کارگران در هفته ای که گذشت، تنظیم از سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگران کمونیست ۸۰۳

روز دوشنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۲

– جمعی از بازنشستگان مخابرات مناطق خوزستان، سیستان بلوچستان، اردبیل، آذربایجان غربی، اصفهان،  استان مرکزی، ایلام، تهران، فارس، آذربایجان شرقی، گیلان، کردستان، مازندران، زنجان،  چهار محال و بختیاری، قزوین و لرستان در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در سکوی دریایی ابوذر در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومتی و برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. در این روز همچنین کارگران  رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در سکوی دریایی بهرگانسر تجمع داشتند.

– کارکنان استانداری استان قم در اعتراض به اختلاسها و عدم  رسیدگی به شکایاتشان تجمع اعتراضی کردند.

– فشار های امنیتی بر روی معلمان همچنان با شدت ادامه دارد. روز سی مهر تعدادی از ماموران لباس شخصی همزمان به مدرسه (محل کار) و منزل کوکب بداغی پگاه معلم و فعال صنفی شهرستان ایذه یورش برد و وسایل شخصی و الگترونیکی وی را ضبط کرد.    

-روز ۱ آبان  یک کودک کار اهل دهگلان به نام مارتین حسین پناهی ١۶ ساله و اهل روستای تازه‌آباد بخش مرکزی دهگلان در یک کارگاه سبدسازی واقع در صلوات آباد سنندج در حین کار با یک دستگاه به داخل چرخ دنده افتاد و جانش را از دست داد. محیط های کار بدلیل ناامنی هر روزه قربانی میگیرد. در ایران که کار کودکان رسمیت دارد و ابعاد آن فاجعه بار است، بخشی از قربانیان کار از کودکان هستند. کار کودک باید ممنوع شود. شراط کار باید بدور از هرگونه سودجویی ای باید  امن گردد.

روز سه شنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– جمعی از معلمان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در کرمانشاه، سنندج، اهواز، همدان و قزوین مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند. لشکری، کشوری،‌ تامین اجتماعی،‌اتحاد، اتحاد، شعار مورد تاکید همه بخش های بازنشستگان است.

– نزدیک به ۳۳ کارگر پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر که از یک ماه پیش با تصمیم کارفرما اخراج شده‌ بودند در اعتراض به اخراجها با خواست بازگشت به کار مقابل ساختمان شرکت پایانه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران معترض همه از افراد اهل منطقه ماهشهر هستند.

– افشین رزمجویی، ایرج رهنما، اصغر امیرزادگان و محمدعلی زحمتکش از اعضای انجمن معلمان فارس به پنج سال حبس و منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال محکوم شدند.

– بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری با مینی‌بوس کارگران شهرک صنعتی رشت، ۱۶ نفر مصدوم شدند. جاده های ناامن و خودروهای ناامن حمل و نقل کارگران همواره از کارگران قربانی میگیرد .

– مژگان باقری از اعضای انجمن معلمان فارس به دو سال حبس و منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال محکوم شد.

-زهرا اسفندیاری و عبدالرزاق امیری از اعضای انجمن معلمان فارس هر کدام به  دو سال حبس تحت نظارت سامانه های الکترونیکی پاپند در محدوده یک هزار متری از محل سکونت و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه و منع فعالیت در فضای مجازی به مدت دو سال محکوم شدند.

– غلامرضا غلامی کندازی از اعضای انجمن معلمان فارس به سه اتهام  “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق شرکت در فراخوان های معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران” به پنج سال حبس و منع فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه به مدت دو سال، با اتهام “عضویت در گروهای معاند نظام پنج سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان بیرجند و منع خروج از کشور با ابطال گذرنامه و منع فعالیت در فضای مجازی و به مدت دو سال  و بالاخره اینکه با “اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ” به یک سال حبس محکوم شد.

– محسن دریس کارگر زندانی و از بازداشت شدگان آبان ۹۸ با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا از زندان آزاد شد.

– رضا اقدسی فعال کارگری و از کارگران قدیمی و اخراجی ایران خودرو پس از احضار مجدد به شعبه سوم بازپرسی اوین با قرار ۵۰۰ میلیون تومانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

– کارگران پروژه ای شرکت ثمین در اعتراض  به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق دست به اعتصاب زده به خوابگاههای خود رفتند.

روز چهارشنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعیین سقف حقوق که موجب کاهش دستمزدهایشان میشود و کسورات سنگین مالیاتی و نیز  عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

– حسین واحدی (داریوش اشکانی) بازرس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی به دادگاه کیفری بجنورد احضار شد.

روز پنجشنبه ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– کارکنان سازمان همیاری شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به عدم پرداخت ماهها مزد و حق بیمه خود درب سازمان را بسته و قفل زدند.

روز جمعه ۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– داوود رضوی فعال کارگری و ‌عضو هیات مدیره  سندیکا شرکت واحد که از ۵ مهر ماه ۱۴۰۱ در بازداشت می‌باشد. داوود وضع جسمانی بدی دارد و در پنجم مهر ماه قرار بود برای درمان به بیمارستان منتقل شود. اما  بخاطر تن ندادن به پوشیدن لباس زندان از انتقال او به زندان ممانعت شد. داوود رضوی به دنبال شرایط نامناسب زندان و بازجویی‌های طولانی از مدتها پیش دچار بیماری معده، مشکلات بینایی و زانو درد شده است و طی اعزام به بیمارستان تحت درمان و اندوسکوپی قرار گرفته و طبق نظر پزشک ادامه‌ی درمان و  سر وقت برای چک کردن وضعیت وی ضروری و لازم است. محرومیت از دارو و درمان بخشی از سیاست حکومت برای آزار و شکنجه زندانیان سیاسی است.

روز شنبه ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– کارگران خدمات شهری شهرداری ایلام مقابل دادسرای عمومی و انقلاب بدلیل عدم  پرداخت دستمزدهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران کارخانه‌ی شکلات‌سازی شونیز تبریز (شرکت صنعتی داداش برادر) در اعتراض به عدم افزایش حقوق و وضعیت بد معیشتی خود دست از کار کشیدند و در محوطه‌ی شرکت دست به تجمع زدند.

یکشنبه ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان و با خواست حذف سقف حقوق، بازگرداندان کسورات مالیاتی و لغو محذودیت حق سنوان بازنشستگی مجدداً دست به تجمع زدند.

– جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان، تهران و اهواز مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به فقر و گرانی و عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی تجمع کردند.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی شهرهای شوش، کرمانشاه، اهواز،اراک در اعتراض به فقر و بی تامینی و دزدی ها و اختلاسها و نیز وضعیت نامناسب معیشتی و عدم پاسخگویی به خواستهایشان مجدداً مقابل ساختمان فرمانداری این شهرها دست به تجمع زدند.

–  کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در منطقه عملیاتی جزیره خارک در اعتراض به عدم رسیدگی به خواستهای اعلام شده خود دست به تجمع زدند.

– تعدادی از مینی بوس داران کاشان بعلت کمبود سهمیه گازوئیل و مشکلات کاری و معیشتی خود در مقابل فرمانداری کاشان  تجمع کردند.

– مسعود زینال‌زاده عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت شد.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب