پیش بسوی یک اول مه توده ای و تاریخی – اصغر کریمی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۲۱

کارگر کمونیست: روز جهانی کارگر نزدیک است. با توجه به شرایط سیاسی جامعه و فضای اعتراضی در میان بخش های مختلف طبقه کارگر به نظر شما تم سیاسی اول ماه مه امسال چه باید باشد؟

اصغر کریمی: اعتصابات کارگری بی وقفه در جریان است. بازنشستگان در سطح سراسری تجمع میکنند. بخش های بیشتری از کارگران در ماههای گذشته به حرکات سراسری دست زده اند. معلمان بعنوان متشکل ترین بخش طبقه کارگر در صدها شهر همزمان و پشت سر هم اعتصاب و تحصن و تجمع سازمان میدهند. در سطح جامعه نیز فضای اعتراضی همه جا حاکم است. اعتراضات عمیق تر و رادیکال تر شده، طیف های متنوع تری از جامعه از جمله نویسندگان، ورزشکاران و هنرمندان و در آخرین مورد سینماگران زن متحدانه تر و سازمانیافته تر علیه تبعیضات و سرکوب ها و بیحقوقی ها دست به اعتراض میزنند. مادران دادخواه که سال قبل نیز در اول مه پیام دادند و همبستگی شان را با کارگران اعلام کردند امسال در موقعیت بسیار قوی تری قرار دارند. دهها میلیون نفر در فقر و محرومیت غیر قابل وصفی فرورفته اند و نارضایتی از سر و کول جامعه بالا میرود. و همه میدانند که حکومت در اوج بحران و ناتوانی به سر میبرد. این فضای اعتراضی در جامعه است.

تم سیاسی اول مه میتواند اعتراض علیه کل جهنم حاکم باشد، اعتراض علیه گرانی و فقر و محرومیت که دامنگیر کل طبقه کارگر و بخش اعظم جامعه است. میگویم میتواند چون اینکه اول مه به اعتراض عمومی و سراسری تبدیل شود تماما بستگی به عنصر فعاله دارد. دهها تشکل کارگران و بازنشستگان، دهها تشکل محلی معلمان و تشکل سراسری آنها و صدها فعال روشن و رادیکال معلم، تعداد قابل توجهی از رهبران کارگری در مراکز کارخانه ها و مراکز متعدد کارگری، دانشجویان و نویسندگان کمونیست و هزاران سوسیالیست و کمونیست که در بطن جامعه فعالیت میکنند، صدها فعال جوانی که در سالهای گذشته از جمله در میان معلمان سر بلند کرده اند، سازمان های کمونیستی و بطور مشخص حزب کمونیست کارگری عناصر فعاله چنین حرکتی میتوانند باشند. از نظر توازن قوا و شرایط و فضای اعتراضی در جامعه این امکان وجود دارد که اول مه امسال نقطه عطفی بزرگ و بیادماندنی باشد و روز جهانی کارگر به یک روز اعتراض عمومی علیه جهنمی که جمهوری اسلامی و سرمایه داری به مردم تحمیل کرده است تبدیل شود. فعالین کارگری پیشتاز اول مه بوده اند و همچنان نقش پیشتازی دارند. معلمان میتوانند به اول مه امسال کیفیت دیگری بدهند و نقطه عطفی ایجاد کنند، بازنشستگان و بخش هایی از کارگران که دست به اعتراضات و تحرکات سراسری میزنند از نفت تا مخابرات و معادن و پتروشیمی ها و کارگران شهرداری و ساختمانی و رانندگان کامیون میتوانند دست به کار اول مه در سطح سراسری بشوند و فراخوان های تجمعات سراسری خودشان را منتشر کنند و در شهرهای مختلف فعالیت میدانی برای حضور حداکثری در تجمعات اول مه را شروع کنند. مراکزی مانند نفت و پتروشیمی ها، فولاد اهواز، هفت تپه، هپکو و آذرآب و کلیه مراکزی که اعتصابات پیوسته ای در آنها جریان داشته است، همه از این ظرفیت برخوردارند که نقش ویژه ای ایفا کنند.

صحبت من این است که تبدیل اول مه به یک روز اعتراضی بزرگ از زمینه های مناسبی برخوردار است اما تحقق این امر تماما بر دوش فعالین است. فعالین توقعات خیلی بزرگتر و کیفیتا متفاوتی امسال نسبت به سال و سالهای قبل باید مقابل خود بگذارند و با رویکرد دیگری به اول مه نگاه کنند. در این صورت میتوان اول مه امسال را به روزی تاریخی در مبارزه طبقه کارگر و کل جامعه علیه جمهوری اسلامی و نظام حاکم تبدیل کرد.

۱۵فروردین ۱۴۰۱

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب