کارگران در هفته ای که گذشت. تنظیم: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۴

دوشنبه ۲۲ مرداد: بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان در شهرهایی چون   تبریز، اصفهان،‌ رشت،‌ سنندج، اهواز، کرمانشاه  تجمع کردند.

– پرستاران در شهر یزد  در بیمارستانهای رهنمون و صدوقی اعتصاب کردند

– پرستاران در جهرم و بیمارستان‌های گلستان و بقایی در اهواز، بیمارستان باغملک و پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران برخی از بخشهای بیمارستان حاج محمود حاج حیدر لامرد  به اعتراضات پیوستند.

-اعتصاب کارگران واگن پارس اراک دامه یافت.

یکشنبه ۲۱ مرداد:– پرستاران در جهرم با شعارهای “پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “پرستار می میرد، ذلت نمی پذیرد” پیگیر مطالباتشان شدند. بعلاوه کادر درمانی بیمارستان‌های گلستان و بقایی اهواز و بیمارستان باغملک هم به  اعتراضات سراسری پرستاران پیوسته اند.

– کارگران کارخانه زمزم آذربایجان در اعتراض به سطح نازل حقوق و مزایای خود  دست از کار کشیدند. این اعتصاب از دیروز آغاز شده و تا هم اکنون ادامه دارد.

– اعتصاب کارگران شرکت فریکو در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه مزد و حق بیمه چند ماه اخیرشان ادامه دارد. سه هفته از این اعتصاب میگذرد و به گفته کارگران  وضعیت پرداخت حقوق در این شرکت در طول سالیان گذشته، هبه همین روال بود و از آغاز سال جاری بدتر شده است. برخی از این کارگران تا هجده سال سابقه کار دارند.

– کارگران کارخانه ی “لاستیک پارس” در اعتراض به وضع بد معیشتی و کاری خود  مقابل کارخانه تجمع کردند.

– جمعی از کارگران اخراجی گروه ملی فولاد ایران در اهواز بار دیگر  در مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و خواستار بازگشت به کارشان شدند. این کارگران در اعتراضات گسترده کارگران گروه ملی فولاد اهواز که خیابانهای شهر را به تکان درآورده از کار اخراج شدند.

– اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته دستگیر شد . او  در پی یورش به خانه اش در هفدهم مرداد ماه  پس از تماس مجدد   نیروهای امنیتی  در ساعت ۷ صبح  این روز ، به دادسرا مراجعه کرد  و طبق تصمیم بازپرس وضابط پرونده قرار بازداشتش  صادر وبه زندان اوین منتقل شد.

– بازنشستگان تامین اجتماعی به روال هر هفته در شهرهای مختلفی چون شوش، اهواز، تهران و کرمانشاه تجمع کردند.  در این روز بازنشستگان فولاد در اصفهان نیز در اصفهان برای پیگیری مطالبات خود تجمع داشتند.

جمعه ۱۹ مرداد: موج جدیدی از اعتراضات پرستاران در چند روز اخیر در شهرهای مختلف به جریان افتاده است. در ادامه این اعتراضات امروزبیستم مرداد ماه نیز پرستاران برای پیگیری مطالباتشان در چندین شهر دست به اعتراض زدند. شورای سازماندهی اعتراضات پرستاران اعلام کرده است که در این روز در فسا، زنجان، آباده ، شیراز و تبریز اعتراضات و تجمعات آنها جریان داشته است.

– کارگران رسمی عملیاتی‌های جنوب در ادامه اعتراضات خود در شرکت نفت فلات قاره منطقه بهرگان و لاوان دسته به تجمع زدند.

پنجشنبه ۱۸ مرداد:– مریم مهرابی ۲۹ خرداد امسال به همراه دو دختر خردسالش توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در اصفهان بازداشت شد. او با اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “تشویق مردم به کشتار” در دادگاه انقلاب اصفهان به شش سال حبس و دو سال محرومیت از خدمت و دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است. او پیشتر در اسفندماه سال ۱۴۰۱ نیز بازداشت شده بود. محمود مهرابی از بازداشت شدگان انقلاب است و در  بهمن ۱۴۰۱ به علت افشاگریهایش درباره مسئولان شهری اصفهان در اینستاگرام خود،  بازداشت و در زندان دستگرد بسر میبرد.  او  در مهر سال جاری با صدور کیفرخواستی به ۱۸۷ اتهام و و به “افساد فی‌ الارض” متهم و به اعدام محکوم شد.

– اعتصاب قدرتمند کارگران واگن پارس برای دوازدهمین روز ادامه دارد. بنا بر اخبار دریافتی روز گذشته استاندار این استان با رفتن به کارخانه و دادن وعده و وعیدهایی از کارگران خواست که سرکار بازگردند. اما کارگران وقعی به این وعده ها نگذاشته و اعلام کردند که تا عملی شدن خواستهایشان به اعتصاب ادامه میدهند.

 چهارشنبه ۱۷ مرداد: اعتصاب هزاران کارگر پروژه ای بر سر سه خواست فوری افزایش حقوقها، ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران ادامه دارد. بنا بر خبرهای منتشر شده “در برخی از  مراکز نفتی پیمانکاران به ناگزیر  ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت را    پذیرفته اند. تاکید کارگران اینست که باید حقوق کامل ماه به آنها پرداخت شود و ۳۵ درصد افزایش حقوق نیز منظور شده باشد ، بعلاوه دستمزدها به موقع پرداخت شود. در عین حال باید دیگر مطالبات کارگران پروژه ای از جمله   بهبود کامل کیفیت غذا و شرایط زیستی در کمپها و ایمنی محیط کار  تامین گردد.  همچنین حذف پیمانکاران یک خواست سراسری کارگران در نفت و جزو مطالبات اعلام شده کارگران پروژه ای است

– کارگران مجتمع ذوب و احیاء روی قشم، در اعتراض به بی‌احترامی مدیر تولید به کارگران، دستمزد پایین و نقض حقوق ابتدایی پرسنل دست به اعتصاب زدند.

– پرسنل دانشگاه علوم پزشکی فسا با فریاد مسئول بی لیاقت  استعفاء ، استعفاء” دست به تجمع زدند

– اعتصاب قدرتمند کارگران واگن پارس در اراک بیش از ده روز است ادامه دارد. اعتراض این کارگران به شرایط شغلی، مزدی و اخراج ها ست.

– ماموران امنیتی حکومت با یورش به منزل کارگر بازنشسته اسماعیل گرامی پس از بازرسی خانه، گوشی موبایل و لب‌تاپ و کارت ملی او را با خود بردند.  در احضاریه همراه ماموران قید شده که این فعال کارگری در ۵ روز آینده خود را به دادسرای اوین (شهید مقدس…) معرفی کند. این در حالیست که در ماه گذشته دادگاه اسماعیل گرامی برگزار شده و حکم بدوی صادر شده و این فعال کارگری در انتظار دادگاه تجدیدنظر و صدور حکم نهایی است.

سه شنبه ۱۶ مرداد :– کارگران واگن پارس اراک علیه اخراجها ادامه دارد.  این کارگران روز گذشته در هشتمین روز اعتراضاتشان در یکی از خیابانهای شهر دست به تجمع و راهپیمایی زدند.  در این روز سیل جمعیت کارگران معترض کارخانه واگن پارس اراک و فریاد شعارهایشان فضای شهر  را  تحت تاثیر قرار داده بود.  کارگران شعار میدادند: “توپ تانک فشفشه وزیر باید عزل بشه”، و “کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد”.

– کارگران شهرداری سربندر (خوزستان) نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق برج ۳ و ۴ همچنین ۵ ماه بیمه عقب افتاده دست به اعتصاب زدند.

– کامیون‌ داران اصفهان کماکان در اعتراض به کمبود سهمیه گازوئیل و فشار سخت معیشتی در اعتصاب بسر میبرند.

– کارگران ارکان ثالث و شرکتی، پالایشگاه پنجم، نهم، دهم و یازدهم پارس جنوبی از سر گرفته شد. اهم مطالبات اعلام شد ه این کارگران عبارتند از: اصلاح کامل مصوبه ناعادلانه مزدی شورای‌عالی کار، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، بازگشت به کار حجت رضایی کارگر رسمی اخراجی پالایشگاه ششم، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی.

دوشنبه  ۱۵ مرداد: بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان همچون هفته های گذشته در شهرهای مختلفی تجمع کردند. این تجمعات در این هفته در شهرهای کرمانشاه، ارومیه، اصفهان،‌ اردبیل،‌ زنجان، سنندج، تهران، مریوان ، اهواز، تبریز، همدان و بندرعباس برگزار شدند.

– پرستاران در اکثر بیمارستانهای شیراز  از جمله  در بیمارستان های چمران، رجایی، قلب الزهرا ، ابن سینا، و محرری در اعتصاب بودند.  مبلغ ناچیز اضافه کاری (ساعتی ۲۰ تا۳۰ هزارتومان)،  عدم پرداخت آیتم های رفاهی و مبلغ ناچیز آن، تبعیض در پرداخت تعرفه ها و عدم شفافیت در میزان آن،  عدم اجرای ابلاغیه فوق‌العاده خاص و اصلاح ضریب حقوق پرستاران و عدم تامین نیروی انسانی و کار طاقت فرسا و فشار کار بسیار و  اجبار به اضافه کاری از جمله موضوعات اعتراضی آنهاست که معضل همه پرستاران است. از اعتراضات و خواستهایشان باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

– معلمان خرید خدمت با خواست استخدام در آموزش و پرورش و در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی خود مقابل دفتر پزشکیان تجمع کردند.

– اعترافات کشاورزان به بی آبی و علیه مافیای آب و با خواست حقابه و بازگرداندن آب زاینده رود ادامه دارد و در شب یکشنبه کشاورزان همراه با خانواده هایشان در تحصن بودند.

 

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب