کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم از کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۳۵

۲۱ خرداد

– بازنشستگان مخابرات همچون دوشنبه های گذشته در شهرهای مختلفی از جمله زنجان، تبریز، سنندج، بیجار، بندر عباس دست به تجمع زدند و پیگیر مطالباتشان شدند. این بازنشستگان در روز گذشته نیز همراه با بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران تجمع داشتند.

– کارگران شرکت کربنات سدیم کاوه فیروز آباد در اعتراض به سطح نازل دریافتی های خود برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب و تجمع زدند.  در این تجمع بنری با نوشته ” دستمزد عادلانه، زندگی شایسته، حق مسلم ماست” قابل توجه بود.

۲۰ خرداد

–  بار دیگر سه هزار معلم بازنشسته  ۱۴۰۲ با شعار  “فریاد فریاد از اینهمه بیداد”  جلوی وزارت آموزش وپرورش تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند.

– جمعیت قابل توجهی از بازنشستگان فولاد اصفهان با فریاد شعارهای “فولادی داد بزن حقتو فریاد بزن”، و ” نه مجلس، نه دولت نیستند بفکر ملت” راهپیمایی کردند و فضای پر شوری از اعتراض را شکل دادند.  در این روز بازنشستگان فولاد در تهران نیز در اهواز نیز تجمع داشتند. این بازنشستگان در تهران همراه با بازنشستگان تامین اجتماعی دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان تامین اجتماعی در همراهی با بخش های دیگر بازنشستگان به روال یکشنبه های هر هفته در اعتراض به فقر و بی تامینی در شهرهای اهواز، شوش، تهران و کرمانشاه تجمع کردند.

۱۹ خرداد ۱۴۰۳

– رانندگان کامیون و کامیون‌داران در سیرجان در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت و بدتر شدن وضع معیشتی   خود در برابر «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی» تجمع کردند.

– نانوایان در ایلام در اعتراض به هزینه های بالا و درآمد کم و هزینه های کمر شکن کنونی در برابر استانداری تجمع کردند.

– کارگران کارخانه کربنات سدیم واقع در شهرک صنعتی سرخه سمنان در اعتراض به سطح نازل حقوقها  برای پیگیری دیگر مطالبات خود دست به تجمع زدند. افزایش حقوق با پرداخت اضافه کاری و پاداش و سایر مزایای شغلی مطالبه فوری آنهاست. در همین رابطه این کارگران در هفته گذشته نیز تجمع داشتند.

۱۸ خرداد

– صبح روز جمعه هجدهم خردادماه یک دستگاه وانت نیسان که حامل تعدادی کارگر فصلی بود، در حوالی بانی‌گولان جوانرود با یک دستگاه خودروی دنا برخورد کرد که بر اثر آن یک کارگر با هویت «فاتح درویشی» اهل جوانرود کشته و ١٧ کارگر دیگر نیز به شدت مجروح شدند. جاده های نا امن و اسقاطی بودن خودروهای نقل و انتقال کارگران همواره از آنان قربانی میگیرد.

۱۷ خرداد

– تعداد زیادی از فعالین کارگری و دوستان و آشنایان  مظفر صالح نیا کارگر مبارز که بدلیل ایست قلبی در دوازدهم خرداد ماه جانباخت بر سر مزار وی در بهشت محمدی سنندج گرد آمدند و یاد وی را گرامی داشتند.

– با میزبانی معلمان  البرز شماری از معلمان و فعالین کارگری تهران و البرز به پاس تلاشهای معلمان آزاد شده اسماعیل عبدی،عزیز قاسم زاده  جعفر ابراهیمی،  طاهر اصغر پور،  فرزانه ناظران پور و  مسعود زینال_زاده  در راستای دفاع از آموزش رایگان و حقوق دانش آموزان، بهبود شرایط زندگی معلمان و دفاع از حقوق فعالان صنفی و معلمان زندانی و تلاش های آنان در مسیر  تشکل یابی مستقل جمع شدند و مراتب قدردانی خود را  اعدام داشتند.

۱۶ خرداد

– کشاورزان معترض در اهواز در اعتراض به عدم پرداخت بهای گندم فروخته شده‌ی خود از سوی دولت در برابر استانداری خوزستان تجمع کردند.

۱۵ خرداد

–  رانندگان خودروهای استیجاری شرکت انتقال گاز ایران، واحد حمل و نقل منطقه یک عملیات انتقال گاز «میان‌کوه»،  در اعتراض به دریافتی کم و وضع معیشتی خود دست به اعتصاب زدند.

– یک کولبر جوان دیگر  به اسم هژیر محمود پور اهل شهر جوانرود با تیراندازی مستقیم نیروهای جنایتکار هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود کشته شد.به قتل رسید.

– در پی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در محور بندرعباس استان هرمزگان به سمت یک خودرو سوختبر که منجر به انفجار و آتش سوزی خودرو شد، دو سوختبر زنده در شعله های آتش جان خود را از دست دادند. کولبران و سوختبران بخشی از کارگران بیکار هستند که بدلیل بیکاری از این طریق خطر آفرین تلاش میکنند لقمه نانی بدست آورند و به جای نان گلوله نصیبشان میشود. تمامی افراد بیکاری، بدون درآمد و کم درآمد باید از مقرری مکفی برای معیشت خود برخوردار باشد. درمان و تحصیل رایگان و داشتن مسکن حق مسلم هم مردم است.

۱۴ خرداد

– امان جلالی‌نژاد ، معلم زندانی بعد از چند روز حبس در قرنطینه به بند امنیتی زندان شیبان اهواز منتقل شده‌ است. بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، علیرغم ثبت قرارداد وکالت، بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز از زمان بازداشت و باتوجه به عدم ارسال پرونده به دادگاه همچنان دسترسی به پرونده ممکن نیست. بدین ترتیب او تا زمان تشکیل دادگاه و تبدیل قرار در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. امان جلالی نژاد ، معلمان زندانی، کارگران دربند و همه زندانیان سیاسی باید فورا  و بدون قید و شرط  آزاد شوند.

– بر اساس احضاریه‌ای که در تاریخ ۵ خردادماه سال جاری توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان کرج صادر شده است، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرهاد شیخی، فعال کارگری در تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ در شعبه مذکور برگزار خواهد شد. فرهاد شیخی، پیشتر نیز در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲  از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به دادگاه مذکور احضار شده بود. قرار جلب به دادرسی این فعال کارگری، در تیرماه سال ۱۴۰۲، توسط شعبه ۶ بازپرسی دادسرای هشتگرد صادر شده بود. به احضار فرهاد شیخی و پرونده سازی های امنیتی باید سراسری اعتراض کرد.  پرونده امنیتی فرهاد شیخی باید بسته شود.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب