کارگران در هفته ای که گذشت- تنظیم کننده: کارگر کمونیست

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب

لینک به کارگر کمونیست ۸۳۱

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

 –روز ۲۴ اردیبهشت پرستاران و کمک پرستاران شهرستان فسا نیز در  اعتراض به بی پاسخ ماندن مطالباتشان مقابل فرمانداری تجمع و اعتراض کردند

-بازنشستگان مخابرات در شهرهای مختلف تجمع کرده و در شهرهایی راهپیمایی کردند. این تجمعات در شهرهایی چون تبریز، اراک، سنندج،  مریوان، اهواز، رشت، کرمانشاه و اصفهان  برگزار شدند.. اعتراض ببخش های مختلف ازنشستگان به حقوقهای نازل، به فقر و بی تامینی، به اختلاسها و بساط سرکوبگری های حکومت و برای داشتن یک زندگی انسانی است.

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

-نیز بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، شوش، اهواز، اراک و کرمانشاه و فولاد در اهواز و اصفهان تجمع کردند. در کرمانشاه بازنشستگان مخابرات و بهداشت و درمان  نیز شرکت داشتند

 شنبه ۲۲  اردیبهشت

– پرستاران اتاق عمل بیمارستان مدنی کرج در اعتراض به اضافه کارگری های اجباری، فشار سنگین کاری و سطح نازل حقوقها دست به اعتصاب زدند.این پرستاران به جز عمل های اورژانسی سر عمل نمی روند.

– جمعی از معلمان سراسر کشور طی بیانیه ای حکم وحشیانه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را  برای  محمد رسول اف کارگران محبوب و مردمی و معلمی که کار خود را با موزش خوندن و نوشتن به زندانی ها در شیراز آغاز کرد ، محکوم کردند.  محمد رسول اف به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” که مصداقش “امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند” است به هشت سال حبس، شلاق، توقیف اموال محکوم شده است. جرم او  ایستادنش در جای درست تاریخ و استواری اش در همراهی با مردم و حمایتش از انقلاب زن زندگی آزادی است. کانون نویسندگان ایران نیز طی بیانیه ای این حکم وحشیانه ر  محکوم کرده کرده اند.

جمعه ۲۱ اردیبهشت

علی محمدی مدیر منفور گروه ملی فولاد اهواز زیر فشار اعتراضات کارگران برکنار شد. برکناری وی و مدیران فاسد یک خواست مهم کارگران در اعتراضاتشان بوده است. یک خواست فوری کارگران اکنون بازگشت به کار همکاران اخراجی شان است.

– مریم زلکی از بازنشستگان دستگیر شده در یازدهم اردیبهشت ماه در اهواز، همچنان در زندان بسر میبرد.  مریم زلگی  باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

-کارگران پیمانی اخراجیِ مخابرات خوزستان خواستار بازگشت به کارشان هستند. رای بازگشت به کار آنها دو سال پیش داده شده است ، اما همچنان بلاتکلیفند. زیر فشار اعتراض کارگران فرمااندار اهواز اخیرا در نامه ای به مدیر کل سیاسی استان خوزستن بر رسیدگی به موضوع بازگشت به کار این کارگرن تاکید کرده است. کارگران اخراجی میگویند اگر جواب نگیرند به اعتراضاتشان ادامه میدهند.

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

– با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از دستگیری امان جلالی‌نژاد،  معلم اهل زاهدان و ساکن اهواز تاکنون هیچ خبری از سرنوشت وی در دسترس نیست. او در تاریخ بیستم فروردین ماه دستگیر شد. بنا بر خبر ها پدر و مادر وی در چند نوبت جهت ملاقات وی به اهواز رفته اند ما تا کنون موفق به دیدار فرزندشان نشده و نگراه حال وی هستند.

-کشاورزان گندم کار در خوزستان صدای اعتراضشان بلند شده است. به گفته آنها بیست روز از تحویل گندم به سیلو میگذرد، اما  ریالی به آنها پرداخت نشده است.

– بیش از ۷۰۰ تن از فعالان فرهنگی، صنفی و سیاسی با امضای بیانیه‌ای ضمن اشاره به تداوم حبس کیوان _مهتدی و آنیشااسدالهی خواهان آزادی بی قید و شرط آن‌ها شدند.  کیوان مهتدی، مترجم، نویسنده فعال کارگری و عضو کانون نویسندگان ایران، و آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال کارگری از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در جریان بازداشت گسترده‌ی فعالان صنفی معلمان و کارگران، دستگیر و به زندان اوین منتقل شده‌اند. آنها پس از سپری کردن دوره‌ای طولانی در سلول‌های انفرادی، با اتهام‌های “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام”، به‌ترتیب، به ۶ سال زندان و ۵ سال و ۸ ماه زندان محکوم شدند. از زمان بازداشت در اردیبهشت ۱۴۰۱، مهتدی حتی یک‌روز هم به مرخصی نیامده است. آنیشا اسدالهی  نیز که ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ به طور موقت آزاد شده بود، در ۴ مرداد ۱۴۰۲ به زندان بازگردانده شد و هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

– چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه، مصادف با چهاردهمین سالگرد اعدام جنایتکارانه فرزاد کمانگرو هم بندان او: “شیرین علم‌هولی”، “فرهاد وکیلی”، “علی حیدریان” و “مهدی اسلامیان” بود. پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت هم چهاردهمین سالگرد، اعتصاب عمومی مردم کردستان در پاسخ به این جنایت . – در این روز خانوادەهای جانباختگان سنندج و دهگلان  با دایه سلطنه، مادر معلم مبارزە جانباخته فرزاد کمانگر به نشانه همبستگی دیدار کردند. همچنین تعدادی از خانوادەهای دادخواە سنندج با مادران جانباختگان فرهادیوکیلی و  علی حیدریان دیدار کردند تا ضمن گرامیداشت یاد عزیزان خود، صفوف جنبش دادخواهی را تقویت کنند.

 سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

– بازنشستگان کشوری در کرمانشاه با همراهی بازنشستگان تامین اجتماعی و مخابرات در برابر صندوق بازنشستگی کشوری در این استان تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. دراین تجمع اعتراضی حضور زنان چشمگیر بود و بنر آبی بزرگی  با نوشته ” درد مشترک ، فریاد مشترک‌ می طلبد، تا حق خود نگیریم از پای نمی نشینبم ” توجه ها را بخود جلب میکرد.

– کارگران پیمانکاری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در اعتراض به سطح نازل حقوقها و اختلاف فاحش سطح دستمزدها در برابر کار برابر  مقابل دفتر مدیر مجتمع تجمع کردند. این کارگران خواستار حذف پیمانکاران و دستمزد برابر در برابر کار برابر هستند.

– جمعیتی از مالباختگان رضایت خودرو  طراوت نوین  در ادامه اعتراضاتشان به تهران آمده و  در مقابل ساختمان رئیس قوه قضائیه تجمع کردند. شرکت طراوت نوین به مدیریت پاسداری به نام “محمدرضا غفاری” و با همدستی سپاه پاسداران “صاحب الامر” قزوین و قوه قضائیه، پس انداز هزاران تن از مردم را با وعده تحویل خودرو بالا کشیده و خبری از خودرو هم نیست.

– کامیون داران و رانندگان کامیون در دو کوهک در شیراز در اعتراض به کمبود سوخت، نرخ کرایه‌ها و افزایش جریمه‌های حمل‌ و نقل شهرداری و وضع بد معیشتی خود دست بار دیگر دست به تجمع زدند.

– طبق گزارشات در روزهای اخیر سه بازنشسته‌ی تامین اجتماعی به اسامی اسماعیل گرامی، حسن مرادی و ناصر اسالو، بخاطر شرکت در تجمعات بازنشستگان برای پیگیری مطالبات خود به دادسرای انقلاب احضار شده‌اند. این بازنشستگان باید در زمان مقرر به دادسرای مربوطه مراجعه کنند.امنیتی کردن مبارزات و این احضار یک موضوع مهم اعتراضات بازنشستگان و مردم است. احضار و پیگرد کارگران و مردم معترض باید متوقف شود. تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت

– بازنشستگان مخابرات نیز برای پیگیری مطالباتشان همچون دوشنبه های قبل در شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه، سنندج،  اهواز، قروه، بروجرد، تبریز ، تهران، و اردبیل تجمع کردند. اعتراض این بازنشستگان به فقر و گرانی و بی تامینی و عدم پاسخگویی به خواستهایشان است.

– کامیونداران و رانندگان کامیون شیراز و برمشور کوشک بیدک ظفرآباد در اعتراض به کمبود سوخت، نرخ کرایه‌ها و افزایش جریمه‌های حمل‌ و نقل شهرداری و وضع بد معیشتی خود دست به اعتصاب زدند.

#کارگر_کمونیست #نشریه_کارگری_حزب