کارگران در هفته ای که گذشت-تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

مندرج در کارگر کمونیست ۸۲۴

دوشنبه ۶ فروردین

روز شش فروردین اولین دوشنبه سال جدید ۱۴۰۳ بازنشستگان مخابرات تجمعات اعتراضی خود را بر پا کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. این تجمعات از جمله در شهرهای مریوان، تبریز، سنندج، بندرعباس  برگزار شدند.

یکشنبه ۵ فروردین

-نوروز رخداد، کارگر ساختمانی در دهدشت برای روز ۱۴ فروردین  با اتهامات  ”تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب در فضای مجازی و انتشار محتویات و تصاویر مبتذل و اهانت به رهبری ه دادگاه احضار شد.

-امروز یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

شنبه ۴ فروردین

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) طی بیانیه ای اعتراض خود را به مصوبه بیشرمانه مزدی شورایعالی کار اعلام داشت. در بخشی از بیانیه این کارگران آمده است: ” افزایش ۲۲ درصدی برای ما کارگران ارکان ثالث به معنی واقعی به عددی می‌رسد که قطعاً افزایشی کمتر از ۱۰ درصد را دارد و این شرایط در مورد کارگران پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری نزدیک به صفر است!  ما میدانیم کل سناریو یک پروژه تکراری و مهندسی شده است که نتیجه آن فقط فلاکت و فقر و کوچکتر شدن سفره ما را در پی دارد. روشن است که ما به این تحقیر آشکار و بردگی تن نخواهیم داد.”

– مرزبانان جنایتکار در نوسود  یک کولبر دیگر به اسم پیمان احمدی در نوسود که اهل جوانرود است را  کشتند. پیکر او  به مراکز درمانی نوسود منتقل شده و هنوز به خانواده‌اش تحویل نشده است.

جمعه ۳ فروردین

– بنا بر خبرهای منتشر شده در سوم فروردین ماه ۷ نفر از کارگران کارخانه ” آتیلا ارتوپد ” سنندج توسط حاجی علی تحسری صاحب کارخانه از کار اخراج شدند. هر کدام از این کارگران بیشتر از پانزده سال سابقه کار در این کارخانه را دارند و حتی عیدی سال ۱۴۰۳ نیز به آنها پرداخت نشده است. این موضوع فضایی از اعتراض را ایجاد کرده است.  کارگران خواستار بازگشت به کار همکاران اخراجی خودهستند. اسامی کارگران اخراجی : لقمان  احمدی، لقمان عزیز فراده، آرمین زمانی، پرویز عزیزی، مسلم فردین پور، داود رازانی، صالحی بیگی

–  درپی  تیراندازی نیروهای نظامی درشهرستان راسک، یک  سوختبر جانش را از دست داد. در این روز همچنین راهنمایی رانندگی در محور قلعه گنج به رمشک به خودروی سوختبران تیراندازی کرد و در پی آن خودرو آتش گرفت و ۲ سوختبر بلوچ به نام‌های احمد یادگاری و آصف کشته شدند. سوختبران و کولبران بخشی از کارگران بیکار هستند که بدلیل بی تامینی ناگزیر با شغل سوختبری و کولبری شده اند و جمهوری اسلامی نیز به جای نان گلوله نصیب آنها میکند.  تا کنون شمار بسیاری از سوختبران و کولبران توسط مرزبانان حکومت به قتل رسید اند. با کارزار گسترده باید علیه این جنایت به اعتراض برخاست.

پنجشنبه ۲ فروردین

-در اثر تیراندازی  نیروهای انتظامی در شهرستان سوران به سمت یک خودروی  سوختبر، دو نفر مجروح شدند.

ــ محکومیت جمشید عزیزی ننه‌کران، شاعر و کارگر اهل آستارا،  به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و ۳ سال و ۶ ماه و یک روز حبس به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» در دادگاه تجدیدنظر استان گیلان تائید شد.

چهارشنبه ۱ فروردین

– کارگران راه آهن خراسان به‌‌دلیل پرداخت‌نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند .  بنا بر خبرها حقوق و مزایای آخر سال این کارکنان پرداخت نشده است.  سطح نازل دستمزدها، تعویق پرداخت حقوها، قرردادهای موقت کاری و نداشتن امنیت شغلی مشکلات سراسری کارگران شاغل در راه آهن است.

–  زخمی شدن یک کولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی

– بامداد چهارشنبه اول فروردین‌ماه نیروهای جنایتکار هنگ ‌مرزی در هه‌نگه‌ژال بانه به سوی گروهی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه آن یک کولبر به اسم مهدی شریفی اهل سقز زخمی شد. هدف قرار دادن کولبران  این بخش کارگران بیکار که بخاطر بی تامینی برای تامین لقمه نانی ناگزیر به کار خطرناک کولبری هستند بخشی از جنایات جمهوری اسلامی است و تا کنون شمار بسیاری از آنان در این منطقه به قتل رسیده است. همه افراد بدون درآمد و کم درآمد باید از حقوق پایه در حد تامین یک زندگی انسانی برخوردار باشند. از حقوق کولبران و امنیتی جانی آنان  فاطعانه دفاع کنیم.

– حسین عبادیان از فعالین صنفی معلمان شهریار که پیشتر توسط هیات تخلفات بازنشسته پیش از موعد شده بود توسط دادگاه انقلاب ملایر به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبر، توهین به دین اسلام و… احضار شد. این معلم اهل ملایر است که در شهریار تهران به شغل معلمی اشتغال داشت

– شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران در پیام نوروزی خود نوشت: “سال نو را با اتحاد همبستگی بیشتر  برای تحقق خواسته های برحقمان آغاز میکنیم !ما نوید آوران سلامتی  هستیم .زندگی بهتر حق ماست!”. در این پیام با دو شعار “پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “نه به اضافه کاری اجباری” به دو مطالبه  فوری اصلاح تعرفه‌گذاری و ثبت خدمات پرستاری به نام پرستاران ، حذف اضافه‌کار اجباری و تصحیح حق‌الزحمه‌ی مربوط به اضافه‌کاری تاکید شده است.

سه شنبه ۲۹ اسفند

– کامیار فکور، فعال کارگری که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی، به مدت هفت روز به مرخصی اعزام شد. در اواخر مردادماه سال ۱۴۰۲، حکم تعلیقی محکومیت دو سال حبس کامیار فکور از بابت اتهام تشویش اذهان عمومی در پرونده سال ۱۴۰۰ صادره از شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اجرا در آمد. کامیار فکور، فعال کارگری پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را دارد.

– شورای بازنشستگان ایران در بیانیه ای در اعتراض به مصوبه مزدی شورایعالی کار اخطار داده  و  نوشت: ” اگر مصوبه تحقیرکننده شورای عالی کار که با زیرپا گذاشتن قوانین خودشان صورت گرفته باطل نشود، شاهد موجی از اعتراضات علیه این دهن کجی به زندگی کارگران شاغل و بازنشسته بمنظور ابطال آن در روزهای پیش رو خواهیم بود.”

-شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت طی بیانیه ای تحت عنوان” به دستمزدهای تحقیر آمیز دست پخت شورایعالی کار تن نخواهیم داد” مصوبه مزدی شورایعالی کار را محکوم و بر اتحاد سراسری کارگران برای مبارزه علیه تعرض معیشتی حکومت تاکید کرد.

-اصغر امیرزادگان و ایرج رهنما دو تن از  معلمان استان فارس که بارها توسط جمهوری اسلامی به دلیل حق‌طلبی مورد احضار، بازداشت و محکومیت قرار گرفته‌اند، با کاشت نهال‌هایی در آستانه نوروز یاد جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی را گرامی داشتند.

دوشنبه ۲۸ اسفند

– بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. این تجمعات از جمله در شهرهای اردبیل، سنندج، تبریز، اراک ،‌ مریوان، همدان، تهران، اهواز، رشت، کرمانشاه،‌ اصفهان، بروجرد برگزار شدند.

– شریفه محمدی، فعال کارگری ساکن رشت، علیرغم گذشت ۱۰۵ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان لاکان این شهر بسر میبرد. سیروس فتحی، همسر این فعال کارگری، در خصوص آخرین وضعیت خانم محمدی در زندان لاکان رشت نوشت: “روز دوشنبه بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۲، من و فرزندمان، شریفه را دیدار کردیم. ناخن پای او توسط پزشک زندان جراحی شده بود. اما دکتر گفته بود عفونت و قارچ آسیب شدیدی به انگشت و ناخن همسرم وارد کرده است و  تاکید کرده بود که این مشکل باید خیلی زودتر مورد جراحی قرار می‌گرفت.” شریفه محمدی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب