اهمیت و امکان بایکوت جهانی جمهوری اسلامی- گفتگو با کاظم نیکخواه

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۲۸

کارگر کمونیست: حزب کمونیست کارگری بر بایکوت جهانی جمهوری اسلامی تاکید میکند. بایکوت به چه معناست؟

کاظم نیکخواه: بایکوت جهانی جمهوری به معنای اینست که این حکومت جنایتکار و ضد بشری از نهادهای بین المللی مثل سازمان ملل، سازمان جهانی کار، نهادهای جهانی ورزش، نهادهای هنری و غیره بیرون انداخته شود. سفارتخانه هایش بسته شوند، کسی حاضر نشود با آنها وارد رابطه دیپلماتیک و حشر و نشر شود و سران و دست اندرکارانش اجازه ورود به کشورهای دیگر را نداشته باشند و اگر احیانا به هر شکلی گذارشان به هر کشوری افتاد مثل حمید نوری به عنوان قاتل مردم دستگیر و محاکمه شوند، و مراودات بین المللی با آن قطع شود. خب خیلی دولتها از رابطه با جمهوری اسلامی نفع میبرند و حاضر نیستند بسادگی دست به چنین اقدامی بزنند یا نمیخواهند دردسر کشاکش با جریانات اسلامی وابسته به حکومت و امثالهم را به جان بخرند. اما اگر دولتها ببینند که حکومت اسلامی یک حکومت منزوی و بسیار منفور است و رابطه با حکومت اسلامی به ضررشان تمام میشود و افکار عمومی زیر فشارشان قرار دهد ناچار میشوند عطای مصالح رابطه با جمهوری اسلامی را به لقایش ببخشند.

کارگر کمونیست: آیا فکر میکنید این عملی و امکان پذیر است که دولتها چنین موضعی را در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ کنند؟

کاظم نیکخواه : ما انتظار انسان دوستی از دولتها نداریم. میدانیم که خیلیهایشان خود به روی کار آمدن چنین حکومتهایی در دنیا کمک کرده اند و کمک میکنند. بحث بر سر ایجاد یک فضای بین المللی و فشار سیاسی و اجتماعی بر این دولتهاست و این کاملا عملی و ممکن است. برای اینکه این فضای بین المللی ایجاد شود تلاش ما اینست که در وهله اول تشکلها و اتحادیه های کارگران و معلمان و کارکنان و تشکلهای انسان دوست را قانع کنیم که به این حرکت بپیوندند. تاکنون اتحادیه های و تشکلها و شخصیتهای شناخته شده ای از کانادا و استرالیا و انگلیس و سویس از این خواست حمایت کرده اند . این  امر کاملا هم منطقی است و هم بنفع بشریت است که حکومت اسلامی از سازمان جهانی کار اخراج شود. منطقی است چون که این حکومت مدام استانداردهای بین المللی و حقوق  پایه ای کارگران ی و مقاوله نامه های سازمان جهانی کار و حقوق انسانی را زیر پا میگذارد، یک سیستم جداسازی و آپارتاید جنسیتی را علیه زنان ایجاد کرده از جریانات آدمکش و تروریست حمایت میکند، در قوانینش سنگسار و اعدام وجود دارد، و تاکنون حتی شمار بسیاری از کودکان را اعدام کرده است، به هواپیمای مسافربری در روز روشن شلیک کرده و ۱۷۷ سرنشین آنرا به قتل رسانده و هزار دلیل دیگر وجود دارد که به هرکس میتوان نشان داد که چرا این حکومت باید بایکوت شود.  

همانطور که ما بارها اشاره کرده ایم بایکوت یک حکومت جنایتکار در دنیا بی سابقه نیست و در قرن گذشته حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی بایکوت شد و در اواسط قرن گذشته هم نمایندگان دولت هیتلر توسط اتحادیه ها از سازمان جهانی کار اخراج شدند. بنابرین چنین سیاستی مسبوق به سابقه است. بعلاوه باید توجه کرد که نفس گفتمان یایکوت جهانی جمهوری اسلامی مهم و مفید است و این حکومت را بشدت زیر فشار قرار داده است.

 جمهوری اسلامی یک حکومت بسیار منفور در سطح جهان است و دلایل برای اقناع تشکلها که از این خواست حمایت کنند کم نیست. مردم دنیا به دلایل مختلف از جمله حمایت این حکومت از تروریستها بشدت از آن متنفرند. من کاملا این امکان را میدهم که بتوانیم یک حرکت قدرتمند در این جهت ایجاد کنیم و در آینده نه چندان دوری بایکوت جهانی این نیروی خبیث ضد بشری و جنایتکار عملی شود.

کارگر کمونیست: اهمیت بایکوت جهانی جمهوری اسلامی را در چه می بینید؟

کاظم نیکخواه: اهمیت بایکوت جمهوری اسلامی در سطح جهان اینست که یک جبهه جهانی فعال علیه این حکومت بنفع مردم این کشور که میخواهند از شر آن خلاص شوند ایجاد میشود. صفوف این حکومت بیش از پیش از فشار بین المللی به هم میریزد و کار سرنگونیش را برای ما راحت تر میکند.

هم اکنون بدرجه زیادی جمهوری اسلامی بدلیل عملکردهایش بعنوان یک حکومت منفور و تروریست و مرتجع و عقب مانده و ستون ارتجاع در دنیا شناخته میشود. همین الان نگاه کنید با آدم ربایی و گروگان گیری و قلدری اسم این حکومت به صدر اخبار جهان رفته است. محاکمه حمید نوری و تریبونال مردمی آبان در لندن و قبل از آن دادگاه انتاریو در کانادا، گوشه هایی از جنایات این حکومت در دهه شصت و بعد از آنرا را به مردم دنیا نشان داد. هرچه این نوع دادگاهها بیشتر تشکیل شود و چهره این دیو خبیث اسلامی بیشتر افشا شود، رابطه و مراوده و دوستی با این حکومت برای دولتها مشکل تر میشود.

من بسیار امیدوارم که بتوانیم دنیا را علیه جمهوری اسلامی بسیج کنیم و یک جبهه بین المللی علیه آن ایجاد کنیم و همراهی مردم دنیا را با جنبش سرنگونی حکومت اسلامی در ایران بسیار تقویت کنیم. این مقدمه سرنگونی حکومت اسلامی و پایان دادن به چهار دهه چپاول و قتل و زندان و یکه تازی مذهب و اوباش اسلامی در این کشور است.

۲ خرداد ۱۴۰۱

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب