سخنرانی حسن صالحی  در کنفرانش کمپین برای آزدی کارگران زندانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

با سلام خدمت همه شرکت کنندگان در این جلسه و با تشکر از فری دم ناو که امکان برگزاری این کنفرانس را فراهم آورده است. دوستان دیگری در باره اهمیت منشور مطالبات حداقلی ۲۰ تشکل صنفی و مدنی در ایران سخن گفتند. در ایران حدود شش ماه است است که انقلابی جریان دارد که شعار اصلی آن زن زندگی آزادی است. منشور بیست تشکل در متن این انقلاب منتشر شد و در واقع دارد برای ما بازگو می کند که معنای شعار زن زندگی آزادی چی هست. به این معنا به اعتقاد من منشور بیست تشکل را می شود مانیفست انقلاب زن زندگی نام گذاشت. این منشور فی الواقع بیان کننده چکیده خواستهای انسانی  بخش های مختلف جامعه ایران است. از کارگران گرفته تا جوانان و زنان و جامعه رنگین کمانی ها و دانشجویان و بازنشستگان و معلمان و گروههای اتنیکی تحت ستم. از همین رو برای ما جای هیچگونه شک و تردیدی نبود که حمایت قاطعانه خود را از این منشور رسما اعلام کنیم و این کار را به اتفاق چند نهاد دیگر و از جمله فری دم ناو انجام دادیم.

ما بسیار خوشحال شدیم که در این منشور خیلی روشن خواست لغو فوری صدور و اجرای هر نوع مجازات مرگ، اعدام، قصاص مطرح شده بود و در بند دیگری هم بر مسئله آزادی بی قید و شرط بیان و تجمع و اعتراض انگشت گذاشته شده بود. اینها هر دو موضوعات بسیار مهمی هستند. چرا که همانطور که می دانید جمهوری اسلامی رکورددار اعدام در سطح جهان است و در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۵۴ درصد از اعدامهای توسط رژیم اسلامی ایران اجرا شده است. همین الان تعداد قابل توجهی از معترضین اعتراضات اخیر زیر حکم اعدام قرار دارند و تاکنون دستکم ۵ نفر اعدام شده اند.

می خواهم بگویم این منشور در عین حال یک پلاتفرم مبارزاتی علیه اعدام و سرکوب ها و بی حقوقی ها در ایران است. یک پلاتفرم مبارزاتی علیه رژیمی که در وحشت از متشکل شدن مردم و آن تغییرات بنیادی که مردم ایران خواهان آن هستند راه دیگری جز دستگیری، بازداشت و زندان و شکنجه و اعدام در مقابل خود نمی بیند. من اطمینان دارم  با پرچم خواستهای انسانی و مترقی که این منشور برافراشته است  گروههای مختلف مردم هر چه بیشتر متحد خواهند شد و انقلاب زن زندگی آزادی قدرت بیشتری خواهد یافت.

در انقلاب قبلی ایران در ۴۴ سال پیش متاسفانه سرنگونی رژیم پهلوی منجر به پیروزی مردم نشد ولی من شک ندارم که انقلاب زن زندگی آزادی با دخالت و حضور فعالانه و آگاهانه جنبش های اعتراضی کارگران، معلمان و زنان و جوانان و دانشجویان و منشوری مثل ۲۰ تشکل امکانات بسیار خوبی برای پیروزی دارد. و این پیروزی به نوبه خود می تواند سرآغاز مهمی در تحولات جهانی به نفع انسانیت و جنبش کارگری باشد.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب