کارگران در هفته ای که گذشت تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۳۷

دوشنبه ۴ تیر

-اعتصاب  کارگران پروژه ای پیمان ینفت وارد پنجمین روز شد.  بیش از بیست هزار کارگر پروژه ای در نزدیک به نود شرکت نفت و گاز به اعتصاب پیوسته اند

-بازنشستگان مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود در  شهرهای سنندج، بندرعباس، مریوان تبریز در برابر ادارات مخابرات تجمع کردند.

-مالباختگان شرکت خودرویی کلاهبردار “طراوت نوین ریحان تاک” در قزوین در در برابر استانداری در اعتراض به بالا کشیده شدن پولهایشان تجمع کردند. از هزاران تن پول گرفته و از تحویل خودرو خودداری می‌کند.

یکشنبه ۳ تیر

-بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع و در جاهایی راهپیمایی زدند. تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، تهران، رشت  و کرمانشاه برگزار شد.

– بازنشستگان صنایع فولاد  در شهرهای اصفهان، اهواز و قائمشهر تجمع داشتند.

شنبه ۲ تیر

-اعتصابات کارگران پروژه ای پیمانی نفت دامنه اش گسترده شده و هم اکنون بیش از بیست هزار نفر از این کارگران در نزدیک  به ۹۰ شرکت  مختلف نفت و گاز برای پیگیری مطالبات خود  وارد اعتصاب شده اند

-۵۲۰ نفر از فرهنگیان ایران در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «شرکت در انتخابات را بدون نتیجه در حل مشکلات و از همه بدتر عامل افزایش مشروعیت و انگیزه سرکوب بیشتر مطالبه گران و معترضان می‌دانیم.»

– بازنشستگان شرکت مس مقابل دفتر صندوق بازنشستگی  در شهر رفسنجان، در اعتراض به سطح نازل حقوقها و وضعیت بد معیشتی خود دست به تجمع زدند.

– مالکان زمین ها در شهرک خاوران ۲ در اعتراض به تعیین تکلیف شان بعد از ۱۲ سال بلاتکلیفی و چپاولگریهای حاکم مقابل استانداری آذربایجان‌شرقی تجمع کردند.

 جمعه ۱ تیر

-بیش از سه هزار کارگر پروژه ای نفت با دو مطالبه فوری افزایش حقوقها و ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت وارد اعتصاب شده اند.

– روز ۱ تیر کارگران رسمی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی لاوان برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند.

پنجشنبه ۳۱ خرداد

-اعتصابات کارگران پروژه ای پیمانی نفت با خواست افزایش دستمزد و ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت شرکت های بیشتر از مراکز نفت و گاز را در بر گرفت.

– کارگران کارخانه ی پتروشیمی سلمان فارسی، پیمانکاری مرادی، در اعتراض به سطح نازل حقوقها و در همراهی با کارزار سراسر ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت دست به اعتصاب زدند.

–  میلاد کمالی  کارگر ۳۰ ساله اهل روستای سراب یاس خرم‌آباد، در حین کار در کارگاه فولاد سراب چنگایی بر اثر نقص فنی جرثقیل و سقوط ناگهانی شمش آهن ۲۴ تنی بر روی سرش جان خود را از دست داد. واحد خوزستان به خانواده میلاد کمالی و همکارانش تسلیت میگوید. محیط های کار بخاطر عدم ایمنی و سودجویی سرمایه داران مفتخور که از اختصاص کمترین هزینه برای امنیت جانی و سلامتی کارگران دریغ میکنندُ به قتلگاه کارگران تبدیل شده. یاد او را با اعتراض علیه ناامنی محیط کار گرامی بداریم.

– مسعود فرهیخته، از معلمین استان البرز بدلیل دفاع از حقوق برحق معلمان  برای تاریخ ۲ تیرماه ۱۴۰۳ به شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج احضار شده است. این احضار در پی پرونده‌ای است که نیروهای امنیتی در هفته معلم اردیبهشت ۱۴۰۲ علیه فعالین معلم تشکیل دادند و بابت آن مسعود فرهیخته مدتی را در زندان‌های رجایی‌شهر و قزلحصار کرج در بازداشت موقت نگه داشته شد.  مسعود فرهیخته بارها در سخنرانی‌هایش از  آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش‌آموزان، بهبود شرایط زندگی معلمان و نیروهای خدماتی و آزادی معلمان زندانی و… صحبت کرده است.

چهارشنبه ۳۰ خرداد

– بازنشستگان وزارت بهداشت در اعتراض به وضع معیشت و کاری خود و برای پیگیری خواستهایشان  مقابل صندوق بازنشستگی تهران  تجمع کردند.

– روز ۳۰ خرداد کارگران پروژه ای پیمانی نفت در شرکتهای دشت عباس و شرک ثمین و داربست بندان پیمانکاری زمان پور با خواست افزایش دستمزد و ۱۴ روز کار و ۱۴روز استراحت دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه ای نفت قبلا اولتیماتوم داده بودند که اگر تا آخر خرداد ماه به مطالباتشان پاسخ داده نشود دست به اعتصاب خواهند زد. یک خواست مهم کارگران پروژه ای نفت و در سطح سراسری در نفت حذف پیمانکاران است.

سه شنبه ۲۹ خرداد

– بازنشستگان کشوری، مخابرات و تامین اجتماعی برای پیگیری مطالبات خود و با فراخوانی از قبل اعلام شده مقابل صندوق بازنشستگی در کرمانشاه تجمع مشترکی برپا کردند. لشکری کشوری تامین اجتماعی اتحاد اتحاد، درد مشترک فریاد مشترک می طلبد، یک بنر برجسته تجمعات بازنشستگان کرمانشاه در این هفته بود.

– کارکنان بازنشسته بانک ملی در اعتراض به عملکرد “تأمین آتیه ی کارکنان بانک ملت”مقابل شعبه ی مرکزی آن، دست به تجمع اعتراضی زدند.  این تجمع با هجوم نیروهای امنیتی و زخمی و دستگیر شدن شماری از تجمع کنندگان انجامید.

– کارگران شرکت آرتا پلاستُ زیر مجموعه گروه صنعتی آرتا در شهر نمین  در اعتراض به عدم دریافت ۳ ماه حقوق و مزایا دست به اعتصاب زدند و ابتدا در مقابل ساختمان اداری این مجموعه تجمع کردند. اما بعد به دلیل عدم پاسخگویی به خواسته خود با راهپیمایی بطرف فرمانداری حرکت کرده و آنجا دست به تجمع زدند. به گفته کارگران برای پرداخت طلبهایشان قول سه روز داده شده بود. اما خبری از پرداخت مزد نیست.  کارگران آرتا پلاست در زمینه تولید فیلم‌های پلیمری در صنایع بسته‌بندی به کار اشتغال دارند.

– روز ۲۹ خرداد کارگران پیمانی شرکت ارغوان گستردر پتروشیمی ایلام در اعتراض به وضع ناروشن قراردادهای کاری و اخراج ها دست به تجمع زدند. بنا برگزارشات این کارگران چند سال است که در بخش‌های اتصالات، نصب و تجهیزات این شرکت کار میکنند و علیرغم داشتن مدارک تخصصی لازم ادامه اشتغال آنها ناروشن است.  گفته میشود که شرکت پتروشیمی ارغوان گستر ایلام درصدد است تا از پروپیلن گرید شیمیایی تولیدی واحد الفین پتروشیمی ایلام محصول پلی پروپیلن تهیه کند. این شرکت در شهرستان چوار در ایلام واقع است.

– امیر محمدی، اهل سیاه خانی آبدانان، که راننده تراکتور بود، درحین کار در زمین های ناهموار منطقه سیاه خانی تراکتورش واژگون و در این حادثه جان خود را از دست داد.

دوشنبه ۲۸ خرداد

– جمعی از کارگران اخراجی گروه ملی فولاد ایران در اعتراض به ‌عدم بازگشت به کار خود و خلف وعده‌های داده شده مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند.  این کارگران بدنبال اعتراضات قدرتمند کارگران گروه ملی  در پایان اسفندماه سال گذشته  و در اعتراض به سطح نازل حقوقها و عدم اجرای خواست فوری اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که خیابانها را به لرزه در آورد از کار اخراج شدند. کارگران اخراجی گروه ملی فولاد ایران در اهواز در اردیبهشت ماه نیز در تهران چندین بار دست به تجمع زدند و به آنها وعده بازگشت به کار پس از تغییر مدیرعامل شرکت داده شد.اما این کارگران هنوز به سرکار باز نگشته اند.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب