اعتراض بازنشستگان، مبارزه ادامه دارد-یاشار سهندی  

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۴۰

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی خبر داده دولت با افزایش و اصلاح حقوق سایر سطوح مستمری بگیران موافقت کرده  است. او گفت از آنجا که حقوقهای مرداد ماه بسته شده از شهریور این افزایش، اعمال خواهد شد. افزایش ۳۸ درصدی دستمزد سایر سطوح، از ابتدا هم چندین برابر خط فقر بود. در پنج ماه گذشته با افزایش سرسام آور گرانی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عملا ، ۳۸  درصد فوق از آنچه هم که قبلا بود بی ارزش تر گردیده است. این در حالیست که جناب مدیر عامل اصلا یک کلمه نگفته چه مقدار و چگونه اصلاح فوق اعمال میشود و آیا مابه التفاوت شش ما گذشته پرداخت خواهد شد یا نه؟ ظاهرا با “شرکای اجتماعی” خود، یعنی مزدوران متشکل در خانه کارگر و کانون بازنشستگان در این مورد جلساتی در ماه شهریور خواهند داشت تا به تصمیمی برسند که برای حکومت آبروداری کنند!

هر چه که هست به نظر میرسد به طرز ابلهانه ای  میخواهند پز این را بگیرند که شرکای اجتماعی فوق  یک درصدی به مستمری بازنشستگان اضافه خواهند کرد و ربطی هم به اعتراضات نخواهد داشت! حسین اکبری از غیض و ناراحتی در یک جای نوشته: “جنبش مطالباتی و فراگیر بازنشستگان، ناشی از سیاستهای نادرست در حکمرانی است.” ظاهرا آقایان حکمران به این نتیجه رسیده اند که سیاست درست را در پیش گیرند که شاید جنبش اعتراضی بازنشستگان برای ایشان ختم به خیر شود!

کارگر بازنشسته ای در کانال تلگرامی شورای بازنشستگان ایران جواب ایشان را اینگونه داده است:” با توجه به اخباری که در تمامی شبکه های اجتماعی مبنی بر زد و بند سرپرست وزارت کار با کانون عالی و کانونها جهت مطرح کردن مصوبه دولت و گرفتن تأیید اجرا از کانونها که بتواند بعد از اعلام از تجمعات خیابانی جلوگیری شود، گرچه این مصوبه دولت بر خلاف مصوبه شورای عالی کار است.

 لذا ضمن توصیه و هشدار به سرپرست موقت وزارت کار به ایشان اعلام میشود که اکنون که تصمیم گرفته اید با طناب پوسیده ی کانونها خود را در این چاه بیاندازید و فکر میکنید اجرای مصوبه ای خلاف مصوبه شورای عالی کار میتواند باعث جلوگیری از تجمعات خیابانی بازنشستگان گردد ،  این کانونها اولا با توجه به اخبار انتشاری،  دیگر نه تنها وجاهت قانونی بلکه وجاهت شخصیتی هم در بین بازنشستگان بدلایل خیانت و مفت خوری و عدم دفاع از بازنشستگان را هم ندارند. ثانیا با توجه به مطالب فوق آقایی که احتمالا وزیر بعدی باشید آیا  فکر میکنید  شما کانونها را ابزار اجرای مصوبه غیر قانونی خود خواهید کرد و جلو تجمعات خیابانی را خواهید گرفت، بلکه برعکس باید بعرض جنابعالی برسانیم که این شما هستید که آلت دست کانونها می‌باشید که برای نجات خود از گندهایی که تاکنون زده اند و گرفتن پوشش احمقانه تاییده قانونی بودن کانونهای غیرقانونی است. لذا با توجه به موارد فوق ضمن توصیه و هشدار به شما که ضمن اجتناب از استفاده از طناب پوسیده کانونها مطمئن باشید نتیجه این حرکت نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه باعث بدتر شدن اوضاع و هم چنین خشم فراگیر بازنشستگان خواهد شد….”

در یادداشتهای دیگر، به دستاوردهای جنبش بازنشستگان پرداختیم. تنها باید تاکید کنیم دولت بهتر است با زندگی بازنشستگان بیش از این بازی نکند. باید بعد از دو سال، و بخصوص در این چند ماه گذشته گوشی دست شان آمده باشد که جنبش بازنشستگان از چه پتانسیل بزرگی برخوردار است. برای بازنشستگان مبارزه به انتهای خود نرسیده است و هنوز مسئله همسان سازیها و نیز مهمتر اینکه حقوق چندین برابر زیر خط فقر مسئله حیاتی برای بازنشستگان است.

اما ظاهرا دولت اسلامی میخواهد بار دیگر بازنشستگان و بخصوص شاغلین در آستانه بازنشستگی را امتحان کند. طرح اصلاح پارامتریک قوانین بازنشستگی مجددا مطرح کرده و مُصر هستند آنرا اجرایی کنند و در واقع حریف می طلبند!

مدعی اند سن امید به زندگی در ایران افزایش یافته و بنابر این حیف است کارگر را بازنشسته کنیم، باید تا جا دارد شیره جان او را کشید. سرپرست وزارت کار، در جمعی از بازنشستگان ( اهالی کانون بازنشستگان) فرمودند: بازنشستگی معنا ندارد و تا وقتی که می‌توانیم باید کار کنید! البته ایشان خود را با کارگران جمع می بندد، نه نشانه صداقت بلکه نشانه دغل بازی است. 

اصلاح پارامتریک قوانین تامین اجتماعی، یعنی افزایش سن استثمار شوندگان تا وقتی که نای در بدن دارند. هدف این طرح، افزایش سن بازنشستگی به ۶۵ سال، شاید هم از بیخ و بن برانداختن بازنشستگی است؛ و نیز متناسب با آن افزایش طول دوران کاری کارگران به ۳۵ سال. افزایش مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی از ۲ سال آخر به ۵ سال آخر؛ و از این هم بیشتر، شاید میانگین کل دوران کاری یک کارگر، اگر زورشان برسد. کاهش محاسبه حق سنوات، از ۳۰ سال، به ۲۰ سال و اگر خدا خواست اصلا این بند قانون را بطور کل کنار بگذارند.

بار دیگریادشان آمده یونان و فرانسه و آلمان و ژاپن سن بازنشستگی ۶۰ سال و ۳۰ سال کار نیست! میگویند ورودی تامین اجتماعی کاهش یافته و خروجی آن افزایش، و سالانه یک میلیون نفر بازنشسته میشوند. و هرکس هم نداند فکر میکند اینهایی که بازنشسته میشوند مرتکب جرمی دارند میشوند و خرج روی دست دولت میگذارند! دیگر نمی گویند خدمات درمانی تامین اجتماعی به شدت کاهش یافته و ضعیف گردیده است. بسیاری از این خدمات تحت عنوان بیمه تکمیلی، عملا پولی شده است. به روی خود نمی آورند و با پول کارگر بنگاه عظیم اقتصادی به نام “شستا” راه انداخته اند. در روز بحران اصلا به خود اجازه نمی دهند که فکر کنند برای “نجات صندوق تامین اجتماعی” از سود این بنگاه استفاده کنند. سودی که به آمار خودشان سالانه مرتب افزایش می یابد. بنا به گزارشی:” معبود عباس‌زاده، معاون راهبری هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در اردیبهشت امسال سود تجمیعی شستا در سال ۱۴۰۰ را ۴۴٬۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به یک‌سال قبل‌تر افزایش ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.” این سودهای هنگفت برای غارتگران است. و بر سر تصاحب این مال مفت همیشه در حال کشمکش هستند.

بعلاوه اصلا به روی خودشان نمی آورند که بخش بزرگی از درآمد تامین اجتماعی که از حقوق کارگر تامین میشود مفت ومسلم در اختیار انگل های اجتماع، یعنی سرمایه داران مفتخور حاکم قرار میگیرد. ضمن اینکه باید یادآوری کرد که بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده  است و  مضاف بر بدهی جاری دولت بابت سه درصد حق بیمه‌ی‌ بیمه‌شدگان عادی و حق بیمه‌ی کارفرمایی برای بیش از ۲۶ گروه بیمه‌شده‌ی خاص که پرداخت این مبالغ باید در بودجه‌های سنواتی منظور و تامین اعتبار شود.  اما تنها راهی که بلدند ، حمله و هجوم سازمان یافته- با تضمین نیروهای امنیتی و انتظامی- به سطح معیشت طبقه کارگر است.

تنها حُسن این طرحها همان است که حسین اکبری می گوید که” سیاستهای نادرست در حکمرانی”، موجبات دامن زدن به جنبش مطالباتی وسیع میگردد. چیزی که در این میان به شدت تغییر یافته توازن قوا به نفع  جنبش های اعتراضی است. جمهوری اسلامی این را بهتر میداند؛ و باید تا حالا دست شان آمده باشد که با چه پتانسیل عظیم اعتراضی ای روبرو هستند. جمهوری اسلامی خود را به موش مردگی میزند اما خود از همه بهتر میداند که اعتراض پایان نیافته است. مبارزات چند ساله اخیر بازنشستگان نشان داد که میتوان رودروی حکومت وحشی اسلامی سرمایه ایستاد. و نگذاشت طرح های ضد کارگری مانند طرح اصلاحی پارامتریک قوانین تامین اجتماعی اجرایی شود

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب