کارگران در هفته ای که گذشت-سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۹۶

روز دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

– پیکر کارگران محبوس در معدن ذغال سنگ طزره از تونل خارج شد. اسامی کارگران جانباخته در انفجار معدن طزره عبارتند از : بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین عزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت است. گفته می‌شود عمق تونلی که انفجار در آن رخ داده ۷۰۰ متر است و حادثه در عمق ۴۰۰ متری آن رخ داده است.  جانباختن این عزیزان را به خانواده هایشان و به همگان تسلیت میگوییم. جمهوری اسلامی و سرمایه داران مفتخور عامل جنایت و قتل در محیط های کار هستند.

 – بازنشستگان شرکت مخابرات دستکم در ۱۷ استان در اعتراض به فقر و بی تامینی و برای پیگیری خواستهایشان تجمع کردند. این تجمعات در استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، گلستان، گیلان، تهران، اردبیل، فارس، هرمزگان، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، سیستان بلوچستان و لرستان مطابق دوشنبه های اعتراضی بازنشستگان مخابرات برگزار شد.

روز سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲

– بنابر خبر منتشر شده کاووس طهماسبی فورمن داربست و‌ از نیروهای با سابقه‌ در پروژه‌های صنعت نفت از کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر در حین کار و بعلت ریزش متریال از بالای سر و سقوط به پائین جانش را از دست داده است. یک خواست کارگران نفت ایمن شدن فوری محیط های کار است.

– بە موجب حکم دادگاه انقلاب شهر سقز سلیمان عبدی، از معلمان معترض این شهرستان و عضو انجمن صنفی معلمان کردستان، بە اتهام “تبلیغ علیە نظام”بە ٨ ماە حبس تعزیری محکوم شدند.

– روز ۱۴ شهریور بازنشستگان کشوری در در اعتراض به وضع بد معیشتی و پاسخ نگرفتن خواستهایشان در شهرهای اهواز، یزد، سنندج، همدان، تبریز، کرمانشاه، قزوین، رشت، کرج، تهران و ساری مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری دست به تجمع زدند.

روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲

 با شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران علیه ‎جعفر ابراهیمی پرونده‌ای جدید با اتهامات ١- اخلال در نظم و آسایش عمومی و ٢- توهین به مقامات و مامورین زندان در شعبه ٣ بازپرسی دادسرای اوین ثبت شده است. پرونده امنیتی تشکیل شده برای جعفر ابراهیمی و همه فعالین سیاسی باید فورا مسدود شود.

 – طی شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران علیه کامیار فکور فعال کارگری زندانی پرونده‌ای جدید با اتهامات ١- اخلال در نظم و آسایش عمومی و ٢- توهین به مقامات و مامورین زندان در شعبه ٣ بازپرسی دادسرای اوین ثبت شده است. پرونده امنیتی تشکیل شده برای کامیار فکور باید فورا بسته شود.

– هیات تخلفات آموزش و پرورش خراسان شمالی طی حکمی عوض زاده از هیات موسسین انجمن صنفی معلمان خراسان رضوی را به بازنشستگی اجباری و کسر گروه محکوم کرد. پیش‌تر هم بازپرسی دادگاه انقلاب بجنورد با طرح اتهاماتی برای این فعال صنفی پرونده قضایی گشوده‌است.

-شش تن از کارگران بازداشت شده در جریان اعتراضات کارگران معدن آق‌دره از توابع شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی از اواسط مرداد سال جاری بطور بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه بسر می برند. کارگران بازداشتی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

پنجشنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۲

 – دادگاه بدوی ابوالفضل خوران معلم معترض در اراک را به  ۶ سال و ۸ ماه زندان تعزیری ،۷۲ ضربه شلاق، دو سال محرومیت از فضای مجازی و دوسال تبعید به شهر دلفان محکوم کرده است. معلمان کارزاری با صد هزار امضا برای آزادی معلمان زندانی و بسته شدن پرونده های امنیتی و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات به راه انداخته اند. از این کارزار باید وسیع حمایت کرد.

– یک‌ کارگر ساختمانی ۴۴ ساله در مشهد هنگام جوشکاری از چاه آسانسور سقوط کرده و جانش را از دست داد.  محیط های کار به خاطر سودجویی ها سرمایه داران مفتخور و دولت حامی آن به قتلگاه کارگران تبدیل شده است.

– در تهران براثر رها شدن یک‌باره مصالح از قلاب جرثقیل و سقوط آن بر روی کارگری در یک ساختمان‌در حال ساخت موجب مرگ این کارگر شد.

روز شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

  در پی انفجار زباله سوز مجتمع آرادکوه به علت فرسودگی دستگاه‌ ها، چهار کارگر دچار مصدومیت شدند. از میان این کارگران، دو تن جان خود را از دست دادند و دو کارگر دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

 – یک کارگر در اشتهارد حین انجام کار در یکی از کارخانه‌ های شهرک صنعتی این شهر دچار برق گرفتگی شد و قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرد.

– کامران ساختمانگر فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق با انتشار پستی در اینستاگرامش از احضار مجدد خود به دادگاه خبر داد.  پرونده امنیتی تشکیل شده برای کامران ساختمانگر بسته شود.

روز یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲

– در فاصله یک هفته از “محکومیت ۶ سال و ۸ماه حبس تعزیری، ۷۲ ضربه شلاق، ۲ سال محرومیت از فضای مجازی، ۲ سال تبعید به شهر دلفان” بار دیگر ابوالفضل خوران فعال صنفی معلمان، روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ به اتهام تبلیغ علیه نظام به شعبه ۶ بازپرسی دادسرای عمومی اراک احضار شده است.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرهای کرمانشاه، دزفول، شوشتر و رشت در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً تجمع برپا کردند. بازنشستگان با شعار “فقط کف خیابان بدست میاد حقمون” بر تداوم مبارزاتشان تاکید دارند.

-بازنشستگان صنعت فولاد اصفهان در اعتراض به تداوم مشکلات و عدم رسیدگی به شکایاتشان تجمع برگزار کردند.

– کیوان مهتدی فعال کارگری زندانی در پی انتشار فایلی صوتی در حمایت از جعفر ابراهیمی و کامیار فکور و دیگر زندانیان بند ۴ که به قزل‌حصار منتقل شده بودند، به دستور محمودی، رئیس بند ۴ زندان اوین و هدایت‌الله فرزادی رییس این زندان، به صورت تنبیهی به انفرادی منتقل شده است. در اعتراض به این تبعید این زندانیان از گرفتن غذای زندان خودداری کرده و به ادامه بازداشت خود و تبعیدشان به زندان قزل حصار معترضند.

– دستگاه قضایی و وزارت اطلاعات در اقدامی هماهنگ علیه عاتکه رجبی، معلم معترض با پرونده‌سازی‌های جعلی علاوه بر تحمیل حکم حبس در تلاش هستند ایشان را اجباری در بیمارستان روانی بستری نمایند و تحت مداوای مدنظر خود قرار دهند. چند روز پیش دادگاه این معلم اخراجی در حالی برگزار شده بود که قاضی بدون ارسال ابلاغیه و دادن مهلت قانونی برای حضور در دادگاه تنها به تماس با وثیقه‌گذار بسنده کرده و در حالیکه فرصت مطالعه پرونده به خانم رجبی و وکیل ایشان داده نشده بود، جلسه دادگاهی را برگزار کرده بود و متعاقب آن بلافاصله حکم زندان را برای ایشان صادر کرد.

-آرش جوهری، فعال کارگری که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند از روز شنبه ۱۸ شهریور از امکان برقراری تماس تلفنی محروم شده است. آرش جوهری و همه زندانیان سیاسی باید فورا آزاد شوند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب