کارگران در هفته ای که گذشت- سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۱۴

دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲

– کارگران شرکت دلتا پیمانکار آب شیرین کن سایت آب نیرو پتروشیمی نگین مکران در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود از سوی کارفرما دست به اعتصاب زدند.

-رانندگان سرویس های منطقه ویژه بندرماهشهر در اعتراض به سطح نازل دریافتی ها و وضع بد معیشتی و گرانیها دست به اعتصاب زده و در مقابل خروجی منطقه ویژه رانندگان اتوبوس تجمع کردند.

– گروهی از کشاورزان در اعتراض به وضع بد معیشتی و مشکلات کاری خود از جمله قطع و کمبود آب، در خبایانهای اصفهان دست به راهپیمایی زدند. و مقابل آب منطقه ای تجمع  کردند.

– کارگران معدن طزره زیرمجموعه واحد زغالسنگ البرز شرقی واقع در استان سمنان در اعتراض به محقق نشدن وعده‌های مدیران برای افزایش حقوق دست به تجمع زدند. بازنگری در اجرای طرح طبقه بندی که میتواند بهبودی در سطح دستمزدها بدهد یک خواست فوری این کارگران است

-بنا به خبرهای منتشر شده نرگس منصوری، کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و فعال اجتماعی که  در اعتراض به قطع تماسهای تلفنی از ۴ دی ماه در اعتصاب غذا  و دارو به سر می‌ برد، ان با وضعیت جسمانی بدی  روبرو شده است. بنا بر خبرها از حدود دو هفته قبل تا کنون سیزده زندانی سیاسی زن در اوین از جمله  گلرخ ایرایی، آنیشااسداللهی، نرگس محمدی، سروناز احمدی، فروغ تقی‌پور، مرضیه فارسی، محبوبه رضایی، سپیده قلیان، ارغوان فلاحی، شیوااسماعیلی، پروین میرآسان و  نسیم سلطان‌بیگی، پس از اعتراض به حضور مقام‌های قضایی در زندان اوین و با دستور نهادهای امنیتی و قضایی، از حق تماس تلفنی محروم شده‌اند. این زندانیان در هنگام حضورمقامات قضایی حکومت در زندان  با فریاد زن زندگی آزادی، محسن شکاری را چرا اعدام کردید اعتراض خود را   به اعدام ها اعلام کردند.

– فواد فتحی، فعال کارگری اهل شهر سنندج و محبوس در زندان اوین در پی حال جسمی نامناسب به دلیل عفونت در ناحیه گوش به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و پس از ساعاتی به زندان بازگردانده شد.

– طاهره نقی‌ئی دبیرکل سازمان معلمان ایران از احضار خود به دادسرای اوین جهت اجرای حکمش خبر داد. حکم  ۹۱ روز حبس او پس از اعتراض به حکم   در دیوان عالی کشور تایید و اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

– دادگاه انقلاب اهواز بار دیگر پیروز نامی، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان را برای چندمین بار در یک سال اخیر به دادگاه فراخواند.

 

– جمعی از کارگران شهرداری زاهدان از عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای پنج ماهه خود خبر دادند.

روز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲

– جمعی از بازنشستگان کشوری در شهرهای یزد، اهواز،همدان، سنندج، کرمانشاه، ایلام، تهران، قزوین همچون سه شنبه های هر هفته در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

– کارگران رسمی شرکت نفت فلات‌قاره شاغل در سکوی بهرگانسر در اعتراض به تعیین سقف حقوق و تعرضات معیشتی حکومت و عدم پاسخگویی به خواستهایشان دست به تجمع زدند.

– حدود ۱۵۰ نفر از کارگران پیمانکاری شرکت دریا ساحل در پالایشگاه گاز طبیعی ال ان جی در پارس جنوبی در اعتراض به حقوق و مطالبات عقب افتاده مقابل پالایشگاه تجمع کردند. این کارگران در این روز تا ظهر درب ورودی پالایشگاه را مسدود کرده بودند. زیر فشار این اعتراضات مقامات مسئول قول مساعد دادند که مطالبات کارگران در اسرع وقت پرداخت خواهد شد. کارگران نیز  اولتیماتوم دادند که  اگر مطالبات آنها پرداخت نشود باز هم تجمع و  اعتصاب خواهند کرد.

– کشاورزان ابدان و بردخون دراعتراض به تعرفه ی گوجه فرنگی و وضع بد معیشتی و کاری خود مقابل درب فرمانداری دیر و دست به تجمع زدند.

– کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) از تاخیر و عدم پرداخت حقوق ماهانه خود گلایه مند هستند.

روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲

–کارگران رسمی عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری ، بهرگان و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی، کارگران رسمی عملیاتی شرکت  نفت مناطق مرکزی و شرکت ملی حفاری شاغل بر دکل‌های حفاری در میدان گازی دی (استان فارس) در اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالبات دست به تجمع زدند.

– دادگاه محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران در دادگاه انقلاب شهریار برگزار شد.

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران در دادگاه انقلاب شهریار به اتهام اجتماع و تبانی بامصادیق (توئیت‌هایی در خصوص اعتراض به مسمومیت سازی مدارس و دفاع از حقوق دانش‌اموزان ) دادگاهی شد. این پرونده مربوط به آخرین بازداشت محمد حبیبی در ۱۶ فروردین ماه امسال است. محمد حبیبی در اسفند ماه ۹۶ و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ هم با اتهام فعالیت های صنفی بازداشت و روانه زندان شده بود .

– کارگران معدن زغال سنگ طزره در سومین روز اعتراض خود، به شهرستان شاهرود  رفته و در مقابل ساختمان شرکت زغال سنگ البرز شرقی تجمع کردند.   اعتراض این کارگران به سطح نازل حقوقها ، شرایط بد ایمنی محیط کار و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است.

– حکم انفصال از خدمت فاطمه سوقندی معلم نیشابوری صادر شد. اخراج و انفصال از خدمت بخشی از سرکوبگری های حکومت در قبال معلمان معترض است. یک کارزار مهم معلمان اعتراض به امنیتی کردن مبارزات با خواست مشخص بسته شدن تمامی پرونده های امنیتی و آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی معلمان زندانی است.

– جمعیت بزرگی از معلمان بازنشسته در اعتراض  به عدم پرداخت مانده پاداش و صدور حکم اصلاحیه رتبه بندی و پرداخت معوقات ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و عدم رسیدگی به دیگر خواسته هایشان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند.

– عزیز قاسم زاده، از فعالین معلم در گیلان با پایان ایام مرخصی درمانی و عدم تمدید آن، به زندان لاکان رشت بازگشت. این موضوع با اعتراض وسیعی از سوی معلمان روبرو شده است.

– سرایداران و خدمتگذاران مدارس در اعتراض به مشکلات معیشتی و کاری خود بار دیگر جلوی وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۲

– شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان در زندان سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

– ناشنوایان، نابینایان و معلولان جسمی حرکتی در مشهد در نهمین تجمع سراسری معلولان و در اعتراض به عدم اجرای  قانون معلولان و وخامت وضع معیشتی و در مانی خود در برابر استانداری خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند. در همین رابطه در روز گذشته معلولان در قم مقابل مجتمع ادارات این شهر و در کرمان تجمع کردند. در روز نوزدهم دیماه نیز معلولان در کرمانشاه  و کنگاور تجمع داشتند.

روز‌جمعه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲

– جمعی از کارگران سنگ پاسارگاد واقع در تاکستان، از عدم پرداخت مابه‌ التفاوت مطالبات مزدی ۹ ماهه و مطالبات بیمه ای بیست و یک ماهه خود خبر دادند.

– کارگران رسمی در شرکت فلات قاره در لاوان در ادامه اعتراضاتشان به تعرضات معیشتی و پاسخ نگرفتن خواستهایشان تجمع کردند. این کارگران روزهای جمعه را روز اعتراض خود اعلام کرده اند.

روز شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲

– کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاههای ششم، دهم و دوازدهم  پارس جنوبی، و  تقریبا در تمامی پالایشگاههای گاز پارس جنوبی تجمع و اعتراض داشته اند. خواست اصلی این کارگران افزایش دستمزدهاست و مطالبات فوری آنها عبارتند از: بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل که میتواند بهبودی در سطح دستمزدها بدهد، تغییر سیستم اقماری نیروهای اداری پشتیبانی به دو- دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت رانندگان است.

-کارگران “جدید الاستخدام” نفت در اعتراض به  تصمیم معاونت منابع  انسانی نفت برای حذف یا کاهش ریالی یک گرید از حقوقشان در مقابل بلوک یک ساختمان ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز دست به تجمع زدند. این کارگران استخدامی سال ۹۳ به بعد هستند. اعتراض این کارگران به تعرض به سطح حقوقشان است.

-داروسازان تهران در اعتراض به طرح پلتفرم‌های اینترنتی دارو رو به ‌روی مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند.

– کارگران راه‌آهن یزد در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری یزد دست به تجمع زدند.

روز یکشنبه ۲۴دی ماه ۱۴۰۲

– بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و مازندران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای شوش و اهواز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

-کارگران رسمی نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری و در شرکت فلات قاره در سیری دست به تجمع زدند و پیگیر مطالباتشان شدند. برکناری مدیران فاسد نالایق، حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی،‌اجرای کامل ماده ده و پرداخت معوقات آن و توقف دست اندازی به صندوق بازنشستگی خواستهای سراسری کارگران رسمی نفت است.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب