کارگران در هفته ای که گذشت- تنظم از کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۳۶

۲۸ خرداد

– تعدادی از فعالان مدنی، صنفی،  زندانیان سیاسی سابق، خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های دادخواه در ایران از بیانیه نهاد دادخواهان بمناسبت روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی حمایت و پشتیبانی کردند.امضاها:

پوران ناظمی، فرنگیس مظلوم، رضاحضرتی، سارا سیاهپور، کامبیز نوروز زاده، یاشار تبریزی، مجید صفری، مریم علیزاده، رضوان مقدم، فاطمه ملکی،  بهزاد همایونی

خلیل خلیلی دارستانی، اصغرامیرزادگان، فرشته جهانگیری، غلامرضا غلامی کندازی، محمدعلی زحمتکش ،  گیتی پورفاضل، فرشته اسانلو، فاطمه اسانلو، صغرا اسانلو، سارا خانعلی زاده، اشرف زیارتی

۲۷ خرداد

-بازنشستگان تامین اجتماعی برای پیگیری مطالباتشان بار  دیگر در  شهرهایی چون کرمانشاه، اهواز، شوش و تهران دست به تجمعات اعتراض زده و با فریاد شعارهایشان صدای اعتراض خود را علیه فقر و بی تامینی و فساد و علیه سرکوبگریهای حکوت بلند کردند.

-بازنشستگان فولاد در اصفهان، تهران و اهواز  تجمع داشتند.  این بازنشستگان با فریاد “یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه” پیگیر مطالباتشان شدند  و اعتراض خود را به اختلاسها و دزدیها اعلام کردند.

۲۶ خرداد

– اعتصابات نیروهای پاکبان منطقه چهار زاهدان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات چند ماهه حقوق و عدم پاسخگویی مسئولان وارد چهارمین روز خود شد. این کارگران از اول سال جاری و بخشی از آنان  از بهمن و اسفند سال گذشته طلب مزدی دارند. خواست فوری این کارگران پرداخت دستمزدهای معوقه است.

-معلمان بازنشسته  در همدان  در اعتراض به اجرا نشدن کامل رتبه بندی و همسان‌سازی و پرداخت نشدن بستانکاری‌هایشان. در برابر دفتر نماینده مجلس اسلامی (حمیدرضا حاجی بابایی) تجمع کردند. اعتراض بازنشستگان به فقر، بی تامینی، تبعیض و نابرابری، فساد و دزدی ها حاکم و سرکوبگریهای حکومت است.

– متقاضیان مسکن ملی واقع در کوی کوثر مقابل استانداری استان مرکزی در اراک دست به تجمع زدند. این چندمین بار است که متقاضیان «مسکن ملی» در مقابل استانداری مرکزی و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در اعتراض به بالا کشیده شدن اندوخته هایشان تحت عنوان طرح مسکن سازی و تعویق تحویل مسکن به متقاضیان انجا میگیرد. پروژه مسکن سازی کوثر دراراک در سال ۹۸ آغاز شد و  قرار بوده در مدت دو سال با ۱۰۰ میلیون پولهای مردمی و ۱۵۰ میلیون وام ساخته شود، اما پس از گذشت همه این سالها تنها ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. این در حالی است که مبلغ وام به ۵۵۰ میلیون افزایش یافته و از مردم به طور متوسط ۸۵۰ میلیون پول طلب میکنند و مردم به این اخاذی و چپاولگری اعتراض دارند.

۲۵ خرداد

– کارگران عملیاتی های معترض جنوب در شرکت نفت فلات قاره در لاوان برای پیگیری مطالبات خود تجمع کردند. اهم مطالبات: حذف نفوذی‌ها و مدیران فاسد و نالایق، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی، استرداد مازاد مالیات کسر شده، اجرای سریع قانون بودجه۴۰۳ و اصلاح مالیات، اعمال هرچه سریعتر اپریزال‌ها. این ها مطالبات فوری و  سراسری همکاران رسمی شاغل در نفت است.

-چند کارگر به همراه خانواده خود در اعتراض به گرانی مواد غذایی و قیمت بالای رهن و اجاره مسکن و تورم افسارگسیخته با در دست داشتن پلاکاردهایی در یکی از خیابانهای شهر زابل دست به تجمع زدند .

۲۴ خرداد

– اعتصاب کارگران شهرداری سربندر در اعتراض به سه ماه عدم پرداخت حقوق و حق بیمه‌ی خود وارد پنجمین روز شد و کارگران از جمع آوری زباله ها در سطح شهر خودداری کرده و در  مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر تجمع کردند و پیگیر مطالباتشان شدند.

– کارگران شهرداری منطقه ۳ ناحیه ۳ زاهدان در اعتراض به عدم پرداخت چندماه مزد و حق بیمه شان  دست به اعتصاب زده و در مقابل سازمان خدمات شهری ناحیه ۳ تجمع کردند.   این کارگران از اول سال جاری مزد و حق بیمه خود را طلب دارند.کارفرما قول پرداخت طلب کارگران را برای روز ۲۳ خرداد داده بود اما بدلیل خلف وعده داده شده کارگران دست از کار کشیدند.

– قراز بازداشت امان جلالی نژاد، معلم اهل  اهواز، پس از گذشت بیش از ۶۵ روز از زمان بازداشت در  زندان شیبان، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. وی  روز دوشنبه بیست و یکم خردادماه، در شعبه ۱۳  دادسرای انقلاب  اهواز تحت عنوان تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد.

۲۳ خرداد

– سومین روز تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۰، صدها بازنشسته‌  در اعتراض به فقر و فساد و بی تامینی و بی پاسخ ماندن مطالباتشان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع و اعتراض کردند. این تجمع مورد حمله نیروهای انتظامی قرار گرفت و تعددادی بازداشت شدند. اما بعد زیر فشار اعتراض بازنشستگان دستگیر شدگان آزاد شدند.

۲۲ خرداد

– جمعیت بزرگی از بازنشستگان در تهران در اعتراض به فقر و فساد و بی تامینی و نیز بخاطر عدم اجرای کامل رتبه بندی و پاداش پایان خدمت برای پیگیری مطالبات خود مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. بازنشستگان ۱۴۰۰ نیز در ادامه  تجمع روز گذشته خود در تجمع امروز نیز شرکت داشتند. بازنشستگان شعار میدادند: “قدرت ما جمع ماست، رتبه بندی حق ماست”، “فقط دروغ شنیدیم، عدالتی ندیدیم،، “فکر نکنید یه روزه، قرار ما هر روزه “، و “با اهل قلم هرکه درافتاد ورافتاد”، “خیزش بازنشسته تیشه به ریشه میزند”.

– بازنشستگان کشوری در کرمانشاه همراه با  بازنشستگان تامین اجتماعی، مخابرات و علوم پزشکی در اعتراض به فقر، تورم و گرانی، دستمزدهای ناچیز ، فساد و غارت، و تبعیض و نابرابری و جنگ حکومت علیه زنان برای عقب زدن کل جامعه، در برابر صندوق بازنشستگان استان تجمع کردند و شعارهای اعتراضی خود را سر دادند.

– کارگران شرکت کربنات سدیم کاوه فیروز آباد در اعتراض به سطح نازل دریافتی های خود برای سومین روز دست به اعتصاب و تجمع زدند.

– کارگران اخراجی پیمانکاری پتروشیمی ارغوان گستر در ایلام در اعتراض به اخراج ها تجمع کردند.

– کارگران پیمانکاری شرکت فراب در پتروشیمی اصفهان در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدها  و مشکلات معیشتی خود دسته به اعتصاب و تجمع زدند.

–  مریمزلکی از بازداشت شدگان تجمع متحدانه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری، فرهنگیان و تامین اجتماعی اهواز  با قرار وثیقه و بطور موقت آزاد شد. مریم زلکی  باید بدون قید و شرط آزاد شود و پرونده امنیتی اش بسته شود

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب