اعتراضات کارگران ارکان ثالث نفت، آتش زیر خاکستر- منصور کارگر ارکان ثالث

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۲۷

پس از سالها فضای پادگانی و حراستی که جمهوری اسلامی در کنترل کارگران شاغل در نفت که دست مستقیم بر تولید دارند، ایجاد کرده بود، ما کارگران ارکان ثالث  با همراهی کارگران پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد با وزارت نفت، همچون دیگر بخش های کارگران شاغل در مراکز نفتی با طرح مطالبات عدیده عملی نشده خود  پا به میدان اعتراض گذاشتیم.  مطالبات فوری پاسخ نگرفته ما از جمله عبارت هستند از : افزایش سطح دستمزدها که بتواند جوابگوی تامین معاش و هزینه بالای سبد معیشتی باشد و برابر با نرخ تورم  واقعی و همسان با سایر ارکان نفت، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری واسطه تامین نیروی انسانی، بازنگری و اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل،اعمال مرخصی استحقاقی ۳۰ روزه سالیانه مصوب در پیمان نامه های جاری میان کارفرما و پیمانکاران، ایمنی فوری محیط های کار که بشدت خطر آفرین هستند،  تخصیص مزایای فوق العاده رفاهی و مزدی ، بهبود قابل قبول شرایط رفاهی مانند شرایط استراحت ضمن کار، شرایط خوابگاهی و غذایی، اختصاص مزایای فوق العاده مناسبتی بدون تبعیض وبرابر با سایر ارکان نفت تحت عنوان «نفت-گاز» کارت، بهره مندی از مزایای فوق العاده مزدی بدون تبعیض و برابر با سایر ارکان نفت تحت عنوان «بن» کارت، بهره مندی از تسهیلات و وام‌های بانکی به میزان بالا و کم بهره همانند وامهایی که با پشتیبانی وزارت نفت به سایر ارکان نفت اختصاص می‌یابد، اصلاح و بازنگری پیمان نامه های جاری میان کارفرما و پیمانکاران در بخش منابع انسانی آن و اصلاح قرار دادهای کارگران پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری، بهره مندی از شرایط استفاده از مرخصی ۲ به ۲ ( ۱۴ روز کار، ۱۴ روز استراحت) قید شده در پیمان نامه های جاری برای کارگران پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری، بهره مندی کارگران پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری از مزایا و امکانات رفاهی و غذایی مناسب و با الگوی امکانات موجود در اختیار سایر ارکان نفت  و…

در ابتدا اتحادیه های کارگری دولت ساخته مانند، اتحادیه صنفی کارگری شهید ابراهیم هادی، اتحادیه صنفی کارگری شهید تندگویان و اتحادیۀ کانون انجمن های صنفی گاز استان بوشهر و… با عوامل گزینشی دولتی خود سعی در مماشات کارگران با ساختار و تداوم وضع موجود داشتند، اما با افشای به موقع این مماشات گری ها از سوی تشکلی مثل شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت( ارکان ثالث) و فراخوانهای بموقع آن  به پیوستن کارگران این بخش به اعتراضات هفتگی نفت در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ خیلی زود این اعتراضات وارد فاز جدید شد.  اعتراضاتی که  در بخش کارگران ارکان ثالث بی سابقه بوده است . اعتراضاتی منسجم و یکپارچه که از ابتدای آذر تا پایان سال ۱۴۰۲ در بخشهای مختلف نفت، گاز و پتروشیمی شاهد آن بودیم. از جمله  عمده ترین آنها تجمع گسترده اعتراضات کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه و کنگان ، اداره مرکزی و دکل‌های مختلف شرکت ملی حفاری و کارگران بخشهای مختلف مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز، پالایشگاه و پتروشیمی آبادان، نفت و گاز بهره برداری گچساران و مخازن نفتی پتروشیمی ماهشهر و… بودند.

در پایان سال و با آغاز تعطیلات سال جدید، کارگران ارکان ثالث با اعلام شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) ضمن تاکید بر اعتراض به مصوبه مزدی پایان سال شورای عالی کار، با توجه به دستاوردهای اعتراضات خود اعلام نمودند تا اطلاع بعدی به اعتراضات پایان داده و در انتظار نتایج عملکرد دولت و ساختار ستادی وزارت نفت میمانند که احتمال به یقین علائم آن در پرداختهای مزدی فروردین ماه مشخص خواهد گردید.

آنچه از دستاوردهای اعتراضات کارگران ارکان ثالث میتوان به آن اشاره نمود و هم اکنون متعین است، این است که به واقع کارگران این بخش در جریان اعتراضات شان نه تنها از شرایط پادگانی و حراستی عبور نمودند، بلکه با تجاربی که در این مدت کسب کردند، در برابر هر گونه تفرقه افکنی و توطئه گری ای از سوی کارفرمایان و جریانات معلوم الحالی که ترمزی در برابر حرکت کارگران هستند، هوشمندانه تر و متحد تر ایستاده اند.  بعنوان مثال عبور این کارگران از تشکل‌های دولت ساخته و اتحادیه های صنفی است. نهادهایی  که همچنان می‌کوشند با حفظ هرم قدرت و کشاندن اعتراض به پشت این بخش یا آن بخش حکومتی ترمزی در برابر اعتراضات کارگری باشند. و اعتراضات کارگران را برای حکومت و مدیریت کم هزینه تر کنند.

تقلاهایی هماهنگ با ساختار ارتجاعی رژیم که به وضوح شکست خورده است و آنچنان که در گفتمان این روزهای کارگران مشخص است، با شناسایی ریشه مشکلات خود و دیگر بخشهای معترض جامعه، چنین نهادهای دست ساز حکومتی و عوامل دست اندر کارش را  کنار زده و خود را برای اعتراضات گسترده تری آماده میکنند. خامنه ای در عنوان سال ۱۴۰۳ از  “رونق تولید و مشارکت مردم” سخن گفت و کارگران و مردم معترض با مطالبه گری خود و اولتیماتومهایشان میروند تا فصل جدیدی از اعتراض بر سر زندگی و معیشت و در تداوم انقلاب زن زندگی آزادی را رقم بزنند. بدینگونه شرایط کارگران ارکان ثالث مثل همه بخش های دیگر کارگری و کل جامعه هم اکنون به معنی واقعی کلمه، آتش زیر خاکستر است. زنده باد انقلاب.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب