احضار سپیده قلیان  به دادگاه- شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

سپیده قلیان: در این دادگاه عجیب شرکت نمیکنم.  قوه قضاییه جمهوری اسلامی نه صلاحیت قضایی دارد و نه مشروعیت

مندرج در کارگر کمونیست ۷۸۶

سپیده قلیان زندانی سیاسی و فریاد رسای آزادیخواهی در زندان  بار دیگر از سوی  دستگاه قضایی جمهوری اسلامی  به دادگاه احضار شده است. شاکی این پرونده  آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. همان خبرنگاری که در گرفتن اعتراف اجباری از سپیده قلیان در زیر شکنجه و پخش آن در برنامه مسخره “طراحی سوخته ” در صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقش داشت و سپیده قلیان از او شکایت کرده بود.  اما علیرغم شکایت سپیده دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این پرونده را تنها ساعتی بعد از تشکیل آن بست و در عوض به   به شکایت این خبرنگار بازجو در بهمن ۹۸ پرونده‌ای جدید برای سپیده قلیان گشوده شد. اکنون بدنبال این ماجراهاست که سپیده قلیان برای روز ۲۸ تیر  با  اتهاماتی چون  “نشر اکاذیب در فضای مجازی” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی” به مجتمع قضایی کچویی تهران احضار شده است.  در رابطه با این احضاریه سپیده قلیان طی پیامی از درون زندان  مینویسد: “خبر جدید چیزی میان خشم و خنده برمی‌انگیزد. با اتهامی که قبلاً هم دادگاه آن برگزار شده است و هم حکم آن صادر، دوباره دادگاهی در شُرف برگزاری است. یعنی من به اتهامی به دادگاه احضار شده‌ام که پیش تر در آن از سوی شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب رسیدگی شده است.”.  سپس بر اینکه در چنین دادگاهی شرکت نخواهد کرد ادامه داده و مینوسد:” قوه‌ی قضاییه‌ی جمهوری اسلامی، نهادی که تنها در عرض یک سال چندین نفر را در دادگاه‌های چنددقیقه‌ای به اعدام محکوم کرد و ظرف چند روز حکم را اجرا، از دید من نه صلاحیت قضایی دارد و نه مشروعیت. از این رو در این دادگاه عجیب شرکت نخواهم کرد.”

سپید قلیان با تاکید بر اینکه در چنین دادگاهی حاضر نخواهد ادامه داده است: « قوه‌ی قضاییه‌ی جمهوری اسلامی، نهادی که تنها در عرض یک سال چندین نفر را در دادگاه‌های چنددقیقه‌ای به اعدام محکوم کرد و ظرف چند روز حکم را اجرا، از دید من نه صلاحیت قضایی دارد و نه مشروعیت. از این رو در این دادگاه عجیب شرکت نخواهم کرد.”.بدینگونه بار دیگر سپیده قلیان با اعتراض علیه زندان و سرکوب و اعدام فریاد اعتراض کل جامعه را نمایندگی کرد .

سپیده قلیان در سال ۱۳۹۷ در جریان دستگیری اسماعیل بخشی و سرکوب اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه به جرم دفاع از مبارزات این کارگران بازداشت شده  و در زیر شکنجه های شدید مجبور به اعترافات اجباری علیه خود شده بود. سپیده  پس از آزادی از زندان با قید وثیقه با تاکید بر اینکه آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار برنامه بیست و سی در اعتراف‌گیری از وی مشارکت داشته اعلام کرد:” در مراحل تولید طراحی سوخته، شخص خانوم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ی جسمی و روحی، متنی را از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین، در اختیار ما بگذارد”.  او  سپس  در دیماه ۹۸ از آمنه سادات ذبیح پور به دادگاه شکایت کرد.  اما این شکایت  به سرعت مختومه اعلام شد. در عوض در ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۸، به شکایت  آمنه سادات ذبیح پور برای سپیده قلیان پرونده جدیدی گشوده شد.

سپیده قلیان سرانجام به ۵ سال حبس محکوم و  در  ۱۹ مهر ۱۴۰۰  راهی زندان شد .  او سپس در جریان آزادی شماری  از بازداشت شدگان انقلاب و زندانیان سیاسی در زیر فشار اعتراضات مردم در ۲۴ اسفند آزاد شد. اما بلافاصله بعد از آزادی در همبستگی با اعتراضات مردمی در مقابل زندان بدون حجاب فریاد زد و گفت”خامنه‌ای ضحاک، می‌کِشیمت زیر خاک”. بدنبال آن پس از چند ساعت آزادی دوباره بازداشت و زندانی شد. سپیده قلیان که برای محاکمه مجدد احضار شده بود در ۲۲ فروزدین ۱۴۰۲ با انتشار متنی از داخل زندان گفت تا زمانی که “حکومت اعدام اسلامی بر سر کار است و کاشفان فروتن چشمه و معترضین به استبداد، گروگان حکومت اسلامی هستند”، در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد.  سپیده قلیان سپس در چهاردهم اردیبهشت ۱۴۰۲ به دو سال دیگر حبس محکوم شد.

سپیده قلیان دختری شجاع و رزمنده و بطور واقعی صدای رسای انقلاب زن زندگی آزادی است. سپیده قلیان باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. صدای سپیده قلیان باشیم.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب