خیزش سراسری در دفاع از توماج صالحی-میلاد رابعی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۸۷

امروز دیگر کسی نیست که نام توماج را، توماج صالحی را نشنیده باشد و با او آشنایی نداشته باشد. چه دشمنان کم‌شمارش و چه دوست‌داران بی‌شمارش همگی او را به‌عنوان یکی از جسورترین جوانان معترض نسل خویش می‌شناسند.

نکاتی هست که شخصیت توماج را برجسته و متمایز می‌‌کند. یکی این‌که توماج به‌عنوان خواننده رپ، برخلاف اکثر هنرمندان و نویسندگان و خوانندگان، مبارزه را تنها در اعتراض در قالب شعرها و آهنگ‌هایش خلاصه نکرد و به‌این وسیله مانند بسیاری دیگر نوعی “معافیت از مبارزه سیاسی” برای خود قائل نشد. ( معضلی که میان روشنفکران ایرانی وجود دارد و بحثی جداگانه را می‌طلبد). وی علاوه بر این‌که نهایت استفاده را از هنر خود برای بیان اعتقاداتش به‌عمل آورد، مانند هر انسان معترض دیگری در جامعه برای بیان اعتراضش قدم در راه مبارزه سیاسی گذاشت. نکته دیگری که وی را به شخصیتی ملموس و حقیقی تبدیل کرد، سخنانی بود که پیش از دستگیری و در فضای مجازی خطاب به مردم بیان می‌داشت. او در این کلیپ‌ها که هنوز هم وایرال هستند، صمیمانه با مردم سخن می‌گفت و حکومت اسلامی را مخاطب قرار می‌داد و آن‌ها را سکه یک پول می‌کرد. او حتی برای زمان پس دستگیری احتمالیش به مردم راه چاره را نشان می‌داد.

توضیحات بالا بخشی از دلایلی است که باعث شده توماج چنین مورد حمایت تمام اقشار مردم قرار بگیرد و برای لغو اعدامش شاهد کمپین‌های مختلف و تلاش‌های پیگیری باشیم که در نوع خود کم‌سابقه است و حکومت اسلامی را دچار وحشت کرده است. توماج سمبل مبارزان هم‌نسل خود است. جامعه در وجود وی تمام جوانانی را می‌بیند که انقلاب جاری را خلق کردند، بخشی برای آن جانشان را از دست دادند، بخش عظیمی هم‌چنان مشغول مبارزه هستند و تعدادی نیز مانند توماج اسیر زندان و شکنجه و اعدام. 

جامعه برای دفاع از جان توماج وسیعاً به‌پا خاسته و به چیزی کم‌تر از آزادی فوری و بدون قید و شرط وی رضایت نمی‌دهد. مردم بهتر از هر قاضی و محکمه‌ای می‌دانند که توماج مطلقاً بی‌گناه است و تنها “جرمش” این است که صدای رسای همین مردم بوده است. 

اقدامات فراوانی که برای آزادی توماج صورت‌گرفته قابل شمارش نیست، جامعه وارد فاز دیگری از جنب‌وجوش حول این موضوع شده است. در خارج از کشور روز ۱۶ تیر، ۷ ژوئیه برای روز اعتراض به اعدام توماج فراخوان‌های وسیعی در سراسر جهان اعلام و در شهرهای مختلف تجمعاتی برپا شد. در داخل مردم وسیعاً اعلام کرده‌اند که جان توماج خط‌قرمز ما است. شعارنویسی و دیوارنویسی در حمایت از توماج و پخش عکس‌های وی در خیابان‌ها، اعلام همبستگی معلمان و سایر اقشار مردم همه و همه تنها بخشی از این تکاپوی عظیم است. در این میان شهر اصفهان و فعالیت‌ها در آن شهر با قدرت‌تر از همه‌جا ادامه دارد. فعالیت‌های فضای مجازی هم بخش دیگری از این کمپین وسیع و جهانی است. شکل‌گیری توفان توئیتری و چندمیلیونی شدن هشتگ توماج صاحی گوشه‌ای از تحرکات وسیع در اینترنت است.

در میانه این جنب و جوش و خروش جامعه، خبرگزاری معلوم‌الحال تسنیم در خبری از تبدیل حکم اعدام به حبس ابد می‌نویسد. این ترفند همیشگی حکومت است که برای آرام کردن فضا و سنجش تناسب قوا دست به چنین مانورهای کثیفی می‌زند. مستقل از صحت و سقم این خبر مردم جواب تسنیم را داده‌اند. آن‌ها خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط قهرمان خود هستند. حبس ابد برای جامعه محلی از اعراب ندارد. 

با ادامه هرچه بیشتر اعتراضات و کمپین‌ها در داخل و خارج از کشور باید به حکومت اسلامی فهماند که نمی‌تواند به‌راحتی دست به چنین جنایتی بزند. باید بفهمند که چنین اقدامی چه هزینه‌هایی برایشان خواهد داشت. باید خرفهمشان کرد که به‌راستی توماج قهرمان ما مردم و خط‌قرمز ما است. با هر اقدام دیگری جز آزادی فوری توماج، مردم دودمان حکومت اسلامی را به باد خواهند داد.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب