کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم کننده سهیلا رضوانی

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۰۵

روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومت و عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مانند روزهای گذشته دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان و کارکنان صنعت نفت نسبت به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت مقابل صندوق امانیه دست به  اعتراض زدند.

-‏ جمعی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای خوزستان، اصفهان، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، ایلام ، مریوان، گیلان، تهران، چهارمحال و بختیاری، استان مرکزی، لرستان، مازندران، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قزوین، هرمزگان،زنجان، بیجار، همدان، استان فارس و آذربایجان غربی در اعتراض به فقر و بی تامینی و عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

– جمعیت بزرگی بازنشستگان کشوری بنا بر فراخوان از قبل اعلام شده  در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه دست به تجمع اعتراضی زدند. نیروهای امنیتی با یورش به تجمع معلمان بازنشسته مقابل سازمان برنامه و بودجه که با هتاکی و توهین همراه  بود تعدادی از تجمع کنندگان از جمله سه نفر از معلمان اهل خوزستان به اسامی سیامک چهرازی، انصاری و‌موسویان را بازداشت کردند. این بازداشت شدگان بعدا با اخذ تعهد از آنان آزاد شدند.

– کارگران شرکت آرمه نو شاغل در پتروشیمی چابهار با اعتصاب و جلوگیری از ورود مهندسین به داخل شرکت بدلیل عدم پرداخت معوقات پنج ماهه‌ خود در مقابل درب ضلع غربی ورودی شرکت دست به اعتصاب زدند.

– ریحانه انصاری نژاد، فعال کارگری پس از حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای اوین، جهت تحمل دوران حبس به زندان اوین منتقل شد. او در پرونده ساز کذایی “طراحی سوخته” در اردیبهشت سال گذشته همراه با دستگیر دو فعال کارگری و عضو اتحادیه معلمان فرانسوی سیسل کولر و ژاک پاری بازداشت شده بود. رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، رضا شهابی، حسن سعیدی، داوود رضوی، کیوان مهتدی و آنیشا اسدالهی از بازداشت شدگان این پرونده هستند که هم اکنون در زندان بسر میبرند. تمامی این عزیزان و همه زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

– در حادثه آتش‌سوزی کانکس یک کارگر ۶۳ ساله نگهبانی در یکی از پروژه‌های عمرانی مستقر در شهرک فرهنگیان نیشابور در استان خراسان رضوی نگهبانی میداد جان خود را از دست داد.

– ۴ نفر از جانباختگان و ۱ نفر از  مصدومان حادثه آتش‌سوزی کمپ اعتیاد لنگرود، کارگران خدماتی و نگهبان بودند. در جریان آتش سوری این کمپ ۳۶ نفر جانباختند. انسانهایی که قربانیان اعتیاد در این حکومت کثیف ضد انسانی بودند که در آنها میلیونها انسان به اعتیاد کشیده شده اند و کمپ حکومتی نیز آنها را از اعتیاد نجات نداد  بلکه جانشان را هم گرفت.

– یک کارگر ساختمانی حدودا ۶۵ ساله در محدوده بلوار عبدالمطلب شهر مشهد واقع در استان خراسان رضوی، هنگام کار در یک واحد ساختمانی، بر اثر سقوط از ارتفاع طبقات جان باخت. محیط های کار هر روزه قربانی میگیرد. در شش ماهه  اول امسال بنا بر آمار پزشکی قانونی ۱۰۷۷ نفر قربانی محیط های ناامن کاری شده اند.

– بر اثر وقوع آتش سوزی در کانکس استراحت کارگران در پروژه راهسازی جاده سرچم، جاده گوگ تپه شهرستان میاندو آب در استان آذربایجان غربی، یک کارگر حدود ۴۵ساله جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر دچار مصدومیت شد.

– معلمان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری در سنندج و کرمانشاه همچون سه شنبه های هر هفته  در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

– رانندگان مینی‌بوس‌های رفسنجان که کار سرویس‌دهی به مدارس و کارخانه‌ها را انجام می‌دهند در اعتراض به وضع وخیم معیشتی و  کاهش سهمیه سوخت خود تجمع کردند.

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان به تجمعاتشان ادامه دادند.

–  کارکنان اخیرالاستخدام  شاغل در مناطق عملیاتی وزارت نفت اروندان، مناطق نفت خیز، زاگرس جنوبی، ملی‌حفاری، پالایشگاه دالان، نفت و گاز آغاجاری و نفت و گاز غرب(چشمه خوش) نسبت به نحوه‌ی تعیین کف حقوق و مزایای به شکل حداقلی و عدم پاسخگوئی مسئولان به خواسته‌های آنان دست به اعتراض زدند.

روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲

– کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری برای پیگیری مطالباتشان باز هم تجمع کردند.

–  تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش در تداوم اعتراضات خود نسبت به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مقابل دفتر نماینده‌ی مجلس دست به تجمع زدند.

– بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت اهواز در اعتراض به دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت برای سومین روز متوالی مقابل صندوق بازنشستگی صنعت نفت غرب دست به تجمع زدند. بازنشستگان شعار میدادند: “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”

– کارگران بخش های مختلف گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اقدامی اعتراضی در هر دو شیفت صبح و عصر، از رفتن به سالن های غذاخوری محل کار و خوردن غذای روزانه خود اجتناب کردند.  این اقدام در اعتراض به  سطح نازل حقوقها و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و اختلاسهای و دزدیها انجام گرفت.

روز پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲

– دادگاه تجدید نظر پیمان فرهنگیان را به یک سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع الخروجی و بسته شدن حساب اینستاگرامی محکوم کرده و حکم ۲ سال تبعید به شهرستان زابل در این رای لغو شده است. به گفته پیمان فرهنگیان احتمال به جریان افتادن ۷ سال حکم تعلیقی وی وجود دارد که در این صورت مجبور به تحمل ۸ سال زندان می‌باشد. احکام صادره برای او باید فورا لغو پرونده امنیتی وی و تمامی فعالین سیاسی بسته شود.

– بیش از ۴۰۰ دکتر داروساز از داروخانه‌های خراسان رضوی، مقابل استانداری در اعتراض به اقتصاد مافیایی حاکم و دزدیها و اختلاسها و وخیم تر شدن وضع معیشتی خود تجمع و تحصن کردند. موضوعات اعتراض آنها عبارتند از: بزرگترین کمبود دارویی کشور در ۴۰ سال اخیر، کمبود شدید شیرخشک نوزادان و اقلام ضروری کشور، بدهی سازمان‌های بیمه به داروخانه‌ها که منجر به ورشکستگی بیش از ۷۰ درصد آنان شده، کارمزد غیرقانونی بر تعداد تراکنش‌های پوز بانکی و برداشت از جیب مردم (روش دزدی جدید حکومتی)، شروع پلتفرم‌های نرم‌افزاری تحت کنترل سپاه برای فروش آنلاین دارو (مثل اسنپ دارو) و…، تاسیس داروخانه های غیرقانونی که منجر به بیکاری بیش از ۱ میلیون نفر در کشور شده است.

– جعفر ابراهیمی معلم زندانی و عضو هیات مدیره شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و وکیل او عرفان کرم‌ویسی به شبعه سوم بازپرسی دادسرای مقدس اوین احضار شدند.

روز شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲

– کادر پرستاری بیمارستان شهدای تجریش تهران در اعتراض به سطح نازل حقوقها و دریافتی های غیر عادلانه ی تعرفه و اضافه کار اجباری دست به تجمع اعتراضی زدند. در همین رابطه در اراک نیز پرستاران مقابل استانداری تجمع داشتند.

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری همچنان به تجمعاتشان ادامه دادند.

– کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز، در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت نشدن حقوق‌شان و مطابق فراخوان از قبل اعلام شده اعتصاب کرده و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

-بازنشستگان صنعت نفت استان البرز در اعتراض به دزدیها و دست درازی دولت به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی مقابل دفتر صندوق بازنشستگی صنعت نفت استان البرز دست به تجمع زدند.

– جمعی از  شاغلین و بازنشستگان صنعت نفت کشور  در اعتراض به دست درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی مقابل دفتر مجلس دست به تجمع زدند و با شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”صدای اعتراضشان را بلند کردند. در همین رابطه در شاهین شهر اصفهان و آبادان نیز بازنشستگان صنعت نفت تجمع داشتند.

– رانندگان خودروهای دیزلی در اعتراض به  سطح نازل دریافتی های خود و کاهش سهمیه سوخت مقابل فرمانداری زابل تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲

– پرستاران کاشان و آران و بیدگل  در اعتراض به بدتر شدن وضع معیشتی، دریافتی های غیر عادلانه ی تعرفه و اضافه کار اجباری مقابل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تجمع  اعتراضی برگزار کردند.

– کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت نفت فلات‌قاره واقع در منطقه سیری و شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

-جمع قابل توجهی از  کارکنان ستادی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب واقع در اهواز در اعتراض به دست درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی دست به تجمع زدند.

– جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد و معدن در تهران، اصفهان و اهواز در اعتراض به وضع بد معیشتی و بی پاسخ ماندن مطالباتشان مطابق با یکشنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع زدند. در تهران بنا بر فراخوان قبلی تجمع سراسری تشکیل شد و جمعیت بزرگی شرکت کردند.

– جمعی از  بازنشستگان و کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اعتراض به دست درازی به صندوق بازنشستگی نفت و مصوبه دولت برای ادغام صندوق‌های بازنشستگی دست به تجمع زدند.

 کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز   برای دومین روز متوالی در پاسخ به سردواندن و وعده های توخالی مدیریت و سطح نازل حقوقها  دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

– بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه، شوش و اهواز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

اصغر امیرزادگان عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان فارس برای اجرای حکم پنج سال زندان دستگیر و تحویل زندان داده شده‌است. اعتراض به امنیتی کردن مبارزات و دستگیریها و حکم دادنها یک موضوع مهم کارزار معلمان است.معلمان بر آزادی فوری همکاران و بسته شدن پرونده های امنیتی برای آنان و همه فعالین سیاسی تاکید دارند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب