کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۲۵

یکشنبه ۱۲فروردین

– کارگران راه آهن اراک برای چهارمین روز در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و کسر حقوقهایشان دست به تجمع زدند.

–  کمپرسی داران زابل در اعتراض به وضع بد معیشتی و سطح نازل دریافتی خود و نیز کاهش سهمیه سوخت خود که موجب افزایش هزینه های معیشتی شان می شود دست به تجمع زدند.

– مسئولان قضایی و بازجویان وزارت اطلاعات با مرخصی حسن سعیدی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد مخالفت کردند. حسن سعیدی در  ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شد و پس از تحمل ماهها انفرادی و بازجویی های طولانی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب بصورت غیابی و ناعادلانه حکم شش سال زندان (۵ سال اجرایی) و ۲ سال تبعید برایش صادر شد.

– دانیال مام احمد کودک   کولبر ۱۷ ساله و اهل   مریوان توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به ۲ سال حبس تعزیری و حکم غیرانسانی ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. حکومت کودک کش و جنایتکار جمهوری اسلامی ، این حکومت شلاق و زندان باید در سطح جهان بایکوت شود.

-🔸درخواست مرخصی  رضا شهابی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه که هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد، علیرغم نیاز فوری او به عمل جراحی رد شده است. رضا شهابی نزدیک به ۲۳ ماه است که در حبس بسر میبرد.

شنبه ۱۱فروردین

– کشاورزان در ورزنه در استان اصفهان در اعتراض به مافیای آب  و مشکلات کاری و معیشتی و با خواست حقابه با تراکتورهایشان تجمع کرده و دست به اعتراض زدند. کشاورزان اصفهان در رابطه با این موضوع چندین سال است که اعتراضات گسترده ای داشته اند.

جمعه ۱۰ فروردین

– جمع بزرگی از کارگران سنگ آهن مرکزی واقع در بافق در اعتراض به خطر از دست دادن کار خود بخاطر بورسی شدن شرکت سنگ آهن و نیز خلف وعده مدیریت برای پاسخگویی به کارگران در زمینه مشکلات شرکت دست به تجمع زدند.

– کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در لاوان در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومت دست به تجمع و اعتراض زدند.

– از یکم تا دهم فروردین ماه سال جاری در فاصله زمانی ده روزه ۲۵ سوختبر جان خود را از دست داده و ۱۸ تن دیگر مجروح که عمدتا بر اثر تیراندازی مستقیم، تعقیب و گریز توسط نیروهای نظامی دچار حادثه واژگونی خودرو و آتش سوزی شده اند. سوختبران همچون کولبران بخشی از کارگران بیکارند که ناگزیز به گذران زندگی از چنین طریق خطر آفرینی شده اند. جمهوری اسلامی به جای نان گلوله نصیب این کارگران میکند. همه کارگران بیکار و بدون در آمد و کم درمد باید از مقرری ماهانه مکفی برابر با نرخ واقعی سبد معیشتی  برخوردار باشند.

-در گرامیداشت باد اقبال تامرادی از معلمان بازنشسته وعضو شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در زادگاهش، تعدادی از معلمان و فعالان صنفی خوزستان، فعالان زیست محیطی و دوستان به همراه خانواده و  نهال یادبود کاشتند. یاد این معلم معترض که یک عضو ثابث تجمعات بازنشستگان در اهواز بود گرامی باد.

پنجشنبه ۹فروردین

شعبه یازده دادگاه تجدیدنظر استان گیلان حکم چهار سال و یک ماه و هفده روز حبس جمشید عزیزی ننه‌‌کران شاعر و کارگر ساکن آستارا را عینا تایید کرد. جمشید عزیزی برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به هفت ماه و شانزده روز حبس به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور” به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس محکوم شده است. جمشید عزیزی در اواخر فروردین ماه سال گذشته توسط مزدوران اداره حفاظت اطلاعات سپاه قدس گیلان در منزل شخصی خود بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد منتقل شد.  او به مدت شش هفته در سلول انفرادی مورد بازجویی قرار گرفت و پس از مدتی با قرار وثیقه یک میلیاردی به صورت موقت آزاد شد.

– بامداد روز پنج‌شنبه دست‌کم ۶ کولبر در مرز ژالانه سروآباد به دلیل سقوط از کوه به شدت مجروح شده‌اند که یکی از آنها جانش را از دست داده است. کولبران یک بخش محروم از کارگران بیکار هستند که برای بدست آوردن لقمه نانی چنین جان خود را به خطر می اندازند. این در حالیست که این کارگران همواره مورد پیگرد حکومت قرار داشته و شمار بسیاری از آنان توسط مرزبانان جنایتکار حکومت مورد هدف گلوله قرار گرفته و جانباخته اند. از کولبران باید وسیعا حمایت کرد. همه افراد بیکار و بدون در آمد و یا کم درآمد باید توسط د ولت تامین و از مقرری ماهانه مکفی برخوردار باشند. و امروز مطالبه کارگران افزایش کف مزد به بالای رقم سبد معیشت ۴۵ میلیونی است. بعلاوه درمان و تحصیل رایگان حق مسلم همه مردم است.

-کریم بستانچی معلم معترض که پیشتر ( اسفندماه ۱۴۰۲) با رأی هیئت تخلفات اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به بازنشستگی اجباری با تقلیل یک گروه محکوم شده بود ، در احکامی جداگانه از سوی دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اتهام تبلیغ علیه نظام به نفع گروههای معاند به ۳ ماه حبس تعزیری و از سوی دیگر با رأی دادگاه کیفری شعبه ۱۱۰ شهر ارومیه تحت عنوان  نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی متهم شده بود به پرداخت ۱۵ میلیون جریمه نقدی و ضبط گوشی مویایل به نفع دولت محکوم شد. یک کارزار مهم معلمان پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و بسته شدن همه پرونده های امنیتی برای معلمان معترض و هه فعالین سیاسی است.

– بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی نوسود یک کولبر به اسم سیاک یونسی اهل بانه،  زخمی شد.

چهارشنبه ۸فروردین

– در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۷ کولبر در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌ غربی، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، انفجار مین و سرمازدگی کشته و زخمی شدند. از جمله تنها در مرز نوسود ۱۳ کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی زخمی شدند.

سه شنبه ۷فروردین

– نسرین جوادی  (اعظم خضری جوادی)، فعال کارگری محبوس در زندان  اوین، علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. نسرین جوادی ۶۷ ساله از بیماری های متعددی از جمله پوکی استخوان شدید رنج میبرد. وی به علت عدم جذب کلسیم نیاز به درمان تخصصی و تزریق داروهای پوکی استخوان دارد. علیرغم تاکید پزشک بهداری مبنی بر نیاز جدی رسیدگی پزشکی تخصصی کماکان وی با دستور مسئولان مربوطه از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

– در فاصله ۲۴ ساعت دست‌کم ۱۷ کولبر در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان‌ غربی، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی، انفجار مین و سرمازدگی کشته و زخمی شدند. در مرز نوسود ۱۳ کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی زخمی شدند.

دوشنبه ۶ فروردین

– اولین دوشنبه سال جدید ۱۴۰۳ بازنشستگان مخابرات تجمعات اعتراضی خود را بر پا کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. این تجمعات از جمله در شهرهای مریوان، تبریز، سنندج، و بندرعباس  برگزار شدند.

 

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب