جنبش قدرتمند معلمان  و مکان وجایگاهش-سیما منصوری

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۷۳۳

هر کّس هر تعابیری از هویت و مکان اجتماعی و اقتصادی /سیاسی معلمان  میتواند داشته باشد ،  از ” فعالیت فرهنگی” و رسالت انبیائی”  و “ستون توسعه ملی” ، تا کارِ بردگی مزدی  در پهنه این مناسبات کالائی و جنگ منافع متضاد ِطبقات، حکومت  و مردم روی زمین  واقعی . مشروط به آنکه با “نیت خیر”سهم بری از “سود و غارت این مردم “نخواهند  با  روضه های منفعت خواهی،  کارِ ارزان از گُردِه شان بِکشند و مدام دست در جیب و سُفره معاش شان کنند.

سابقا حُقنه میکردند که معلمی ” شغل انبیاست” .

اما دیری نپائید تا زندگی بگوید این “رسالت”ها همگی کشک اند و “تقدس گرائی” اسم رمز غارتگری و سرکوب است و مدام دارند از سفره معاش و زیست شان میربایند، و نه تنها معلمِانِ معترض وضعیت را  در انظار شاگردان خِر کِش بر زمین میکِشند  و با باطوم تا زندان ها بدرقه کرده اند، که جان و کار و نان خانوارهایشان را به گروی سکوت گرفته اند !

 نهاد / “آموزش  پرورش ” از پایه ای ترین  ارکان مناسبات سرمایه دارانه تولید کالائی و منفعت های سیادت ِحاکمیتی سرمایه را مرتبط با سازو کارهای  قدرت  شان سازمان داده اند .

 ده ها هزار  انسان را به کارمزدی گرفته اند و از یکسو به پشتوانه مجموعه قوانین نیم بندِ تفسیر برداری که قبلا با ” مّگّر  و اّگر و اما ” ساطوری کرده و رسمیت داده اند، هر جا منفعت و زورشان رسیده از همانجا اّره کرده اند  و با  سیاست ها و تعرضات وسیعا وقیح دولت و مجلس ” و لجستگی سرکوب شان به  سفره معاش و عرصه های زیست معلم و کارگر و. بازنشسته….هجوم آورده اند و دارند  سونامی فلاکت و مرگ را بر زندگی و بقایشان  آوار میکنند.

 به استناد کدام “حقی”  یک اقلیت ناچیز در قدرت میتواند زندگی صدها هزار خانوار و در اینجا (معلمان ) را به کام بدبختی و مرگ بکشاند؟!

 قلمرو اقتصادی “آموزش و….” درست کرده اید و دارید منفعت های حکومتی و سود سرمایه ای بی در و پیکر از آن میبرید و از معلمان کار میکشید، خُب مُزد و معاش و حقشان  را کامل بدهید  چرا  مدام دّبه در میآورید و از سر و ته اش میزنید ؟!

این تورم افسار گسیخته و فروپاشی ارزشیِ چندرغاز پولی که به مُزدِ حقارت میدهید را شما دامن زده اید و همه چیز در دستان شماست!

ثروت و منابع و گنج و خاک و آب و….، این مردم و جامعه را یکجا به تملک اختیار گرفته اید و قرار بوده و باید تحصیل و درمان مان رایگان و از سهم ثروت و داشته ها و اندوخته اجتماعی مان باشد،

چه کسی و کجا این حق را به شما داده که یکجا زیر تعهد و مسئولیت و وظیفه حکومتی تان بزنید و سهم بری برحق از ثروت اجتماعی و اندوخته هامان را، هزینه تحصیل و درمان فرزندان این مردم که “قرار است” در آینده ای مبهم در قلمروهای اقتصادیِ در تملک شما کار کنند و شما سودش را ببرید بر دوش همین مردم بگذارید واز سفره معاش و مُزد ما ( معلمان ) بردارید ؟!

این بحران های اقتصادی و کسری بودجه حکومتی و رانتی را  نه تنها خودتان ساخته و پرداخته و مسبب شان هستید، که علیه منفعت معلمان و این مردم بجلو رانده اید .

مگر معلمان گفته اند برای زندگی های اشرافی همه ایل و تبارتان اینگونه تصاعدی از پی هم  اختلاس و غارت کنید و ثروت ها و منابع و دسترنج مردم را صرف اسلحه و موشک  کنید و بدهید به دست آموزانتان  در عراق و یمن  تا همدیگر را بکشند و به روز سیاه بیفتند!

معلمان و کارگران و بازنشستگان و…کی و کجا گفته اند که ثروت و مُزد های نداده آنها را ببرید سوریه و افریقا …و  یا خرج طالبان کنید تا مُشتی  بیماران آدمکُشِ” طالب و بوکوحرام ” زن و بچه ها را اسیر کنند و بفروشند و  هزار جنایت کنند .

چه “حقی” این اجازه را به شما داده که نصف معلمان دست فروشی کنند و راننده خدماتی باشند و خانواده های گرسنه هم سرویسِ بازتولیدشان را بدهند تا حکومت و دولت و اعیان انصارشان امورات سیاسی و پولی و زندگی اشرافی شان بگردد؟!

واژه “مبارزه طبقاتی” به تنهائی گویای پهنه و عمق جدال ها و کشمکش های معلم و کارگر و بازنشسته و…مردمان زحمتکش برای معاش و زندگی و موجودیت بقاعشان نیست! برای حداقل ها باید در همه عرصه های زندگی دائما جنگید و سر تا پایمان “خونی ” باشد.

اینجا  یک جنگ نابرابر منحصر بفرد در جریان است و جدال های طبقه کارگر  و این مردم علیه این وضعیت یک نبرد مصمم “هرکولی” ست !

معلمان و کارگران و…..این مردم که هاج و واج به آسمان نگاه نمیکنند تا که زیر این آوارِ نکبتِ تحمیلی این روابط و مناسبات دفن شوند!

بیش از چهار دهه نپذیرفتن های طبقه کارگر و این مردم و جنگ برای زندگی، جدال های معلمان را به مکان بالاتری ارتقاء داده و با “جنبش مجامع عمومی”، با دخالتگری اجتماعی و اراده جمعی در پهنه سراسری به دفاع از مطالبات و هویت انسانی شان بجلو آمده است.

این حکومت و دولت و مجلس و  “سهم بران “دارو دسته حسن نصراله و…حق ندارند برای ابقای  امورات شان دست و پای شان را در جیب و سفره معاش معلمان کنند  و صندوق ها و اندوخته های معلمان و… را مثل قُلک شان  بِشکّنند و غنیمت ببرند و بخورند و موانع سّر راه زندگی معلمان و مردم ایجاد کنند.

بحران هائی که بر سّر اقتصاد وهست و نیست  مردم آوار کرده اند و “کسری  بودجه “های حکومتی را  خودشان ساخته اند، معلمان و مردم که نباید تاوانش را بدهند.

معلمان که نمیتوانند موجودیت انسانی خودشان را منکر شوند و بروند یکجائی خودکشی دسته جمعی کنند! حق و حقوق رسمیت داده شده و مطالبات انسانی شان را میخواهند و نمیگذارند مرگ تدریجی بر خانوارهایشان تحمیل کنند!

چهار دهه جدال های بی وقفه معلمان بر متن جنبش های کارمزدی، جنبش مطالباتی/ اجتماعی شان را در مکان بالاتری  به میدان آورده است.

“جنبش مجامع عمومی” معلمان ، قدرتمندترین سازو کار و بستر اعتراضی برای دیده شدن و نیرو شدن در عمل توده ای برای رسیدن به مطالبات   است !

دیگر نبض نپذیرفتن و عمل حق طلبی معلمانِ مریوان و مشهد و بوشهر و شیراز و…..همزمان یک ریتم میزنند و “کانون ها و شوراهای هماهنگی ……”شان بر چنین متنی استوارند و قدرت و نیرویشان را  از این “جنبش مجامع” ، از دخالتگری و اراده گام های تک تکِ معلمان ( شاغل و بازنشسته ) میگیرند !

این حکومت و “دولت و مجالس ….” دست ساز نه تنها اراده ای در پاسخ به حل و پرداخت مطالبات معلمان را نیز نشان نمیدهند و دندان قروچه میکنند، بلکه هدف شان سرشکن کردن و تعرض وسیعتر بر سفره معاش و زندگی معلمان و سایر اردوی کار مزدی و مردمان فرودست در شرایط کنونی و وضعیت های پیش روست .

سیر رویدادهای اجتماعی و تحولات سیاسی/ اقتصادی  جاری و پیش رو برای طبقه کارگر و مردمان فرودست هولناک و اظهر من الشمس است.  جنبش مطالباتی /اجتماعی  معلمان  همچون کارگران، بازنشستگان و… طبقه کارمزدی  بطورکلی هیچ راه گریزی بجز گسترش اعتراضات در عمل متحدانه برای عقب راندن حکومت و دولت شان از تعرض گستاخانه و بیرحمانه تر بر سفره معاش و زندگی ودست یافتن به مطالبات شان ندارند.

این حکومت نشان داده که هر تعرضش به جیب و سفره کارگر و معلم و پرستار و بارنشسته و ….را با مجموعه “قوانین ” تفسیر بردار و سیاست های دروغ و فریب به اتکای سازو کارهای سرکوب تحمیل کرده است و از هر سیاست و عمل غیر انسانی کوتاهی نخواهد کرد.

اما توازن قوای این جدال ها تغییر کرده است و مردم در این دوره  قدرتمند ترند.

جنبش مجامع عمومی “معلمان در قابلیت سازمان یافتگی اش همسو و تنیده در جنبش کارگران و بازنشستگان و….تنها نوک کوه یخی از وسیعترین و تاثیر گذارترین پتانسیل موجودش را به جلو آورده و “نمایش ” داده است.

هیچ ترفند فریب و  تفرقه و سرکوبی قادر به کنار زدن این ” جنبش مجامع “دخالتگرانه معلمان که از چند دهه مقاومت و مبارزات پُر بها به میدان حق خواهی آمده نخواهد بود.

راه سومی وجود نخواهد داشت .

همسوئی و ماهیت منفعت های مشترک همه لایه ها و بخش های طبقه کارگر و خاصیت طبقاتی جدال هایشان در این دوره، ضرورت ارتباط ( کانون ها و شوراهای هماهنگی ….) مطالباتی/اعتراضی مستقل و چِفت شدن “مجامع عمومی” همه جنبش های کارمزدی، جنبش معلمان،  کارگران، بازنشستگان، پرستاران و…. بافته شدن شان را حول پایه ای ترین و اساسی ترین مطالبات روی میزشان به کفِ کارخانه و مدارس و خیابان خواهد آورد .

و این آن نیروی اجتماعی تغییری خواهد بود که چشمگیرترین عمل سیاسی توده ای در مقیاس سراسری را بجلو هُل خواهد داد !

خرداد ۱۴۰۱

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب