اعتصابات کارگران نفت و فرصت طلایی ما کارگران

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

حمید دائمی: با درودهای فراوان به کارگران شجاع نفت

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۲

دور تازه اعتراضات و اعتصابات شما رفقای عزیز در صنعت نفت، چشم انداز و امیدهای جدیدی را پیش روی ما کارگران گشوده است. اعتراضاتی  که لایق تقدیر، تشکر و حمایت های همه جانبه و وسیع همه ما مزدبگیران است.

حضور بیش از ۲۴ هزار کارگر از ۱۲۳ شرکت مختلف پیمانکاری و قراردادی، نشان دهنده گستردگی و عظمت این اتفاق است. با گذشت بیش از یک ماه از این دوره اعتراضات و اعتصابات و با وجود حربه ها و فشارهای همه جانبه رژیم- از طریق تهدیدهای پیامکی و مستقیم و تهدید به دستگیری، اخراج و جایگزینی با نیروهای جدید- اما هنوز موفق به توقف اعتصابات و عقب راندن کارگران نشده است.  از جمله در جاهایی کارگران با تحمیل مطالبه ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت سر کار رفته اند و با این موفقیت راه را برای یک پیشروی سراسری باز کرده اند. ضمن اینکه بخش بزرگ این کارگران همچنان در اعتصابند و شرط بازگشت به کارشان را قبول این شیفت کاری در سطح سراسری دانسته اند.ضمن اینکه همچنان پیگیر خواستهای اعلام شده خود هستند.  نیستند.  این اتفاقات که با وجود بیکاری های گسترده، کاربدستان زالو صفت سرمایه قادر به تأمین نیرو نشده اند تا صف کارگران متحد را بشکنند؛ و هم از این سو که با وجود فشارهای اقتصادی و خطر از دست دادن کار و موقعیت فعلی، کارگران حاضر به عقب نشینی نیستند، یکی از نقاط قوت این دوره است.

این یعنی کارگر نفت، حتی یک قدم از خواستها و مطالبات انسانی خود باز نمی ایستد. از طرف دیگر بیانگر این حقیقت است که اتحاد و انسجام کارگران بسادگی از بین رفتنی نیست. حتی رژیم جنایت و سرکوب جمهوری اسلامی- که نمونه بی بدیل در رذالت و کشتار است- قادر به مقابله با کارگری که تنها سلاح و ابزارش اتحاد و شوراست، نیست و این درسی برای استقامت ما کارگران است.

خواست و مطالبه فوری کارگران پروژه ای نفت، در پی اعتراض به وضعیت اسفبار معیشتی و گرانی و تورم سرسام آور هزینه  زندگی، افزایش حقوق ها و مزایای شغلی، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت، حذف پیکانکاران و واسطه ها و همچنین قراردادهای جمعی است. در کنار این اعتراضات،  کارگران رسمی که نزدیک به یکسال از شروع دور جدید اعتراضات و مطالباتشان میگذرد؛ غیر از مطالبه بالابردن سقف حقوق و حذف محدودیت حق سنوات باز نشستگی، تغییر اساسنامه تحمیلی صندوق بازنشستگی و غیره؛ کارگران رسمی نفت خواستار برکناری مدیران و مسئولان دزد و نالایق شرکت ها و ادارات نفتی، از جمله وزیر نفت بعنوان سردسته دزدان این بخش از صنعت و تولید هستند. این خواسته اخیر، یعنی جارو کردن مسئولین این شرایط فلاکت بار و این فجایع و دزدی ها ست و این یکی دیگر از نقاط قوت این اعتراضات و اعتصابات است.

کارگران اعتصابی نفت در بخش های مختلف آن، با خواست خلع ید از رژیم و پیمانکاران مفتخور این  نمایندگان غارتگرش در نفت، در حقیقت خواست و مطالبه میلیون ها انسان زحمتکش و مزدبگیر را در دستور کار خویش دارند. آنان با تأکید بر دریافت حقوق و مطالباتشان، در صدد از بین بردن ریشه این نابرابری ها و فجایع که مدیران، وزیر، دولت ها و کل نظام متعفن حاکم هستند و با از خودگذشتگی قابل ستایش شان، بدنبال دریافت حق و حقوق همه انسان های اسیر در مناسبات کثیف حاکم هستند. به تعطیلی کشاندن بخش های زیادی از صنایع نفت، فلج و مستاصل کردن پیمانکاران و نیروهای امنیتی حامی شان در به شکست کشاندن اعتصاب، تحمیل هزینه های سنگین و فشار به دولت و دستگاه های وابسته در وزارت نفت، همه و همه دست آورد عزم و اراده کارگران آگاه نفت و راهگشای دیگر بخش های طبقه مزدبگیر جامعه است.

این نقاط قوت و پیشروی ها در سایه ابزار پرقدرت کارگران نفت در مقابله سرمایه هار و تا دندان مسلح جمهوری غارت ممکن شده است. سلاح “شورا های سازماندهی” و “هماهنگی اعتراضات و اعتصابات”، چه در کارگران پیمانی و چه در کارگران رسمی و ارکان ثالث. شورایی عمل کردن و حرکت هماهنگ و همچنین حمایت بخش های مختلف در مراحل مختلف باعث ایجاد صف عظیم و پرقدرتی شده است که سبب پیشبرد مطالبات -بخش هایی از آن- در این مسیر شده است. یکی دیگر از دست آوردهای این اتحاد و سازماندهی؛ حضور پر رنگ و دخالت در امور جاری جامعه شده است. از جمله موضع گیری و دخالت مستقیم در بشکست کشاندن مضحکه انتخابات، در مقابله با احکام شنیع اعدام و حمایت از زندانیان سیاسی از موارد مشخصی است که کارگر متحد و آگاه نفت بر آنان اثر خود را می گذارد.

اعتصابات پر قدرت این دوره کارگران نفت و پیشروی های آن، پس از جنبش انقلابی زن زندگی آزادی، همچنین روشنگر این حقیقت است که رزیم در ضعیف ترین دوره حیات خود قرار دارد. به این معنا که  نه تنها رژیم توان مقابله و عقب راندن کارگران و جامعه را ندارد، بلکه کارگران و جامعه پرقدرت تر از هر زمانی  با سازماندهی و انسجام خود به جلو میروند و این مسیر پیشبرد قدرتمند تر انقلاب  برای رهایی از شر این  مافیای هزار سر جنایت و غارت است.

این بعهده کارگران آگاه و تشکل های کارگری و دیگر بخش های معترض جامعه است که با سازماندهی اعتزاضات و اعتصابات خود در این دوره، کار این رژیم و دم و دستگاه چپاولش را یکسره کنند. جامعه در نقطه ای قرار دارد که رژیم با تمام قوا مشغول سازماندهی هرچه بیشتر دزدی و چپاول است. با تحمیل سیاست هایی نظیر خارج کردن تقریبا همه کالاهای اساسی از دریافت سوبسید و غارت تتمه ثروت جامعه، درصدد جمع آوری قوا و نیرو برای مقابله با جامعه سراسر اعتراض است. گرانی و تورم و فقر و بیکاری و بیدرمانی و هزار معضل دیگر، راه حیات مزدبگیران را سلب کرده و جامعه در حال انفجار است. بعبارتی مردم آماده خیز برای سرنگونی اند و این بهترین زمان برای سازماندهی تعرضات گسترده تر است. “سیستمی که قادر به حاکمیت نیست و جامعه ای که دولت و همه اجزای حاکمیت را پس می زند”.

این فرصتی تاریخی برای ما کارگران است. تشکل های پیشرو کارگری، بازنشستگان، معلمان، پرستاران، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه است که با حمایت پیگیرانه از اعتراضات و اعتصابات کارگران نفت، بار دیگر همه سویه به صحنه اعتراضات و خیابان باز گردیم. با حمایت از کارگران نفت؛ از خواسته ها و مطالبات همه مزدبگیران دفاع خواهیم کرد. خواست کارگر نفت، معیشت و منزلت انسانی است و همچنین قطع دست غارتگران است و  این خواست همه جامعه است. قدر این فرصت را بدانیم چرا که کارگر نفت به درجه زیادی  با دفاع از حقوق انسانی کارگران و زحمتکشان و به مصاف طلبیدن کل نظام- مسیر را باز کرده است.

انعکاس تلاش ها و جدال با مافیای نفت، با همه خطرات و مشکلاتی که بر سر راه این اعتراضات هست، حداقل کاری است که می توان برای حمایت و پیشبرد اعتصابات نفت انجام داد. پر رنگ کردن خواستها و مطالبات کارگران نفت، بخصوص خواست برچیدن انگل ها و مفتخوران  این مافیا از زندگی هزاران کارگر زحمت کش نفت که در بدترین شرایط آب و هوایی و کارهای سخت و طاقت فرسا، در جدال برای بقای انسانی خویش هستند، وظیفه همه آحاد و تشکل های جامعه است. این مهم را با توجه به امکان گسترده شبکه های اجتماعی، تبلیغ و گسترده کنیم. عملکرد شورایی و تکیه بر تصمیمات و خرد جمعی؛ از ابزارهای مهم و بزرگ کارگران نفت است که به دست آوردهای با ارزشی منجر شده و خواهد شد. تبلیغ و ترویج این ساز و کار از وظایف مهم و جدی ما کارگران است. با دعوت از کارگران و مزدبگیران دیگر بخش های جامعه- در داخل و خارج از کشور- کار پایان دادن به عمر سرمایه و پیروزی انقلاب زن- زندگی- آزادی را سرعت ببخشیم.

ضمن تقدیر از درایت و روشن بینی عزیزان کارگر در شورای سازماندهی اعتراضات و اعتصابات- در همه بخش های صنعت نفت- همه شما را دعوت به پیوستن به صفوف حزب کمونیست کارگری می کنم.

زنده باد کارگران انقلابی نفت-زنده باد حزب کمونیست کارگری

کارگر کارگاهی- حمید دائمی

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب