کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم از سهیلا رضوای

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۰۱

روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲

– ‏ بازنشستگان مخابرات استانهای خوزستان، کرمانشاه، مازندران، تهران، ایلام، لرستان، اردبیل، اصفهان، استان مرکزی، آذربایجان غربی، گیلان، زنجان، کردستان، سیستان و بلوچستان و استان هرمزگان در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان دست تجمع کرده و در برخی شهرها دست به راهپیمایی زدند. اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹  و  رفع مشکلات بیمه درمانی دو خواست فوری این بازنشستگان است. این بازنشستگان برای پیگیری خواستهایشان هر هفته در مقابل مخابرات تجمع میکنند.

– کارکنان رسمی نفت در سکوی ابوذر و منطقه خارک در اعتراض  به سقف‌ حقوق ناعادلانه، کسر مالیاتهای سنگین و محدودیت ۳۰ساله‌ی سنوات بازنشستگی علیرغم سنوات خدمت بیشتر و بعضا کسورات بازنشستگی بیش از ۴۰سال از دریافتی هایشان تجمع کردند. این کارگران اعلام کرده اند که تا وقتی به خواستهایشان پاسخ داده نشود هر دوشنبه تجمع خواهند کرد.

-بر اثر برخورد دو خودرو حامل کارگران معدن سنگ آهن گل گهر، یک کارگر جان باخت و ۷ نفر دیگر دچار حادثه شدند. همچنین در پی آتش سوزی گسترده یک کارگاه تولید کیف وکفش، در محله “حبیب ابن مظاهر” شهر گلستان واقع در جنوب غرب استان تهران، یک نفر از کارگران دچار حادثه شد. عدم ایمنی محیط کار هر روزه از کارگران قربانی میگیرد.

روز سه شنبه ۱۸ مهر‌ماه ۱۴۰۲

-بازنشستگان کشوری در استانهای خوزستان، کرمانشاه، کردستان، قزوین و همدان در اعتراض به فقر و گرانی و عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای همسان سازی و رفع مشکلات بیمه درمانی خود، همچون سه شنبه های هر هفته  دست به تجمع زدند.

– نوروزعلی رشیدنژاد، از معلمین معترض شهر یاسوج به دادگاه انقلاب فراخوانده شده است. او در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز پس از احضار تلفنی توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده بودند که به قید وثیقه آزاد شد.   همچنین در این روز محسن عمرانی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی بوشهر بار دیگر به دادگاه انقلاب احضار شد. یک کارزار مهم مبارزاتی معلمان علیه امنیتی کردن مبارزات احضار ها و حکم دادن ها و برای آزادی همکاران دربندشان است.

-طبق اخبار منتشر شده، ساعت ۳.۲۵ بامداد هجدهم مهر ماه بر اثر انفجار گاز در پالایشگاه گاز ایلام دو کارگر پیمانکاری از ارتفاع پرتاب و روانه بیمارستان شدند. یک خواست فوری کارگران در نفت ایمن شدن محیط های کاری برابر با استاندادهای علمی و قابل قبول است.

-کارگران کارخانه ” رویا پلاستیک کردستان” واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج دست به اعتصاب زدند. این کارگران که حدود ۱۵۰ نفر می باشند حدود ۲۰ سال است که با ۱۲ ساعت کار در روز با دستمزد کمتر از حداقل مصوب قانون کار و بدون دریافت هیچ مزایایی کار می کنند.

روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان تامین اجتماعی اهواز در ادامه پیگیری خواست های معیشتی و در اعتراض به نا کار آمدی و فساد کانون دولتی بازنشستگان و علیه سرکوبگریها  مقابل درب این کانون تجمع کرده و با فریاد شعارهای اعتراضی خود صحنه پرشوری از اعتراض آفریدند.

روز پنجشنبه ۲۰ مهر‌ماه ۱۴۰۲

 سه هزار قرق‌بان جنگل‌های مازندران یک ماه و نیم است که حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند. علی‌اکبر علوی‌نژاد، نماینده کارگران شرکت تعاونی جنگل‌های ؛نقی ده مزده؛ گفته که قرار بود این هفته معوقات مزدی پرداخت شود اما به دلیل اینکه ؛بودجه به حساب سازمان جنگل‌ها واریز نشده؛ مقدمات کار فراهم نیست. بدین ترتیب مرتبا این کارگران را سر می دوانند. کارگران خواست پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

-در یک مجتمع ساختمانی در حال ساخت در تهران یک کارگر حدود ۵۰ساله با هویت “صدیق شانازی” اهل روستای چاپان علیا از توابع سقز حین انجام کار از ارتفاع ساختمان سقوط کرد و جان خود را از دست داد. کارگران ساختمانی بدلیل عدم ایمنی محیط کار و فشار سنگین کاری بیشتر آمار  صدمات ناشی از کار را بخود اختصاص میدهند.

روز جمعه ۲۱ مهر‌ماه ۱۴۰۲

– شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو آستانه اشرفیه پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری را به یکسال حبس محکوم کرد. این حکم توسط وکیل مدافع او حسین تاج به وی ابلاغ شده است. بر اساس رای دادگاه درباره اتهام “تبلیغ علیه نظام” حکم صادره قبلی که یکسال حبس تعزیری، دو سال تبعید به شهرستان زابل و دو سال ممنوعیت خروج از کشور می‌باشد، عینا تائید شده است. علاوه بر حکم تعزیری صادره احتمال اجرای احکام تعلیقی پیشین  پیمان فرهنگیان وجود دارد.

-کارگری در شهر بروجن استان چهار محال بختیاری در حین کار در یک ساختمان در حال ساخت از ارتفاع چاله آسانسور روی زمین سقوط  و بلافاصله جان خود را از دست داد. جانباختن این کارگر را به خانواده اش و همکارانش تسلیت میگویی.

– دو نفر از کارگران شرکت پالایش گاز پارسیان حین انجام کار تعمیر فلر (مشعل) واحد ۵۰۰ به دلیل انفجار از ارتفاع داربست سقوط کردند . بنا بر گزارشات یکی از این کارگران به نام “فرشاد رمضانی” اهل شهرستان بروجن استان چهار محال بختیاری قبل از حضور امدادگران جان خود را از دست داد  و کارگر دیگر که مصدوم  شده بود به بیمارستان انتقال یافت. درگذشت فرشاد رمضانی را به خانواده اش تسلیت میگوییم.

–  جمع کثیری از کارکنان ارکان ثالث در پالایشگاه آبادان در ادامه اعتراضاتشان محل نماز جمعه آبادان را به صحنه اعتراض خود تبدیل کرده و  خواستهای اعتراضی خود را اعلام کردند.

روز شنبه ۲۲ مهر‌ماه ۱۴۰۲

-مهدی فتحی، فعال صنفی معلمان محبوس در زندان عادل آباد شیراز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به اعتصاب زد.

روز یکشنبه ۲۳ مهر‌ماه ۱۴۰۲

–  کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجری مقابل ساختمان این شرکت در اعتراض به سقف حقوق تعیین شدن و کسر مالیات های سنگین از حقوقهایشان و نیز برای پیگیری دیگر مطالباتشان دست به اعتراض زده و خواستار مطالباتشان شدند.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرهای شوش، کرمانشاه، فولاد اصفهان، فولاد البرز غربی، مشهد، اهواز، اراک و دزفول در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل فرمانداری این شهرها دست به تجمع زدند.

– ابوالفضل رحیمی شاد از معلمان معترض از سوی هیات تخلفات وزارت آموزش و پرورش به بازنشستگی اجباری و تقلیل گروه محکوم شد. پیشتر هیات تخلفات بدوی تهران حکم بازخرید و انفصال آقای رحیمی شاد را صادر کرده بود.

– بنابر خبر منتشره از سوی کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، مراد مسعودنیا معلم بلوچستانی با تیراندازی افراد مسلح ناشناس در نیکشهر به قتل رسیده است. همچنین مراد مسعودنیا فرزند اشرف معلم بلوچستانی، متاهل و‌ دارای فرزند اهل روستای نیکوجهان از توابع شهرستان نیکشهر با تیراندازی افراد مسلح ناشناس  قتل رسیده است. این تیراندازی ها بخشی از فضای امنیتی در استان سیستان و بلوچستان از سوی حکومت است. اعتراضات مردمی در زاهدان این کانون داغ انقلاب ادامه دارد و جمعه این هفت نیز تجمع داشتند.

– منصوره عرفانیان از معلمان معترض در استان خراسان که در زندان وکیل آباد مشهد بازداشت شده بود ۲۳ مهرماه با قید وثیقه آزاد شد. آزادی او را تبریک میگوییم. پرونده امنیتی تشکیل شده برای منصور عرفانیان و همه فعالین سیاسی مسدود شود.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب