گزارشی از کارزار جهانی نجات جان احمد رضا جلالی-شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۲۷

از سوی سه نهاد  کمیته بین المللی علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کمپین برای آزادی کارگران زندانی کارزار برای نجات جان احمد رضا جلالی زندانی دو تابعیتی ای که حکم اعدام گرفته و حکومت اسلامی ضرب العجلی برای قتل وی تعیین کرده است در جریان است. در بخشی از بیانیه این سه نهاد چنین آمده است:” احمد رضا جلالی پژوهشگر ایرانی- سوئدی  از سال ۱۳۹۵ یعنی شش سال پیش تاکنون توسط حکومت اسلامی به گروگان گرفته شده و  از سال ۱۳۹۶ برای وی حکم اعدام صادر شده است که به تایید دیوان عالی جمهوری اسلامی نیز رسیده است. او بارها اتهاماتی که به وی نسبت داده شده است را قویا رد کرده و گفته است که تحت شکنجه جسمی و روانی، وادار به اعتراف علیه خود شده است. او بیگناه است و باید فورا آزاد شود. برای جمهوری اسلامی به گروگان گرفتن احمدرضا جلالی و دیگر زندانیان دوتابعیتی وسیله ای برای گروکشی و باج بگیری  در سیاست خارجی است. اکنون همزمان با پایان یافتن دادگاه حمید نوری در استکهلم و درخواست حبس ابد برای وی بدلیل مشارکت در قتل شمار زیادی از زندانیان سیاسی در سال  ۱۳۶۷ از سوی دادستانی سوئد، جمهوری اسلامی ضرب الاجلی برای اعدام احمدرضا جلالی تعیین کرده است. دنیا نباید به جمهوری اسلامی اجازه دهد که احمدرضا جلالی را اعدام کند.”.  در این بیانیه ز سوی  این سه نهاد برای روز  ۱۴ مه برابر با ۲۴ اردیبهشت فراخوان به روزی جهانی در حمایت از احمد رضا جلالی داده بود که در پاسخ به آن در ۱۱ شهر در ۴ کشور جهانی اجتماعات اعتراضی برپا گردید. حزب کمونیست کارگری نیز از این کارزار اعلام حمایت کرده و در آکسیونهای اعتراضی حضور داشته است. این گردهمایی های اعتراضی در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ، مالمو بورس در سوئد، در شهرهای فرانکفورت، کلن، کاسل و اشتوتگارت در آلمان، در شهرهای ونکوور و تورنتو در کانادا و در دنهاخ هلند برگزار شدند.

در تجعات اعتراضی چهاردهم ماه مه شرکت کنندگان با حمل عکس ها و پوسترهای احمد رضا جلالی با خواست لغو فوری حکم اعدام وی و همچنین ایراد سخنرانی ها تلاش کردند که توجه جامعه جهانی به این کارزار جلب شود. در گردهمایی بزرگ استکهلم ویدا مهران نیا همسر احمدرضا جلالی بهمراه فرزندانش شرکت داشتند.

علاوه بر آکسیون های اعتراضی تلاش شد که صدای این کارزار از طریق مدیای اجتماعی و رسانه های مختلف فارسی زبان و انگلیسی زبان و به زبانهای دیگر در کشورهای مختلف هر چه بیشتر بازتاب یابد. همچنین از طریق طوفان توییتری و بحث گذاشتن در کلاب هاوس و برنامه های تلویزیون علیه اعدام، کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی و کارگران و یک دنیای بهتر(کمپین برای آزادی کارگران زندانی) اخبار این کارزار وسیعا انتشار یافت. این کارزار در ایران نیز انعکاس خوبی داشت و از جمله ۲۴ نهاد از کارگران و فعالین اجتماعی طی بیانیه با اعلام اینکه اعدام قتل عمد دولتی است به اعدام قریب الوقوع احمدرضا جلالی و صدور احکام اعدام برای زندانیان دوتابعیتی و دیگر زندانیان و از جمله حکم اعدام حمیدرضا اژدری اعتراض کردند. در زندان هم شماری از زندانی سیاسی همچون فرهاد میثمی و هوشنگ رضایی در اعتراض به حکم احمدرضا جلالی دست به اعتصاب غذا زدند.

از سوی دیگر روز پنجشنبه ۱۲ ماه مه هیئتی از کمیته بین المللی علیه اعدام، حسن صالحی، مهین علیپور و اندیشه علیشاهی با توماس بروندین (Tomas Brundin) یکی از مسئولین وزارت امور خارجه سوئد که مسئولیت کشورهای ایران و عربستان سعودی را بر عهده دارد، دیدار کردند. موضوع این دیدار احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی- سوئدی بود که با خطر قریب‌الوقوع اعدام از سوی جمهوری اسلامی روبروست. در این دیدار از دولت سوئد خواسته شد که نسبت به نجات جان احمدرضا جلالی در هماهنگی با دیگر دول اروپایی اقدامات بیشتری را در دستور کار خود قرار دهد.

همچنین کمپین برای آزادی کارگران زندانی با توجه به در پیش بودن اجلاس جهانی سازمان جهانی کار، طی نامه ای به اتحادیه کارگری در سطح بین المللی بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی این رژیم سرکوب و جنایت تاکید کرد و بطور مشخص خواستار اخراج این حکومت از سازمان جهانی کار شده است.

شیوا محبوبی نیز با امضای خود نامه ای  به  رسانه ها و  نهادهای مختلف اجتماعی داده و بر فشار آوردن به حکومت اسلامی برای لغو مجازات اعدام احمدرضا جلالی تاکید کرده است.

بدینگونه کارزار برای نجات جان احمد رضا جلالی ادامه دارد. جمهوری اسلامی باید چنان تحت فشار جهانی قرار گیرد تا از اعدام احمدرضا جلالی دست بردارد و او را از زندان آزاد نماید. ما برای لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

شهلا دانشفر

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب