کارگران در هفته ای که گذشت: تنظیم کننده سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۰۰

روز دوشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲

  -کارکنان سکوهای دریایی در ۲شرکت فلات‌قاره ایران و نفت‌و‌گاز پارس در اعتراض به کاهش سقف حقوقی خود و برای پیگیری دیگر مطالباتشان تجمع کردند. این کارگران اعلام کرده اند که تا وقتی خواستهایشان پاسخ نگیرد هر دوشنبه تجمع خواهند داشت.

– بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های هر هفته  در اعتراض به فقر و گرانی و برای پیگیری خواستهایشان تجمع و در برخی شهرها راهپیمایی داشتند . این اعتراضات در پانزده شهر در استانهای کرمانشاه، خوزستان، اصفهان، مازندران، لرستان، اردبیل، فارس، تهران، گیلان، آذربایجان غربی، استان مرکزی، زنجان، کردستان و همدان انجام گرفت.

-یک کارگر ساختمانی در شهرک ناز فردیس کرج در استان البرز، هنگام کار در یک مجتمع ساختمانی، بر اثر برخورد با کف چاهک آسانسور جان خود را از دست داد و قربانی نا امنی محیط کار شد.

روز سه شنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۲

– جمعی از بازنشستگان کشوری در شهرهای سنندج و اهواز در ادامه سه شنبه های اعتراضی، علیرغم تعطیلی رسمی و در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای همسان سازی حقوق، تورم و گرانی و رفع مشکلات بیمه درمانی و تکمیلی تجمع کردند.

– آرش جوهری، فعال کارگری که دوران محکومیت ۷ ساله خود را در زندان اوین سپری می کند با فشار و اعمال نظر بازجو برای دومین بار پیاپی درخواست آزادی مشروط اش رد شده است.

– کارگران شهرداری منطقه چهار زاهدان که چندی پیش نسبت به پرداخت نشدن حقوق و حق بیمه اعتراض کرده بودند، از کار اخراج شدند. این اخراجها بر فضای اعتراض در میان کارگران شدت داده است.

روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲

-گروهی از کارکنان قراردادی وزارت نفت اعم از قراردادیهای ملی حفاری و کارکنان پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به مطالبات ده ساله زمین مانده خود در مقابل ساختمان مدیریت شرکت مناطق نفتخیز جنوب در اهواز دست به تجمع و اعتراض زدند.

– جمعی از کارگران شاغل در پتروشیمی آبادان در اعتراض به  عدم پرداخت ۶ ماهه دست مزد و تعطیلی کار در بخش هایی از این مجموعه و عدم‌رسیدگی به دیگر مشکلاتشان در مقابل درب این پتروشیمی تجمع کردند. در همین رابطه همزمان کارگران بخش اورهال این پتروشیمی نیز در اعتصاب بودند.

– یک کارگر ساختمانی، هنگام کار در طبقه دوم یک مجتمع ساختمانی در حوالی خیابان گلستان شش شهر یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد، بر اثر برخورد با کف چاهک آسانسور مصدوم شد. محیط های کار بخاطر نا امنی هر روز قربانی میگیرد.

– مرگ یک کارگر شاغل با هویت فتح الله حسنود حدودا ۳۵ ساله در معدن شن و ماسه «خرسدر» به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی حین کار خبر می‌دهد.

-هیات تخلفات آموزش و پرورش گیلان حکم‌ اخراج حسن نظریان از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان گیلان را صادر کرد. معلمان با کارزار مبارزاتی یکصد هزار امضا در مقابل سرکوبگریهای حکومت ایستاده و بر آزادی فوری همکاران زندانی و لغو احکام امنیتی و توقف اخراجها و دستگیریها تاکید دارند.

روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲

– سه هزار کارگر قرق‌بان جنگل مازندران یک ماه و نیم است حقوق نگرفته‌اند. سیدعلی‌اکبر علوی‌نژاد، نماینده کارگران شرکت‌های تعاونی جنگل‌های نقی ده مزده میگوید: پرداخت حقوق حدود سه هزار کارگر قرق‌بان حفاظت از جنگل‌های مازندران که در قالب ۱۲ شرکت تعاونی مشغول کارند، از یک ماه و نیم پیش به تأخیر افتاده است. کارگران خواستهای پرداخت دستمزدهای معوقه خود هستند.

-اسماعیل عبدی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران پس از پایان زمان مرخصی به زندان کچویی کرج برگشت این در حالی است که با قبول اعاده دادرسی و نقض حکم از طرف دیوان عالی  می‌بایست این معلم معترض تا صدور حکم با قید وثیقه آزاد گردد. اما  قوه قضاییه و نهاد امنیتی با ادامه مرخصی وی موافقت نکرده ‌است. اسماعیل عبدی و همه  معلمان زندانی باید فورا و بدون قید وشرط آزاد شوند.

– یکی از کارگران شاغل پتروشیمی شازند در اثر آتش گرفتن  یک تریلی دچار سوختگی شدید شد. 

روز جمعه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲

– در اثر آتش‌سوزی در دو واحد تولیدی ۱۳ کارگر در شهرهای مشهد و بناب دچار مصدومیت شدند.  در مشهد یک کارگاه مبل‌سازی در روستای «خلق‌آباد» آتش گرفت و بر اثر آن هفت کارگر مصدوم شدند.  در حادثه دوم که بعدازظهر ۱۳ مهر در کارخانه موتورسیکلت‌سازی بناب در استان آذربایجان ‌شرقی رخ داد،  شش کارگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

 روز شنبه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲

– کارکنان شرکتی و‌ قراردادی مخابرات ایران در استان‌های گیلان، فارس، تهران، کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ سقز در استان کردستان، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌هایشان و سطح نازل حقوقها و شرایط نامناسب کاری خود  دست به برگزاری تجمع زدند.

-بر اثر انفجار یک بشکه در شهرک کارگاهی آباده، یک کارگر به شدت مصدوم شد. علت حادثه انفجار وجود گاز مایع در مخزن حین جوشکاری اعلام شده است.

– منصوره عرفانیان از معلمان معترض در  خراسان، توسط نیروهای سرکوب حکومت بازداشت و او به زندان منتقل گردید. جمهوری اسلامی از ترس سربلند کردند دوباره اعتراضات معلمان  بر فشارهای امنیتی خود شدت داده است.

– رضا اقدسی از فعالین کارگری و کارگر اخراجی ایران خودرو که در اوایل آذرماه سال ۱۴۰۱ و همچنین در سال ۱۴۰۲ ۳ بار توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته  بود،  دوباره  برابر ابلاغیه صادره از شعبه سوم دادسرای اوین  احضار  شده است و باید خود را ظرف   ۵ روز به این شعبه معرفی نماید. 

روز یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان تامین اجتماعی همانند دیگر یکشنبه ها در شهرهای دزفول، کرمانشاه، شوش، کرخه، هفت تپه و  اهواز، در اعتراض به فقر و گرانی و برای پیگیری خواستهایشان تجمعات اعتراضی پرشوری برپا کرده و در شهرهای راهپیمایی داشتند. در این روز بازنشستگان فولاد در تهران نیز همزمان مقابل صندوق بازنشستگی تجمع اعتراضی برپا کردند.

– معلولین   در اصفهان مقابل استانداری و در ساری، کرمانشاه، سنندج، تهران، اهواز، اردبیل مقابل بهزیستی تجمع کردند و اعتراض خود را علیه فقر و بی تامین و وضع وخیم معیشتی و  درمانی شان اعلام داشتند.

– کارگران مشاغل سخت و زیان آور در اعتراض به برنامه توسعه هفتم حکومت که تعرضی آشکار به زندگی و معیشت آنها و کل کارگران است، بار دیگر مقابل تامین اجتماعی رشت دست به تجمع اعتراضی زدند.

-کارکنان شرکت مخابرات در تهران و در استان‌های گیلان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ سقز در استان کردستان، در اعتراض به  شرایط نامناسب کاری، سطح نازل حقوقها و عدم پرداخت آن و پرداخت ناقص حق بیمه شان است. این کارکنان از از نیروهای شسکام و پرسنل همراه اول (TCT)  هستند.

– یک کارگر ساختمانی ۴۰ ساله حین کار در یک پروژه ساختمانی در خیابان فتحیِ تهران از ارتفاع ۱۵ متری سقوط کرد و به شدت مصدوم شد. به گزارش سازمان آتش نشانی این کارگر ۴۰ساله تبعه کشور افغانستان است.  نا امنی محیط کار هر روزه قربانی میگیرد و در لیست قربانیان شمار کارگران افغانستانی که عمدتا در کارهای سخت به کار اشتغال دارند بالاست.

– در پی وقوع حادثه تصادف خودرو، اتوبوس حامل کارگران یک کارخانه در محور جاده‌ای باغشاد به سمت زرین شهر اصفهان با یک تریلی و یک سواری، یک نفر جان باخت و ۲۴ کارگر مصدوم شدند. جاده های نا امن و اتوبوسهای غیر استاندارد ایاب و ذهاب همواره برای کارگران خطرآفرین بوده و قربانیها گرفته است.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب