز و نفت و سوخت را به محل اعتراضات وسیع خود تبدیل میکنیم. باید گاز  و سوخت سالم و مناسبت فورا و همین امروز  برای ما مردم تامین شود. زندگی انسانی حق مسلم ماست. با فریاد زن، زندگی، آزادی به انقلابمان ادامه میدهیم. جمهوری اسلامی نابود باید گردد.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب