کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم کننده: سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۹۹

روز دوشنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۲

-درادامه تشدید فشارهای امنیتی بر روی معلمان معترض حکم‌ اخراج از کار محمودملاکی بازرس کانون معلمان استان بوشهر در دادگاه تجدیدنظر تایید و به وی ابلاغ شد. 

– بازنشستگان مخابرات به روال دوشنیه های هر هفته دراعتراض به فقر و گرانی و برای پیگیری مطالباتشان در استانهای گیلان، کرمانشاه، خوزستان، فارس، اردبیل، لرستان، اصفهان، مرکزی، تهران، زنجان، کردستان، همدان، هرمزگان و شهرستان سقز مقابل ساختمانهای شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز در اعتراض به سطح نازل حقوقها و وضع بد معیشتی خود مقابل تامین اجتماعی تجمع و دست به راهپیمایی زدند.

– بازنشستگان صنعت نفت در اعتراض به وضع بد معیشتی خود و گرانی روز افزون قیمت ها در تهران تجمع کردند.

– کارکنان رسمی شاغل در سکوهای شرکت فلات‌قاره و پایانه‌های نفتی در اعتراض به سقف‌ حقوق تعیین شده و با خواست افزایش حقوقهایشان دست به تجمع زدند. تجمع‌کنندگان خواستار حذف کامل سقف‌حقوق و پرداخت دستمزد وفق قوانین استخدامی شدند.

– کارگران اخراجی یکی از پیمانکاری های فاز یک شرکت پالایش گاز هویزه، برای دریافت مطالبات شان و  در اعتراض به اخراجها مقابل این شرکت تجمع کردند و در ورودی شرکت را بستند. قرارداد کاری این کارگران سه ماهه بود.

– در شامگاه دوشنبه یک دستگاه مینی‌بوس سرویس کارکنان یک شرکت در مسیر روستای دشتی به سمت روستای گلستانه واژگون و ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت. جاده های ناامن و سرویس غیر استاندارد همواره از کارگران قربانی میگیرد.

سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲

بازنشستگان کشوری همانند سه شنبه های گذشته دراعتراض به سطح نازل حقوقها و برای پیگیری مطالباتشان در کرمانشاه، کردستان، ایلام، قزوین، همدان، اهواز، مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری تجمع کردند. یک خواست آنها آزادی معلمان زندانی است.

–  کارگران ELED پتروشیمی دهلران در اعتراض به اخراجها و عدم پرداخت معوقاتشان دست به تجمع زدند و جاده را مسدود کردند.

روز چهارشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش بار دیگر در اعتراض به وضع بد معیشتی و بی پاسخ ماندن مطالباتشان مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهر دست به تجمع زدند.

روز پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲

-دادگاه انقلاب اهواز برای ۱۷ کارگر معترض گروه ملی فولاد حکم حبس، شلاق و جزای نقدی صادر کرد. این حکم با اعتراض بسیاری در مدیای اجتماعی روبرو شده است.

-کارگران کارخانه فولاد خزر واقع در شهرک‌صنعتی رشت در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف کارخانه و مشخص نشدن وضعیت شغلی خود دست به اعتراض زدند.

-بنا به ابلاغیه دادگاه، احکام اعضای کانون صنفی بوشهر  که در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بازداشت شده بودند، به شرح زیر صادر گردید:

محمود ملاکی: دو سال حبس، مصادره اموال توقیفی به نفع دولت، سه سال ممنوعیت فعالیت آموزشی در محیط‌های علمی؛

محسن عمرانی: دو سال حبس ، مصادره اموال توقیفی به نفع دولت، سه سال ممنوعیت هرگونه فعالیت آموزشی در محیط‌های علمی؛

عبدالرضا امانی‌فر: چهار ماه حبس ، مصادره اموال توقیفی به نفع دولت؛

اصغر حاجب: چهار ماه حبس ، مصادره اموال توقیفی به نفع دولت

– یکی دیگر از کارکنان مصدوم حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه بندرعباس به اسم حسن ربیعی بر اثر شدت سوختگی و پس از چند روز بستری در بیمارستان جانش را از دست داد. جانباختن وی را به خانواده اش و به همگان تسلیت میگوییم. نا امنی محیط کار یک موضو ع اعتراض همه بخشهای شاغل در نفت است.

روز شنبه ۸ مهر ماه ۱۴۰۲

-حکم سه ماه انفصال خدمت آقای مجید رجایی از معلمان خراسان شمالی را در هیات تخلفات آموزش و پرورش تایید شد. معلمان در کارزار یکصد هزار امضای خود بر آزادی همه همکاران بازداشتی و پایان دادن به سرکوبگریها و لغو تمامی احکام زندان، اخراج و تبعید علیه معلمان و مسدود شدن پرونده های امنیتی تاکید دارند.این کارزار با هزاران امضا ادامه دارد و اتحاد بین المللی معلمان بر آزادی فوری معلمان زندانی و پایان دادن به سرکوب اعتراضات معلم تاکید کرده است.

– بر اساس حکمی که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج در تاریخ بیست و هفتم شهریورماه، صادر و به کامران ساختمانگر ابلاغ شده، وی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق رسانه های اجتماعی و مصاحبه با شبکه های تلویزیونی” به ۳ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. مدت ۳ ماه حبس وی با استناد به گواهی پزشکی قانونی موجود در پرونده قبلی ایشان، به جریمه نقدی بدل شده و وی مجموعا به پرداخت مبلغ ۳۴ میلیون جزای نقدی محکوم شده است. پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات با خواست بسته شدن پرونده های امنیتی برای همه فعالین سیاسی یک کارزار مهم کارگران و معلمان است.

–  خبات دهدار، فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق با تودیع قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. پرونده امنیتی او باید فورا بسته شود. او باید بدون قید و شرط آزاد گردد.

– بنا بر گزارشات منتشرشده دو کارگر مقنی ۴۰ و ۴۲ ساله، هنگام حفر چاه در یک واحدی تولیدی در عمق ۲۰ متری بر اثر نفوذ ناگهانی فاضلاب از چاه مجاور در کاشان، جان خود را از دست دادند.   هر روزه کارگران بسیاری بخاطر سودجویی های سرمایه داران مفتخور که حاضر به کمترین هزینه برای ایمنی محیط ها کار نیستند، قربانی میشوند.

– کارکنان رسمی، شرکتی و بازنشستگان مخابرات استان آذربایجان شرقی در اعتراض به وضع بد معیشتی و عدم پاسخگویی به خواستهایشان همزمان با سفر مدیرعامل و هیات مدیره به این شهر برای شرکت در جلسه افتتاح پروژه نجما، در محوطه ساختمان مرکزی مخابرات استان در شهر تبریزتجمع کردند. تجمع کنندگان با نشستن نمادین بر سر سفره خالی، خواستار پرداخت مطالبات و حقوق معوقه خود شدند.

روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲

دو کارگر ساختمانی در حال انجام کار در شهر چوپار از توابع کرمان بر اثر ریزش آوار جان خود را از دست داد.

-یک کارگر جوان با سقوط از ارتفاع یک کارگاه ساختمانی در آستانه اشرفیه دچار حادثه شد و میلگردهای قرار داده شده در محل دیواره‌های ساختمان در بدن وی فرورفت که منجر به مصدومیت وی شد.  هر روز بر شمار قربانیان محیط های نا امن کار افزوده میشود.

بازنشستگان تامین اجتماعی شوش، کرخه و هفت‌تپه، کرمانشاه، فولاد اصفهان، اهواز  در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

-بازنشستگان صنایع فولاد مازندران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این استان تجمع کردند.

– بر اثر وقوع حادثه انفجار در کوره ذوب یکی از شرکت های مستقر در شهر صنعتی کاوه, دو نفر دچار مصدومیت شدند که بر اساس اعلام مسئولین مربوطه یکی از کارگران با سوختگی حدودا ۹۰ درصدی به بیمارستانی در تهران اعزام شده است. محیط های کار باید فورا  ایمن شوند.

– در کارخانه فولاد کویر اردستان  کارگری به اسم سعید ملکی در اثر  گیر کردن بدنش بین نوار نقاله در حین کار جان خود را از دست داد و قربانی محیط نا امن کار شد.

 -پرسنل بازنشسته دانشگاه آزاد تهران برای گرفتن حق سنوات و دیگر مطالباتشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب