کل کابینه را خود آقا بسته، رأی بدهید برویم – مهران محبی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۴۶

سرانجام بعد از ۵  روز نمایش مسخره بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان موسوم به “کابینه وفاق ملی”، در مجلس، همه وزراء رأی اعتماد گرفتند.

نتیجه روز پنجم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان نه این روز (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) بلکه همان وقتی که خامنه ای قبل از برگزاری مضحکه انتخاباتی گوش کاندیداهای ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس را پیچاند، تعیین شده بود و آنچه که این پنج روز در صحن مجلس اسلامی به نمایش گذاشته شد، شعبده بازی ها و معرکه گیری های مشمئز کننده و حال به هم زنی بیش نبودند.

در روز رأی صلاحیت دادن به وزرا، پزشکیان در مجلس اسلامی حاضر شد و از نمایندگان خواست تا رأی بی خاصیت تأیید صلاحیت خود را بدهند. پزشکیان در واقع حامل دستورات خامنه ای به نمایندگان مجلس بود.

در مدت پنج روز بررسی صلاحیت وزارء پیشنهادی پزشکیان در مجلس، تعدادی از نمایندگان مخالفت های خود را با برخی از وزراء پیشنهادی مانند عراقچی، نصیرزاده، کاظمی، اسکندر مؤمنی، خطیب و سیمائی صراف به خاطر به زعم خودشان گوش نکردن به توصیه های خامنه ای و زاویه گرفتن با ولایت و عمل نکردن به فرامین او  و موجب مشکلاتی در حوزه اقتصاد شدن از جمله بر سر مساله هسته ای و تشدید تحریم ها و غیره ابراز داشتند. پزشکیان هم از طرف خامنه ای آمده بود که بگوید مسخره بازی ها و نمایشات پایان یافته و زیادی حرف مفت نزنید، رأیتان بدهید و قال قضیه را بکنید.

اما بعضی از نمایندگان که زیادی زبان نفهم بودند، زبان حال رئیس جمهور که بازتاب دهنده نگرانی ها و اضطراب های خود آقا از اوضاع حکومت بود را نمی فهمیدند.  پزشکیان نیز که نتوانسته بود مخالفان را با رجوع به نصایح خامنه ای در زمان قبل از انتخابات که بر همراهی و همسوئی مجلس و دولت تأکید می کرد کاری کند، باز هم نتوانست آنها را متوجه اوضاع بحرانی کند و مجبور شد بند را آب دهد و کلیت آنچه که در جلسات پنهانی با خامنه ای طی روزهای گذشته حول کابینه دولت رخ داده بود را اینگونه بر ملا  کرد. او  پیش از اعلام رأی نمایندگان چندین بار خطاب به مخالفانی که بر مخالفت خود با وزرای پیشنهادی ای که بنابر ادعایشان از عوامل فتنه ۸۸ و از کسانی بوده اند که فرامین آقا را نادیده گرفته بوده اند، اصرار می ورزیدند، هشدار داد که فهرست کابینه چهاردهم را با رهبر هماهنگ کرده است.

او در دفاع از شش وزیرش یعنی عراقچی، نصیرزاده، کاظمی، اسکندر مؤمنی، خطیب و سیمائی صراف که بیشتر از همه مورد مخالفت نمایندگان مجلس بودند، گفت که ورود این وزراء به کابینه دولت بدون هماهنگی نبوده و چه با پائین و چه با بالا با کسانی که باید هماهنگی می کردیم، هماهنگی کردیم! و همچنین در دفاع از دو وزیر پیشنهادی دیگر، سیدعباس صالحی و فرزانه مالواجرد صادقی گفت: من میخواهم بگویم هماهنگ شدیم اینجا آمدیم، شما این را از من بپذیرید. همه وزراء هماهنگ شدند و آمدند. برخی ها  را هم تفاهمی نبود وارد لیست نکردیم.

معلوم بود که پزشکیان از جلسات و شورهائی با مقامات حکومتی، امنیتی و نظامی در حضور خامنه ای آمده بود که وحشت و درماندگی بر آنها حاکم بوده است و در سخنرانی اش گفت: “من را وادار نکنید وارد جزئیات شوم. رأی بدهید برویم دولت را تشکیل بدهیم”، در واقعیت جزئیات را بی آنکه بر زبان بیاورد افشا کرد.

جزئیاتی که پزشکیان تهدید به گفتن آن ها می کرد، قبلا از زبان خامنه ای چه قبل و چه بعد از در آوردن اسم پزشکیان از میان رأی سراسری “نه” به جمهوری اسلامی آشکار شده بودند. وقتی که در سخنرانی ها  به کاندیداهای ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس هشدار می داد  که وزرائی که انتخاب می شوند باید از بن دندان معتقد به نظام باشند، همه از به هم ریختگی درونی حکومت در برابر انواع بحران ها و مخصوصا در برابر انقلاب حکایت میکرد.

پزشکیان در این نمایش فقط نماد و بازتاب دهنده وحشت کلیت حکومت و در رأس آن خامنه ای در روزهای قبل تر بود. جمهوری اسلامی از بعد فلسفی و ایدئولوژیکی در جامعه بی اعتبار شده و نمادها و مقدسات مذهبی اش توسط مردم انقلابی، بویژه زنان و جوانان لگدمال شده اند. از نظر حاکمیتی این رژیم بیش از بیش نامشروع شده و  جامعه عملا با نوعی از قدرت دوگانه که یک طرف آن مردم هستند، مواجه است. از لحاظ اقتصادی این رژیم کاملا ورشکسته و در بحران است و از جنبه نظامی و امنیتی کاملا ناتوان و درمانده و نه تنها توان هیچ گونه حمله و اقدام تهاجمی با دشمنان ایدئولوژیکی و استراتژیکی اش یعنی آمریکا و اسرائیل را ندارد، بلکه توان اقدامات بازدارنده و دفاعی از خود را هم ندارد. سران گروه های تروریستی وابسته اش و سرداران سپاه و دانشمندان بمب هسته ای اش را در لبنان، سوریه، عراق و در امنیتی ترین مکان های تهران، فردی و گروهی ترور می کنند، ولی جرأت پاسخگوئی نظامی رودررو را ندارد. در چنین شرایطی پرستاران از روز نهم مرداد اعتراضات سراسری و قدرتمندی را شروع کرده و هر روز بر ابعاد آن و بر دامنه حمایت های بخش های دیگر جامعه از آن افزوده می شود و برای انقلاب “زن، زندگی، آزادی” نیرو بسیج می کند و کل حکومت را به وحشت انداخته است و این اساسی ترین بخش آنچه بود که پزشکیان نمی خواست بر زبان بیاورد و می گفت من را مجبور نکنید که آنچه را نباید بگویم، بگویم!

خامنه ای و کل حکومت می بینند که اعتراضاتی مانند اعتراضات پرستاران که در شرایط انقلابی و بر بستر انقلاب به وقوع می پیوندند حتی اگر توان سرکوب اش را داشته باشند، فوری ترین دستاوردش در سطح جامعه بسیج نیرو برای انقلاب و سرنگونی رژیم است و چنین دستاوردی قابل بازپس گیری نیست.

پزشکیان حامل همه درماندگی های خامنه ای و کل حکومت نسبت به اوضاع وخیم و بحرانی اقتصادی، سیاسی و منطقه ای و وحشت از انقلاب در روز گرفتن رأی اعتماد برای وزرائی بود که خامنه ای آنها را تأیید و تعیین کرده بود. اوضاع نشان از سرعت گرفتن روند سرنگونی حکومت را دارد.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب